Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2138146_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Internationalt Politikon-
tor
Sofia Regina Lausten
Manili
2019-0030-3285
1333909
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 481 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. december 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om, hvilken prioritet indsatsen imod menneskehandel har i politiets arbejde, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 481 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren om nødvendigt i fortrolig form redegøre for, i
hvilket omfang politiet og PET arbejder på at efterforske og rets-
forfølge organiserede kriminelle på arbejdsmarkedsområdet,
herunder bl.a. i forhold til både decideret menneskehandel og
gråzoner i forhold til det, samt i forhold til andre former for or-
ganiseret kriminalitet på arbejdsmarkedet?”
Svar:
1.
For mig er det helt afgørende, at myndighederne løbende arbejder på at
sikre ordnede forhold på arbejdsmarkedet i Danmark. Det gælder både i for-
hold til social dumping, menneskehandel og indsatsen mod illegal arbejds-
kraft. En af forudsætningerne for et stærkt velfærdssamfund er et velfunge-
rende arbejdsmarked, hvor man kan leve af den løn, man modtager.
Det er også netop derfor, at regeringen med den nye finanslov for 2020 sam-
men med Enhedslisten, Radikale Venstre, SF og Alternativet har styrket ind-
satsen mod social dumping. På Justitsministeriets område er der eksempel-
vis afsat yderligere ca. 9 mio. kr. til politiets del af den fælles myndigheds-
indsats mod social dumping i 2020 ud af en samlet styrkelse på i alt 50 mio.
kr. årligt i 2020-2023. Herudover er der afsat yderligere 5 mio. kr. i 2020 og
10 mio. kr. i 2021-2023 til bl.a. øget kontrol og efterforskning på tungvogns-
området, herunder regler for køre- og hviletid og ulovlig cabotagekørsel,
samt op til 6 mio. kr. i 2021-2023 til politiets anvendelse af automatisk num-
merpladegenkendelse.
Justitsministeriet er derudover i gang med at undersøge de udfordringer, der
er forbundet med retsforfølgning af bagmænd bag menneskehandel til
tvangsarbejde.
2.
Vedrørende de enkelte myndigheders konkrete indsats har Justitsministe-
riet til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigspo-
litiet og Rigsadvokaten.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet skal indledningsvis oplyse, at Rigspolitiet har
anmodet Politiets Efterretningstjeneste (PET) om bidrag til be-
svarelsen af spørgsmålet. PET har i den forbindelse oplyst, at
PET’s opgave er at forebygge, efterforske og modvirke forbry-
delser mod statens selvstændighed og sikkerhed samt forbrydel-
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om, hvilken prioritet indsatsen imod menneskehandel har i politiets arbejde, til justitsministeren
ser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder mv.,
jf. straffelovens kapitel 12 og 13, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, i lov om
Politiets Efterretningstjeneste. Efterforskning af organiseret kri-
minalitet på arbejdsmarkedsområdet falder på den baggrund
uden for PET’s opgaveløsning.
2. For så vidt angår menneskehandel kan Rigspolitiet oplyse, at
det er landets politikredse og de regionale efterforskningsfælles-
skaber, der efterforsker og forfølger eventuelle sager herom.
Rigspolitiet er overordnet ansvarlig for den politimæssige ind-
sats til bekæmpelse af menneskehandel, og i den forbindelse
moniterer Rigspolitiet området og understøtter politikredsenes
indsats mod menneskehandel.
Rigspolitiet har fokus på at sikre, at politiet har kendskab til mu-
lige indikatorer på menneskehandel, og denne indsats sker bl.a.
gennem undervisning på Politiskolens grunduddannelse og på
uddannelsen af grænsepolitipersonale.
Rigspolitiet deltager i det nationale tværfaglige samarbejde på
området, hvor en række myndigheder og organisationer er re-
præsenteret, herunder politikredse, Center mod Menneskehan-
del (CMM), Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet, Styrelsen for In-
ternational Rekruttering og Integration, Udlændingestyrelsen og
3F. Det tværfaglige samarbejde sikrer, at der både nationalt og
på mere lokalt niveau sker den nødvendige vidensdeling på om-
rådet, herunder vedrørende håndteringen af konkrete sager,
tværfaglige problemstillinger samt nye tendenser og fremgangs-
måder på området.
