Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2019564_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 22. februar 2019
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 515 (MOF alm. del) stillet den 30. januar
201 9 efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).
Spørgsm ål nr. 515
”V
il ministeren oplyse, hvad de samlede omkostninger til køb, ombygning, ekstern rådgiver m.m. i
v ærste fald løber op i, når de nødv endige fartøjer er tilvejebragt sammenlignet med prisen for to helt
ny e skibe fra det billigste danske v ærft?”
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet til Miljøstyrelsen, som oplyser at:
”I
201 5 købte Miljøstyrelsen to brugte fartøjer af ty pen Incat Crowther med henblik på, at ombygge
dem til miljøskibe. Omkostninger i forbindelse med køb af miljøskibene var ca. 17 mio. kr., og det var
dengang forv entningen, at de to brugte skibe kunne ombygges for 8 mio. kr. Imidlertid v ar skibene
tungere end oplyst ved købet, og omfanget af omby gningsarbejdet er derfor ænd ret. Det sky ldes
primært, at skibene skal forlænges med henblik på at kunne opnå højere marchastighed, samtidig med
at brændstofforbruget holdes nede. Efter at Miljøstyrelsen udbød ombygningskontrakten er de
forv entede omkostninger til ombygning af skibene estimeret til ca. 24 mio. kr. i august 2018. Det v ar
forv entningen, efter at skibene blev ombygget, at de samlede udgifter til rådgivning,
my ndighedsbehandling, samt drift og v edligehold siden køb v ille udgøre ca. 6 mio. kr. I alt er
forv entningen ca. 47 mio. kr. for to fartøjer i 20 meters længde.
Miljøsty relsen gennemførte i 2013 et udbud for ny bygning af ny e miljøskibe, der efterfølgende blev
afly st. Det endelige bud fra det billigste danske værft på ny bygning af to katamaraner med en længde
på 1 7 ,5 m v ar 27 ,3 mio. kr. I 2019-priser giv er dette 29,1 mio. kr. v ed opregning med
Moderniseringsstyrelsens indeks for generel løn- og prisstigning. Ev t. prisændringer i materialer er
ikke medregnet. De afholdte udgifter til skibsteknisk og juridisk rådgivning i forbindelse med dette
udbud v ar ca. 0,6 mio. kr. Forventede udgifter til juridisk og teknisk rådgivning i den udestående del af
processen estimeres til ca. 0,5 kr. I alt estimeres det, at prisen i 201 9-kroner v ed indgåelse af en aftale i
201 3 på baggrund af ov enstående v ille v ære i alt ca. 30 mio. kr. for to fartøjer i 1 7 ,5 meters længde.
Det skal dog understreges, at sty relsen ikke inden for udbudslovens rammer kunne hav e indgået aftale
i 201 3, da det danske v ærft ikke v andt udbuddet. Det billigste og bedste indledende bud på
ny bygningen af skibene i 201 3 v ar fra det engelske værft Alnmaritec, der bød 26,7 mio. kr. Efter
forhandlingerne med Alnmaritec blev prisen i august 2014 hæv et til 30,9 mio.kr., hvorefter udbuddet
blev afly st.
Da det ikke kan dokumenteres, at en ny bygning i et aktuelt udbud af 20 meter lange fartøjer v ille
kunne gennemføres til denne pris, anbefales det, at sammenligningen tages med forbehold. Dertil
Mi l jø- og Fødev areministeriet
Slotsholmsgade 12
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
mf [email protected]
w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om omkostninger til køb, ombygning, ekstern rådgiver m.m. til miljøskibe, til miljø- og fødevareministeren
2019564_0002.png
kommer, at et ev t. tab v ed salg af de to katamaraner (ca. 1 3 mio. kr.) skal indgå i den samlede
totaløkonomi v ed et aktuelt nybygningsscenarie.
Såfremt resultatet af Miljøsty relsens markedsundersøgelse i 2017 -2018 lægges til grund for et estimat
af prisen for ny bygning, og rådgivningsudgifterne estimeres til i alt ca. 1 ,1 mio. kr. , estimeres en
ny bygning af to 1 8 meter-fartøjer til ca. 41 mio. kr. Hertil kommer tabet på salg af de to katamaraner
på ca. 1 3 mio. kr., dvs. i alt ca. 54 mio. kr.
Det bemærkes, at estimatet på totaløkonomien i alle scenarier rummer forbehold for resultatet af et
ny t udbud og de usikkerhedsfaktorer der er knyttet hertil ift. markedssituation mv .”
Jakob Ellemann-Jensen
/
Hans Peter Olsen
2