Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2048192_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 19. marts 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 321
(alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mads Fuglede (V) til Ud-
lændinge- og Integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 321:
Vil ministeren redegøre for, hvor meget personer, fordelt på familietyper, der i
dag modtager integrationsydelse, vil stige i offentlig ydelse om måneden, hvis
integrationsydelsen, kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen afskaffes? I svaret
bedes ministeren opgøre stigningen for personer, der har været i Danmark i hhv. 1
2, 3, 4, 5 og 6 år.
Svar:
For at belyse konsekvenserne for de offentlige ydelser, er der foretaget tre for-
skellige beregninger. En beregning af konsekvenserne for de samlede offentlige
ydelser
før skat
(tabel 1), en beregning af konsekvenserne for de samlede offentli-
ge ydelser
efter skat
(tabel 2) og endelig en beregning af
rådighedsbeløbet
efter
skat og betaling af boligudgifter mv. og daginstitutioner (tabel 3).
Beregningerne omfatter tre familietyper - henholdsvis en enlig uden børn, en
enlig forsørger med to hjemmeboende børn og et ægtepar med to hjemmeboen-
de børn. Opgørelsen er endvidere opdelt på opholdstid, da børneydelser optjenes
over 6 år.
For integrationsydelse til forsørgere, er der taget udgangspunkt i de regler, der vil
være gældende fra 2020, hvor integrationsydelsen for forsørgere nedsættes efter
tre års ophold.
Tabel 1 viser den samlede offentlige ydelse bestående af ydelsessats, boligstøtte,
børne- ungeydelsen samt børnetilskud til enlige forsørgere og særlig støtte til
enlig uden børn før skat, husleje, boligudgifter og daginstitutionsbetaling.
Den samlede offentlige ydelse (før skat) til en enlig forsørger med to børn på kon-
tanthjælp er i år 6 omkring 3.400 kr. højere end ydelsen til en modtager af inte-
grationsydelse.
23. april 2019
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 4797
689643
Side
1/4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: MFU spm. om, hvor meget personer, fordelt på familietyper, der i dag modtager integrationsydelse, vil stige i offentlig ydelse om måneden, hvis integrationsydelsen, kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen afskaffes, til udlændinge- og integrationsministeren
2048192_0002.png
For et ægtepar på kontanthjælp med to hjemmeboende børn er forskellen i år 6
11.600 kr. pr. måned.
Tabel 1 Offentlig ydelser før skat. Integrationsydelse/ kontanthjælp, boligsikring og
børneydelser før husleje, boligudgifter og daginstitutionsbetaling (månedligt beløb
i 2019-pl)
(2019-pl)
Kontanthjælp (A)
Enlig uden børn
Enlig med børn
Ægtepar med børn
0
2
2
12.100
16.100
30.200
12.100
17.200
30.500
12.100
18.200
30.900
12.100
19.300
31.200
12.100
20.400
31.600
12.100
21.400
32.000
12.100
22.500
32.300
Antal
børn
år 0
år 1
år 2
år 3
år 4
år 5
år 6
Integrationsydelse fra 2020 (B)
Enlig uden børn
Enlig med børn
Ægtepar med børn
0
2
2
6.900
14.800
20.600
6.900
15.800
20.900
6.900
16.900
21.300
6.900
15.900
19.700
6.900
17.000
20.000
6.900
18.100
20.400
6.900
19.100
20.700
Forskel i samlede hjælp (A)-(B)
Enlig uden børn
Enlig med børn
Ægtepar med børn
0
2
2
5.200
1.300
9.600
5.200
1.400
9.600
5.200
1.300
9.600
5.200
3.400
11.500
5.200
3.400
11.600
5.200
3.300
11.600
5.200
3.400
11.600
Kilde: Familietypemodellen og egne beregninger
Anm.: Tallene viser den samlede månedlige offentlige hjælp før skat bestående af ydelse suppleret med eventuelt børne- og ungeydelse,
børnetilskud, boligstøtte og særlig støtte, hvis man opfylder kravene om støtte. De voksne i husstanden antages at være i aldrene 36 og 30 år i
nævnte rækkefølge. I familier med 2 børn er børnene på hhv. 5 og 10 år. Det er forudsat, at forsørgere optjener gradvis ret til fuld børne- og
ungeydelse samt børnetilskud for enlige forsørgere efter seks års ophold. Det er i beregningerne antaget, at ingen af familierne er omfattet af
225-timersreglen. Beløbene er afrundet til nærmeste beløb deleligt med 100 kr. Integrationsydelse vil fra 2020 blive betegnet selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse samt overgangsydelse. "år 3" trinnet betyder, at man har haft ophold sig mellem 3 år og 3�½ år i landet.
Tabel 2 viser den samlede offentlige ydelse efter skat, men før husleje, boligudgif-
ter og daginstitutionsbetaling.
Som det fremgår, er den samlede offentlige ydelse (efter skat) til en enlig forsør-
ger med to børn på kontanthjælp i år 6 omkring 1.500 kr. højere end ydelsen til en
modtager af integrationsydelse.
For et ægtepar på kontanthjælp med to hjemmeboende børn er forskellen i år 6
5.900 kr. pr. måned.
De lavere forskelle i scenariet efter skat sammenlignet med beregningen før skat
skyldes primært, at der er taget højde for forskellen i skattebetalingerne, men kan
også i mindre grad henføres til, at forsørgere på integrationsydelse i de standardi-
serede familietypeberegninger modtager mere i boligstøtte (som er en skattefri
ydelse) end tilsvarende kontanthjælpsmodtagere.
Side
2/4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: MFU spm. om, hvor meget personer, fordelt på familietyper, der i dag modtager integrationsydelse, vil stige i offentlig ydelse om måneden, hvis integrationsydelsen, kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen afskaffes, til udlændinge- og integrationsministeren
2048192_0003.png
Tabel 2 Offentlig ydelser efter skat. Integrationsydelse/ kontanthjælp, boligsikring
og børneydelser før husleje, boligudgifter og daginstitutionsbetaling (månedligt
beløb i 2019-pl)
(2019-pl)
Kontanthjælp (A)
Enlig uden børn
Enlig med børn
Ægtepar med børn
0
2
2
9.400
12.000
21.900
9.400
13.000
22.200
9.400
14.100
22.600
9.400
15.200
22.900
9.400
16.200
23.300
9.400
17.300
23.700
9.400
18.300
24.000
Antal
børn
år 0
år 1
år 2
år 3
år 4
år 5
år 6
Integrationsydelse fra 2020 (B)
Enlig uden børn
Enlig med børn
Ægtepar med børn
0
2
2
6.100
11.700
17.200
6.100
12.800
17.600
6.100
13.800
17.900
6.100
13.700
17.100
6.100
14.700
17.400
6.100
15.800
17.800
6.100
16.800
18.100
Forskel i samlede hjælp (A)-(B)
Enlig uden børn
Enlig med børn
Ægtepar med børn
0
2
2
3.300
300
4.700
3.300
200
4.600
3.300
300
4.700
3.300
1.500
5.800
3.300
1.500
5.900
3.300
1.500
5.900
3.300
1.500
5.900
Kilde: Familietypemodellen og egne beregninger
Anm.: Tallene viser den samlede månedlige offentlige hjælp efter skat bestående af ydelse suppleret med eventuelt børne- og ungeydelse,
børnetilskud, boligstøtte og særlig støtte, hvis man opfylder kravene om støtte. De voksne i husstanden antages at være i aldrene 36 og 30 år i
nævnte rækkefølge. I familier med 2 børn er børnene på hhv. 5 og 10 år. Det er forudsat, at forsørgere optjener gradvis ret til fuld børne- og
ungeydelse samt børnetilskud for enlige forsørgere efter seks års ophold. Det er i beregningerne antaget, at ingen af familierne er omfattet af
225-timersreglen. Beløbene er afrundet til nærmeste beløb deleligt med 100 kr. Integrationsydelse vil fra 2020 blive betegnet selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse samt overgangsydelse. "år 3" trinnet betyder, at man har haft ophold sig mellem 3 år og 3�½ år i landet.
I tabel 3 er vist tilsvarende opgørelse for rådighedsbeløbet efter skat og boligud-
gifter.
Tabel 3 viser fx, at en enlig uden børn vil få omkring 3.300 kr. mere pr. måned i
rådighedsbeløb, hvis pågældende modtager kontanthjælp i stedet for integrati-
onsydelse.
En enlig forsørger med to børn vil få omkring 300 kr. mere pr. måned på kontant-
hjælp de første tre år, mens forskellen udgør 1.500 kr. pr. måned efter tre års
ophold, hvor integrationsydelsen nedsættes efter de regler, der vil gælde fra
2020.
For et ægtepar med to børn er der de første tre år en forskel i rådighedsbeløbet
på 3.600 kr. pr. måned, og herefter er der en forskel på 4.600 kr. pr. måned.
Tabel 3 Rådighedsbeløb efter skat, husleje, boligudgifter og daginstitutionsbetaling
(månedligt beløb i 2019-pl)
(2019-pl)
Antal
børn
år 0
år 1
år 2
år 3
år 4
år 5
år 6
Rådighedsbeløb for modtagere af kontanthjælp (A)
Enlig uden børn
Enlig med børn
Ægtepar med børn
0
2
2
5.500
4.300
12.800
5.500
5.300
13.100
5.500
6.400
13.500
5.500
7.400
13.800
5.500
8.500
14.200
5.500
9.600
14.600
5.500
10.600
14.900
Rådighedsbeløb for modtagere af integrationsydelse fra 2020 (B)
Side
3/4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: MFU spm. om, hvor meget personer, fordelt på familietyper, der i dag modtager integrationsydelse, vil stige i offentlig ydelse om måneden, hvis integrationsydelsen, kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen afskaffes, til udlændinge- og integrationsministeren
2048192_0004.png
Enlig uden børn
Enlig med børn
Ægtepar med børn
0
2
2
2.200
4.000
9.200
2.200
5.100
9.500
2.200
6.100
9.900
2.200
5.900
9.200
2.200
7.000
9.600
2.200
8.100
9.900
2.200
9.100
10.300
Forskel i rådighedsbeløb (A)-(B)
Enlig uden børn
Enlig med børn
Ægtepar med børn
0
2
2
3.300
300
3.600
3.300
200
3.600
3.300
300
3.600
3.300
1.500
4.600
3.300
1.500
4.600
3.300
1.500
4.700
3.300
1.500
4.600
Kilde: Familietypemodellen og egne beregninger
Anm.: Tallene viser den samlede månedlige rådighedsbeløb efter skat bestående af ydelse suppleret med eventuelt børne- og ungeydelse,
børnetilskud, boligstøtte og særlig støtte, hvis man opfylder kravene om støtte. De voksne i husstanden antages at være i aldrene 36 og 30 år i
nævnte rækkefølge. I familier med 2 børn er børnene på hhv. 5 og 10 år. Det er forudsat, at forsørgere optjener gradvis ret til fuld børne- og
ungeydelse samt børnetilskud for enlige forsørgere efter seks års ophold. Det er i beregningerne antaget, at ingen af familierne er omfattet af
225-timersreglen. Beløbene er afrundet til nærmeste beløb deleligt med 100 kr. Integrationsydelse vil fra 2020 blive betegnet selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse samt overgangsydelse. "år 3" trinnet betyder, at man har haft ophold sig mellem 3 år og 3�½ år i landet.
Forskellen på rådighedsbeløbet hhv. offentlige ydelser i de tre beregninger, som
modtagere af kontanthjælp og modtagere af integrationsydelse har, kan tolkes
som stigningen i offentlig ydelse pr. måned, hvis en modtager af integrationsydel-
se ville overgå til kontanthjælp i tilfældet af, at integrationsydelsen, kontant-
hjælpsloftet og 225-timersreglen afskaffes.
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
4/4