Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1975061_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport til forligskredsen
(Status opgjort medio oktober 2018)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1
I troduktio til Sig alprogra
et
Forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA,
K, S, DF, RV, SF) bakkede med aftalen af 15. november 2017 op om Banedanmarks oplæg til en ny
udrulningsstrategi på fjernbanen. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne
som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af
jer a e ettet Elektrifi eri gsprogra
et og he sy et til, at DSB’s ye el-tog,
skal kunne køre, når
de er klar til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes
afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Den nye udrulningsstrategi betyder, at Banedanmark har lavet en væsentligt mindre aggressiv tidsplan
end den, som leverandørerne af såvel udstyret i togene som udstyret i infrastrukturen har budt ind
med (leverandørernes produktionsplan). Således har planen væsentlige tidsreserver i forhold til de
deadlines, som Banedanmark holder leverandøren op på. I denne rapportering følges der op på, om
leverandørerne møder deres produktionsplaner, og hvis de bliver forsinket, om forsinkelsen kan
holdes inden for de tidsreserver, som Banedanmark har lagt ind i forhold til leverandørernes
produktionsplaner.
Anlægsplanen er offentliggjort i juli 2018 sammen med Anlægsstatus for 1. halvår og indeholder bl.a.
en lettere justeret udrulningsplan for Signalprogrammet. De analyser, der er gennemført i forbindelse
med planlægningsarbejdet har testet udrulningsstrategien fra november 2017, og bekræftet, at
Signalprogrammets udrulningsplaner understøtter den forudsatte passagerdrift. Det fortsatte arbejde
med Signalprogrammet baseres på disse planer.
I november 2017 bad forligskredsen Banedanmark om i efteråret 2018 at vurdere fremdrift for
Signalprogrammet baseret på en samlet vurdering af elementerne i den reviderede udrulningsstrategi.
Banedanmark har derfor udarbejdet et grundlag for den såkaldte fasegodkendelse, som fremlægges
på forligskredsmødet i november 2018.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen. Afrapportering på
S-baneprojektet fremgår af en særskilt rapport.
Signalprogrammet
Introduktion til Signalprogrammet
2/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0003.png
2
Resu é
2.1 Overordnet projektstatus
Projekt
Status
Statusbeskrivelse
Status for projektet er markeret grøn, da alle togtyper forventes
udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given
strækning. Hvad angår udrustningen af Lokaltogs Lint41 er der
udarbejdet en plan, der viser, at 12 Lint41 togsæt kan være
udrustet til december 2020. Banedanmark forventer nu, at
trafikoverdragelsen på Roskilde-Køge udskydes fra december
2019 til december 2020. Rapporteringen foretages i forhold
hertil.
Status for projektet er markeret grøn, fordi strækningen
Lindholm-Frederikshavn, som forudsat forventes at blive sat i
drift med det nye signalsystem i 4. kvartal 2018 (21. oktober).
Strækningen er efter rapporteringsdatoen sat i drift, hvilket
rapporten således ikke reflekterer yderligere. Det samlede
projekt forventes at kunne gennemføres som forudsat i
Anlægsplanen.
Ibrugtagning af Roskilde-Køge er planlagt til marts 2019, men
den samlede mængde af fejl i systemet på nuværende tidspunkt
er for stor til, at dette vil kunne ske. Ingen af fejlene er i sig selv
blokerende, men mængden er et problem. Der arbejdes derfor
på en fejlrettelse, der kan reducere antallet af restriktioner og
afhjælpninger forårsaget af fejlene med min. 50%. Det er derfor
Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning tidligst kan ske fra
slutningen af maj 2019.
Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning af Køge-
Næstved kan finde sted fra fjerde kvartal 2020 og dermed
indenfor for Anlægsplanen, som tilsiger senest medio 2021. Der
arbejdes fortsat på en konsolideret plan.
På baggrund af ovenstående udfordringer er status for projektet
fortsat markeret gul, men det samlede projekt forventes
derudover at kunne gennemføres som forudsat i Anlægsplanen.
Fjernbane
Ombordudrustning
Fjernbane
Infrastruktur Vest
Fjernbane
Infrastruktur Øst
S-bane
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte
projektet i 2021 som forudsat pågår fortsat, og der er tæt dialog
med leverandøren Siemens om en revideret plan. Det er fortsat
vurderingen, at der er stor sandsynlighed for en forsinkelse ind i
2022. Arbejdet betyder, at den samlede projektstatus fortsat er
markeret rød.
