Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2016696_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. februar 2019
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål ERU 179 alm. del stillet af udvalget den 15.
januar 2019
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 15/1-19 fra Danske Lodser
vedrørende lodsning på dansk søterritorium, jf. ERU alm. del - bilag 125?
Svar:
Lad mig begynde med at fastslå, at regeringen lægger stor vægt på, at
Danmark har et velfungerende lodssystem, som sikrer, at der er kompe-
tente lodser til rådighed. Det bidrager væsentligt til sejlads- og miljøsik-
kerheden i de danske farvande.
For så vidt angår den konkrete henvendelse til udvalget kan jeg oplyse, at
Folketinget vedtog en lovændring i 2006, som konkurrenceudsatte havne-
lodsninger
dvs. lodsninger til og fra danske havne. Formålet hermed var
blandt andet at skabe øget konkurrence på lodsmarkedet samtidig med, at
det høje niveau for sejladssikkerhed og miljøsikkerhed skulle fastholdes.
I 2014 vedtog Folketinget yderligere en modernisering af lodsloven, som
betød, at de såkaldte gennemsejlingslodsninger blev gradvist konkurren-
ceudsat. Gennemsejlingslodsninger er lodsninger af skibe, der passerer
gennem de danske stræder (Storebælt og Øresund). Konkurrenceudsæt-
telsen blev implementeret med en gradvis frigørelse af et stigende antal
gennemsejlingslodsninger til fri konkurrence. Fra 2018 er der udsat 1200
gennemsejlingslodsninger til fri konkurrence, hvilket fastholdes, indtil
der skal være fuld konkurrence på området i 2020.
Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget om ændring af lodsloven
i 2014, at moderniseringen ville blive evalueret tidligst i 2018. Med afsæt
heri iværksatte Søfartsstyrelsen sidste år et servicetjek af hele lodsområ-
det. Den eksterne rapport, som Danske Lodser henviser til, indgår i ser-
vicetjekket og vedrører bl.a. udviklingen i lodsmarkedets priser og an-
vendelse af lods. Udviklingen i priserne på regionallodsninger (lodsnin-
ger til, fra og i havne) og betydningen heraf for havnenes aktivitet indgår
også i servicetjekket, som ventes afsluttet senere i år.
Servicetjekket vil indgå i overvejelserne om, hvorvidt der er behov for at
foretage ændringer af lovgivningen på lodsområdet. Den ovennævnte
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/1-19 fra Danske Lodser vedrørende lodsning på dansk søterritorium, til erhvervsministeren
eksterne rapport indgår i det lovforberedende arbejde og er derfor undta-
get fra aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 24. Rapporten
vil blive offentliggjort i forbindelse med et eventuelt kommende lov-
forslag.
Jeg har endvidere forelagt henvendelsen fra Danske Lodser for Søfarts-
styrelsen, som oplyser følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Danske
Lodser giver udtryk for en bekymring for sejladssikkerheden i
de danske farvande særligt i forhold til kollisioner og grundstødninger.
Det bemærkes hertil, at det fremgår af Havarikommissionens data for
perioden 2010-2018, at antallet af skibe involveret i grundstødninger og
kollisioner fluktuerer betydeligt fra år til år, og det er vanskeligt at se en
tendens i tallene. Der vurderes ikke at være grundlag for at konkludere, at
den hidtidige konkurrenceudsættelse på lodsområdet medfører en øget
risiko for grundstødninger og kollisioner.
En række faktorer har betydning for sejladssikkerheden, herunder besæt-
ningens kompetencer, skibets tilstand og farvandsafmærkningen. Også
anvendelsen af kompetente lodser har betydning. I den forbindelse skal
det understreges, at kravene til lodsers kompetencer, uddannelse, autori-
sation og hviletid er de samme, uanset, om en lods er ansat i den selv-
stændige offentlige virksomhed DanPilot eller i et andet lodseri, herunder
udenlandske lodserier. Kravene omfatter således alle lodser og lodserier,
der opererer i danske farvande uanset nationalt tilhørsforhold.
Som en del af det igangværende servicetjek af lodsområdet vil Søfartssty-
relsen se på reguleringen af lodsers arbejdsmiljø, herunder hviletid. Dan-
ske Lodser vil også blive inddraget i dette arbejde.
Danske Lodser nævner endvidere lodsernes betydning for overvågning og
kontrol i danske farvande. Det er forsvaret, der har ansvaret for overvåg-
ningen af de danske farvande. Lodser, der udfører deres hverv i danske
farvande, bidrager til overvågningen. Det fremgår således af lodslovens §
16, at lodsen har pligt til at indberette forhold, som har betydning for sej-
ladssikkerhed, miljø eller andre samfundsmæssige hensyn, til de relevan-
te myndigheder. Denne indberetningspligt gælder uanset lodsens nationa-
litet, og hvilket lodseri, lodsen er ansat i.
Endelig nævner Danske Lodser
EU’s Havneforordning. Der
citeres og
henvises til begrundelser, som antages at hidrøre fra ændringsforslag
fremsat i Europa-Parlamentet i forbindelse med dets behandling af udka-
stet til ny havneforordning. Disse er dog ikke en del af den havneforord-
ning, der træder i kraft den 24. marts 2019. Havneforordningen indehol-
der en specifik undtagelse af lodsning. Dansk lovgivning vil derfor fortsat
regulere det danske lodsmarked.”
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/1-19 fra Danske Lodser vedrørende lodsning på dansk søterritorium, til erhvervsministeren
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
3