Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1975067_0001.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Direktions-
sekretariatet
Notat vedr. status for indsættelse af nyt el-materiel
7. november 2018
DSB’s nye el-materiel består af nye el-tog og nye el-lokomotiver. Med hensyn til nye el-tog
er der ikke ændringer i forhold til forventningerne givet i orienteringen i juni 2018.
År
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Forventet anvendelse
1
*
25
56**
85
115
137
DSB
Telegade 2 B 2,1
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Direkte 24689048
[email protected]
www.dsb.dk
2030-
159
* De første eltog forventes taget i anvendelse i udvalgte løb i løbet af 2024
** Driftsbehovet på dimensionerende tidspunkt er pt. vurderet til 36 togsæt. Det vil dog
være muligt at øge antal i drift på forskellig vis.
Den forventede levering af nye el-lokomotiver følger i vid udstrækning orienteringen givet i
april 2018. Den forventede levering samt idriftsættelse af nye el-lokomotiver fremgår af
tabellen nedenfor.
År
2021
2022
2023-
Bestand af nye el-
lokomotiver
7
32
42
Forventet anvendelse
1
7
2
20
42
El-lokomotiverne er planlagt anvendt sammen med de eksisterende dobbeltdækkervogne i
den sjællandske regionaltrafik samt med nye passagervogne, som primært skal køre til
Tyskland fra 2023. Af de 42 lokomotiver vil 26 blive anvendt med de eksisterende
dobbeltdækkervogne, og 16 lokomotiver vil blive anvendt med nye vogne. Beslutning om
1
Det bemærkes, at al materiel ikke vil blive indsat i direkte drift, da der også afsættes materiel til
reserver.
2
For 2021 forventes der anvendt 4 direkte i drift, mens anvendelsen af de resterende tre vil afhænge af
behovet for reserver og den endelige materielplan.
Side 1/2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975067_0002.png
D
indkøb af yderligere 16 lokomotiver er besluttet efter orienteringen givet i april 2018,
hvorfor der nu forventes 42 lokomotiver fra 2023.
En effekt af anvendelsen af el-lokomotiver med nye vogne til Tyskland er frigivelse af IC3
materiel, som givet ombordudrustning vil kunne finde anvendelse på både elektrificerede og
ikke-elektrificerede strækninger i takt med signalprogrammets udrulning.
Det bemærkes, at der i 2022 er forskel på leverede og idriftsatte lokomotiver. Dette
skyldes, at der mangler el-strækninger for at anvende alle el-lokomotiverne. Så længe der
ikke er flere el-strækninger, er DSB nødt til at prioritere anvendelsen af
dobbeltdækkervogne koblet på diesel-lokomotiverne (ME), da der ellers vil mangle
siddepladskapacitet.
Det kan i 2022 ikke udelukkes, at DSB kan idriftsætte enkelte flere el-lokomotiver end dem,
som fremgår af tabellen. Det vil dog afhænge af den konkrete materielplan i de enkelte år.
Side 2/2