Indtil planarbejdet er færdiggjort, foretages der udelukkende en
risiko- og fremdriftsvurdering af den kommende strækning,
Jægersborg/
Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2). Denne måneds
rapport afspejler, at ibrugtagningen af den næste strækning nu
er planlagt til maj 2019.
Signalprogrammet
Resumé
3/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0004.png
2.2 Signalprogrammet i kontekst
2.2.1 Forudsætninger for Signalprogrammet
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen.
Af forudsætninger kan her bl.a. nævnes:
Med Anlægsplanen forudsættes tæt aktivitet og samtidige arbejder med f.eks.
Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
Anlægsplanen forudsætter lav aktivitet for Signalprogrammet i Østdanmark i perioden
omkring 2022-202
pga. a ge i di ger og afhæ gigheder. O ve dt er pla e ”tu g”
2025-30.
Teststrækningerne på fjernbanen er endnu ikke sat i drift.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionaliteter (avancerede trafikstyringsfunktionaliteter)
og software releases først ibrugtages trinvist efter teststrækningerne, og at dette kan ske uden
påvirkning af driften på berørte strækninger.
2.2.2 Programrisici for hele Signalprogrammet
Banedanmark har identificeret en række programrisici som kan påvirke hele eller dele af programmet.
Programrisici evalueres og håndteres af programmets Risk Board. Følgende risici er vurderet
væsentlige at rapportere:
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med
Banedanmark og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer, hvorfor det er en
programrisiko. BDK Anlæg og Teknik indsamler derfor data fra projekter og programmer i
Banedanmark for at identificere validatorbehovet i 2019. Der er identificeret flere
mitigerende handlinger, som Banedanmark arbejder på.
Baseret på erfaringer med tidligere software udrulninger er det en risiko, at den såkaldte EVC
2.4.4 og STM 3.00.10-software, som modtages fra Alstom og Siemens, og som de forskellige
togtyper bliver udrustet med, vil have fejl, som kan få indvirkning på Onboardprojektets
udrustningsplan for både Øst og Vest. Risikoen bliver forsøgt reduceret bl.a. ved læring fra
tests foretaget på flere lokationer.
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksisterende
IT-sikkerhed. Truslen forsøges reduceret ved at skabe overblik over svagheder ved IT-
arkitekturen, planlægge og udføre penetration tests på områder, som ligger udenfor det
nuvære
de IT’s sikkerhedso råde sa t eta lere overvåg i g af ERTMS’ ko
u ikatio e s
grænseflader.
2.3 Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt,
dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau
visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks
vurdering af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret
sig fra seneste rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i
risikomatricerne. Milepælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte
ibrugtagning er truet.
Signalprogrammet
Resumé
4/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0005.png
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse
tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan
være tilfælde, hvor enkelte milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være
tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er
grøn.
Milepæl gennemført eller
forventes gennemført som
planlagt
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For i frastrukturprojekter e fre går ilepæle ”Klar til i rugtag i g”, so
arkerer det tidspu kt,
hvor Banedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste
tilfælde ligge tidligere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve,
bufferen, vil således være markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for
den enkelte togtype; hvis serien forventes udrustet før den skal bruges på en given strækning
markeres dette.
Risikovurderingen fremgår nu også under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil være uddybet i
teksten.
Signalprogrammet
Resumé
5/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0006.png
3
Risiko illede for projekter es produktio spla er
I dette afsnit præsenteres de mest kritiske risici denne måned, med fokus på risici der kan påvirke den
overordnede produktionsplan, hvis de skulle indtræffe. Risikostyring og vurderingen af
Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes produktionsplaner for at programledelsen kan
vurdere, om det er muligt for Signalprogrammet at møde Anlægsplanen 2018-2030.
Risikobilledet for den enkelte strækning/togtype fremgår også af gennemgangene i de efterfølgende
kapitler.
