Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2024536_0001.png
4. marts 2019
J.nr. 2019 - 1525
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 261 af 8. februar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ida Auken (RV).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om åbning af elbilaftalen for at undgå en afgiftsstigning for processtrøm anvendt til elbilopladning, til skatteministeren
2024536_0002.png
Spørgsmål
Ministeren understreger i svaret på SAU alm. del
spørgsmål 194, at en afgiftsstigning fra
0,4 øre/kWh til 88,4 øre/kWh for olieraffinaderier vil stride mod skattestoppet. Den nu-
værende elbilaftale indeholder en tilsvarende afgiftsstigning, der står til at træde i kraft ved
årsskiftet. Vil ministeren tage initiativ til at åbne elbilaftalen for at undgå den foreslåede
afgiftsstigning for processtrøm anvendt til elbilopladning?
Svar
Ved en ændring af elafgiftsloven i 2012 blev der indført en tidsbegrænset særordning for
opladning af elbiler. Ordningens udløb blev fastsat til udgangen af 2015. Denne lovæn-
dring indebar, at der ved erhvervsmæssig opladning af elbiler betales lav procesafgift på
0,4 øre/kWh i stedet for den almindelige elafgift på 88,4 øre/kWh (2019-niveau), uanset
hvor og under hvilke betingelser opladningen af batterierne til elbiler finder sted.
Ordningen blev efterfølgende i første omgang forlænget til udgangen af 2016 i forbin-
delse med aftalen om de fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler af 9. ok-
tober 2015, og i 2016 blev den igen forlænget til udgangen af 2017. Den 18. april 2017
blev der indgået en aftale mellem regeringen (V, LA, K), Socialdemokratiet og Radikale
Venstre om justering af aftalen om de fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og brændselscel-
lebiler. Med aftalen blev særordningen vedrørende erhvervsmæssig opladning af elbiler til
den lave processats forlænget i to år til og med 2019.
Der er således tale om en midlertidig afgiftslempelse, der udløber, og dermed er det inden
for skattestoppet.
Regeringen har imidlertid et mål om stop for salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2030.
Samtidig er det regeringens mål, at der fra 2035 heller ikke længere sælges plug-in hybrid-
biler. Det er derfor vigtigt, at der skabes de rette rammevilkår for elbiler og andre lav- og
nulemissionsbiler, såvel på kort sigt som på længere sigt, så målsætningerne kan indfries.
Regeringen har derfor nedsat en grøn transportkommission, som blandt andet får til op-
gave at analysere tiltag til udbredelse af grønne biler i stor skala i Danmark, herunder via
ændringer af afgiftssystemet. Kommissionen skal samtidig anvise finansiering.
Vi er dog samtidig opmærksomme på, at den midlertidige afgiftslempelse ophører ved ud-
gangen af i år, og i udgangspunktet er vi åbne overfor en forlængelse. En sådan forlæn-
gelse kræver dog finansiering.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 262.
Side 2 af 2