Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del
Offentligt
1983978_0001.png
Ligestillingsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 4 (Alm. del):
I brev af 20. november har udvalget efter ønske fra Roger Courage Mat-
thisen (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 4:
”På hvilke offentlige undervisnings-
og uddannelsesforløb og undervis-
nings- og uddannelsesinstitutioner under ministerens sagsområde indgår
køn, ligestilling og mangfoldighed som obligatoriske tematikker, og vil
ministeren redegøre nærmere for, hvordan tematikkerne indgår i forhold
til de pågældende undervisnings- og uddannelsesinstitutioner, herunder
underviserne, samt elever og studerende? Og på hvilke offentlige under-
visnings og uddannelsesforløb og undervisnings- og uddannelsesinstitu-
tioner
er de nævnte tematikker ikke obligatoriske?”
Svar:
Nedenfor er der angivet uddrag af formålsbestemmelserne for de enkelte
uddannelser, der findes på uddannelsesinstitutioner på mit område. Der-
udover er angivet, hvor begreberne
”køn”, ”ligestilling” eller ”mangfol-
dighed”
er nævnt i indholdet i uddannelserne.
Folkeskoler og frie grundskoler
I lov om folkeskolen står der, at skolens virke skal være præget af ånds-
frihed, ligeværd og demokrati.
Det obligatoriske emne
’sundheds-
og seksualundervisning og familie-
kundskab’ (SSF) skal indgå i undervisningen i de obligatoriske fag i folke-
skolen fra børnehaveklasse til 9. klasse. Indholdet i emnet SSF er opdelt i
to kompetenceområder: 1) sundhed og trivsel og 2) køn, krop og
seksualitet.
I lov om friskoler og private grundskoler m.v. fremgår det, at skolerne
skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med fri-
hed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannel-
7. december 2018
Sagsnr.:18/15418
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om på hvilke offentlige undervisnings- og uddannelsesforløb og undervisnings- og uddannelsesinstitutioner under ministerens sagsområde der indgår køn, ligestilling og mangfoldighed som obligatoriske tematikker, til undervisningsministeren
se og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og men-
neskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene. Undervisningen
på friskoler og private grundskoler skal desuden stå mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen.
De gymnasiale uddannelser
I lov om de gymnasiale uddannelser fremgår det, at undervisningen og
hele institutionens dagligliv må bygge på åndsfrihed, ligeværd og demo-
krati og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende fri-
heds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
I det obligatoriske fag
’samfundsfag C’ på stx, hf, hhx, htx og eux indgår
ligestilling mellem kønnene som obligatorisk kernestof, og i det obligato-
riske fag ’historie A’ på stx og ’historie B’ på hhx indgår udvikling af de-
mokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt per-
spektiv som obligatorisk kernestof.
Erhvervsuddannelserne
Det fremgår af lov om erhvervsuddannelser, at uddannelsessystemet skal
tilrettelægges således, at det i videst muligt omfang er egnet til at bidrage
til at udvikle de uddannelsessøgendes interesse for og evne til aktiv med-
virken i et demokratisk samfund.
På grundforløbets første del, som er obligatorisk for alle unge, der kom-
mer fra grundskolen ind på erhvervsuddannelserne, indgår erhvervsfaget
’samfund og sundhed’, som
er et dannelsesfag bl.a. med følgende mål for
undervisningen: Formidle og diskutere grundlæggende samfundsforhold
og aktuelle samfundsmæssige problemstillinger samt forstå forhold, der
påvirker seksualiteten, herunder seksuel sundhed, prævention, krop, køn
og identitet.
Almen voksenuddannelse og forberedende voksenundervisning
I lov om almen voksenuddannelse fremgår det, at undervisningen bygger
på åndsfrihed, ligeværd og demokrati. I lov om forberedende voksenun-
dervisning og ordblindeundervisning for voksne fremgår det, at under-
visningen skal styrke deltagernes forudsætninger for aktiv medvirken i
alle sider af samfundslivet.
Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
Det fremgår af lov om arbejdsmarkedsuddannelser, at uddannelserne
skal give voksne muligheder for at forbedre såvel erhvervskompetencen
som den personlige kompetence gennem mulighederne for at opnå
grundlæggende formel kompetence inden for erhvervsrettet grundud-
dannelse.
2
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om på hvilke offentlige undervisnings- og uddannelsesforløb og undervisnings- og uddannelsesinstitutioner under ministerens sagsområde der indgår køn, ligestilling og mangfoldighed som obligatoriske tematikker, til undervisningsministeren
Produktionsskoler
I lov om produktionsskoler fremgår det, at tilbuddet skal bidrage til at
udvikle deltagernes interesse for og evne til aktiv medvirken i et demo-
kratisk samfund. Produktionsskolernes undervisningstilbud består pri-
mært af værkstedsundervisning, der omfatter praktisk opgaveløsning og
produktion.
Den kombinerede ungdomsuddannelse
I lov om kombineret ungdomsuddannelse fremgår det, at tilbuddet skal
bidrage til at udvikle den unges interesse for og evne til aktiv medvirken i
et demokratisk samfund.
Forberedende grunduddannelse
I lov om forberedende grunduddannelse fremgår det, at den forbereden-
de grunduddannelse skal gennemføres i et inkluderende læringsmiljø,
hvor undervisningen bygger på åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Be-
kendtgørelsen, læreplaner og fagbilag til den forberedende grunduddan-
nelse er under udarbejdelse.
Det bemærkes, at det danske uddannelsessystem er baseret på målopfyl-
delse og ikke på fx et centralt fastsat pensum, og at lærerene dermed har
metodefrihed i forhold til, hvordan de vil nå de opstillede mål, herunder
hvordan de tilrettelægger undervisningen samt valg af undervisningsma-
teriale og konkrete tematikker. Heri kan køn, ligestilling og mangfoldig-
hed indgå som temaer, og der findes en del materiale om disse emner på
bl.a. EMU.dk.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3