Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1972829_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. november 2018
J nr.
2017-640
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 24. oktober 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 41 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål 41
Mener ministeren, at der med stemmeaftalen af 2. juni 2017 om ӯkonomisk regu-
lering af fjernvarmesektoren” er sat en effektiv stopper for uhensigtsmæssig
brug af
forrentning af indskudskapital?
Svar
Regeringen og et flertal af Folketingets partier (S, DF, SF og RV) besluttede med
stemmeaftalen af 2. juni 2017 om økonomisk regulering af fjernvarmesektoren, at
der for alle fremtidige ansøgninger blev gjort op med de tidligere gældende uhen-
sigtsmæssige regler om forrentning af historisk indskudskapital i fjernvarmesekto-
ren.
Som opfølgning på aftalerne indførte vi nye midlertidige forrentningsregler, der
betyder, at virksomheder fremadrettet alene kan få en forrentning af historisk ind-
skudskapital, hvis indskudskapitalen er anvendt aktivt i selskabet til investeringer
eller driftskapital.
De nye regler forventes at reducere forrentning for virksomheder, der ikke anven-
der indskudskapitalen aktivt i selskabet til investering eller drift. Økonomiske kon-
sekvensberegninger af tiltaget indikerer, at løsningen fremadrettet kan reducere
forrentningen med omkring 30-50 pct.
De nye regler indebærer, at indskudskapital, der indgår i finansieringen af selska-
bets investeringer og drift, reducerer selskabets behov for lånefinansiering og der-
med reducerer selskabets renteomkostninger. Anvendt indskudskapital træder
således i stedet for lånekapital og kommer dermed forbrugerne til gode.
I foråret 2017 blev der ligeledes med bred opbakning i Folketinget vedtaget et lov-
forslag, der indførte 100 pct. modregning, hvis kommunalt ejede selskaber, udlod-
der forrentningen eller den del af vederlag ved salg, der stammer fra forrentning af
indskudskapital.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2802
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvorvidt der med stemmeaftalen af 2/6-17 om Økonomisk regulering af fjernvarmesektoren er sat en effektiv stopper for uhensigtsmæssig brug af forrentning af indskudskapital, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1972829_0002.png
Parterne bag stemmeaftalen af 2. juni 2017 blev enige om, at de nye regler for
forrentning af indskudskapital i fjernvarmesektoren er midlertidige, idet:
De midlertidige regler, ligesom de tidligere regler, er administrativt tunge for
Forsyningstilsynet, og giver en usikkerhed for selskaberne om forrentningens
størrelse.
De midlertidige regler behandler fortsat egenkapital og fremmedkapital for-
skelligt, hvilket giver et vist rum for virksomhederne til at spekulere i, at an-
vende den type kapital, der giver det højeste afkast.
Opgørelsen af anvendt indskudskapital er baseret på en regnskabsmæssig
beregning af virksomhedens behov for indskudskapital, hvilket ikke giver et
præcist estimat af behovet for indskudskapital. Det forventes desuden, at virk-
somhederne i et vist omfang kan omgå modellen.
De midlertidige regler lægger ikke et loft over selskabernes finansieringsom-
kostninger, og sikrer dermed heller ikke, at virksomhederne bærer risikoen for
deres finansieringsbeslutninger.
De midlertidige regler erstattes derfor af en forrentningsramme, når den nye øko-
nomiske regulering træder i kraft.
Forrentningsrammen, som fastsættes af Forsyningstilsynet, giver mulighed for, at
virksomhederne kan finansiere nødvendige investeringer ved at opkræve finansie-
ringsomkostninger hos forbrugerne svarende til et rimeligt, systematisk risikojuste-
ret afkast (WACC) for den faktisk investerede kapital. Forrentningsrammen og den
nye økonomiske regulering forventes at træde i kraft i 2021.
På den baggrund er det min vurdering, at der i bedst muligt omfang er sat en effek-
tiv stopper for den uhensigtsmæssige brug af forrentning af indskudskapital i fjern-
varmesektoren.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2