Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2041778_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Medlemmerne af Folketingets Europaudvaig
og deres stedfortrdere
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København 1K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http:/ /www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Bilag
J ournalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
30. januar 2008
Til underretning for Folketingets Europaudvaig vedilegges Beskftigel-
sesniinisteriets besvarelse af spørgsm5i 9 ad EUU aim. del af den 20.
december 2007 vedrørende en redegørelse for hhv. Viking Line-dommen
og Laval-dommen afsagt af EF-Domstoien.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-domstolens afgørelse giver et retvisende billede, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
2041778_0002.png
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Europaudvalget har i brev af 20. december 2007 stillet følgende spørgsmål nr. 9 til
Udenrigsministeren:
J.nr. 6571-0026
”Ministeren bedes, med henblik på et kommende samråd, sende udvalget en rede-
gørelse for hhv. Viking Line-dommen og Laval-dommen afsagt af EF-domstolen,
herunder dommenes rækkevidde og konsekvenser for det danske arbejdsmarked,
samt hvilke initiativer regeringen overvejer at tage i den anledning?”
Til brug for Udenrigsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 9 har Beskæftigel-
sesministeriet i samarbejde med relevante ministerier og arbejdsmarkedets parter
udarbejdet vedlagte redegørelse, som hermed sendes til udvalgets orientering. Re-
degørelsen er samtidig sendt til Europaudvalget.
Venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-domstolens afgørelse giver et retvisende billede, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
2041778_0003.png
NOTAT
30. januar 2008
Redegørelse til Folketingets Europaudvalg og
Arbejdsmarkedsudvalg om EF-domstolens afgørelse
i Laval-sagen og Viking Line-sagen
J.nr. 6571-0026
Indholdsfortegnelse:
1. Indledning
2. EF-domstolens afgørelse i C-438/05 af 11. december 2007 Viking Line
3. EF-domstolens afgørelse i C- 341/05 af 18. december 2007 Laval
4. Relevante retsforskrifter
5. EF- domstolens konklusioner i Viking Line og Laval
6. Afgørelsernes betydning for den danske retstilstand
7. Afslutning
1. Indledning
EF-domstolen har henholdsvis den 11. december og 18. december 2007 afsagt dom
i Viking Line-sagen og Laval-sagen.
Sagerne handler bl.a. om rækkevidden af fagforeningers ret til at konflikte set i
forhold til traktatens bestemmelser om fri udveksling af tjenesteydelser (art. 49) og
retten til at etablere sig i en anden medlemsstat (art. 43).
Begge sager er principielle og regeringen har derfor afgivet indlæg i begge sager.
Der er tale om præjudicielle sager, hvor nationale domstole i 2 medlemsstater har
forelagt en række spørgsmål for EF-domstolen om fortolkningen af EU-retten.
EF-domstolen har i præjudicielle sager alene kompetence til at fortolke EU-retten,
men har derimod ikke kompetence til at fortolke de nationale regler eller afgøre
den underliggende retstvist. Den opgave tilkommer de nationale domstole.
I Viking Line-sagen vil det være den britiske appelret, som på baggrund af EF-
domstolens afgørelse, konkret skal afgøre, hvorvidt den konflikt, som den finske
fagforening bistået af det internationale transportarbejderforbund har indledt mod
rederiet Viking Line, er lovlig. I Laval-sagen vil det være den svenske arbejdsret,
som på baggrund af EF-domstolens afgørelse, konkret skal afgøre spørgsmålet om
lovligheden af de svenske fagforeningers konflikt overfor Laval.
Det vurderes umiddelbart, at dommen i Viking Line ikke vil få direkte betydning
for den danske retstilstand vedrørende fagforeningers ret til at konflikte.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-domstolens afgørelse giver et retvisende billede, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Derimod vurderes det, at dommen i Laval kan få betydning for den nuværende
danske retstilstand.
I Danmark vil det i første omgang være Arbejdsretten, som skal lægge EF-
domstolens nye retspraksis til grund ved vurderingen af, om kollektive kampskridt,
som danske fagforeninger iværksætter overfor udenlandske virksomheder, og som
anfægtes ad retslig vej i Danmark, er lovlige.
Det må dog også overvejes, om det er nødvendigt at foretage en tilpasning af den
danske retstilstand på andre felter, herunder i lovgivningen om udstationerede
arbejdere fra andre EU-lande.
Hvilke nærmere konsekvenser EF-domstolens afgørelse får i forhold til den danske
retstilstand, er det ikke muligt på nuværende tidspunkt at give en uddybende
redegørelse om, idet dommen bl.a. kræver en mere grundig analyse af forskelle og
ligheder mellem det danske og svenske system samt mulige løsningsmodeller.
På den baggrund vil Beskæftigelsesministeriet iværksætte et udredningsarbejde,
hvor arbejdsmarkeds parter, myndighedsrepræsentanter og uvildige eksperter
nærmere skal analysere konsekvenserne af dommene, og på den baggrund komme
med forslag til, hvilke initiativer der kan være nødvendige for bedst muligt at sikre
den danske arbejdsmarkedsmodels forenelighed med EU-retten.
2. EF-domstolens afgørelse i C-438/05 af 11. december 2007 om Viking
Line
Det finske færgeselskab Viking Line, hvis færge ”Rosella” besejler en rute mellem
Finland og Estland, er i henhold til finsk lovgivning og en kollektiv overenskomst
med fagforeningen FSU forpligtet til at aflønne besætningen i henhold til denne
overenskomst, så længe færgen sejler under finsk flag. Da sejladsen med ”Rosella”
var tabsgivende, ønskede Viking Line i 2003 at udflage skibet til Estland, hvor
datterselskabet OU Viking Line er etableret. Hermed kunne selskabet opnå en
besparelse på udgifterne til aflønningen af besætningen gennem indgåelse af en
lokal, estisk overenskomst på et lavere lønniveau.
Den finske fagforening FSU udsendte strejkevarsel og krævede, at besætningen,
uanset nationalitet og bopæl, også efter udflagningen og registreringen under estisk
flag med det estiske selskab som ejer fortsat skulle være omfattet af en
overenskomst med FSU på finske vilkår. Dette blev efterfølgende støttet af ITF, det
internationale transportarbejderforbund, som forbød de estiske fagforeninger at
indgå overenskomster for skibet. I lyset af denne udvikling skønnede Viking Line,
at en udflagning ville være udsigtsløs, og afstod fra at skifte flag på skibet.
Estland blev medlem af EU den 1. maj 2004. I august lagde Viking Line sag an i
London mod det internationale transportarbejderforbund (ITF), som havde bistået
FSU med at hindre udflagningen via kollektive kampskridt. Viking Line gjorde
gældende, at ITF og det finske sømandsforbunds krav og aktioner mod
udflagningen udgjorde et brud på EU-reglerne om fri etableringsret (traktatens art.
43).
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-domstolens afgørelse giver et retvisende billede, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
I juni 2005 fastslog den britiske domstol i første instans, at det stred imod
etableringsretten i traktatens artikel 43 at indlede eller at true med at indlede
faglige aktioner, som havde til formål eller til følge at forhindre eller begrænse
Viking Lines mulighed for at udflage ”Rosella”, forhandle med en fagforening eller
ansætte personale af anden nationalitet end finsk. I december 2004 forlængede
Viking Line i øvrigt den gældende overenskomst. ITF og FSU appellerede denne
dom, og den britiske appelret omstødte underrettens afgørelse og besluttede at
forelægge en række præjudicielle spørgsmål for EF-domstolen i henhold til
traktatens art. 234. Spørgsmålene kan sammenfattes til følgende 3 hovedspørgsmål:
1. om kollektive kampskridt, som de i sagen omhandlede, falder uden for
anvendelsesområdet for traktatens art. 43 om retten til etablering og Rådets
forordning nr. 4055/86 af 22. december 1986 om anvendelse af princippet
om fri udveksling af tjenesteydelser inden for søtransport mellem
medlemsstaterne indbyrdes og mellem medlemsstaterne og tredjelande.
2. om reglerne i art. 43 og forordning nr. 4055/86 har horisontal virkning,
således at bestemmelserne giver en privat virksomhed rettigheder, som kan
gøres gældende overfor en fagforening i forbindelse med kollektive
kampskridt, som er indledt af denne.
3. om de kollektive kampskridt, som er omhandlet i sagen, udgør en
begrænsning af den frie bevægelighed. Hvis dette vurderes at være
tilfældet, skal domstolen vurdere om begrænsningerne er objektivt
begrundede, egnede og forholdsmæssige, samt egnede til at skabe en
rimelig balance mellem den grundlæggende ret til at iværksætte kollektive
skridt på den ene side og etableringsfriheden og retten til fri udveksling af
tjenesteydelser på den anden side. Der ønskes endvidere taget stilling til,
hvorvidt de omhandlede skridt er udtryk for enten direkte eller indirekte
forskelsbehandling.