Risikobillede: Onboardprojektet
Risikovurderingen er foretaget op imod den seneste plan fra projektet, og hvornår togtyperne skal
bruges til de forskellige strækninger. Væsentligste ændringer siden sidst er, at der nu ikke længere
foretages en risikovurdering af Nordjyskes DM-tog, da ibrugtagningstilladelse til ETCS niveau 2 nu
er opnået, hvorfor togene er klar til ibrugtagning af Frederikshavn-Li
dhol . For DSB’s MQ er
risikoen faldet, da datoen for ibrugtagning af infrastrukturen er flyttet fra marts til maj 2019.
Risikoen er reduceret fra høj til middel og er vurderet i forhold til de 12 tog til ibrugtagning af
Roskilde-Køge i maj 2019.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
Signalprogrammet
Risikobillede for projekternes produktionsplaner
6/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0007.png
Risikobillede: Fjernbane Vest og Øst
Vest:
Der rapporteres ikke længere på risici i relation til strækningen Frederikshavn-Lindholm (EDL Nord),
da arbejdet frem mod idriftsættelse søndag i uge 42 forløber som planlagt. Hvis der skulle opstå
noget i ugerne op til idriftsættelsen vil det blive håndteret som problemer (issues). Risici relateret
til perioden efter idriftsættelse og frem til endelig accept (’final acceptance’) vil blive vurderet og
rapporteret fra næste måned.
Klassificeringen af strækningen Struer-Thisted (RO8) er reduceret siden sidst, men klassificeres dog
fortsat som middel. Klassificeringen af strækningen Holstebro-Langå (RO5) er uændret.
Risikovurderingen af RO5 er foretaget op mod ibrugtagning december 2020 indtil en ny
produktionsplan foreligger efter godkendt design review. Risikovurderingen for RO8 er foretaget op
imod ibrugtagning i fjerde kvartal 2019.
Øst
Risikoniveauet for strækningen Roskilde-Køge (EDL N) er reduceret fra en klassificering som høj til
middel. Grunden er, at datoen for ibrugtagning er rykket fra marts til maj 2019. Klassificeringen af
strækningen Køge-Næstved (EDL S) er øget fra lav til middel, hvilket skyldes risikoen forbundet med
forsinkelse af Signalprogrammets aktiviteter op imod spærringen mellem Ringsted og Næstved fra
andet kvartal 2020. Nærmere herom findes i strækningsgennemgangen nedenfor. Klassificeringen
af Odense-Svendborg (RO10) er uændret.
Risikovurderingen af EDL N er foretaget op mod ibrugtagning i maj 2019 og for EDL Syd mod
ibrugtagning i fjerde kvartal 2020, indtil nye detaljerede produktionsplaner foreligger.
Risikovurderingen af RO10 er foretaget op imod projektets produktionsplan, som tilsiger
ibrugtagning i januar 2021.
Matrice for både Vest og Øst
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
Signalprogrammet
Risikobillede for projekternes produktionsplaner
7/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0008.png
Overordnet status:
4
O
Fjer a e
ordudrust i g
Den overordnede status for projektet vurderes fortsat at være grøn, hvilket skyldes, at alle togtyper
forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning.
4.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de
enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Banedanmark og Alstom har i lang tid arbejdet intensivt på at udarbejde en ny produktionsplan for
ombordudrustningen. Det er forventningen at et bud på en plan snart foreligger. Planen bygger på de
erfaringer man nu har gjort med udrustning af tog. Når en konsolideret produktionsplan er klar, vil
Banedanmark rapportere i overensstemmelse med denne. Indtil da har Banedanmark på baggrund af
planinformationer fra Alstom estimeret forventningerne til færdiggørelsen af udrustningen af de
forskellige togtyper. Der er generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne
sætte den givne strækning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det
efterfølgende afsnit.
OKT 2018
Maj 2019
DEC 2019
DEC 2020
1. kvt.
2021
Medio
2020
DEC 2020
DEC 2020
Medio
2021
2023
Behov: 8
Behov : 12
Milepæl i
Behov: 12
Behov: 8 DSB
Behov: 15
Milepæl i
Behov: 43
Behov: 25
Behov: 96 IC3
Arriva Lint41 Trafikplan: 10 Arriva Lint41 ABs til Køge-
MQ til
Nordjyske DSB MQ
Trafikplan: 6
Lokaltog
Kh-Rg
til Struer-
Jernbaners (Desiro) til
udrustede IC3 Lint41 til
Odense-
udrustede
til Struer-
Næstved
Thisted
DM (Desiro) Roskilde-Køge
Roskilde-Køge Svenborg
DSB ABs
Holstebro
til
Frederikshavn
-Lindholm
4.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
4.2.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (af
de 3 FoC er 1 af typen Indusi)
Antal serietog:
0 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen Indusi)
20 tog
DEC20*
DEC19
APR20
46 tog
2021*
JUL20
NOV20
72 tog
2022*
Klar: 96
tog
JAN23
MAR23
10 mdr.
Buffer
Behov 79
KH-Rngstd
ULT23
Ibrugtag.-
tillad.
Gennemført
OKT18
Start
serie
MAR19
JUN19
6 tog
DEC19*
JUL19
NOV19
79 tog
NOV21
JUL22
RISK: middel
*Milepæle fra Trafikplanen med henblik på udrustning af alle tog i senest 2023.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
8/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0009.png
Den første ibrugtagningstilladelse til IC3 blev modtaget fra Trafikstyrelsen i uge 40. Dermed kunne
pålidelighedstesten igangsættes i uge 41.
Start på udrustning af serien er udskudt til juni grundet en række tilføjelser i designet pålagt af DSB,
samt at Alstom havde overset nogle installationsmæssige betingelser relateret til STM. Det
understreges, at tilføjelserne til designet ikke medfører ændringer i selve ETCS-systemet. Forholdene
betyder, at slutinstallations- og godkendelsesprocessen tager længere tid. Det forventes dog ikke at
have påvirkning på ibrugtagning af København-Ringsted i 2023, hvorfor status herfor fortsat er grøn.
Det betyder dog, at den anden ibrugtagningstilladelse, som giver mulighed for passagerdrift, og som
inkluderer STM version 3.00.10, nu først forventes opnået i april 2019 og ikke, som tidligere
rapporteret, i februar.
Der er fortsat en solid tidsreserve tilbage på knap et år fra alle tog forventes udrustet, og til de skal
bruges. På denne baggrund er status fortsat grøn. Banedanmark skal dog igen understrege, at den
endelige produktionsplan for udrustningen af IC3 ikke foreligger endnu, og der kan derfor fortsat
komme ændringer hertil.
Risikovurderingen for den samlede serie på 79 tog (ekskl. de 17 Indusi) er klassificeret som middel. Der
er en overvejende sandsynlig risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder ud over juli 2022, som er
projektets plan for færdiggørelse.
4.2.2 Nordjyske DM (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 1 er udrustet
Antal serietog:
7 ud af 7 er udrustet
BEHOV: 8
Frederikshavn-
Lindholm OKT18
•Gennemført
JUN18
Ibrugtagning:
Frederikshavn-
Lindholm
•Uge
42 - OKT18
RISK: Lav
Ibrugtagnings-
tilladelse
•Gennemført
Start
serie
•Gennemført
Ibrugtagningstilladel
se ETCS level 2
Gennemført
SEP18
Strækningen blev som planlagt lukket ned for passagerdrift ultimo uge 40 og aktiviteterne frem imod
ibrugtagning ultimo uge 42 forløber planmæssigt, hvorfor status er grøn. Ibrugtagningstilladelsen til
ETCS niveau 2 blev opnået som forventet i uge 39.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
9/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0010.png
4.2.3 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 1 er udrustet
Antal serietog:
1 ud af 19 er udrustet
BEHOV: 12
Rosk-Køge
MAJ19
BEHOV: 8
Oden-Sveborg
PRIM21
Ibrugtag.-
tillad.
Gennemført
APR18
Start
serie
Gennemført
JUL18
KLAR: 12
Rosk-Køge
MAR19
APR19
RISK: Middel
Ingen
buffer
KLAR: 20 tog
(alle)
AUG19
NOV20
2 mdr.
buffer
Det første MQ serietog er færdigudrustet og serietog #2 forventes påbegyndt efter uge 42, hvor
ibrugtagningstilladelsen inkl. STM-opdateringen forventes modtaget.
Af den seneste rapport fremgik, at der var en meget sandsynlig risiko for, at de tolv tog, som skal
bruges på Roskilde-Køge, ikke ville være klar i tide. Ibrugtagningen af strækningen er under
detailplanlægning, men vil blive flyttet, grundet mængden af systemfejl og deraf følgende
restriktioner, som skal udbedres inden systemet kan sættes i drift. De første 12 tog forventes klar i
april og dermed i tide.
