Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del
Offentligt
2053408_0001.png
Folketinget
Ligestillingsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. maj 2019
Strafferetskontoret
Marie Jørgensen
2019-0032/15-0019
1083721
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 28 (Alm. del), som Folketingets
Ligestillingsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. april 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at ændre straffelovens § 81, nr. 6, så det fremgår, at det er en strafskærpende omstændighed, hvis den kriminelle gerning har baggrund i offerets handicap, til justitsministeren
2053408_0002.png
Spørgsmål nr. 28 (Alm. del) fra Folketingets Ligestillingsudvalg:
”Vil ministeren kommentere forslaget fra Maria Ventegodt, li-
gebehandlingschef, Institut for Menneskerettigheder, under te-
mamøde om hadforbrydelser den 27. marts 2019 om, at straffe-
lovens § 81, nr. 6, skal ændres, så det fremgår, at det er en straf-
skærpende omstændighed, hvis den kriminelle gerning har bag-
grund i offerets handicap? Og vil ministeren oplyse, hvilke over-
vejelser forslaget giver ministeren anledning til?
Der henvises til videoen af høringen (minuttal 14.17-14.23) og
den fremviste præsentation under temamødet:
https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20181/liu/tv.5915.aspx
?as=1
https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/LIU/bilag/67/203748
9.pdf”
Svar:
1.
Efter straffelovens § 81, nr. 6, skal det i almindelighed indgå som en skær-
pende omstændighed ved straffens fastsættelse, at gerningen har baggrund i
andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende. Opreg-
ningen er ikke udtømmende, jf. ordene ”eller lignende”. Det fremgår dog af
bestemmelsens forarbejder, at anvendelsesområdet skal forstås i overens-
stemmelse med anvendelsesområdet for straffelovens § 266 b, stk. 1.
Efter straffelovens § 266 b, stk. 1, straffes den, der offentligt eller med for-
sæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddel-
else, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på
grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering. Straffen er bøde eller fængsel indtil 2 år.
Bestemmelsen i straffelovens § 266 b, stk. 1 – og dermed også straffelovens
§ 81, nr. 6 – omfatter således ikke trusler, forhånelse eller nedværdigelse på
grund af en persons handicap. Det er på den baggrund Justitsministeriets
vurdering, at det er korrekt, når Institut for Menneskerettigheder under te-
mamødet om hadforbrydelser den 27. marts 2019 har anført, at straffelovens
§ 81, nr. 6, ikke omfatter gerninger, der har baggrund i en persons handicap.
2.
Efter straffelovens § 81, nr. 11, skal det i almindelighed indgå som en
skærpende omstændighed ved straffens fastsættelse, at gerningsmanden har
udnyttet forurettedes værgeløse stilling. Denne bestemmelse sigter navnlig
2
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at ændre straffelovens § 81, nr. 6, så det fremgår, at det er en strafskærpende omstændighed, hvis den kriminelle gerning har baggrund i offerets handicap, til justitsministeren
til kriminalitet, som begås over for udsatte persongrupper, f.eks. børn, han-
dicappede og ældre personer. Det fremgår af bemærkningerne til bestem-
melsen, at bestemmelsen bl.a. omfatter vold mod et spædbarn, salg af narko-
tika til små børn og tricktyveri, tasketyveri og lignende over for ældre per-
soner. Bestemmelsen kan også være anvendelig i andre tilfælde, hvor om-
stændighederne bevirker, at forurettede er værgeløs.
Bestemmelsen vil således bl.a. kunne finde anvendelse, hvis en gernings-
mand har udnyttet en handicappet persons værgeløse tilstand til at begå ty-
veri eller udnytte vedkommende økonomisk.
Som anført oven for fremgår det af bemærkningerne til straffelovens § 81,
nr. 11, at bestemmelsen f.eks. omfatter vold mod et spædbarn. Det er på den
baggrund Justitsministeriets umiddelbare vurdering, at bestemmelsen også
vil kunne omfatte tilfælde, hvor en handicappet person udsættes for vold.
Der ses imidlertid ikke at forelægge trykt retspraksis herom.
3.
Det er helt afgørende, at der i det danske samfund er plads til at være den,
man er. Og det er helt afgørende, at vi beskytter og værner om den ret. Der-
for ser jeg også med stor alvor på området. Jeg har iværksat et arbejde i Ju-
stitsministeriet med henblik på at finde frem til en række tiltag på området,
som kan styrke indsatsen mod hadforbrydelser. Jeg mødtes i den forbindelse
den 26. april 2019 med en række organisationer på området, som også vil
blive inddraget i det videre arbejde, så vi sikrer, at tiltagene rammer rigtigt
og kommer til at gøre en konkret forskel.
Det vil i forbindelse med arbejdet være naturligt at se på, om vi i dag gør til-
strækkeligt for at beskytte personer, som oplever at blive udsat for forbry-
delser på grund af deres handicap.
3