Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2011457_0001.png
6. februar 2019
J.nr. 2019 - 398
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 215 af 11. januar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke praktiske konsekvenser for afskaffelsen af Skatteforvaltningens hjemmel til kontrol på privat grund har haft for myndighedssamarbejdet om kontrol af social dumping, til skatteministeren
2011457_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren som opfølgning på samrådet om stigningen i sort arbejde, jf. SAU alm. del
samrådsspørgsmål Q-U, redegøre for, hvilke praktiske konsekvenser for afskaffelsen af
Skatteforvaltningens hjemmel til kontrol på privat grund har haft for myndighedssamar-
bejdet om kontrol af social dumping? Herunder oplyse, i hvor mange tilfælde, der i regi af
dette samarbejde er indhentet dommerkendelse og efterfølgende foretaget kontrol.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
benytter de hjemler, som er til rådighed, hvilket også gælder i forhold til
kontrol på privat grund. Fx har Skattestyrelsen adgang til at gennemføre kontrol i den del
af en privat bolig, hvorfra der drives erhvervsmæssig virksomhed.
Som det fremgår af svar på BEU alm. del
spm. 110 (2017-18), har Skattestyrelsen ikke
mulighed for at udføre kontrol af byggeaktiviteter på privat grund, der tjener til privat bo-
lig, hvilket betyder, at Skattestyrelsen ikke deltager i den del af kontrollen ved de fælles
kontrolaktioner, der gennemføres i samarbejde med bl.a. Arbejdstilsynet og politiet. Her
vil Skattestyrelsen typisk observere byggeaktiviteterne fra offentlig vej med henblik på at
indsamle tilgængelige og relevante oplysninger, som kan indgå i en skattemæssig kontrol.
Myndighederne har alene lovhjemmel til at indhente oplysninger inden for deres ressort-
område, men hvis de øvrige myndigheder får oplysninger eller dokumenter i forbindelse
med gennemførelse af deres kontrolbesøg, som kan være relevante for Skattestyrelsens
kontrol, kan de kontrollerende myndigheder videregive oplysninger til Skattestyrelsen,
hvis den afgivende myndighed vurderer, at der kan være sket en overtrædelse af den lov-
givning, som Skattestyrelsen administrerer.
Skattestyrelsen vil herefter kunne anvende disse oplysninger til brug for en kontrol af de
personer og virksomheder, der har været til stede. Skattestyrelsen vil fx kunne bede de på-
gældende om at indsende yderligere dokumentation eller forklaringer mv.
Skattestyrelsen kan oplyse, at der ikke har været indhentet dommerkendelse og efterføl-
gende foretaget kontrol på privat grund i regi af myndighedssamarbejdet for ordnede for-
hold på arbejdsmarkedet (social dumping).”
Side 2 af 2