Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1965248_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 5505
Doknr.
623236
Dato
06-11-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 12. oktober 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 21 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MFU Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 21:
”Hvordan
kan der efter ministerens bedste skøn gives et nogenlunde dæk-
kende billede af omkostningerne ved at indføre en
’kan’
bestemmelse, der gi-
ver kommunerne mulighed for at tilbyde borgere, der i forvejen har en ordning
efter § 95, stk. 3, timer til overvågning, som en del af den samlede hjælp, og vil
ministeren få foretaget en sådan beregning? Såfremt ministeren ikke vil fore-
tage beregningen, bedes dette begrundet. Spørgsmålet stilles som opfølgning
på lukket samråd den 11. oktober 2018 om overvågningsproblematikken, jf. be-
svarelse af samrådsspm. A.”
Svar:
Jeg skal indledningsvis oplyse, at ministeriet over det seneste år sammen med
KL har drøftet mulige løsninger på overvågningsproblematikken, herunder mu-
ligheden for at gøre det frivilligt for kommunerne at visitere til overvågning i ord-
ningen gennem en kan-bestemmelse.
I samarbejde med konsulenthuset Deloitte igangsatte jeg hen over sommeren
sidste år en undersøgelse med henblik på at få afdækket de økonomiske kon-
sekvenser af modeller for en ordning, som giver borgere med hjælp efter ser-
vicelovens § 95, stk. 3, mulighed for at få udmålt timer til overvågning. Rappor-
ten skulle blandt andet kvalificere ministeriets drøftelser med KL.
I forlængelse af Deloittes rapport har ministeriet haft en række drøftelser med
KL vedrørende undersøgelsens metodiske tilgang og konklusioner, herunder i
forhold til datagrundlaget for undersøgelsen samt virkningen af at lave hen-
holdsvis en ’kan’- eller en ’skal’-bestemmelse.
Konklusionen efter disse drøftelser var imidlertid, at der ikke vil kunne findes en
løsning på overvågningsproblematikken uden, at det vil betyde store ekstra ud-
gifter for det offentlige.
Således skrev KL den 13. oktober 2017 til ministeriet, at sagen havde været
vendt i KL, og at KL mener, at det politiske pres vil være så stort på dette om-
råde, at det vil koste 150 mio. kr. årligt, også selvom det bliver en kan-bestem-
melse i lovgivningen.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: MFU spm. om, hvordan der efter ministerens bedste skøn kan gives et nogenlunde dækkende billede af omkostningerne ved at indføre en ’kan’ bestemmelse, der giver kommunerne mulighed for at tilbyde borgere, der i forvejen har en ordning efter § 95, stk. 3, timer til overvågning, som en del af den samlede hjælp, til børne- og socialministeren
1965248_0002.png
Ministeret tager problemstillingen vedrørende overvågning meget alvorligt, og
jeg vil rigtig gerne finde en løsning. Derfor er ministeriet også fortsat i dialog
med KL for at sikre, at alle løsningsspor er blevet afdækket.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2