Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2029267_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. marts 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Martin Bank Nutzhorn
Jensen
2019-0030-2016
1013115
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 382 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. februar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om, at begrænse antallet af besøgende til indsatte, så de udover besøg af egen familie kun kan modtage et begrænset antal besøgende, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 382 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for sin holdning til at begrænse antal-
let af besøgende til indsatte, så de udover besøg af egen familie
kun kan modtage et begrænset antal besøgende, for bl.a. at for-
hindre at besøgende, der får karantæne pga. indsmuglingsfor-
søg, ikke blot erstattes af andre besøgende til den indsatte i ka-
rantæneperioden?”
Svar:
Kriminalforsorgen skal foretage alle relevante tiltag for at forhindre, at inds-
mugling i fængslerne finder sted, herunder begrænsning af antallet af besø-
gende til den indsatte.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet følgende udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, som jeg
kan henholde mig til:
”Det fremgår af § 2, stk. 1, i bekendtgørelse om adgangen til be-
søg m.v. til indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i
kriminalforsorgens institutioner (besøgsbekendtgørelsen), at
kriminalforsorgsområdet under hensyn til forholdene i de en-
kelte institutioner, og i det omfang ordens- eller sikkerhedsmæs-
sige hensyn taler herfor, kan fastsætte begrænsninger bl.a. med
hensyn til antallet af personer, der samtidig kan være godkendte
besøgende til en indsat.
Antallet af personer, der samtidig kan have tilladelse til at be-
søge en bestemt indsat, bestemmes således lokalt under hensyn
til ordens- og sikkerhedsmæssige forhold i institutionen.
Kriminalforsorgen har i anledning af spørgsmålet hørt kriminal-
forsorgsområderne om deres praksis på området.
Det fremgår af svarene fra kriminalforsorgsområderne, at der
ikke er en ensartet praksis med hensyn til, i hvilket omfang der
er fastsat begrænsninger i antallet af personer, der samtidig kan
være godkendte besøgende til en indsat. Dette hænger sammen
med, at det som nævnt beror på en konkret vurdering af de or-
dens- og sikkerhedsmæssig forhold i institutionen. I de tilfælde,
hvor der er et loft for antallet af personer, der samtidig kan være
godkendte besøgende til en indsat, fremgår det af svarene, at det
generelt set forholder sig sådan, at en besøgende, der har fået
inddraget sin besøgstilladelse, vil kunne erstattes af en ny besø-
gende. Godkendelse af en ny besøgende forudsætter dog, at der
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om, at begrænse antallet af besøgende til indsatte, så de udover besøg af egen familie kun kan modtage et begrænset antal besøgende, til justitsministeren
ikke vurderes at være fare for indsmugling fra denne besøgen-
des side.
Efter de gældende regler er der således allerede mulighed for at
begrænse antallet af personer, der samtidig kan være godkendte
besøgende til en indsat. Direktoratet finder det mest hensigts-
mæssigt at bibeholde denne ordning, hvor en eventuel begræns-
ning af antallet af godkendte besøgende beror på en konkret vur-
dering af de ordens- og sikkerhedsmæssige forhold i institutio-
nen. I forlængelse heraf bemærkes, som nævnt ovenfor, at hvis
en besøgende får inddraget sin besøgstilladelse f.eks. på grund
af indsmugling, kan den indsatte kun få godkendt en anden be-
søgende, hvis der ikke vurderes at være fare for indsmugling fra
denne besøgendes side.”
3