Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Christiansborg
15. januar 2019
Svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets spørgsmål nr. 180
(alm. del) af 18. december 2018 stillet efter ønske fra Orla Hav (S)
og fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Anne Marie Geisler
Andersen (RV).
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af Foreningens Fars henvendelse, jf. L 90
bilag 2,
uddybende forklare, hvad der er årsagen til, at begge forældre til et barn tilsynela-
dende ikke automatisk modtager digital post om deres barn, f.eks. orienteringer
om barnet fra skoler, børneinstitutioner, social- og sundhedsvæsen samt private
sygehuse, privatpraktiserende læger og tandlæger osv.? Vil ministeren desuden
redegøre for, om ministeren er enig i, at problemstillingen skyldes manglende data
i CPR om forældres orienteringsret og forældremyndighed, og hvad vil regeringen
gøre for at løse problemet?
Svar
Den offentlige Digital Post-løsning stilles til rådighed for offentlige myndigheder,
så disse kan sende Digital Post til virksomheder samt borgere over 15 år, som ikke
er fritaget for Digital Post.
Indførelsen af Offentlig Digital Post har ikke ændret på de regler, der regulerer, i
hvilke tilfælde myndigheder skal sende information eller orientere forældre om
forhold vedrørende et fælles barn, hvor der er fælles forældremyndighed. Ved
fremsendelse af Digital Post er det
som ved anden skriftlig kommunikation med
borgere
de specifikke regler indenfor sektorlovgivningen på det pågældende
sagsbehandlingsområde, som fastsætter rammerne herfor, herunder hvorvidt der
skal kommunikeres til den ene eller begge forældre.
Som følge heraf sendes information om et fælles barn ikke automatisk til begge
forældre. Teknisk understøtter Digital Post-løsningen, at myndigheder kan sende
Digital Post til flere modtagere af gangen, og derved også til begge forældre.
Jeg er opmærksom på problemerne med, at begge forældre ikke altid modtager
post om fælles børn, og Digitaliseringsstyrelsen har igangværende drøftelser med
relevante ressortministerier, KL og Danske Regioner om mulige løsninger herpå.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om, på baggrund af Foreningens Fars henvendelse, jf. L 90 – bilag 2, uddybende forklare, hvad der er årsagen til, at begge forældre til et barn tilsyneladende ikke automatisk modtager digital post om deres barn, f.eks. orienteringer om barnet fra skoler, børneinstitutioner, social- og sundhedsvæsen samt private sygehuse, privatpraktiserende læger og tandlæger osv., til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
For så vidt angår henvisningen til orienteringsretten lægges det til grund, at der
ikke spørges til orienteringsretten for forældre uden forældremyndighed, men til
myndigheders informering via Digital Post til begge forældre om forhold vedrø-
rende et fælles barn, hvor der er fælles forældremyndighed.
For så vidt angår registrering af forældremyndighed i CPR har Økonomi- og In-
denrigsministeriet oplyst følgende:
”Med
vedtagelsen af CPR-loven i 2000 blev tilvejebragt hjemmel til at re-
gistrere forældremyndighed i CPR. Registrering af forældremyndighed i
CPR blev påbegyndt den 27. maj 2004 (registrering på baggrund af dom-
me dog først fra den 1. juli 2004). Der er således for børn født efter maj
2004, dvs. børn op til snart 15 år, registreret forældremyndighed i CPR, og
det er for disse børn muligt at hente oplysninger om forældremyndighed i
CPR, hvis en myndighed vurderer at have behov herfor til brug for sags-
behandlingen. Baggrunden for, at der ikke er sket registrering af forældre-
myndighed i CPR for børn født før de angivne datoer i 2004, er, at det ik-
ke er muligt - uden en fornyet egentlig stillingtagen af en offentlig myn-
dighed, der har kompetence til at træffe afgørelse i sager om forældremyn-
dighed - med sikkerhed at fastlægge forældremyndighedsstatus på børne-
ne. For at sikre validiteten af data i CPR registreres oplysninger om foræl-
dremyndighed i CPR fremadrettet, dvs. for børn født efter de datoer, hvor
registreringen af forældremyndighed i CPR blev påbegyndt. Der er ikke
planer om at gennemføre en generel efterregistrering af forældremyndig-
hed i CPR for disse børn, også under hensyn til, at der nu i CPR er regi-
streret forældremyndighed på børn op til snart 15 år.”
Det kan til bidraget fra Økonomi- og Indenrigsministeriet desuden bemærkes, at
myndighederne kan sende Digital Post til børn, der er fyldt 15 år, medmindre de
er fritaget herfor.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation