Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2053274_0001.png
2. maj 2019
J.nr. 2018 - 3277
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 419 af 18. maj 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om i forlængelse af svaret på SAU alm. del - spørgsmål 346 bedes ministeren redegøre for, hvor mange skattesager Kammeradvokaten pt. fører ved domstolene for Skatteministeriet, til skatteministeren
2053274_0002.png
Spørgsmål
I aftalen Tryghed om boligbeskatningen fra maj 2017 angives det, at såfremt man konsta-
terer et større provenu end den initialt forventede profil, så skal det afklares, hvorvidt
dette merprovenu er varigt. Vil ministeren redegøre for, hvornår man må anse et konsta-
teret merprovenu som udtryk for et varigt højere boligskatteprovenu?
Svar
Jeg skal indledningsvist beklage den sene besvarelse af spørgsmålet.
Det fremgår af boligforliget
Tryghed om boligbeskatningen fra maj 2017,
at hvis boligskatterne
over tid stiger mere end forudsat, vil provenuet gå til at sætte boligskatten tilsvarende ned.
Tilbageførselsmodellen har følgende karakteristika,
jf. boligforliget:
Der fastsættes i 2020 en initial profil for det forventede provenu fra boligskatterne over tid (opgjort
som det fremskrevne provenu i pct. af BNP). Denne langsigtede profil fastholdes efterfølgende.
Hvis de faktiske indtægter fra boligskatterne (ejendomsværdiskat og grundskyld) over en periode
overstiger det initialt forventede provenu, så gennemfører Finansministeriet og Skatteministeriet en
undersøgelse, der skal afdække, hvorvidt der vurderes at være tale om et varigt højere boligskattepro-
venu.
Hvis undersøgelsen konstaterer et højere varigt provenu fra boligskatterne, udmøntes den opgjorte va-
rige forbedring af de offentlige finanser til lempelser af boligskatten.
Der vil således i 2020, når de nye boligskattesatser fastsættes ved lov, blive fastlagt en
profil for det forventede provenu over tid fra boligskatterne (ejendomsværdiskat og
grundskyld). Det svarer til at fastlægge en profil over det strukturelle provenu fra bolig-
skatterne. For 2021 sikrer skatterabatten, at ingen skal betale mere i boligskat end ved vi-
dereførelse af de nuværende skatteregler.
Hvis indtægterne fra boligskatterne efter 2021 over en periode overstiger det initialt for-
ventede provenu, så gennemfører Finansministeriet og Skatteministeriet en undersøgelse,
der skal afdække, hvorvidt der vurderes at være tale om et varigt højere boligskattepro-
venu. Undersøgelsen iværksættes med det samme en overskridelse er konstateret, og afta-
lepartierne orienteres herom. Den gennemførte undersøgelse drøftes med forligsparti-
erne.
Det ligger i tilbageførselsmekanismen, at boligskattesatserne ikke reduceres, hvis en stig-
ning i boligskatterne er konjunkturbetinget og dermed midlertidig.
Det bemærkes, at det kan være vanskeligt at afgøre, om en konstateret stigning i boligs-
katteprovenuet er udtryk for en strukturel eller konjunkturbetinget stigning,
jf. figur 1 og 2.
Efter 2021 følger boligskatterne boligpriserne. Hvorvidt en stigning i boligskatterne efter
2021
udover det umiddelbart forudsatte
er strukturel eller konjunkturbetinget, vil i høj
grad afhænge af, hvorvidt en uventet stigning i boligpriserne er strukturel eller konjunktur-
betinget.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om i forlængelse af svaret på SAU alm. del - spørgsmål 346 bedes ministeren redegøre for, hvor mange skattesager Kammeradvokaten pt. fører ved domstolene for Skatteministeriet, til skatteministeren
2053274_0003.png
Provenu fra boligskatterne over tid (faste priser, BNP-niveau)
Figur 1. Forudsat provenu og konjunktur-
forløb
Mia. kr.
50
Mia. kr.
50
Figur 2. Forudsat provenu og strukturel
forbedring
Mia. kr.
50
Mia. kr.
50
45
45
45
45
40
40
40
40
35
2020
2024
2028
2032
2036
2040
35
35
2020
2024
2028
2032
2036
2040
35
Provenu med konjunkturforløb
Forudsat provenu
Provenu inkl. strukturel forbedring
Forudsat provenu
Kilde: Skatteministeriet
Boligpriserne er bestemt ud fra boligkøbernes efterspørgsel, boligfinansieringsomkostnin-
ger (dvs. boligrenter, bidragssatser, belåningsregler mv.), boligskatter samt udbuddet af
boliger (eksisterende boliger og nybyggeri). På kort sigt er udbuddet af boliger nogen-
lunde konstant. Givet efterspørgslen vil de primære faktorer bag kortsigtede ændringer i
boligpriserne dermed være boligfinansieringsomkostninger (inkl. belåningsregler) og bo-
ligskattereglerne.
Boligpriserne afspejler således boligkøbernes forventninger til egen økonomi, renter, skat-
teregler mv., og boligkøberne må forventes at anvende den information, de har til rådig-
hed. Forbigående forhold vil typisk have mere begrænset betydning for boligpriserne.
Selvom boligrenterne aktuelt er historiske lave, og det aktuelle historisk lave renteniveau
således ikke kan forventes at vare ved, har de lave renter alligevel været med til at drive
boligpriserne op, navnlig fordi de lange boligrenter også er historisk lave. Der må således
over de kommende år forventes en vis stigning i boligrenterne, som kan påvirke boligpri-
serne.
Samtidig må et forbedret vurderingssystem, hvor vurderinger afspejler boligpriserne, og
hvor boligskatterne udvikler sig i takt med boligpriserne, forventes at bidrage til at stabili-
sere udsvingene i boligpriserne og dermed også boligskatterne.
Hvis den gennemførte analyse peger på, at boligskatteprovenuet strukturelt er forøget,
som illustreret i figur 2, reduceres boligskatterne tilsvarende. Hvis analysen peger på, at en
stigning i boligskatterne ud over det forudsatte, strukturelle niveau kun er midlertidig,
som illustreret i figur 1, gennemføres ikke en tilbageførsel for nuværende.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om i forlængelse af svaret på SAU alm. del - spørgsmål 346 bedes ministeren redegøre for, hvor mange skattesager Kammeradvokaten pt. fører ved domstolene for Skatteministeriet, til skatteministeren
2053274_0004.png
Hvis det er usikkert, om den nævnte stigning i boligskatterne er midlertidig eller struktu-
rel, mener jeg som skatteminister, at det kun er rimeligt, at tvivlen kommer boligejerne til
gode.
Det vil skulle afklares, hvordan en skattelettelse vil skulle udmøntes. Jeg mener som skat-
teminister, at det vil være mest hensigtsmæssigt, hvis udmøntningen sker på landsniveau.
Den nærmere udmøntning vil dog i sidste ende være et spørgsmål, der skal afklares i for-
ligskredsen.
Side 4 af 4