Grundet den forventede udskydelse af ibrugtagning af Roskilde-Køge er risikoklassificeringen af MQ-
serieudrustningen målt op mod maj 2019 og er således reduceret fra høj til middel og er derfor gul.
Der er en sandsynlig risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder ud over maj 2019. Med i vurderingen er
stadig fejlene i STM softwaren samt behovet for en række tilbageløb fra montage i FoC.
De resterende otte tog til Odense-Svendborg forventes nu først udrustet i november 2020 og bufferen
er derfor reduceret med 15 måneder siden sidst. Dette skyldes at man har fundet en ekstra FoC blandt
disse. Banedanmark og Alstom arbejder derfor nu sammen om en revideret udrustningsplan for serien
for at sikre en så kort udrustningsperiode som muligt for de sidste otte tog.
4.2.4 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog:
7 ud af 41 er udrustet
BEHOV: 15
Str.-Thisted
JUL20
BEHOV: 43
Str.-Holstebr
DEC20
Ibrugtag-
ningstillad.
Gennemført
MAR18
Start
serie
Gennemført
JUN18
KLAR: 15 tog
Str.-Thisted
JAN19
6 mdr.
buffer
KLAR: 43
(alle)
MAJ20
RISK: middel
5 mdr.
buffer
Serieudrustning er godt i gang, og udrustningen af det ottende tog er afsluttet, og det niende er
igangsat. Udrustningen gennemføres på 6 dage, hvilket er den på forhånd aftalte varighed. Status i
proceslinjen er således grøn, og de første 15 tog forventes klar januar 2019 og dermed i tide til
ibrugtagning af Struer-Thisted.
Risikoniveauet for serieudrustningen er uændret og klassificeret som middel og dermed gul. Der er en
sandsynlig risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder ud over maj 2020. Den samlede serie på 43 tog
forventes klar til ibrugtagning af Langå-Struer-Holstebro, som kan ske fra december 2020.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
10/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0011.png
4.2.5 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype):
0 ud af 3 er udrustet
Antal serietog:
0 ud af 37 er udrustet
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC 20
Ibrugtagnings-
tilladelse
•JUN19
•APR20
RISK: Middel
Start
serie
NOV19
•APR20
KLAR: 12 tog
Roskilde-Køge
•OKT20
•RISK:
Middel
2 mdr. buffer
For nuværende rapporteres der kun på de 12 tog som skal bruges til Roskilde-Køge. Banedanmark
arbejder på en måde til at rapportere på den resterende del af flåden.
Transport- Bygnings- og Boligministeriet har indgået en aftale om at udskyde trafikoverdragelsen på
Roskilde-Køge med et år fra december 2019 til december 2020. Det er derfor lagt til grund for
proceslinjen, at aftalen om trafikoverdragelse er ændret.
Banedanmark har i samarbejde med Lokaltog og Alstom udarbejdet en ny plan, som bl.a. indebærer,
at antallet af FoC nedbringes til to. Med denne plan vurderes det, at togene kan være klar til
trafikoverdragelsen i december 2020.
Risikoniveauet er uændret og fortsat klassificeret som middel og er derfor gul. Der er en overvejende
sandsynlig risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder ud over april 2020, hvor ibrugtagningstilladelsen nu
forventes opnået. Risikoniveauet for serieudrustningen er klassificeret som middel og er derfor gul.
Der er en overvejende sandsynlig risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder ud over oktober 2020.
Begge risikovurderinger er foretaget på baggrund af den reviderede produktionsplan, der er lagt an på
aftalen med Lokaltog.
4.2.6 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype):
0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog (serieinstallation):
0 ud af 24 er udrustet
Ibrugtag.-
tillad.
SEP19
RISK: middel
Start
serie
OKT19
KLAR: 10
Trafikplan
JUN20
JUN20
5 mdr.
buffer
BEHOV: 10
Trafikplan
DEC20
KLAR: 12
Køge-
Næstved
AUG20
9 mdr.
buffer
BEHOV:12
Køge-Nstved
MID21
KLAR: 25
FEB21
Eneste ændring siden sidst er, at ibrugtagningstilladelsen forventes lidt senere, hvilket dog ingen
indvirkning har på, at de 12 tog (ud af en serie på 25) som skal bruges til Køge-Næstved, forventes klar
til medio 2021, og status i proceslinjen er derfor grøn med en buffer på ni måneder. Det er endnu ikke
afklaret, hvornår samtlige 25 skal sættes i drift. Ligeledes vurderes Trafikplansmilepælen om de ti tog i
december 2020 overholdt endda med en buffer.
Alstoms designaktiviteter er fortsat et opmærksomhedspunkt i forhold til at sikre at leverandøren
afsætter tilstrækkeligt med ressourcer. Indtil videre forløber designarbejdet planmæssigt.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
11/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Risikoniveauet for opnåelse af ibrugtagningstilladelsen i september 2019 er uændret og klassificeret
som middel og er derfor gul. Der er en overvejende sandsynlig risiko for en forsinkelse på 1 måned ud
over september 2019.
4.2.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Udrustningen af det første arbejdskøretøj er påbegyndt i uge 42. Banedanmarks arbejdskøretøjer skal
ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger, og selvom der findes andre
måder at løse en eventuel mangel på udrustede arbejdskøretøjer, er det vigtigt at få udrustet flåden af
arbejdskøretøjer
og gerne i et passende tempo.
Fremdriften er ikke tilfredsstillende, idet Alstom for nuværende udelukkende har en detailplan for
udrustning af én type (HOBW). Banedanmark og Alstom arbejder fortsat på at finde måder at udruste
arbejdskøretøjerne på gennem en simplere prototypeproces for at sikre et hurtigere
udrustningstempo.
4.2.8 DSB ET (Øresundstog)
Udrustningen af Øresundstogene er lige nu under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de
svenske operatører), hvor forskellige muligheder undersøges. Grundet denne udestående afklaring,
risikovurderes togtypen ikke for nuværende.
.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
12/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0013.png
5
Overordnet status:
Fjer
a e Vest
Status for Vestprojektet er fortsat grøn. Dette skyldes, at strækningen Lindholm-Frederikshavn som
forudsat forventes at blive sat i drift med det nye signalsystem i 4. kvartal 2018 (oktober), hvorfor
status herfor er grøn, ligesom de øvrige milepæle dermed fortsat vurderes at kunne nås som forudsat i
Anlægsplanen.
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er defineret i Anlægsplanen 2018. Fokus er derfor
på at ibrugtage teststrækningen Lindholm-Frederikshavn senest i 4. kvartal 2018 og at sikre et
driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af hovedstrækningen Fredericia-Aalborg, inden denne
strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Derudover skal de nødvendige
tog til de pågældende strækninger være udrustet forinden (venligst se kapitel om
Ombordudrustningsprojektet).
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
2021
Driftstabilt
produkt inkl. RDT
på Thisted-Langå-
Holstebro N
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo
2026)
5.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
5.2.1 Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL N)
Design
•Gennemført
Installation
•Gennemført
Test*
•Gennemført
JUN18
Ibrugtag-
ningstillad.
•Gennemført
SEP18
Godkendt
ibrugtagning
Uge 42 2018
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ult. 2018
*Trial Run gennemført
Strækningen blev lukket ned ultimo uge 40, så forberedelserne frem imod idriftsættelse søndag 21.
oktober kunne igangsættes. Aktiviteterne forløber planmæssigt. Ibrugtagning i oktober 2018 forventes
således overholdt og den overordnede status er derfor grøn. Det følger af Anlægsplanen, at
strækningen senest skal ibrugtages ved udgangen af 4. kvartal 2018. Pålidelighedstesten igangsættes
kort efter ibrugtagning for at opnå
’fi al a epta e’
i anden halvdel af 2019.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
13/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0014.png
5.2.2 Thisted-Struer (RO8) (ekskl. Struer St.)
Design
Gennemført
Installation
OKT18
DEC18
Test*
DEC18
JAN19
Ibrugtag-
ningstilladel.
