Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2026196_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Christiansborg
7. marts 2019
Svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets spørgsmål nr. 320
(alm. del) af 12. februar 2019 stillet efter ønske fra Kirsten
Normann Andersen (SF)
Spørgsmål
I forlængelse af ministerens udtalelser om opstramningerne af reglerne af udlicite-
ring, jf. artiklen: ”Minister vil stramme loven i kølvandet på Falck-skandale”,
dr.dk, den 10. februar 2019 bedes ministeren redegøre for:
a) Hvordan regeringen vil sikre sig indblik i, hvordan udliciterede virksomheder
gebærder sig i udførelsen af opgaven.
b) Hvilke konkrete stramninger regeringen vil gennemføre.
c) Om de mange skandaler i bl.a. Falck har fået ministeren til at overveje, om
ikke privatansatte, som udfører offentlige opgaver, burde udstyres med de
samme rettigheder som offentlige ansatte har i forhold til at ytre sig offentligt
om ulovligheder, så de efterfølgende kan undgå fyring som følge af påstået il-
loyalitet i forhold til det private firma.
d) Om de seneste hændelser i sagen om udliciteringen af ambulancedriften i Syd-
danmark og faren for private monopoler på visse velfærdsområder har fået re-
geringen til at revurdere sin aftale med KL og Danske Regioner om, at en
større del af de offentlige opgaver skal konkurrenceudsættes.
Svar
Jeg ser med stor alvor på sager, hvor leverandører til det offentlige har begået
alvorlige overtrædelser af lovgivningen.
Som jeg har tidligere har tilkendegivet
blandt andet under samråd i Folketingets
Finansudvalg
så ser jeg gerne, at der bliver bedre muligheder for at udelukke
sådanne virksomheder fra at deltage i offentlige udbudsforretninger i en periode,
og at der bliver bedre muligheder for at bringe allerede indgåede aftaler med så-
danne virksomheder til ophør.
Derfor har erhvervsministeren og jeg nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af
repræsentanter fra Erhvervsministeriet (formand), Finansministeriet og Justitsmi-
nisteriet.
Arbejdsgruppen skal beskrive de erfaringer, der foreligger i forbindelse med den
såkaldte Atea-sag. Arbejdsgruppen skal på den baggrund vurdere, om der er
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om at kommentere artiklen: Minister vil stramme loven i kølvandet på Falck-skandale, dr.dk, den 10/2-19, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 3
grundlag for at foreslå ændringer af udbudsloven eller anden relevant lovgivning
og/eller at gennemføre øvrige initiativer i relation til udelukkelse og selfclea-
ningvurdering. Jeg har bedt mine embedsmænd om at inddrage Falck-sagen i ar-
bejdsgruppens overvejelser.
Arbejdsgruppen skal afrapportere sine overvejelser i første halvår 2019.
Om de konkrete spørgsmål kan jeg oplyse følgende:
Ad a:
I forbindelse med udbud og udlicitering af offentlige opgaver og offentlige indkøb
er det den enkelte offentlige ordregiver, der i overensstemmelse med gældende
regler fastsætter kravene i de pågældende kontraktforhold og efterfølgende kon-
trollerer, at de stillede krav overholdes.
Det er således op til de enkelte offentlige ordregivere at vurdere, hvorledes deres
kontrakter
blandt andet under hensyn til kontraktens genstand
mest hensigts-
mæssigt formuleres og kontrolleres.
Ad b:
Som nævnt har erhvervsministeren og jeg nedsat en arbejdsgruppe, der skal vur-
dere, om der er grundlag for at foreslå ændringer af udbudsloven eller anden rele-
vant lovgivning og/eller at gennemføre øvrige initiativer i relation til udelukkelse
af virksomheder fra deltagelse i udbudsforretninger og muligheden for at bringe
allerede indgåede kontrakter til ophør. Når arbejdsgruppen har afrapporteret sine
overvejelser i første halvår af 2019, vil regeringen tage stilling til eventuelle lovini-
tiativer mv.
Ad c:
Spørgsmål om privatansattes ansættelsesvilkår, herunder spørgsmål om ansættel-
sesretlige værn, henhører under beskæftigelsesministeren. Jeg kan henvise til be-
skæftigelsesministerens svar af 4. februar 2019 på spørgsmål S 451 stillet af Kir-
sten Normann Andersen (SF). Svaret med bilag vedlægges.
Ad d:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Finansministeriet indhentet en udtalel-
se fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Regeringen
blev i forbindelse med økonomiaftalerne for 2019 enig med KL og Danske Regioner
om, at konkurrenceudsættelse er en vej til fortsat kvalitetsudvikling, innovation og effektivisering,
hvorfor en større del af de kommunale og regionale opgaver skal konkurrenceudsættes.
For regeringen er det ikke afgørende, om det er en privat eller offentlig aktør, der leverer en ser-
vice. Men det er et sundt princip, at offentlige opgaver konkurrenceudsættes. Konkurrenceudsæt-
telse betyder ikke nødvendigvis, at opgaven skal varetages af en privat aktør. Det centrale for
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om at kommentere artiklen: Minister vil stramme loven i kølvandet på Falck-skandale, dr.dk, den 10/2-19, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 3
regeringen er, at opgaven bringes i udbud, og at det testes, om opgaveløsningen er effektiv og giver
den bedste kvalitet til prisen.
Det er ikke alting, der går som forventet, hverken når det offentlige står for opgavevaretagelsen,
eller når der er udliciteret til private. Det er derfor vigtigt at understrege, at udlicitering ikke
ændrer på, at det offentlige har det overordnede ansvar for, at borgerne får den hjælp, de har
behov for. Men i stedet for at hage sig fast i eksempler, hvor det er gået mindre godt, skal vi lære
af dem.
Samlet er regeringens ambition uændret, at flere offentlige opgaver skal konkurrenceudsættes.
Regeringen er fortsat glad for, at KL og Danske Regioner bakker op om denne ambition, og en
enkelt sag giver ikke anledning til at revurdere aftalen.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation