Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2036712_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. marts 2019
Politikontoret
Mie Funder
2019-0030-2061
1030186
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 423 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. februar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om, hvilke grunde der kunne tale hhv. for og imod at gøre det muligt som borger at få indblik i sin offentlige straffeattest, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 423 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke grunde der kunne tale hhv.
for og imod at gøre det muligt som borger at få indblik i sin of-
fentlige straffeattest samt redegøre for, om ministeren vil bløde
op på den nuværende begrænsning?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at straffeattester til of-
fentlig brug udstedes til offentlige myndigheder med samtykke
fra den person, som attesten vedrører. Der er ikke hjemmel i be-
kendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det Cen-
trale Kriminalregister (herefter kriminalregisterbekendtgørel-
sen) til, at en straffeattest til offentlig brug kan udstedes til den
person, som attesten vedrører.
Herudover fremgår det af kriminalregisterbekendtgørelsens §
32, at straffeattester udstedt til offentlig brug skal behandles for-
troligt af den myndighed, der har fået udstedt attesten. Dette har
i praksis blandt andet betydet, at den offentlige straffeattest ikke
udleveres til den person, som oplysningerne vedrører.
Begrundelsen for denne praksis har traditionelt set været, at den
person, som oplysningerne vedrører, hverken direkte eller indi-
rekte af en privat virksomhed skal kunne blive bedt om eller
presset til at fremvise en straffeattest til offentlig brug. Herover-
for står bl.a. et generelt hensyn til, at man som borger skal kunne
gøre sig bekendt med de oplysninger, som en offentlig myndig-
hed har indhentet og registreret om en.
Spørgsmålet om adgang til den offentlige straffeattest, herunder
behovet for at ændre den nuværende praksis, indgår i en igang-
værende revision af kriminalregisterbekendtgørelsen, som for-
ventes afsluttet i løbet af 2019.”
Jeg er tilfreds med, at borgernes mulighed for at få indblik i deres offentlige
straffeattester indgår i Rigspolitiets igangværende arbejde med revision af
kriminalregisterbekendtgørelsen. Der vil herefter være grundlag for at tage
endeligt stilling til, om den nuværende ordning skal ændres.
2