Det Udenrigspolitiske Nævn 2018-19 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 142
Offentligt
2025245_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. februar 2019
Sikkerhedskontoret
Karen Sofie Hove
2019-0035-0080
1000124
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål J
fra Folketingets Udenrigsudvalg den 28. februar 2019
kl. 12.00-13.00
Samrådsspørgsmål J:
”Ministeren bedes uddybe regeringens konkrete overvejelser i forhold til
at iværksætte de såkaldte ”investeringsscreeninger”, jf. omtaler herom i
den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Strategi, herunder redegøre for, om
der har været konkrete eksempler på, at udenlandske investeringer har
været problematiske, samt hvilke sektorer som i den forbindelse har været
særligt udsatte. Desuden bedes ministeren konkretisere, hvilken infrastruk-
tur der kan kategoriseres som kritisk infrastruktur i en dansk kontekst.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 142: Svar på spørgsmål vedr. regeringens overvejelser om "investeringsscreeninger"
[Indledning]
1.
Tak for invitationen til at komme her i dag. Og tak
for spørgsmålene om regeringens overvejelser i forhold
til at iværksætte investeringsscreeninger.
Regeringen er meget optaget af dette emne. Det er også
baggrunden for, at det er omtalt i vores udenrigs- og
sikkerhedspolitiske strategi for 2019-2020 fra november
sidste år.
Der knytter sig nemlig nogle alvorlige, vigtige og kom-
plekse sikkerhedsmæssige spørgsmål til denne dagsor-
den.
Dette betyder dog også, at der er ting, som jeg af princi-
pielle grunde ikke kan udtale mig nærmere om inden for
rammerne af et samråd.
Jeg kan navnlig ikke udtale mig om konkrete eksempler
på, at udenlandske investeringer har været problemati-
ske, og hvilke sektorer som i den forbindelse eventuelt
har været særligt udsatte.
Det håber jeg, at udvalget har forståelse for.
2
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 142: Svar på spørgsmål vedr. regeringens overvejelser om "investeringsscreeninger"
[Rammesætning]
2.
Danmark er en lille, åben økonomi. Vi er helt afhæn-
gige af at kunne handle med andre lande – både i og
uden for EU. Og vi skal være en åben destination for
udenlandske investeringer.
Sådan har det mere eller mindre altid været, og sådan
skal det blive ved med at være. Det er godt for er-
hvervslivet og til gavn for det danske samfund som hel-
hed.
Udenlandske investorer bringer værdifuld viden og nød-
vendig kapital med sig. De giver danske virksomheder
mulighed for at være kreative, vokse og konkurrere på
de globale markeder.
Men i nogle helt særlige situationer kan der dog være
grund til at være varsom med at omfavne udenlandske
investeringer uden forbehold.
Vi har i de senere år set en tendens til, at udenlandske
investeringer i EU i stigende grad rettes mod nye mar-
keder og strategiske aktiver, hvor investoren opererer
under statslig indflydelse og i nogle tilfælde endda ud
3
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 142: Svar på spørgsmål vedr. regeringens overvejelser om "investeringsscreeninger"
fra en erklæret strategi fra den pågældende regerings
side.
Der kan i helt særlige tilfælde forekomme udenlandske
investeringer, som potentielt kan være problematiske i
forhold til udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
hensyn – f.eks. når det drejer sig om kritisk infrastruktur
eller følsomme oplysninger.
Og når det kommer til den slags aktivitet, må vi selvsagt
ikke være naive.
Når der er en trussel mod vores fælles sikkerhed, så kal-
der det på handling – både nationalt og internationalt.
[EU-forordningen om investeringsscreening]
3.
Rundt omkring i Europa er der en stigende opmærk-
somhed på de sikkerhedsmæssige udfordringer, som re-
laterer sig til udenlandske investeringer. Og det er en
bekymring, som man deler centralt i EU-systemet.
EU-Kommissionen fremsatte derfor i september 2017 et
forslag til en forordning, der skal skabe en fælles
ramme for national screening af udenlandske direkte
investeringer til EU.
4
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 142: Svar på spørgsmål vedr. regeringens overvejelser om "investeringsscreeninger"
Med forordningen indføres et fælles regelsæt for scree-
ning af udenlandske direkte investeringer i EU, der kan
udgøre en trussel mod national sikkerhed eller offentlig
orden. Udenlandske direkte investeringer omfatter inve-
steringer ind i EU fra et tredjeland.
Forordningen har til hensigt at skabe retssikkerhed for
medlemsstaternes
eventuelle
screeningmekanismer.
Den skal sikre koordination og samarbejde i hele EU
om screening af udenlandske direkte investeringer, som
vil kunne påvirke sikkerheden eller den offentlige or-
den.
Hensigten er desuden at styrke det juridiske grundlag
for nationale screeningsmekanismer og at indføre en
fælles ramme i form af retningslinjer, minimumskrav og
bestemmelser om gennemsigtighed.
