Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 40
Offentligt
1968520_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
Købemhavn, den 8. november 2018.
a.
Udenrigsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til med virkning fra og med regn‐
skabsåret 2018 at ændre administrationsaftalerne og sammenlægge de faciliteter, der er oprettet i for‐
bindelse med Udenrigsministeriets bevillinger til Den Arabiske Investeringsfond, Klimainvesterings‐
fonden, Landbrugsinvesterings-faciliteten og Investeringsfaciliteten for Ukraine med Investerings‐
fonden for Udviklingslande (IFU). Sammenlægningen medfører ikke, at bevillinger afsat til de på‐
gældende fonde kan disponeres på tværs, men indebærer alene en sammenlægning af de likvide be‐
holdninger og fælles regnskabsaflæggelse.
Forslaget medfører ikke udgifter i finansåret.
b,
Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) er en selvejende fond under Udenrigsministeriet, der
har til formål at fremme udvikling gennem kommercielle investeringer. IFU fungerer desuden som
administrator for en række fonde/faciliteter, hvor IFU modtager administrationsgebyr. Faciliteterne
er øremærkede bevilling på finansloven eller godkendt ved aktstykke og ikke selvstændige fonde/
juridiske personer.
De fire faciliteter, der ønskes sammenlagt med IFU er:
1)
Den Arabiske Investeringsfond,
som via investeringer i den private sektor skal fremme vækst og
beskæftigelse i Mellemøsten og Nordafrika med det primære formål at understøtte friheds- og
reformbestræbelserne i regionen,
jf. akt. 167 af 23. juni 2011
og
administrationsaftale mellem
Udenrigsministeriet og IFU af 7. december 2011.
2)
Klimainvesteringsfonden,
som har til formål at mobilisere offentlige og private midler til gen‐
nemførelse af nødvendige klimainvesteringer i udviklingslande,
jf. akt. 23 af 15. november 2012,
akt. 48 af 12. december 2013
og
administrationsaftale mellem Udenrigsministeriet og IFU af 12.
december 2012.
3)
Landbrugsinvesteringsfaciliteten,
som har til formål at bidrage til bæredygtig økonomisk vækst,
forbedret konkurrenceevne og gode job i udviklingslande ved at fremme profitable og bæredygti‐
ge investeringer i fødevarebranchen,
jf. administrationsaftale mellem Udenrigsministeriet og
IFU af 15. december 2015.
4)
Investeringsfaciliteten for Ukraine,
som skal bidrage til fremme af vækst og beskæftigelse i
Ukraine, gennem især involvering af små og mellemstore virksomheder i Ukraine,
jf. admini‐
strationsaftale mellem Udenrigsministeriet og IFU af 14. december 2015.
AS001805
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 40: Aktstykke 23 vedr. sammenlægning af fire faciliteter administreret af IFU
1968520_0002.png
2
Indestående kapital i faciliteterne består af statslige tilsagn, der enten er givet direkte til faciliteter‐
ne ved finanslov eller igennem aktstykke eller indirekte igennem IFU. Det er IFU’s bestyrelse, der
kan beslutte at placere kapital fra IFU i faciliteterne.
Administrationsaftalerne præciserer i dag, at faciliteternes og IFU’s formue skal holdes adskilt,
hvorfor IFU ikke kan anvende likvide beholdninger i en facilitet til betalinger i de øvrige faciliteter
eller i IFU’s øvrige virksomhed, selvom der er tilstrækkelig likviditet til at dække facilitetens eget
likviditetsbehov, efterhånden som det opstår. Ultimo 2017 var der således i alt 325,5 mio. kr. i facili‐
teterne, der ikke kunne anvendes til formål på tværs af faciliteterne.
Herudover medfører de nuværende administrationsaftaler, at der forelægges særskilte regnskaber
for faciliteterne og IFU. Dette medfører administrativ byrde i forhold til bankkonti, regnskaber, revi‐
sion og øvrig rapportering. En ændring vil medføre en betydelig forenkling, og der vil fortsat i IFU’s
regnskab blive rapporteret særskilt på aktivitetsniveau for de specifikke formål. Derudover vil en
sammenlægning medføre, at IFU overtager alle forpligtelser i faciliteterne. Tilbageløbet fra de fore‐
tagne investeringer vil indgå i IFU’s kapital og vil understøtte IFU’s fortsatte aktiviteter inden for
disse fokusområder.
Væsentlige risikoelementer
Udenrigsministeriet vurderer ikke, at der er væsentlige risikoelementer forbundet med forslaget.
Forslaget indebærer ingen ændring i faciliteternes aktiviteter, som vil fortsætte i regi af IFU. Der vil
fortsat blive foretaget ekstern revision som hidtil, idet aktiviteterne fremover vil blive revideret som
en del af IFU’s samlede portefølje. IFU revideres af en statsautoriseret revisor.
IFU udarbejder likviditetsbudgetter, der løbende opdateres hvis forventningerne til investeringsvo‐
lumen ændres. Eventuel risiko for manglende likviditet til at foretage investeringer for faciliteterne
må anses for begrænset, idet IFU’s adgang til likviditet er større end de enkelte faciliteters. IFU har
desuden adgang til en kreditfacilitet på 300,0 mio. kr., der ikke indgår i den daglige likviditetssty‐
ring, men som har til formål at dække uforudset mangel på likviditet.
c.
Forslaget forelægges Finansudvalget, da de fire faciliteter alle er hjemlet i finansloven eller god‐
kendt ved aktstykke.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til at sammenlægge Den Arabiske Inve‐
steringsfond, Klimainvesteringsfonden, Landbrugsinvesteringsfaciliteten samt Investeringsfaciliteten
for Ukraine med IFU fra og med regnskabsåret 2018.
Forslaget medfører ikke udgifter i finansåret.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
Købemhavn, den 8. november 2018
U
LLA
T
ØRNÆS
Til Finansudvalget.