Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1975065_0001.png
Notat - responsum
06.11.2018
Deloittes gennemgang af Banedanmarks monte carlo simulering af Signalpr o-
grammets udrustningsplan
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Banedanmark har bedt Deloitte gennemgå Banedan-
marks monte carlo simulering af Signalprogrammets udrustningsplan. Deloitte har sammenfattet resul-
tatet af gennemgangen i et notat af 30. oktober 2018. Banedanmark forholder sig i nærværende notat
til resultaterne af Deloittes gennemgang. Deloittes gennemgang viser, at:
1. Modellen og metoden er grundlæggende den samme som ved 2017-simuleringen. Modellen er
dog justeret af Onboard-projektet i samarbejde med Deloitte, således at modellen bedre afspej-
ler Signalprogrammets behov og virkelighed, herunder den læring der er gjort i perioden siden
efteråret 2017.
2. Modellen er benyttet korrekt og med samme metode som i 2017 ud fra de forudsætninger, som
ligger til grund for modelkørslerne.
3. Datainput og begrundelsen for ændringer i forhold til november 2017 er dokumenteret til-
fredsstillende.
4. Banedanmarks fortolkning af output afspejler en korrekt forståelse af modellens output. Ba-
nedanmark supplerer i visse tilfælde fortolkningen med ekspertviden og viden om mulige mi-
tigerende tiltag som følge af lav sandsynlighed for rettidig udrustning.
Deloitte bemærker derudover, at Deloitte med sin gennemgang ikke har forholdt sig til den aktuelle
fitmentplans robusthed. Banedanmark er enig i resultaterne af Deloittes gennemgang. Banedanmark
bemærker følgende:
Ad 1)
Deloitte fremhæver, at Banedanmark til fulde har dokumenteret modellens funktionalitet, input
og output, herunder modelændringerne fra sommeren 2018.
Ad 2)
Deloitte fremhæver, at der vil være en vis fejlmargin ved simuleringen, som evt. kan nedbringes
ved at øge antallet af kørsler (til over 1.000). Fejlmargin ved simuleringen er dog kun omkring 2 må-
neder og dermed på et acceptabelt niveau for Banedanmark.
Ad 3)
Deloitte fremhæver, at inputværdierne i dag er bedre dokumenteret, end de var i november
2017, og at det fremgår om input er baseret på leverandørens tidsplan eller Banedanmarks erfaringer.
Ad 4)
Banedanmark bemærker, at det har været nødvendigt at supplere simuleringens resultater med
beskrivelser af hvordan fx yderligere first of class i praksis ville blive håndteret, for at afspejle hvor-
dan konsekvenserne heraf kan mitigeres. Banedanmark har desuden angivet, at der efter gennemførel-
sen af simuleringen har vist sig et behov for at ibrugtage Roskilde-Køge senere end marts 2019, hvil-
ket øger robustheden for udrustning af MQ til tiden.
Samlet set betrygger Deloittes gennemgang Banedanmark i, at simuleringen er gennemført korrekt, og
at der er grundlag for Banedanmarks vurderinger på baggrund af simuleringen. Banedanmark vurderer
således fortsat, at det generelt er sandsynligt, at de nødvendige tog senest er udrustet, når de skal bru-
ges. Simuleringen viser dog, at der fortsat er væsentlig usikkerhed forbundet med udrustningsplanen
særligt for IC3. I 95 pct. fraktilen indgår tre first of classes, hvilket må vurderes at være en usandsyn-
lig teoretisk forsinkelser for IC3. 50 pct. fraktilen indgår derimod kun to first of classes, hvilket stadig
vurderes at været meget konservativt Banedanmark vurderer, at 50% scenariet giver en konservativ,
men dog troværdig simulering af udrustningen af IC3 som følge af de kendte usikkerheder. Disse vil
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
Version
banedanmark.dk
Journalnr.
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
desuden eventuelt kunne nedbringes yderligere i 2019, når Banedanmark høster flere erfaringer i for-
bindelse med serieudrustningen.
Banedanmark vurderer, at Signalprogrammets nuværende programplan og Banedanmarks Anlægsplan
2018 kan overholdes, og at der på nuværende tidspunkt ikke er grundlag for at justere strategien for
Signalprogrammet eller igangsætte yderligere immunisering.
Side 2/2