Herudover deltager dansk politi i internationalt politisamarbejde
med fokus på menneskehandel. Eksempelvis afholdes der årligt
en række koordinerede fællesaktioner som led i Europol-samar-
bejdet, hvor Danmark deltager. I 2019 har dansk politi og Euro-
pol afholdt en fællesaktion (Joint Action Day) på prostitutions-
området og en aktion vedrørende tvangsarbejde i Danmark. Det
bemærkes i den forbindelse, at Rigspolitiet i den tidligere besva-
relse af 5. juli 2019 af spørgsmål nr. 287 (Alm. del) fra Folke-
tingets Beskæftigelsesudvalg fejlagtigt oplyste, at der i 2019
ville blive afholdt to fællesaktioner på prostitutionsområdet.
Rigspolitiet beklager fejlen.
Endvidere kan det nævnes, at der i det nordiske politisamarbejde
med økonomisk støtte fra Nordisk Ministerråd er sat fokus på
nigerianske bagmænd og deres ofre, herunder de nordiske myn-
digheders identifikation af ofre. Desuden deltager dansk politi i
efterforskninger med andre lande (såkaldte Joint Investigation
Teams).
I forhold til prostitutionsområdet iværksætter politikredsene lø-
bende indsatser målrettet miljøet, herunder kontroller af bordel-
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om, hvilken prioritet indsatsen imod menneskehandel har i politiets arbejde, til justitsministeren
ler og massageklinikker, hvor der bl.a. er fokus på at identifi-
cere eventuelle ofre for menneskehandel og deres bagmænd.
Kontrolarbejdet, der udføres i samarbejde med Skattestyrelsen,
er en systematisk del af politiets indsats på området og målret-
tes de områder, hvor der i særlig grad vurderes at være behov
for kontrolbesøg. Rigspolitiet kan i den forbindelse henvise til
den nævnte tidligere besvarelse af 5. juli 2019 af spørgsmål nr.
287 (Alm. del) fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg.
Rigspolitiet har desuden i marts 2019 rettet henvendelse til alle
landets politikredse og understreget vigtigheden af, at der er fo-
kus på sager vedrørende menneskehandel.
Rigspolitiet har endelig i 2019 påbegyndt gennemførelse af be-
søg hos alle landets politikredse, bl.a. med henblik på at sikre en
løbende dialog mellem politikredsene og Rigspolitiet om sager
om menneskehandel. Besøgsrækken forventes afsluttet i starten
af år 2020.
3. For så vidt angår kontrolindsatsen på området for social dum-
ping er den navnlig forankret i et tværfagligt samarbejde mel-
lem politiet, Arbejdstilsynet og Skattestyrelsen, som i fælles-
skab foretager koordinerede kontroller med henblik på at af-
dække social dumping. Politiets opgave er i den forbindelse
blandt andet at efterforske formodede strafbare forhold, herun-
der at afdække forhold, der kan falde ind under menneskehan-
del til tvangsarbejde. Det er i den forbindelse fast praksis, at
Center mod Menneskehandel (CMM) bliver underrettet, hvis
der som led i kontrollen opstår mistanke om menneskehandel.