F.eks. skal der være klageadgang, og screeningslovgiv-
ningen skal indeholde en klausul til at forhindre omgå-
else.
Forordningen etablerer også en tværgående samarbejds-
mekanisme i form af udveksling af oplysninger samt
5
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 142: Svar på spørgsmål vedr. regeringens overvejelser om "investeringsscreeninger"
etablering af en myndighedsfunktion, der skal fungere
som et kontaktpunkt.
Samarbejdsmekanismen indebærer i praksis, at de natio-
nale myndigheder og Kommissionen kan udveksle op-
lysninger om udenlandske direkte investeringer, der kan
have betydning for sikkerhed eller offentlig orden på
tværs af de nationale grænser.
Inden for denne samarbejdsmekanisme får det enkelte
medlemsland desuden ret til at komme med bemærknin-
ger til konkrete investeringer i andre medlemslande –
dog kun, når sådanne investeringer vurderes at kunne
påvirke landets egen sikkerhed eller offentlig orden.
Kommissionen får også mulighed for at afgive en udta-
lelse. Det gælder både i forhold til investeringer, der
vurderes at kunne påvirke sikkerheden eller den offent-
lige orden i en eller flere medlemslande, og i forhold til
investeringer, der vurderes at kunne påvirke europæiske
projekter eller programmer.
Der er efter forordningen ingen forpligtelse til at følge
bemærkninger fra andre medlemslande eller Kommis-
sionen. Men det pågældende medlemsland skal ind-
6
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 142: Svar på spørgsmål vedr. regeringens overvejelser om "investeringsscreeninger"
drage indkomne bemærkninger i overvejelserne vedrø-
rende den konkrete investering.
Kompetencen til at træffe beslutning om konsekven-
serne af eventuelle screeninger bevares derfor hos myn-
dighederne i det land, hvor den pågældende investering
foretages.
Forordningen pålægger heller ikke medlemslandene no-
gen forpligtelse til at screene udenlandske direkte inve-
steringer.
Det er derfor ikke et krav efter forordningen, at vi i
Danmark etablerer en screeningsmekanisme.
Forordningen forventes at finde anvendelse fra og med
den 10. oktober 2020.
[Konkrete eksempler fra udlandet]
4.
National screening af udenlandske investeringer af
hensyn til sikkerhed er velkendt både i og uden for EU.
Flere EU-lande har allerede etableret screeningsmeka-
nismer. Det gælder f.eks. Tyskland, Frankrig og Fin-
land. Og det har ført til konkrete indgreb.
7
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 142: Svar på spørgsmål vedr. regeringens overvejelser om "investeringsscreeninger"
Jeg kan give et eksempel, hvor den tyske regering gav
et præventivt afslag på en investering og et eksempel,
hvor de tyske myndigheder trak et såkaldt ”grønt lys” til
en investering tilbage.
I august 2018 signalerede den tyske regering, at den
ville nedlægge forbud mod et salg af virksomheden Lei-
feld til et kinesisk firma. Leifeld producerer industriro-
botter, der bl.a. benyttes i den civile atomkraftindustri.
Regeringen begrundede indgrebet med, at der var en ri-
siko mod den nationale sikkerhed.
I september 2016 havde de tyske myndigheder givet
grønt lys til et kinesisk firmas overtagelse af virksomhe-
den Aixtron. Aixtron producerer en specifik type del-
komponent, der potentielt kan anvendes militært. De
tyske myndigheder trak senere det grønne lys tilbage
med henvisning til, at der var kommet nye sikkerhedsre-
laterede oplysninger i sagen.
De amerikanske myndigheder blokerede desuden også
for salg af de amerikansk-ejede andele af Aixtron til det
kinesiske firma.
Eksemplerne handler om forbud. Det er dog vigtigt for
mig at understrege, at udenlandske erfaringer ifølge
8
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 142: Svar på spørgsmål vedr. regeringens overvejelser om "investeringsscreeninger"
Udenrigsministeriet viser, at næsten alle kritiske sager
faktisk bliver løst ved at stille betingelser – ikke ved at
nedlægge forbud. Herved sikrer man, at sikkerhedsrisici
effektivt håndteres samtidig med, at investeringen kan
gennemføres og blive til gavn.
[Det danske arbejde med investeringsscreening og ind-
grebslov]
5.
Som jeg indledte med at understrege, er det regerin-
gens klare holdning, at Danmark skal have de rette red-
skaber til effektivt at imødegå de trusler, som udenland-
ske investeringer – i bred forstand – kan bringe med sig.
Derfor har regeringen nedsat en tværministeriel arbejds-
gruppe, som ser nærmere på muligheden for national
screening af udenlandske investeringer og andre økono-
miske aktiviteter.