EF-domstolen fulgte i det store og hele Generaladvokatens udtalelse og fastslår, at
kollektive kampskridt, som dem, der er genstand for hovedsagen, udgør
restriktioner for etableringsretten som omhandlet i traktatens art. 43. En restriktion
for etableringsretten kan dog være tilladt, hvis den begrundes med henvisning til et
tvingende alment hensyn, såsom hensynet til beskyttelse af arbejdstagere, på den
betingelse, at det godtgøres, at de er egnede til at sikre gennemførelsen af det
pågældende mål, og at de ikke går videre end, hvad der er nødvendigt for at nå
målet.
3. EF-domstolens afgørelse i C- 341/05 af 18. december 2007 om Laval
Laval un Partneri Ltd. (Laval) er en lettisk virksomhed med hovedsæde i Riga,
Letland. I maj 2004 udstationerede Laval arbejdskraft i form af ca. 35
lønmodtagere til det svenske selskab L&P Baltic Bygg AB (Baltic), som var helejet
af Laval indtil slutningen af 2003. Udstationeringen skete bl.a. med henblik på
opførelsen af en skole i Vaxholm kommune i Sverige. Laval havde på daværende
tidspunkt ingen kollektive overenskomster, hverken med svenske fagforeninger
eller lettiske. Ca. 65% af de udstationerede lønmodtagere var organiserede i den
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-domstolens afgørelse giver et retvisende billede, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
lettiske fagforening for bygningsarbejdere. Ingen af lønmodtagerne var organiseret
i svenske fagforbund.
Den svenske fagforening Svenska Byggnadsarbetareförbundet (Byggnads) søgte
gennem forhandlinger med Laval at få virksomheden til at tiltræde deres kollektive
overenskomst på byggeområdet for arbejdet i Vaxholm. Byggnads fastholdt kravet
om svensk overenskomst, selvom Laval den 14. september og den 20. oktober
2004 tegnede overenskomster med den lettiske fagforening for bygningsarbejdere.
Laval fremsatte overfor Byggnads ønske om, at lønnen og de øvrige arbejdsvilkår
blev defineret parallelt med forhandlingerne, hvilket Byggnads accepterede selvom
den normale fremgangsmåde i Sverige er, at forhandlingen om indgåelse af den
kollektive overenskomst skal være afsluttet før forhandlingerne om løn og øvrige
arbejdsvilkår kan påbegyndes. Byggnads krævede bl.a., at Laval skulle betale 145
sek. pr. time i løn, hvilket udgjorde den lokale gennemsnitlige løn for
lønmodtagere, der arbejdede inden for Byggnads branche. Den pågældende
overenskomst har en minimumssats på 109 sek., hvortil kommer f.eks. yderligere
bidrag.
Hvis ikke Laval tiltrådte den kollektive overenskomst ville Byggnads indlede
kollektive kampskridt overfor samtlige af Lavals byggepladser i Sverige i form af
blokade med det formål at indlede lønforhandlinger og indgå overenskomst.
Eftersom Laval ikke ville tiltræde overenskomsten, trådte de kollektive kampskridt
i kraft den 2. november 2004.
EF-domstolen lagde til grund, at kampskridtene mod byggeriet i Vaxholm bestod i
at forhindre levering af varer til byggepladsen, at opstille strejkevagter og at
forbyde lettiske arbejdstagere og køretøjer adgang til byggepladsen.
I forlængelse af hovedkonflikten varslede Svenska Elektrikerförbundet
sympatikonflikter med ikrafttræden den 3. december 2004. Sympatikonflikterne
indebar blokade mod alle elektriske installationer, som udførtes på Lavals
arbejdspladser i Sverige heriblandt i Vaxholm.
Ved juletid 2004 afbrød de lettiske lønmodtagere arbejdet og tog tilbage til
Letland, og vendte ikke tilbage til Sverige. I januar 2005 varslede andre
fagforeninger sympatikonflikter i form af en boykot af alle Lavals byggepladser i
Sverige, i et sådant omfang, at Laval efter EF-domstolens opfattelse ikke længere
ville være i stand til at udøve deres virksomhed i Sverige. Vaxholm kommune
fremsatte i februar 2005 ønske om at opsige kontrakten med Baltic, som gik
konkurs den 24. marts 2005. De kollektive krampskridt er endnu ikke sat ud af
kraft.
Laval anlagde sag ved Arbejdsdomstolen i Sverige mod Byggnads og
Elektrikerförbundet den 7. december 2004 med påstand om, at de samtlige indledte
kollektive kampskridt mod Lavals byggearbejder i Sverige samt at de indledte
sympatikonflikter var ulovlige og skulle hæves og endelig, at de faglige
organisationer skulle tilpligtes at betale Laval erstatning for det lidte tab. Laval bad
yderligere den svenske Arbejdsret om at rette henvendelse til EF-domstolen,
hvilket den svenske Arbejdsret gjorde ved at stille to præjudicielle spørgsmål til
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-domstolens afgørelse giver et retvisende billede, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
EF-domstolen. Fagforeningerne påstod frifindelse i forbindelse med samtlige
anklagepunkter.
Spørgsmålene kan sammenfattes til følgende 2 hovedspørgsmål:
1. om det er i overensstemmelse med fællesskabsrettens regler om den frie
bevægelighed for tjenesteydelser, forbudet mod forskelsbehandling på
grund af nationalitet samt direktiv 96/71/EF af 16.december 1996 om
udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser
(herefter: udstationeringsdirektivet), at faglige organisationer gennem
kollektive kampskridt forsøger at få en udenlandsk virksomhed, der leverer
tjenesteydelser, til at indgå kollektiv overenskomst i værtslandet, når den
lovgivning, der implementerer udstationeringsdirektivet, ikke indeholder
udtrykkelige bestemmelser om anvendelse af arbejds- og ansættelsesvilkår
i overenskomster.
2. om den frie udveksling af tjenesteydelser og forbudet mod
forskelsbehandling på grundlag af nationalitet, samt
udstationeringsdirektivet er til hinder for anvendelse af den svenske
medbestemmelseslov, som indeholder et forbud mod faglige konflikter, der
har til formål at ophæve en mellem andre parter indgået kollektiv
overenskomst, medmindre der er tale om en udenlandsk overenskomst (lex
Britannia).
I Laval-sagen har EF-domstolen ikke fulgt Generaladvokatens udtalelse, men har
truffet afgørelse om, at de kollektive kampskridt i den konkrete sag ikke var
forenelige med EU-retten, bl.a. fordi de svenske fagforeninger forsøgte at opnå
mere fordelagtige betingelser end dem, der følger dels af udstationeringsdirektivets
bestemmelser dels af den svenske gennemførelseslovgivning om udstatio-
neringsdirektivet.
Derudover fandt EF-domstolen, at forbudet i den svenske medbestemmelseslov
mod at konflikte med det formål at ophæve en mellem andre parter indgået over-
enskomst, medmindre der er tale om en udenlandsk overenskomst (Lex Britannia),
er i strid med EU-retten, fordi forbudet er nationalitetsdiskriminerende.
4. Relevante retsforskrifter
Traktatens art. 12 indeholder det almindelige princip om forbud mod forskelsbe-
handling på grund af nationalitet.
Traktatens art. 43 indeholder et forbud mod restriktioner, som hindrer statsborgere
i en medlemsstat i frit at etablere sig på en anden medlemsstats område.
Traktatens art. 49 indeholder et forbud mod restriktioner, som hindrer fri udveks-
ling af tjenesteydelser inden for Fællesskabet.
4.1. Udstationeringsdirektivet og implementeringen i Danmark
Udstationeringsdirektivet blev vedtaget 16. december 1996 og blev vedtaget på
baggrund af flere års debat på europæisk plan om social dumping.
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-domstolens afgørelse giver et retvisende billede, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Formålet med udstationeringsdirektivet, der er vedtaget i henhold til EF-traktatens
afsnit om den frie bevægelighed for bl.a. tjenesteydelser (i dag art. 47), er bl.a. at
sikre fair konkurrence i forbindelse med udveksling af tjenesteydelser og forholds-
regler, der garanterer, at arbejdstagernes rettigheder respekteres, jf. den 5. betragt-
ning i direktivets præambel. Direktivet retter sig mod udenlandske arbejdsgivere,
der udstationerer arbejdstagere til at udføre arbejde i et andet EU-land. Direktivets
anvendelsesområde er afgrænset til udstationering af arbejdstagere for bestemte
perioder i forbindelse med levering af tjenesteydelser, jf. art. 2, stk. 1. I den situa-
tion er udenlandske arbejdsgivere efter art. 3, stk. 1, forpligtet til at sikre deres
udstationerede ansatte en kerne af ufravigelige regler om minimumsbeskyttelse,
som via lov eller overenskomster er gjort generelt gældende i værtslandet. Dette
gælder bl.a. med hensyn til arbejdsmiljø, arbejdstid, betalt ferie, ligebehandling og
mindsteløn. Efter direktivets art. 3, stk. 1, sidste afsnit, defineres ”mindsteløn”(dvs.
mindsteløn, herunder overtidsbetaling, dog ikke erhvervstilknyttede tillægspensio-
ner) i overensstemmelse med national lov og/eller praksis.
Udstationeringsdirektivet giver efter artikel 3, stk. 8, bl.a. mulighed for, at
medlemsstater, som ikke har lovgivet om mindsteløn, og som ikke har et system,
hvor kollektive overenskomster eller voldgiftskendelser finder generel anvendelse,
kan beslutte, at de kollektive aftaler eller voldgiftskendelser, der er alment gæl-
dende for alle tilsvarende virksomheder i det berørte geografiske område og i den
pågældende sektor eller erhvervsgren, kan lægges til grund.
Bestemmelsen i artikel 3, stk. 8, betyder samtidig, at medlemsstater kan vælge ikke
at indføre lovbestemt mindsteløn eller at give kollektive overenskomster eller
voldgiftskendelser almen gyldighed. Danmark og Sverige har valgt ikke at anvende
direktivets bestemmelser om mindsteløn, men har i stedet overladt det til arbejds-
markedets parter via aftale at regulere lønfastsættelsen for arbejde, der udføres i
Danmark – evt. ved brug af kollektive kampskridt.
I forbindelse med gennemførelsen af direktivet i Danmark blev det nøje overvejet,
hvorvidt man skulle anvende muligheden for at stille krav om mindsteløn. Dette
fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget L 47 Folketingsåret 1999-
2000.
Der var imidlertid enighed i Folketinget og blandt arbejdsmarkedets parter om, at
man foreløbigt afstod fra at udnytte muligheden for at regulere mindsteløn, idet en
regulering af mindsteløn ville være et principielt brud på den danske model, herun-
der parternes aftalefrihed, og at eventuelle problemer med underbetaling af uden-
landske arbejdstagere (social dumping) i Danmark ville kunne løses gennem fag-
foreningernes ret til på sædvanlig vis – bl.a. ved brug af konfliktretten – at forsøge
at indgå overenskomster med udenlandske arbejdsgivere. Der var dog enighed om,
at situationen burde følges nøje, så man på et senere tidspunkt ville kunne anvende
muligheden. Derfor var der også enighed om at indføre en revisionsbestemmelse i
loven.
Det er således fortsat overladt til arbejdsmarkedets parter via aftale at regulere løn-
fastsættelsen for arbejde, som udføres i Danmark. Udenlandske arbejdsgivere i
Danmark er dermed ikke underlagt et lovfastsat krav om mindsteløn.
6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-domstolens afgørelse giver et retvisende billede, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Efter direktivets art. 3, stk. 10, kan medlemsstaten vælge at fastsætte yderligere
arbejds- og ansættelsesvilkår for såvel nationale som udenlandske virksomheder,
end de vilkår, som er nævnt i art. 3, stk. 1. Dette kan ske, hvis der er tale om
grundlæggende retsprincipper (ordre public) eller hvis arbejds- og ansættelsesvilkår
er indeholdt i almengyldige kollektive overenskomster. Bestemmelsen er ikke an-
vendt i Danmark ud fra de samme betragtninger, som er nævnt ovenfor i relation til
mindsteløn.
4.2. Kort om den danske arbejdsretlige model
I Danmark reguleres løn- og arbejdsvilkår fortrinsvis via aftale mellem parterne på
arbejdsmarkedet – og ikke ved lovgivning. Der er således ikke generelt lovgivet
vedrørende f.eks. mindsteløn, arbejdsmarkedstilknyttede pensionsordninger, efter-
uddannelse eller opsigelse.
I Danmark gælder overenskomster kun for de virksomheder, der enten selv eller
via deres organisation har tiltrådt dem. Fagforeninger i Danmark har således ikke
krav på at få overenskomst med en arbejdsgiver, men må være indstillet på at an-
vende kollektive kampskridt for at opnå en sådan, f.eks. ved at etablere strejke eller
blokade.
Den uorganiserede arbejdsgiver, der ikke har indgået en overenskomst, skal alene
overholde de ansættelsesretlige love, når en ansættelsesaftale indgås, og arbejdsgi-
veren er ikke forpligtet til at betale en bestemt løn. Det er dog vigtigt at under-
strege, at kollektive overenskomster – på grund af deres brede dækning – i praksis
sætter normer eller standarder også uden for det direkte dækkede område.
4.3. Konfliktretten
Det generelle udgangspunkt er, at fagforeninger har ret til at konflikte over for en
arbejdsgiver i forbindelse med overenskomstindgåelse og overenskomstfornyelse.
Når to parter har indgået en kollektiv overenskomst, gælder der en fredspligt.
I lovlige konflikter kan der kun benyttes bestemte kollektive kampskridt.
Arbejdsgiverorganisationerne kan iværksætte
lockout
og
boykot
af fagforbundenes
medlemmer. I praksis er det dog oftest lønmodtagersiden, der ønsker at anvende
konflikt med henblik på at opnå overenskomst med en virksomhed, som arbejder
inden for fagforeningens faglige område. En fagforening vil typisk iværksætte en
hovedkonflikt mod den arbejdsgiver, der ønskes indgået overenskomst med. Kon-
flikten kan bestå af en
strejke,
hvor fagforeningen pålægger sine medlemmer at
ophøre med at arbejde på den konfliktramte virksomhed eller en
blokade,
hvor
fagforeningen pålægger sine medlemmer at undlade at tage arbejde på den kon-
fliktramte virksomhed.
Undertiden er hovedkonflikten ikke tilstrækkelig effektiv, fordi virksomheden ikke
beskæftiger nogle af fagforeningens medlemmer, og ikke har brug for yderligere
arbejdskraft fra medlemmer. Konflikten kan i en sådan situation udvides med en
sympatikonflikt, hvor fagforeninger inden for samme hovedorganisation støtter
hovedkonflikten ved at pålægge sine medlemmer at strejke eller undlade at udføre
arbejde, der relaterer sig til virksomheden. I praksis er det meget ofte sympatikon-
7
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-domstolens afgørelse giver et retvisende billede, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
flikterne, som lægger det afgørende pres på virksomheden for at opnå overens-
komst.
I praksis skal en række betingelser være opfyldt, før en sympatikonflikt er lovlig.
Det kræves, at 1) der er iværksat en lovlig hovedkonflikt, 2) at der er et interesse-
fællesskab mellem forbundene i hovedkonflikten og sympatikonflikten, 3) at sym-
patikonflikten er egnet til at påvirke hovedkonflikten og 4) at sympatikonflikten er
proportional. Det er Arbejdsretten, der vurderer om disse kriterier er opfyldt i kon-
krete tilfælde, hvis et søgsmål om konflikten indbringes for retten.
5. EF-domstolens konklusioner i Viking Line og Laval
Domstolens konkluderer overordnet i begge sager følgende:
At retten til at iværksætte kollektive kampskridt er en grundlæggende
rettighed, der er en integrerende del af de fællesskabsretlige principper,
som EF-domstolen skal sikre overholdelsen af.
At udøvelsen af denne ret dog kan undergives visse begrænsninger
At udøvelsen bør forenes med de krav, der knytter sig til de rettigheder, der
er beskyttet i traktaten og være i overensstemmelse med
proportionali-
tetsprincippet.
At udøvelse af konfliktretten kan udgøre en indskrækning af art. 43 og 49,
men at der kan ske indskrænkninger i disse frihedsrettigheder, hvis der er
et
legitimt formål
og det udgør et
tvingende alment hensyn.
EF-domsto-
len udtaler i den forbindelse i Laval-sagen, at retten til at iværksætte kol-
lektive kampskridt, der har til formål at beskytte arbejdstagere i værts-
medlemsstaten mod eventuel social dumping, kan udgøre et tvingende al-
ment hensyn.
At artiklerne 43 og 49 har en direkte horisontal virkning overfor faglige
organisationer.
5.1. Særligt i forhold til Viking Line:
I Viking-dommen fastslår EF-domstolen, at retten til at iværksætte kollektive
kampskridt
er en grundlæggende
rettighed i EU, men denne rettighed går
ikke
forud for etableringsretten. EF-domstolen understreger, at retten til at etablere sig
og retten til at iværksætte kollektive kampskridt skal vurderes samlet og afbalance-
res i forhold til de formål, der forfølges.
Ad legitimt formål
I en konflikt mellem de to typer af rettigheder:
etableringsretten
og
faglige rettig-
heder,
er det ifølge EF-domstolen afgørende, om arbejdstagerrettighederne forføl-
ger et legitimt mål. Ifølge domstolen
er
”beskyttelse af arbejdstagere” et legitimt
mål. Beskrivelsen af beskyttelsen af arbejdstagerne kvalificeres i dommen. Ar-
bejdspladser og arbejdsvilkår skal være reelt og
alvorligt truede.
Ad proportionalitet
Der skal være proportionalitet i den konflikt, som iværksættes. Det indebærer dels,
at konflikten realistisk set fører frem til målene, og dels at indgrebet ikke går vi-
dere, end hvad der er nødvendigt for at nå målet. EF-domstolen godkender i
8
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-domstolens afgørelse giver et retvisende billede, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
princippet adgangen til at anvende nationalt lovlige kollektive kampskridt. Som
kampskridt skal dog vælges det mindst indgribende middel til at nå målet.
Dommen underkender ikke anvendelsen af konfliktretten til at sikre bevarelsen af
arbejdspladser på det nationale område. Det er således tilladt at anvende kollektive
kampskridt for at forhindre en arbejdsgiver i at flytte, hvis arbejdspladserne eller
arbejdsvilkårene for fagforeningens medlemmer virkelige bringes i fare eller er
alvorligt truet.
5.2. Særligt i forhold til Laval
Ad legitimt formål og tvingende alment hensyn
EF-domstolen udtaler, at Fællesskabet ikke blot har et økonomisk formål men li-
geledes et socialt og arbejdsmarkedsmæssigt formål, og de rettigheder, der følger
af traktatens bestemmelser om den frie bevægelighed for varer, personer, tjeneste-
ydelser og kapital skal afbalanceres i forhold til de mål, der forfølges med social-
og arbejdsmarkedspolitikken.
EF-domstolen bemærker, at en blokade, der iværksættes af en fagforening i en
værtsmedlemsstat, der har til formål at garantere udstationerede arbejdstagere ar-
bejds- og ansættelsesvilkår på et vist niveau, i princippet er omfattet af formålet om
beskyttelse af arbejdstagerne.
Men EF-domstolen konkluderer, at de kollektive kampskridt, som de svenske fag-
foreninger iværksatte mod Laval for at forsøge at indlede lønforhandlinger og opnå
tiltrædelse af en overenskomst, gik ud over tvingende almene hensyn, idet man
krævede mere fordelagtige betingelser end de, som fremgår dels af udstatione-
ringsdirektivet dels af den svenske gennemførelseslovgivning, og fordi der i Sve-
rige ikke fandtes tilstrækkelige og præcise oplysninger om mindstelønnen.
EF-domstolen udtaler, at de lønmæssige forpligtelser, som kan pålægges en uden-
landsk tjenesteyder efter direktivets art. 3, stk. 1, første afsnit, litra c), alene vedrø-
rer mindstelønnen. EF-domstolen bemærker, at udenlandske tjenesteydere ikke kan
forpligtes til at skulle iagttage et lønniveau, som de svenske fagforeninger forsøgte
at gennemtvinge, når det ikke er udtryk for en mindsteløn, og som vedrører for-
pligtelser, der enten ikke er nævnt i udstationeringsdirektivet, eller rækker videre
end de forpligtelser, der følger af den svenske gennemførelseslovgivning om ud-
stationeringsdirektivet.
Videre fastslår EF-domstolen, at kollektive kampskridt som dem, der blev anvendt
i Laval-sagen, ikke kan begrundes ud fra hensynet til at beskytte arbejdstagerne,
”når den lønforhandling, som de kollektive kampskridt har til formål at gennemføre
i forhold til en virksomhed, der har hjemsted i en anden medlemsstat, indgår i en
national kontekst, der er kendetegnet ved, at der ikke findes bestemmelser af nogen
som helst art, der er tilstrækkeligt præcise og tilgængelige til, at det ikke i praksis
gøres umuligt eller urimeligt vanskeligt for en sådan virksomhed at få klarhed over,
hvilke forpligtelser den skal overholde med hensyn til mindstelønnen”.
EF-domstolen udtaler desuden, at for så vidt angår de områder, der er nævnt i art.
3, stk. 1, første afsnit, litra a)-g) i udstationeringsdirektivet, fastlægger direktivet
9
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-domstolens afgørelse giver et retvisende billede, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
udtrykkeligt den grad af beskyttelse, som værtsmedlemsstaten kan kræve iagttaget
af udenlandske virksomheder. EF-domstolen udtaler videre, at det beskyttelsesni-
veau, der skal garanteres over for udstationerede arbejdstagere i princippet er be-
grænset til det, der er fastsat i art. 3, stk. 1, første afsnit, litra a)-g). EF-domstolen
henviser samtidig til, at medlemsstaterne i medfør af direktivets art. 3, stk. 10, kan
pålægge indenlandske virksomheder og andre staters virksomheder arbejds- og
ansættelsesvilkår på andre områder end dem, der er nævnt i art. 3, stk. 1, første
afsnit, litra a)-g), for så vidt der er tale om grundlæggende retsprincipper (ordre
public). EF-domstolen finder det dog ubestridt, at de forpligtelser, som var blevet
pålagt i henhold til den i sagen omhandlede svenske byggeoverenskomst, var ble-
vet pålagt, uden at de nationale myndigheder havde handlet på grundlag af art. 3,
stk. 10.
Ad lex Britannia
Endelig finder EF-domstolen, at de særlige svenske konfliktregler, hvorefter sven-
ske fagforeninger har en videre adgang til at konflikte overfor en udenlandsk over-
enskomstdækket virksomhed end overfor en svensk overenskomstdækket virksom-
hed (lex Britannia), er i strid med EU-retten, fordi forbudet er nationalitetsdiskri-
minerende.
6. Afgørelsernes betydning for den danske retstilstand
6.1. Afgørelsen i sagen om Viking Line
Det vurderes umiddelbart, at afgørelsen ikke vil få direkte betydning for den
danske retstilstand vedrørende fagforeningers ret til at konflikte. Der er tale om en
meget konkret afgørelse fra et land, der har en anden regulering af konfliktretten.
Efter dansk arbejdsret anerkendes der ikke en adgang til at konflikte med det
formål, at en virksomhed undlader at flytte til udlandet eller forbliver dækket af
danske overenskomster efter etablering i udlandet. I Danmark hører disse forhold i
henhold til Arbejdsrettens praksis under arbejdsgiverens ledelsesret, og der kan
ikke konfliktes til fordel for indgreb i ledelsesretten. Den
proportionalitetsvurdering, som domstolen anvender, kendes i princippet fra dansk
arbejdsret. I Danmark stilles der krav om anvendelse af lovlige kampmidler, og
konflikten skal forfølge et rimeligt fagligt formål.
6.2. Afgørelsen i sagen om Laval
Det vurderes, at afgørelsen kan få betydning for den danske retstilstand. Den dan-
ske og svenske retstilstand er ikke identisk. Det kommende udvalgsarbejde vil
nærmere belyse de relevante forskelle og ligheder i de to lande, som faktum for så
vidt angår Sverige er lagt til grund af EF-domstolen.
Dog kan det allerede fremføres, at dommen giver anledning til, at det skal
overvejes, om man i Danmark giver udenlandske tjenesteydere tilstrækkelige og
præcise oplysninger om løn- og arbejdsforhold. Dette har særlig betydning, når
man i Danmark (og Sverige) har valgt ikke at implementere udstationeringsdirekti-
vets bestemmelser om mindsteløn, jf. direktivets artikel 3, stk. 1, pkt. c) og stk. 8.
10
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den i beslutningsforslag B 106 (2018-2019) refererede rækkevidde af Viking Line-sagen og EU-domstolens afgørelse giver et retvisende billede, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Den danske retstilstand bør overvejes nærmere i relation til EF-domstolens udta-
lelser om, hvilket beskyttelsesniveau og hvilke minimumskrav der kan kræves op-
fyldt af en udenlandsk virksomhed, hvis kravene i Danmark går videre end de krav,
der følger dels af udstationeringsdirektivets bestemmelser dels af den danske gen-
nemførelseslovgivning om udstationeringsdirektivet.
EF-domstolen underkender bestemmelsen i den svenske medbestemmelseslov, der
betyder, at der kan iværksættes kollektive kampskridt overfor en udenlandsk ar-
bejdsgiver, uanset at denne har indgået en overenskomst i sit eget land. Efter den
svenske medbestemmelseslov må der ikke iværksættes kollektive kampskridt, hvis
der er indgået en svensk overenskomst.
I Danmark må der – i modsætning til Sverige – konfliktes uanset om der er tale om
en dansk eller udenlandsk virksomhed, som har indgået en overenskomst med en
anden fagforening. Med andre ord kan danske fagforeninger konflikte for at opnå
konkurrerende overenskomst overfor virksomheder, uanset om de har indgået
overenskomst med et andet forbund.
7. Afslutning
Regeringen er blevet enig med arbejdsmarkedets parter om at iværksætte et udred-
ningsarbejde, hvor arbejdsmarkeds parter, myndighedsrepræsentanter og uvildige
eksperter nærmere skal analysere konsekvenserne af dommene og komme med
forslag til, hvilke initiativer der kan være nødvendige for bedst muligt at sikre den
danske arbejdsmarkedsmodels forenelighed med EU-retten.
11