Afventer
planlægning, men
forventes klar i tide
Klar til
ibrugtagning
4. kvt. 19
RISK: middel
6 mdr.
buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2020
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Installations- og testforløbet forventes afsluttet en anelse senere end først planlagt, men det forventes
ikke at få indvirkning på det i Anlægsplanen forudsatte ibrugtagningstidspunkt. Status for øvrige
milepæle er uændrede. Den overordnede status i proceslinjen er derfor grøn.
Leverandøren fastholder at strækningen kan ibrugtages i 3. kvartal 2019, men Banedanmark vurderer
for nuværende, at det først kan ske fra 4. kvartal 2019. Der arbejdes på en detailplan for ibrugtagning
af strækningen. Ibrugtagning fra 4. kvartal giver dog fortsat en buffer på minimum 6 måneder ift.
Anlægsplanen.
Risikoniveauet er reduceret siden sidst, men er dog fortsat klassificeret som middel og dermed gul.
Der er således en sandsynlig risiko for en forsinkelse på 2-3 måneder ud over ibrugtagning i 4. kvartal
2019. Det er dog fortsat forventningen, at ibrugtagning kan finde sted inden medio 2020, og dermed i
overensstemmelse med Anlægsplanen.
5.2.3 Langå-Struer-(Holstebro N) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Design
NOV18
Installation
JUN19
Start test*
AUG19
Ibrugtag-
ningstilladelse
Afventer
planlægning**
Klar til
ibrugtagning
MAJ20
6 mdr. buffer
Ibrugtag.
Anlægsplan
DEC20 (K21)
RISK: lav
*Start SAT (Site Acceptance Test)
**At
der ikke er et estimat for denne milepæl er ikke kritisk henset til, at ibrugtagning først forventes i maj 2020.
Ibrugtagning af strækningen i december 2020 (køreplan 2021) forventes overholdt, hvorfor status er
grøn. Risikoniveauet er uændret og er fortsat klassificeret som ubetydeligt og dermed grøn. Der er
således en meget usandsynlig risiko for en forsinkelse på mindre end 1 måned over ibrugtagning
december 2020.
Det endelige design forventes at blive gennemgået i november 2018. Status for milepælen design
fastholdes dog som gul, da der fortsat er nogle udestående i den forbindelse, hvilket kan betyde, at
milepælen gennemføres lidt senere. Der er ligeledes fortsat udeståender forbundet med installation
og test, hvorfor status for disse er gul.
Klar til ibrugtagning forventes at ske lidt senere end Banedanmark oprindeligt planlagde i december
2019. Dette skyldes til dels Banedanmarks valg om at inkludere strækningen Struer-Holstebro for at
undgå risikofyldte ombygninger i det meget gamle signalanlæg i Struer. Strækningen forventes at være
klar til ibrugtagning i maj 2020, men kan som bekendt ikke sættes i drift før tidligst ved køreplanskiftet
december 2020 (K21) grundet trafikplanens materielkrav. Der er derfor fortsat en buffer på 6
måneder, og strækningen vil fortsat være klar til drift som forudsat i Anlægsplanen.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
14/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0015.png
5.2.4 (Vejle)-Holstebro (RO4)
Design
FEB19
Installation
DEC19
Start test
MAR20
Klar til ibrugtagning
OKT20
5 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. kvt. 21
Ar ejdet er u startet, ’o
-site’-undersøgelser er iværksat og designfasen er i gang. Strækningen
forventes klar til ibrugtagning oktober 2020, dvs. med en buffer på knap et halvt år ift. det forudsatte i
Anlægsplanen.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
15/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0016.png
6
Overordnet status:
Fjer
a e Øst
Roskilde-Køge er med Anlægsplanen forudsat ibrugtaget i marts 2019, men den samlede mængde af
fejl i systemet på nuværende tidspunkt er for stor til, at dette vil kunne ske. Ingen af fejlene er i sig selv
blokerende, men mængden er et problem og der arbejdes derfor på en fejlrettelse. Ibrugtagning
forventes derfor først at kunne finde sted fra maj 2019. Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at
ibrugtagning af Køge-Næstved kan finde sted fra fjerde kvartal 2020 og dermed indenfor
Anlægsplanen, som tilsiger senest medio 2021. Der arbejdes fortsat på en konsolideret plan.
Overordnet status fastholdes derfor som gul.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret af
proceslinjen herunder.
Fokus er her at ibrugtage teststrækningerne og Ringsted-Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrificeres
og elektriske tog indsættes. Derudover skal der sikres et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af
København-Peberholm.