Området prioriteres af politiet, og der er således i alle landets
politikredse en bred indsats målrettet udlændingeområdet, hvor
menneskehandel indgår som et element i indsatsen. For så vidt
angår antallet af gennemførte fællesaktioner på området for so-
cial dumping for perioden fra 2014 til 2019 kan følgende oply-
ses:
2014: 8 nationale og 15 regionale aktioner
2015: 8 nationale og 38 regionale aktioner
2016: 8 nationale og 36 regionale aktioner
2017: 8 nationale og 36 regionale aktioner
2018: 8 nationale og 36 regionale aktioner
2019: 8 nationale og 36 regionale aktioner
Kontrolindsatsen omfatter forskellige erhvervsbrancher, herun-
der servicebranchen, det grønne område og særligt bygge- og
anlægsbranchen, hvor der bl.a. er fokus på bygge- og anlægsop-
gaver, der udføres i beboelseskvarterer og lignende steder, hvor
der erfaringsmæssigt forekommer ulovligt arbejde. Kontrolind-
satsen koordineres og prioriteres på baggrund af den viden, som
politiet, Arbejdstilsynet og Skattestyrelsen har på området, og
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om, hvilken prioritet indsatsen imod menneskehandel har i politiets arbejde, til justitsministeren
kontrollerne gennemføres som uanmeldte besøg.
Ud over de årlige fastlagte kontroller målrettet social dumping,
afvikler myndighederne fælles kontroller ad hoc, når behovet
herfor opstår. I disse situationer forestås planlægningen af kon-
trollen af den myndighed, der har taget initiativ hertil.”
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Sager om organiseret kriminalitet på arbejdsmarkedet, herun-
der menneskehandel til tvangsarbejde, er alvorlige sager, som
skal prioriteres højt, og det er vigtigt, at der i politiet og ankla-
gemyndigheden til enhver tid er et stort fokus på korrekt og hur-
tig behandling af disse sager.
Rigsadvokaten har fastsat særlige retningslinjer for anklage-
myndighedens og politiets behandling af sager om menneske-
handel i Rigsadvokatmeddelelsen. Et centralt element i disse
retningslinjer er, at efterforskningen i sager om menneskehan-
del allerede på det indledende stadie skal tilrettelægges i samar-
bejde med anklagemyndigheden, så der løbende kan foretages
en juridisk vurdering af sagen. Dette gælder ikke mindst i sager
om menneskehandel til tvangsarbejde.
Grov udnyttelse af arbejdskraft vil i visse tilfælde kunne straf-
fes som menneskehandel efter straffelovens § 262 a. Strafferam-
men er fængsel indtil 10 år. Bestemmelsen består af følgende tre
led, som alle skal være opfyldt, for at man kan straffe for fuld-
byrdet menneskehandel:
Handlinger (1. led)
Tvangsmidler (2. led)
Udnyttelsesformål (3. led)
1. led) Gerningsmanden skal foretage en handling over for den
forurettede ved enten at rekruttere, transportere, overføre, huse
eller efterfølgende modtage den pågældende.
2. led) Senest i forbindelse med gerningsmandens handling skal
der være anvendt et tvangsmiddel i form af 1) ulovlig tvang, 2)
frihedsberøvelse, 3) trusler, 4) retsstridig fremkaldelse, bestyr-
kelse eller udnyttelse af en vildfarelse eller 5) anden utilbørlig
fremgangsmåde.
3. led) Tvangsmidlet skal anvendes med forsæt til udnyttelse af
den handlede person ved prostitution, optagelse af pornografi-
ske fotografier eller film, forestillinger med pornografisk optræ-
den, tvangsarbejde, slaveri, eller slaverilignende forhold, straf-
bare handlinger eller fjernelse af organer.
Grov udnyttelse af arbejdskraft vil således (kun) kunne straffes
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om, hvilken prioritet indsatsen imod menneskehandel har i politiets arbejde, til justitsministeren
2138146_0006.png
som menneskehandel efter straffelovens § 262 a, hvis gernings-
manden under anvendelse af et af tvangsmidlerne nævnt i 2. led
foretager en handling som nævnt i 1. led med henblik på udnyt-
telse af et offer til tvangsarbejde. Udnyttelse indebærer et krav
om, at menneskehandlen skal være foretaget med henblik på at
opnå en økonomisk vinding eller med henblik på gerningsman-
dens egen udnyttelse af ofret.
For en nærmere definition af tvangsarbejde henvises der i forar-
bejderne til bestemmelsen (L 118 af 26. februar 2002, de speci-
elle bemærkninger til § 1, nr. 11) bl.a. til ILO (International La-
bour Organization) konvention nr. 29 af 28. juni 1930. Heraf
fremgår, at tvangsarbejde forudsætter, at arbejdet ”kræves af en
person under trussel om en hvilken som helst straf, og til hvil-
ket den pågældende person ikke har tilbudt sig frivilligt”.
Rigsadvokatmeddelelsen indeholder specifikke retningslinjer
for behandlingen af sager om menneskehandel til tvangsarbejde.
I den forbindelse henvises bl.a. til ILO`s retningslinjer til perso-
ner, der arbejder med at identificere tvangsarbejde, og til indi-
katorer på tvangsarbejde identificeret af ILO.
Grov udnyttelse af arbejdskraft kan endvidere være strafbart ef-
ter straffelovens § 282 om åger, hvis der f.eks. er tale om, at
forurettedes betydelige økonomiske eller personlige vanskelig-
heder, manglende indsigt eller et afhængighedsforhold udnyttes
af gerningsmanden til at indgå en aftale, hvor offerets arbejds-
indsats står i væsentligt misforhold til honoreringen (modydel-
sen). Efter straffelovens § 285, stk. 1, er strafferammen for åger
fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Efter straffelovens § 286, stk.
1, kan straffen stige til fængsel i indtil 6 år, hvis der er tale om
åger af særlig grov beskaffenhed, f.eks. på grund af udførelses-
måden.
Hvis der er tale om beskæftigelse af udlændinge uden den for-
nødne arbejdstilladelse – uden at der samtidig er tale om en ud-
nyttelse af arbejdskraft, som kan henføres under f.eks. straffe-
lovens bestemmelse om åger eller menneskehandel – vil forhol-
det kunne straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år efter ud-
lændingelovens § 59, stk. 5. Ved straffens udmåling skal det be-
tragtes som en skærpende omstændighed, at overtrædelsen er
begået forsætligt, at der ved overtrædelsen er opnået eller tilsig-
tet en økonomisk fordel for gerningsmanden eller andre, eller at
udlændingen ikke har lovligt ophold her i landet, jf. udlændin-
gelovens § 59, stk. 6.
Rigsadvokaten fører en oversigt over domme om menneskehan-
del, som løbende bliver ajourført, så de anklagere, som behand-
ler denne type sager, har kendskab til udviklingen i retspraksis
på området. Praksisoversigten er senest opdateret den 10. de-
cember 2019. Oversigten kan findes på
www.anklagemyndig-
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om, hvilken prioritet indsatsen imod menneskehandel har i politiets arbejde, til justitsministeren
2138146_0007.png
heden.dk.
I oversigten findes to domme, hvor anklagemyndig-
heden har rejst tiltale for menneskehandel til tvangsarbejde
(dom 4.4. (”Kælder-sagen”) og dom 4.5 (”Garage-sagen”). I
begge sager skete der frifindelse for menneskehandel, idet ret-
ten ikke fandt det bevist, at der var tale om tvangsarbejde. I ”Ga-
rage-sagen” blev de tiltalte dømt for bl.a. åger.
Som led i handlingsplanen til bekæmpelse af menneskehandel
2019-2021 vil Rigsadvokaten bl.a. sætte fokus på anklagemyn-
dighedens behandling af sager om menneskehandel ved at drøfte
emnet i de faglige netværk for personfarlig og organiseret kri-
minalitet, hvor samtlige politikredse og de regionale statsadvo-
kater er repræsenteret. Emnet har været drøftet på møder i de to
netværk i marts og oktober 2019. Rigsadvokaten har desuden
udarbejdet skriftligt informationsmateriale rettet mod Center
mod Menneskehandel og relevante NGO’er om forløbet af en
straffesag og om offerets rettigheder i den forbindelse.
Rigsadvokaten deltager fast i forskellige fora om menneskehan-
del – bl.a. Center Mod Menneskehandels Nationale Reference-
gruppe samt den tværministerielle arbejdsgruppe om menneske-
handel – med henblik på samarbejde og vidensdeling på områ-
det.”
7