Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1965653_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
7. november 2018
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 37 (Alm. del) af 23.
oktober 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for:
Norges årlige bidrag til Den Europæiske Union i perioden 2014-2020
hvad de norske penge går til
hvor mange penge Norge får retur fra EU
hvilke formål disse penge går til
hvad Norges samlede økonomiske nettotab er i forhold til EU?
Svar
Det følger af Aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS)
mellem de 28 EU-lande og tre ud af fire lande
1
i Den Europæiske Frihandels-
sammenslutning (EFTA), at disse tre EFTA-lande skal indbetale årlige bidrag ba-
seret på de EU-programmer som de deltager i. Når en sådan deltagelse aftales,
indarbejdes det pågældende program i EØS-aftalen, og landene binder sig til at
bidrage til driftsomkostningerne, hvilket sker i henhold til deres respektive øko-
nomiers størrelse ift. den samlede økonomiske størrelse af EØS. Udover at bidra-
ge til EU-programmernes driftsomkostninger betaler de tre EFTA-lande til
Kommissionens administrative omkostninger.
Størstedelen af det norske bidrag for deltagelse i EU-programmer gennem EØS-
samarbejdet vedrører programmerne Horisont 2020 og Erasmus+. Herudover
deltager Norge for nuværende i følgende programmer: Et Kreativt Europa, EU's
Sundhedsprogram, EU's Forbrugerprogram, Egnos og Galileo, EaSI, EU-
civilbeskyttelsesmekanismen, Connecting Europe-Faciliteten, Copernicus, Det
europæiske statistiske program og ISA2. Det norske bidrag for deltagelse i disse
programmer skønnes at udgøre ca. 447 mio. euro årligt i perioden 2014-2020.
I henhold til EØS-aftalen bidrager de tre EFTA-medlemmer ligeledes til at redu-
cere økonomiske og sociale forskelle mellem regionerne i EØS, hvilket 15 EU-
lande
2
i øjeblikket drager fordel af. Disse bilaterale EØS-tilskud finansieres i fæl-
lesskab af Island, Liechtenstein og Norge, som hver bidrager i henhold til deres
størrelse og rigdom. Norges andel heraf udgør knap 96 pct. Hertil bidrager Norge
1
2
Island, Liechtenstein og Norge, men ikke Schweitz
Portugal, Slovenien, Kroatien, Malta, Grækenland, Cypern, Bulgarien, Rumænien, Slovakiet, Polen, Tjekkiet, Litauen,
Letland, Estland, Ungarn
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om Norges årlige bidrag til Den Europæiske Union i perioden 2014-2020, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
1965653_0002.png
Side 2 af 2
med særskilte tilskud til de 13 EU-lande, der blev medlemmer af EU ifm. udvidel-
sesrunderne i 2004, 2007 og 2013. De samlede tilskud fra Norge skønnes at udgø-
re ca. 391 mio. euro årligt i perioden 2014-2021.
I tillæg til ovenstående bidrager Norge til EU-budgettet ifm. bilaterale aftaler om
samarbejde om retlige og indre anliggender, herunder Schengen, samt det europæ-
iske territoriale samarbejde (Interreg).
På baggrund af ovenstående, skønnes Norges gennemsnitlige bidrag til EU-
budgettet at udgøre knap 870 mio. euro årligt, svarende til knap 6,5 mia. kr.,
jf.
tabel 1.
Tabel 1
Norges estimerede gennemsnitlige årlige bidrag til EU, mio. euro
Deltagelse i EU-programmer (2014-2020)
EØS-midler (2014-2021)
Indre anliggender, herunder Schengen
Europæisk territorialt samarbejde (Interreg)
Total
447
391
6
25
869
Kilde: EU/EØS-håndboken
Utenriksdepartementet, 2016. Norges EU-mission
Norges bidrag til EU-budgettet udgør såkaldte formålsbestemte indtægter, der
giver Kommissionen mulighed for at disponere tilsvarende udgifter udover de
bevilligede budgetposter. Bidragene er således additionelle til de beløb, der er afsat
på EU’s årlige budget
og fører ikke til en reduktion af EU-landenes nationale bi-
drag.
Finansministeriet er ikke i besiddelse af data for, hvor mange midler Norge mod-
tager fra EU. Det er derfor ikke muligt at estimere en nettostilling for Norge. Idet
knap halvdelen af det norske bidrag ydes som bilaterale tilskud uden hjemtag, er
det imidlertid vurderingen, at Norge er nettobidragsyder til EU-budgettet. Dette
skal ses i lyset af, at Norge
på linje med Danmark
drager væsentlige økonomi-
ske fordele af medlemsskabet, herunder særligt
EU’s indre marked.
Det indre
marked giver således virksomheder muligheder for at afsætte deres varer på større
eksportmarkeder og sikrer større konkurrence.
Hertil sikrer EU’s indre marked fri
bevægelighed for arbejdskraften, hvilket giver virksomheder bedre adgang til den
arbejdskraft og de kompetencer de har brug for.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister