Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2053224_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
1. maj 2019
Politikontoret
2019-0035-0093
1094004
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AB
fra Folketingets Retsudvalg den 2. maj 2019
Samrådsspørgsmål AB:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre ytringsfriheden i
en situation, hvor hærværks- og voldsmænd ønsker at forhindre udøvelsen
af den ellers grundlovssikrede ret til at udtrykke sig via eks. anmeldte de-
monstrationer.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Thulesen Dahl (DF).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
2053224_0002.png
[Indledning]
1.
Samrådet i dag handler om et vigtigt, stort og svært
spørgsmål. Derfor håber jeg, at udvalget bærer over med,
at jeg giver en grundig – og derfor også lidt lang – rede-
gørelse.
Vi var i forrige uge vidne til voldsomme scener, hvor
urostiftere – i forbindelse med at Stram Kurs afholdt de-
monstrationer – blandt andet satte ild til biler og kastede
sten mod politiet.
Jeg tror, at vi alle kan være enige om, at det er en fuld-
stændig uacceptabel opførsel.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at alle borgere har ret
til at forsamle sig og til at ytre sig! Det er to helt grund-
læggende rettigheder i et demokratisk samfund.
Det gælder i sagens natur, uanset om man er
rørende
enig
eller
rygende
uenig med dem, der demonstrerer eller yt-
rer sig.
Jeg tager stærkt afstand fra Rasmus Paludans cirkus, hvor
det kun handler om at skabe splid og provokere. Det gør
mig oprigtigt trist, at vi er nået dertil.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
2053224_0003.png
Men det er særligt i de tilfælde, hvor man er uenig, at
man må holde fast og vise sit demokratiske sindelag.
Derfor må det også være hævet over enhver diskussion,
at vi hverken
kan
eller
skal
lade vores ret til at forsamle
os eller ytre os indskrænke, fordi andre truer med vold.
2.
Urolighederne i forrige uge viser desværre, at der er
kræfter i det her land, som ikke anerkender de grundlæg-
gende værdier i det danske samfund. Kræfter, der vil
stoppe lovlige demonstrationer med vold, som overfal-
der politiet, og som ikke vil forstå, at lov og orden gæl-
der alle steder i Danmark.
Det er ikke nogen ny erkendelse – tværtimod.
Urolighederne er en uhyggelig påmindelse om, at rege-
ringen sammen med Dansk Folkeparti har set rigtigt,
når vi har sat ind mod landets ghettoer for at ned-
bryde parallelsamfund,
når vi har sat hårdt ind mod bandemiljøerne i hele
landet,
når vi med Respektpakken har stillet os bag vores
politibetjente, der udsættes for overfald, og
når vi har gennemført markante styrkelser af poli-
tiet i de senere år.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
2053224_0004.png
Det samarbejde vil jeg gerne kvittere for. Og jeg håber
for Danmarks skyld, at det fortsætter efter et valg.
[De retlige rammer – grundloven]
3.
Hvis vi vender os mod spørgsmålet om forsamlings-
friheden og ytringsfriheden, vil jeg gerne – inden jeg går
ind i forløbet omkring urolighederne i forrige uge – be-
skrive de retlige rammer.
Jeg vil forsøge at holde det kort. Men det er ikke simpelt,
og har jo også været diskuteret frem og tilbage mellem
forskellige juridiske eksperter i anledning af Stram Kurs’
demonstrationer.
Borgernes ret til at ytre sig og forsamle sig er helt grund-
læggende frihedsrettigheder, der er beskyttet i både
grundloven og Den Europæiske Menneskerettighedskon-
vention.
Retten til at ytre sig er beskyttet ved grundlovens § 77.
Efter bestemmelsen er enhver berettiget til på tryk, i
skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under an-
svar for domstolene. Derudover indeholder bestemmel-
sen et forbud mod indførelse af censur. Bestemmelsen
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
2053224_0005.png
beskytter alle personer, alle typer af ytringer og enhver
formidlingsform.
Borgernes ret til at forsamle sig er beskyttet ved grund-
lovens § 79. Borgere har ret til uden forudgående tilla-
delse at samle sig ubevæbnede. Samtidig har politiet
ifølge grundloven ret til at overvære offentlige forsam-
linger, og forsamlinger under åben himmel kan forbydes,
når der af dem kan befrygtes fare for den offentlige fred.
Forsamlingsfriheden er således ikke absolut. Forsamlin-
ger under åben himmel kan
for det første
forbydes, hvis
der
fra forsamlingen
udgår eller kan frygtes at udgå en
fare for den offentlige fred.
Derudover kan en forsamling –
for det andet
– ud fra
nødretsbetragtninger også forbydes, hvis der
fra andre
end forsamlingen selv
udgår eller kan frygtes at udgå en
alvorlig fare.
Adgangen til at nedlægge forudgående forbud mod en
forsamlings afholdelse beror på en vurdering af de kon-
krete omstændigheder i den enkelte sag.
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
I denne konkrete vurdering vil der blandt andet skulle
lægges vægt på, om der er fare for menneskers liv eller
velfærd.
Der vil blandt andet også skulle lægges vægt på, om fa-
ren vil kunne afværges ved en relevant og proportional
indsats fra politiets side, blandt andet således at det er
muligt at opretholde et forsvarligt politiberedskab i øv-
rigt.
[Politiloven]
4.
I tråd med grundloven fastslår politiloven, at det er po-
litiets opgave at beskytte borgernes ret til at forsamle sig.
Politiet er således direkte forpligtet til at værne om den
grundlovssikrede forsamlingsfrihed.
Det følger samtidig af politiloven, at politiet skal virke
for tryghed, sikkerhed, fred og orden i samfundet, lige-
som politiet skal forebygge og afværge fare for blandt an-
det enkeltpersoners sikkerhed.
Det betyder, at politiet skal sikre
både
den offentlige fred
og orden
og
borgernes ret til at forsamle sig, og at poli-
tiet – lidt firkantet sagt – må balancere de to hensyn, når
de støder sammen.
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
2053224_0007.png
Det er også afspejlet i lovens § 7, som handler om poli-
tiets sikring af forsamlingsfriheden.
Bestemmelsens stk. 1 slår fast, at politiet har til opgave
at beskytte borgernes ret til at forsamle sig.
Bestemmelsens stk. 2 slår fast, at politiet – som det også
står i grundlovens § 79 – har ret til at overvære offentlige
forsamlinger, og at offentlige forsamlinger skal anmel-
des til politiet efter § 23 i loven.
Bestemmelsens stk. 3 slår fast, at politiet kan give
påbud
om, at en forsamling skal afholdes et andet sted end det
påtænkte, eller fastsætte andre vilkår for forsamlingens
afholdelse, når der er
begrundet frygt
for fare for
betyde-
lig forstyrrelse
af den
offentlige orden,
herunder betyde-
lig forstyrrelse af færdslen, eller
fare for enkeltpersoners
eller den offentlige sikkerhed.
Bestemmelsens stk. 4 slår fast, at politiet kan
forbyde
for-
samlinger under åben himmel, når der af dem kan
befryg-
tes fare
for den
offentlige fred.
Det er en ordret gengi-
velse af grundlovens § 79.
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
2053224_0008.png
Bestemmelsens stk. 5 slår fast, at politiet, hvis en forsam-
ling
er til fare
for den
offentlige fred,
kan give
påbud
om,
at forsamlingen skal
opløses.
5.
Det følger således af politiloven, at politiet – inden for
rammerne af grundloven og Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention – for eksempel kan anvise alterna-
tive ruter og i nogle tilfælde helt forbyde forsamlinger.
Det beror på en konkret politifaglig vurdering i den en-
kelte situation. Og politiet skal i alle tilfælde i videst mu-
ligt omfang sikre borgernes forsamlingsfrihed.
Ved afgørelsen af, om der skal gives
påbud
efter politi-
loven – f.eks. om at en forsamling skal afholdes et andet
sted end det ønskede – skal politiet således som et væ-
sentligt hensyn lægge vægt på, om forsamlingen kan op-
fylde sit formål.
Det betyder for nu at sætte det lidt på spidsen, at man
selvfølgelig ikke kan foreslå en mark på Vestsjælland
som alternativ til Rådhuspladsen i København.
Ved afgørelsen af, om der skal nedlægges
forbud
mod en
forsamling, vil der samtidig blandt andet skulle lægges
vægt på, om der er fare for menneskers liv eller velfærd,
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
2053224_0009.png
og om faren vil kunne afværges ved en relevant og pro-
portional indsats fra politiets side.
[Demonstrationer
før urolighederne den 14. april
2019]
6.
Det er altså en af politiets allervigtigste opgaver at be-
skytte borgernes mulighed for at anvende deres grund-
lovsikrede forsamlingsfrihed. Det har rigspolitichefen
også sagt meget klart i forbindelse med den seneste tids
uroligheder.
Og det er også en opgave, som politiet igennem lang tid
har løftet i forhold til Stram Kurs og Rasmus Paludan.
Stram Kurs har afholdt en stribe demonstrationer, hvor
politiet har været til stede for at beskytte Rasmus Palu-
dan og sikre hans forsamlingsfrihed.
I 2018 har Stram Kurs ifølge Rigspolitiet demonstreret
ca. 50 gange og gennemført demonstrationer i samtlige
landets politikredse. Og i 2019 har Stram Kurs ifølge
Rigspolitiet indtil nu afholdt ca. 30 demonstrationer for-
delt over hele landet.
Altså ca. 80 demonstrationer på 16 måneder – 5 demon-
strationer om måneden i gennemsnit.
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
2053224_0010.png
I langt de fleste tilfælde er demonstrationerne ifølge
Rigspolitiet gennemført i overensstemmelse med øn-
skerne fra Stram Kurs.
Men tid og sted for demonstrationerne er også i nogle til-
fælde aftalt med Stram Kurs, ligesom der i nogle tilfælde
er givet påbud til Stram Kurs om at flytte placeringen el-
ler tidspunktet for demonstrationen [ifølge Rigspolitiet
ca. 30 tilfælde i 2018 og 2019].
Politiet havde ifølge Rigspolitiet forud for urolighederne
den 14. april 2019 ikke i noget tilfælde givet forbud mod
en Stram Kurs-demonstration.
Og langt hovedparten af demonstrationerne er ifølge
Rigspolitiet gennemført uden problemer.
7.
Men generelt er situationen, at der er en alvorlig sik-
kerhedstrussel mod Rasmus Paludan.
Politiet og PET vurderer løbende truslen mod Rasmus
Paludan og mod Stram Kurs’ demonstrationer. Det vur-
deres i den forbindelse, at der aktuelt er en
alvorlig trus-
sel
fra militante islamister mod Rasmus Paludan, og at
10
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
der aktuelt er en
alvorlig trussel
mod Rasmus Paludan
fra personer med relation til danske bandemiljøer.
På baggrund af trusselsvurderingerne fastlægger PET lø-
bende et passende beskyttelsesniveau i forhold til Ras-
mus Paludan.
For det er som sagt
også
politiets opgave at forebygge og
afværge fare for blandt andet enkeltpersoners sikkerhed.
Beskyttelsen af de grundlæggende rettigheder er ikke
meget værd, hvis vi ikke kan beskytte dem, der gør brug
af dem.
[Urolighederne den 14. april 2019]
8.
Under afviklingen af Stram Kurs-demonstrationen på
Blågårds Plads søndag den 14. april 2019 opstod der som
bekendt uroligheder.
Jeg vil bruge lidt tid på en gennemgang af hændelserne
på baggrund af oplysninger, jeg har modtaget fra Rigs-
politiet.
Demonstrationen skulle oprindeligt have været afholdt i
Mjølnerparken, men blev flyttet på dagen. Det gjorde den
på grund af den generelle trussel mod Rasmus Paludan,
11
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
og fordi der natten til søndag var en bileksplosion tæt på
Mjølnerparken.
Eksplosionen efterforskes fortsat, og det er ifølge politiet
usikkert, hvad motivet bag har været, herunder om der
har været en forbindelse til den anmeldte demonstration
fra Stram Kurs.
Københavns Politi påbød Stram Kurs at finde et andet
sted. Rasmus Paludan vendte tilbage med fem alternative
steder, hvoraf de to efter Københavns Politis opfattelse
lå for tæt på Mjølnerparken.
Stram Kurs valgte herefter at afholde sin demonstration
et af de tre resterende steder – Blågårds Plads. Køben-
havns Politi har oplyst, at politiet ikke på forhånd havde
oplysninger, der kunne begrunde et påbud efter politi-
loven om ikke at afholde demonstrationen på Blågårds
Plads.
Politiet har oplyst, at demonstrationen startede søndag
den 14. april 2019 kl. ca. 14.13. Modstandere af Stram
Kurs forsøgte efter få minutter [ca. 4] at overfalde Ras-
mus Paludan, der måtte eskorteres væk fra pladsen.
12
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
Som jeg har fået det oplyst, begyndte urostiftere at ma-
skere sig, rive stilladser ned og sætte ild til biler, cykler,
containere og skraldespande. Der blev også affyret fyr-
værkeri og kanonslag mod politiet, ligesom der blev ka-
stet med løbehjul, cykler og sten. For at genskabe ro og
fred i området fandt politiet det blandt andet nødvendigt
at anvende tåregas.
Da Rasmus Paludan forsøgte at komme tilbage til områ-
det for at fortsætte demonstrationen, blev han meddelt et
forbud af Københavns Politi mod at genoptage demon-
strationen i det følgende døgn.
Ildspåsættelser, hærværk og affyring af fyrværkeri –
blandt andet mod politiet – fortsatte resten af dagen og
natten frem til ca. kl. 3.00 den 15. april 2019 og bredte
sig til andre bydele i København.
9.
Som følge af urolighederne indførte Københavns Po-
liti den 15. april 2019 kl. 16.00 fire skærpede strafzoner
i politikredsen – Nørrebro og Nordvest, Tingbjerg, Ur-
banplanen og Christianshavn.
Oprettelsen af skærpede strafzoner betyder, at straffen
for visse former for utryghedsskabende kriminalitet be-
13
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
gået i strafzonen kan stige til det dobbelte i forhold til
gældende praksis.
De skærpede strafzoner gjaldt frem til den 23. april kl.
16.00.
Desværre stoppede urolighederne ikke med de skærpede
strafzoner.
[Situationen efter urolighederne den 14. april 2019]
10.
I de følgende dage anmeldte Stram Kurs ifølge Rigs-
politiet samlet set 25 demonstrationer. Der er fra den 14.
april og frem til i dag blevet nedlagt 9 midlertidige for-
bud mod Stram Kurs-demonstrationer – 2 af Københavns
Politi, 5 af Københavns Vestegns Politi og 2 af Syd- og
Sønderjyllands Politi.
Der er i samme periode blevet gennemført 16 demonstra-
tioner i 5 forskellige politikredse – herunder 7 i Køben-
havn og 2 på Københavns Vestegn.
Hvis man fokuserer på de tre politikredse, der har haft
nedlagt forbud – nemlig Københavns Politi, Københavns
Vestegns Politi og Syd- og Sønderjyllands Politi – kan
man konkludere, at politiet har begrundet forbuddene
14
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
med hensynet til fare for forstyrrelse af den offentlige
fred og til Rasmus Paludans sikkerhed.
11.
Stram Kurs anmeldte således allerede søndag den 14.
april 2019 kl. ca. 18.30 en demonstration til afholdelse i
Værebro på Københavns Vestegn samme aften.
Københavns Vestegns Politi nedlagde forbud mod de-
monstrationen på baggrund af urolighederne i Køben-
havn tidligere samme dag samt manglende mulighed for
i tide at mobilisere det påkrævede mandskab, som var
blevet sendt til Københavns Politi for at bistå der.
Stram Kurs skulle derudover den 15. april 2019 kl. 16
have afholdt en demonstration i Havrens Kvarter i Al-
bertslund. Der var samtidig anmeldt to moddemonstra-
tioner.
Allerede omkring starttidspunktet for demonstrationerne
var der ifølge politiet en massiv tilstrømning af modde-
monstranter – ikke under 300 – hvoraf flere var maske-
rede og bevæbnet med kasteskyts, ligesom politiet har
oplyst, at der var flere ildspåsættelser i boligområderne,
hvor demonstrationerne skulle afholdes.
15
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
Københavns Vestegns Politi meddelte derfor ca. kl.
17.15 Stram Kurs, at demonstrationen ikke kunne gen-
nemføres, og at Stram Kurs frem mod tirsdag den 16.
april 2019 kl. 12 havde forbud mod at demonstrere i po-
litikredsen.
Efter det oplyste fortsatte urolighederne aftenen igen-
nem, hvor uromagerne lavede massivt hærværk og
brande flere steder i Københavns Vestegns Politikreds.
Politiet fik ifølge Rigspolitiet genetableret roen omkring
midnat.
12.
Der var ligeledes spredte uroligheder i København i
løbet af natten til den 16. april 2019. Den 16. april 2019
om morgenen modtog Københavns Politi ligeledes en an-
meldelse om en mistænkelig genstand fundet på Blågårds
Plads.
Det viste sig, at der var tale om en skarp håndgranat. Der
var på findestedet skrevet ”Død over Paludan”.
Københavns Politi har i den forbindelse anholdt en per-
son, der efter det oplyste befandt sig på Blågårds Plads i
det relevante tidsrum, og som skulle have taget ladegreb
på en pistol.
16
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
Den pågældende var ikke i besiddelse af en pistol ved an-
holdelsen, og Københavns Politi afspærrede efterføl-
gende Assistens Kirkegård for at lede efter pistolen, som
ikke blev fundet. Den pågældende er varetægtsfængslet.
13.
Stram Kurs havde anmeldt en demonstration på Blå-
gårds Plads den 16. april 2019 ved 13-tiden. Københavns
Politi meddelte Stram Kurs et påbud om at afholde de-
monstrationen på et andet sted eller et andet tidspunkt.
Der blev samtidigt nedlagt forbud mod demonstration in-
den for de skærpede strafzoner indtil næste dag kl. 12.
Københavns Politi var herefter i dialog med Stram Kurs
om alternative steder, og Rasmus Paludan foreslog
blandt andet Emblasgade, selv om dette lå inden for den
skærpede strafzone.
Politiet har oplyst, at politiet ikke kunne nå at vurdere de
øvrige foreslåede steder inden tidspunktet for demonstra-
tionen, men Rasmus Paludan meddelte politiet, at han
ville gennemføre demonstrationen på Emblasgade, lige-
som han bekendtgjorde dette på sociale medier.
Københavns Politi indskærpede herefter forbuddet mod
at afholde demonstrationen, da den lå inden for den skær-
17
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
pede strafzone, og da der var fare for forstyrrelse af den
offentlige fred.
Senere samme dag meddelte Københavns Politi Stram
Kurs et midlertidigt forbud gældende frem til den 23.
april 2019 kl. 16.00 mod at demonstrere i politikredsen.
Københavns Politi henviste i den forbindelse til situatio-
nens udvikling og trusselsvurderingen, herunder fundet
af håndgranaten.
Rigspolitiet har oplyst, at Københavns Politi har vurde-
ret det midlertidige forbud dagligt for at sikre en ophæ-
velse, så snart det var muligt. Forbuddet blev den 21.
april kl. 16 ophævet uden for de fire skærpede strafzoner.
Forbuddet i de skærpede strafzoner udløb den 23. april
kl. 16.
14.
Stram Kurs havde ligeledes anmeldt en demonstra-
tion i Værebroparken den 16. april 2019 ved 17-tiden.
Demonstrationen blev flyttet til Bagsværd, men Køben-
havns Vestegns Politi meddelte ved 16-tiden, at der var
blevet nedlagt forbud mod demonstrationen, idet politiet
vurderede, at der var en konkret og nærliggende fare for
den offentlige fred i politikredsen og for Rasmus Palu-
dans sikkerhed, hvis demonstrationen blev afholdt.
18
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
I stedet afholdte Stram Kurs den 16. april 2019 kl. 17.00
en demonstration på Nybrovej i Lyngby. Der var efter-
følgende sammenstød mellem politiet og moddemon-
stranter.
Derudover blev der nedlagt forbud mod demonstrationer
i Københavns Vestegns politikreds den 17. og 19. april,
da der fortsat var en konkret og nærliggende fare for den
offentlige fred i politikredsen og for Rasmus Paludans
sikkerhed.
Der var således også i løbet af natten til den 19. april
ifølge politiet en del uro, hvor en større gruppe blandt an-
det rendte rundt på banelegemer og midlertidigt stand-
sede togtrafikken.
Derudover demonstrerede Stram Kurs i Midt- og Ve-
stsjællands Politi den 19. april. Der skete inden demon-
strationen hærværk mod en række biler ved Hundige
Storcenter, hvor Stram Kurs skulle have afholdt demon-
strationen. Skaderne på bilerne viste sig at være forårsa-
get af en håndgranat.
Demonstrationen blev derfor af sikkerhedsmæssige årsa-
ger flyttet til et grønt område 2 km derfra. Politiet fandt
19
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
senere samme dag ud af, at håndgranaten ikke relaterede
sig til demonstrationen.
Stram Kurs har efterfølgende afholdt en række demon-
strationer, f.eks. den 20. april i Herning, den 21. april i
Thisted, den 22. april i Vanløse, den 23. og 24. april i Kø-
benhavn, den 25. april på Frederiksberg og den 26. april
i Brønshøj.
Stram Kurs havde den 27. og 28. april 2019 planlagt to
demonstrationer til afholdelse i henholdsvis Tønder og
Sønderborg. Syd- og Sønderjyllands Politi meddelte
imidlertid forbud mod at demonstrere i politikredsen ind-
til den 29. april 2019 kl. 14 af hensyn til Rasmus Palu-
dans sikkerhed.
Stram Kurs har siden da gennemført demonstrationer i
Glostrup den 28. april, i København og Kokkedal den 29.
april samt en 4,5 timer lang demonstration i Fælledpar-
ken den 1. maj.
Vi ser således tilbage på en periode:
Hvor der natten til søndag den 14. april eksplode-
rer en bil i det område på Nørrebro, hvor Stram
Kurs skal demonstrere.
20
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
Hvor der tirsdag den 16. april, hvor Stram Kurs skal
demonstrere på Blågårdsgade igen, findes en skarp
håndgranat og teksten ”Død over Paludan”.
Hvor der er registreret omkring 300 anmeldelser,
herunder ca. 150 anmeldelser om ildspåsættelser.
Hvor der er blevet anholdt over 70 personer.
Hvor der er blevet varetægtsfængslet 8 personer for
bl.a. brandstiftelse og grov vold mod polititjeneste-
mand.
15.
Det siger noget om de omstændigheder, som politiet
har skullet arbejde under. Både i forhold til indsatsen på
gaden, hvor politiet sætter liv og lemmer på spil, og i for-
hold til de afgørelser, som er truffet, når Stram Kurs har
anmeldt nye demonstrationer.
Politiet er på en svær opgave. Og som rigspolitichefen
har understreget, er det en af politiets allervigtigste op-
gaver at beskytte borgernes mulighed for at anvende de-
res grundlovssikrede rettigheder. Jeg ved, at politiet ta-
ger det ansvar yderst alvorligt.
Og det er mit indtryk, at politiet er meget bevidste om, at
det er et alvorligt skridt at tage, hvis politiet vælger at
nedlægge forbud mod en demonstration.
21
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
Borgerne skal kunne udøve deres forsamlingsfrihed, og
politiet vil også fremover være talstærkt til stede ved de-
monstrationer, hvor det vurderes nødvendigt.
Der er aktuelt et styrket politimæssigt fokus på Stram
Kurs’ demonstrationer, og Rigspolitiet er løbende i dia-
log med de involverede politikredse med henblik på at
understøtte den politioperative indsats.
Derudover fortsætter politiet efterforskningen i forhold
til de uromagere, der har udøvet hærværk og vold i den
seneste tid. Og jeg forventer, at politiet gør alt, hvad po-
litiet kan, for at få stillet alle de ansvarlige for urolighe-
derne til ansvar.
[Afslutning]
16.
Politiet skal beskytte borgernes forsamlingsfrihed og
samtidig sikre den offentlige fred og orden. Det er balan-
cen mellem de to hensyn – der begge har borgerne i cen-
trum – som er svær, og som i nogle tilfælde kan føre til,
at konkrete demonstrationer ikke kan gennemføres.
Det betyder, at jeg har forståelse for de svære valg, som
politiet skal træffe i de her sager. Og jeg har fuld tillid til,
at politiet gør det så godt, som politiet overhovedet kan.
22
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
2053224_0023.png
Men det betyder ikke, at jeg på nogen måde accepterer,
at vi i det danske samfund har områder eller miljøer, hvor
man ikke spiller efter de samme spilleregler som os an-
dre.
Der er tale om antidemokratiske kræfter, der med vold
forsøger at holde bestemte synspunkter ude af den politi-
ske samtale.
Og så er jeg sådan set ligeglad med, om man ikke bryder
sig om Stram Kurs’ budskaber eller måden at servere
dem på.
Jeg har intet til overs for Stram Kurs. De stunts, vi har
set, er usmagelige og tåbelige. Vi må aldrig lade nedsæt-
tende handlinger rettet mod bestemte grupper i Danmark
ødelægge vores sammenhold.
Endelig ved jeg, at regeringen og Dansk Folkeparti er
enige om at være stolte over dansk politi, som også i disse
svære dage har optrådt professionelt og dygtigt, selv når
sten og fyrværkeri er væltet ned over dem.
23
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. maj 2019 justitsministeren om sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer, til justitsministeren
Jeg vil i hvert fald lade mine sidste ord være en ros til po-
litiet for den samlede indsats i forbindelse med urolighe-
derne.
Tak for ordet.
24