Arbejdsgruppen består af repræsentanter fra mit eget
ministerium, Udenrigsministeriet, Finansministeriet, Er-
hvervsministeriet og Forsvarsministeriet. Statsministe-
riet og repræsentanter fra Grønland og Færøerne delta-
ger som observatører.
9
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 142: Svar på spørgsmål vedr. regeringens overvejelser om "investeringsscreeninger"
Arbejdsgruppen har til opgave at komme med et forslag
til en screeningsordning og et forslag til et lovgrundlag,
som vil gøre det muligt for staten at gribe ind, hvis en
udenlandsk investering eller en udenlandsk økonomisk
aktivitet er uforenelig med hensynet til den offentlige
orden eller sikkerhed i Danmark.
Det skal nærmere bestemt være muligt at fastsætte vil-
kår for en aktivitet. Vilkårene skal sikre, at en aktivitet
kan foretages, uden at den kan udgøre en risiko for den
offentlige orden eller sikkerhed.
Og hvis disse hensyn ikke på betryggende vis kan sikres
gennem vilkår, skal det i sidste ende være muligt helt at
forbyde en aktivitet.
Vi skal have en lovgivning, der beskytter os. Loven skal
være robust og fremtidssikker.
Det oplagte eksempel på, hvornår en udenlandsk inve-
stering kan udgøre en trussel, er, at en udenlandsk inve-
stor, der har tætte bånd til en fremmed stat, opkøber kri-
tisk infrastruktur.
Kritisk infrastruktur er infrastruktur, som samfundsvig-
tige funktioner er afhængig af.
10
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 142: Svar på spørgsmål vedr. regeringens overvejelser om "investeringsscreeninger"
Det kan f.eks. være infrastruktur inden for energisekto-
ren, IT- og teleområdet, transportsektoren, fødevaresek-
toren og sundhedssektoren.
Disse sektorer er vigtige for vores samfunds funktion,
stabilitet, økonomi og sikkerhed. Og det er afgørende, at
der er tillid til disse sektorer.
En fremtidig lovgivning på dette område skal dog ikke
kun omfatte køb af kritisk infrastruktur. Den er nødt til
at have et bredere anvendelsesområde. Andre aktiviteter
kan potentielt udgøre en trussel.
Eksempelvis kan en investering i virksomheder, der be-
nytter avancerede teknologier eller teknologier med
dobbelt anvendelse – f.eks. kunstig intelligens, robot-
teknologi eller nanoteknologi – efter omstændighederne
være problematisk og være til fare for statens sikkerhed
eller orden.
Udenlandsk kontrol kan etableres på andre måder end
gennem direkte investeringer. Der kan eksempelvis
være driftsaftaler eller lejeaftaler, som giver kontrol
med kritisk infrastruktur eller adgang til følsomme op-
lysninger. Derfor bør en kommende lovgivning heller
11
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 142: Svar på spørgsmål vedr. regeringens overvejelser om "investeringsscreeninger"
ikke kun omfatte udenlandske investeringer, men også
andre udenlandske økonomiske aktiviteter.
[Den videre proces]
6.
Regeringen tager denne sag meget alvorligt. Truslen
kalder på handling. Men den kræver også omhyggelige
analyser, grundige overvejelser og inddragelse af rele-
vante interessenter.
Der er mange vigtige hensyn, der skal tages højde for.
Og det er helt afgørende, at vi i fællesskab finder en ba-
lance – en balance mellem
på den ene side
at sikre fort-
sat høj udenlandsk investeringslyst i Danmark og
den anden side
at værne om Danmarks sikkerhed.
Vi skal have en lovgivning, der gør Danmark tryg og
sikker – både for borgere og virksomheder.
Lad mig i den forbindelse sige det meget klart: Det
handler ikke om at lukke vores markeder ned og bygge
mure op omkring os selv. Det handler om at optræde
ansvarligt, forsvarligt og rettidigt – for vores egen og
kommende generationers skyld.
12
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 142: Svar på spørgsmål vedr. regeringens overvejelser om "investeringsscreeninger"
Jeg ønsker en lovproces med denne sag, hvor vi er så
åbne, som det er muligt på sikkerhedsområdet, og hvor
vi aktivt inddrager repræsentanter fra de sektorer, der
særligt vil kunne blive berørt af lovgivningen.
Jeg vil lytte til erhvervslivet og de helt berettigede be-
kymringer, der kan være i forhold til den foreslåede lov-
givning. For Danmark skal forsat have et åbent og at-
traktivt investeringsklima.
Men vi skal ikke være naive i forhold til den reelle og
alvorlige trussel, som vi står over for. Det er afgørende,
at vi har stærke og effektive redskaber til at beskytte
kritiske aktiver mod investeringer, der kan skade Dan-
marks orden eller sikkerhed.
Efter en proces med en grundig interessentinddragelse i
forbindelse med den offentlige høring af forslag til lov-
givning på dette område forventer regeringen at frem-
sætte forslag til relevant lovgivning i løbet 2019.
Tak for ordet.
13