Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2026470_0001.png
7. marts 2019
J.nr. 2019 - 1965
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 278 af 19. februar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om at opdatere tabel 1 svar på spørgsmål 154 , til skatteministeren
2026470_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af svar på SAU alm. del
– spørgsmål 154, at ”Adfærdseffekterne
består af
flere forskellige elementer. De højere priser på benzin og diesel reducerer det indenland-
ske brændstofsalg, hvilket reducerer indtægterne fra afgifter og moms. Det sker dels som
følge af en generel reduktion af brændstofforbruget, dels som følge af øget grænsehandel
med benzin og diesel i udenlandsk favør. Derudover øger de højere priser på benzin og
diesel de samlede omkostninger ved transport, hvilket reducerer indtægterne fra de øvrige
bilafgifter.”
Ministeren bedes opdatere tabel 1 svar på spørgsmål 154 og opdele adfærd eksklusiv ar-
bejdsudbud i henholdsvis 1) generel reduktion af brændstofforbruget, 2) grænsehandel og
3) reduktion af indtægter fra øvrige bilafgifter.
Svar
En opdeling af adfærdseffekten ved en forhøjelse af afgifterne på benzin og diesel med 69
øre pr. liter fremgår af
tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning af en forhøjelse af afgifterne på benzin og diesel med 69 øre pr. liter
Mia. kr.
Umiddelbart provenu (ekskl. moms)
Adfærdseffekter inkl. tilbageløb:
- Generel reduktion af brændstofforbrug
- Grænsehandel (tabt dansk afgift og moms)
- Reduktion af indtægter fra øvrige bilafgifter
I alt efter tilbageløb og adfærd ekskl. arbejdsudbud
Efter tilbageløb, adfærd og arbejdsudbud
Anm.: På grund af afrundinger summer de enkelte elementer ikke nødvendigvis til totalen.
Benzin
1,2
Diesel
2,1
I alt
3,4
-0,3
-0,7
-0,3
0,0
-0,1
-0,3
-1,2
-0,2
0,5
0,3
-0,6
-1,9
-0,4
0,5
0,2
Det skønnes, at adfærdseffekterne (eksklusive arbejdsudbud) ved en forhøjelse af afgif-
terne på benzin og diesel med 69 øre pr. liter udgør ca. 2,9 mia. kr. Heraf udgør ca. 65
pct. tab af danske indtægter fra moms og afgifter på benzin og diesel som følge af skift i
grænsehandlen i udenlandsk favør, ca. 20 pct. udgøres af en generel reduktion af brænd-
stofforbruget som følge af en reduktion af kørselsomfanget samt anskaffelse af mindre og
mere energiintensive køretøjer på sigt, mens ca. 15 pct. af adfærdseffekten udgøres af la-
vere indtægter fra øvrige bilafgifter, herunder registreringsafgiften og grøn ejerafgift.
En stor del af skiftet i grænsehandelen ved afgiftsændringer vurderes at vedrøre såkaldte
økonomitankninger. Økonomitankninger foretages af køretøjer, der krydser grænsen, uaf-
hængigt af eventuelle prisforskelle på brændstof, men hvor beslutningen om at tanke
brændstof før eller efter den danske grænse krydses tilpasses som følge af prisforskellen
mellem Danmark og nabolandet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om at opdatere tabel 1 svar på spørgsmål 154 , til skatteministeren
2026470_0003.png
For lastbiler vurderes salget af brændstof at være særligt grænsehandelsfølsomt. Det skyl-
des, dels at lastbilerne kan køre længere per tankning, dels at en større andel af kørslen
vedrører internationale ture.
Det bemærkes, at der er stor usikkerhed forbundet med beregningerne. Det ændrer imid-
lertid ikke på, at en forhøjelse af afgifterne på benzin og diesel indebærer en stor for-
øgelse af skattebyrden for borgere og erhvervsliv sammenlignet med den meget beskedne
provenuvirkning for staten efter tilbageløb og adfærd. Regeringen kan derfor ikke støtte
et forslag om forhøjelser af benzin- og dieselafgiften, ligesom det vil stride mod regerin-
gens skattestop.
Side 3 af 3