Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2001608_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6972
Doknr.
648732
Dato
16-01-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 20. december 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. 197 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 197:
”Hvad er ministerens holdning til det øgede antal tvangsadoptioner fremfor an-
bringelser i nogle kommuner? Der henvises til artiklen på dr.dk d. 19. decem-
ber 2018 med overskriften ”Kommune sætter turbo på tvangsadoptioner”.
Svar:
En lille gruppe af meget udsatte børn i Danmark anbringes uden for hjemmet
og har aldrig udsigt til at flytte hjem til forældrene, fordi forældrene ikke kan og
ikke kommer til at kunne drage omsorg for dem. For disse børn kan det at blive
adopteret af en familie, som ønsker dem, være en vej til en stabil og tryg op-
vækst med lige muligheder frem for en barndom som anbragt med deraf føl-
gende risiko for skift af anbringelsessted og gentagne genbehandlinger af bar-
nets sag hos kommunen. Dette gælder uanset, at der ikke kan opnås samtykke
til adoptionen fra barnets forældre.
Kommunen skal derfor i forbindelse med en afgørelse om anbringelse af et
barn eller en ung uden for hjemmet, hvor det må antages, at barnet eller den
unge vil være anbragt i en længere årrække, overveje, om hensynet til kontinui-
tet og stabilitet i barnets eller den unges opvækst taler for, at barnet eller den
unge i stedet bliver adopteret, jf. § 68 d i lov om social service.
Hertil kommer, at kommunen har mulighed for at anbringe et barn med henblik
på adoption. Det følger af servicelovens § 68 c, at anbringelse med henblik på
adoption så vidt muligt skal ske til en plejefamilie, som er indstillet på at adop-
tere barnet eller den unge, således at barnet eller den unge undgår skift i sine
primære omsorgspersoner.
Muligheden for at rejse sager om adoption uden samtykke bruges i dag kun i
meget få sager og i perioden fra 1. oktober 2015 til den 17. april 2018 er der
meddelt bevilling til adoption uden samtykke for fem børn efter de nye regler.
Jeg ser gerne, at der rejses flere sager om adoption uden samtykke. Det er i
tråd med intentionen i de seneste to lovændringer fra 2009 og 2015, hvor betin-
gelserne for adoption uden samtykke blev lempet. Der er fortsat strenge krav,
der skal være opfyldt, før en adoption kan gennemføres af Statsforvaltningen,
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om, hvad ministerens holdning er til det øgede antal tvangsadoptioner fremfor anbringelser i nogle kommuner, til børne- og socialministeren
2001608_0002.png
men i de sager, hvor det er bedst for barnet at blive adopteret, så skal det også
ske.
Ankestyrelsen har den 31. august 2018 offentliggjort en rapport om adoption
uden samtykke, hvor Ankestyrelsen har undersøgt kommunernes brug af og
kendskab til reglerne om adoption uden samtykke og mulighederne for at få råd
og vejledning. Undersøgelsen viser bl.a., at kommunerne i perioden fra den 1.
oktober 2015 til den 1. marts 2018 har overvejet at indstille godt 100 børn til
adoption uden samtykke. Dette skal ses i sammenhæng med, at der som oven-
for nævnt i stort set samme periode er meddelt bevilling til adoption uden sam-
tykke for fem børn efter de nye regler. Ankestyrelsen identificerer i undersøgel-
sen en række barrierer for, at kommunerne anvender muligheden for at rejse
en sag om adoption uden samtykke og dermed grunde til, at kommunerne ikke
anvender muligheden, uanset at det vil være til barnets bedste at blive adopte-
ret.
Som det fremgår af regeringens lovprogram for indeværende folketingsår vil
jeg i februar fremsætte et lovforslag, der har til formål at fjerne nogle af de bar-
rierer, der opleves i kommunerne med de gældende regler, og dermed sikre
enkel og hurtig behandling af sager om adoption uden samtykke samtidig med,
at de retssikkerhedsmæssige garantier opretholdes.
Jeg henviser desuden til mine tidligere besvarelser af 5. december 2017 af
SOU alm. del.
spm. 64 og 66, 2017-18 samling, hvor jeg har redegjort for om-
fanget af adoptioner uden samtykke siden ændringen i reglerne den 1. oktober
2015.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Bilag 1. SOU alm. del, svar på spm. 64, 2017-18 samling.
Bilag 2. SOU alm. del, svar på spm. 66, 2017-18 samling.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om, hvad ministerens holdning er til det øgede antal tvangsadoptioner fremfor anbringelser i nogle kommuner, til børne- og socialministeren
2001608_0003.png
3