1 kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
2. kvt 2021
2. kvt. 2022
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af Køge-
Ibrugtagning af
Driftsstabilt produkt
Ibrugtagning af af
Næstved
Næstved-Nykøbing F.
København-
(Øst EDL Syd)
(forudsætning for
Peberholm
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
6.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.2.1 Teststrækning Roskilde-Køge (EDL N)
Design
Gennemført
Installation
DEC18
Test*
NOV18
FEB19
Ibrugtag-
ningstilladelse
MAR19
APR19
Klar til
ibrugtag.
MAJ19
RISK: middel
-3 mdr. buffer
Ibrugtag.
Anlægsplan
MAR19
*Trial Run gennemført
Som tidligere rapporteret var ibrugtagning i marts 2019 truet og det er nu Banedanmarks vurdering, at
strækningen først kan sættes i drift fra maj 2019, så den planlagte fejlrettelsesrelease kan være testet
og klar. Detailplanlægningen udestår fortsat, hvorfor der kan komme mindre ændringer til denne
vurdering. Udskydelsen skyldes, som rapporteret sidst, hovedsageligt
den samlede mængde af fejl,
hvoraf mere end halvdelen forventes håndteret af fejlrettelsesreleasen. Ovenstående proceslinje er
således markeret med graduerede farver, indtil detailplanen foreligger.
Risikoniveauet er reduceret siden sidst fra en klassificering fra høj til middel og er derfor gul. Der er en
overvejende usandsynlig risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder ud over maj 2019.
Sidste session af testkørsel med det nuværende system blev udført med positive resultater i uge 40, og
næste testaktivitet vil blive udført med ovenfor nævnte fejlrettelsesrelease.
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
16/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0017.png
6.2.2 Teststrækning Køge-Næstved (EDL s)
Design
Gennemført
Installation
OKT18
NOV18
Test*
APR20
Ibrugtag-
ningstillad.
AUG20
Klar til
ibrugtagning
4 kvt. 2020
RISK: middel
10 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
*Trial Run gennemført
Strækningen forventes klar til ibrugtagning i fjerde kvartal 2020, og status er derfor grøn, da
Anlægsplanen dermed kan overholdes. Risikoniveauet er øget siden sidst og klassificeres nu som
middel og er derfor gul. Der er en overvejende usandsynlig risiko for en forsinkelse på 5-6 måneder ud
over fjerde kvartal 2020. Der foreligger endnu ikke en konsolideret plan, men den foreløbige plan fra
projektet viser, at der kan være en risiko forbundet med den planlagte spærring mellem Ringsted og
Næstved fra andet kvartal 2020. Såfremt de aktiviteter, som er planlagt gennemført inden spærringen
ikke kan nå at blive gennemført, så vil de først kunne gennemføres, når spærringen er ophævet dvs.
fra fjerde kvartal 2020. Dette vil have indvirkning på godkendelsesarbejdet, som lige nu planlægges at
blive håndteret under spærringen. Derfor er den tidsmæssige konsekvens (men ikke sandsynligheden)
nu øget.
Den endelige planlægning af udrulningen af trafikstyringssystemet
(TMS)
udestår fortsat, hvorfor den
endelige konsolidering af planen også fortsat udestår. Det er dog Banedanmarks vurdering, at
ibrugtagning kan ske i overensstemmelse med Anlægsplanen, som tilsiger, at strækningen skal
ibrugtages med el-drift senest medio 2021. Der er således fortsat en solid buffer.
6.2.3 København-Ringsted (RO1)
I forhold til København-Ringsted foregår på nuværende tidspunkt koordinering mellem de enkelte
programmer og projekter for at sikre, at alle arbejder bliver udført rettidigt og koordineret med de
enkelte tests, der skal udføres på strækningen. Elektrificeringsprogrammets installationsarbejde pågår
på den nye bane, mens Signalprogrammets arbejder er afsluttet. Testforløbet med hastighed over 40
km/t blev igangsat uge 36, TTSV-test (Train-track-system validation) blev udført i uge 38 og 39 og der
forventes test-rapport i uge 42. Tidsplanen er imidlertid skredet lidt, hvorfor Signalprogrammet ikke
har kunnet afslutte testforløbet i 3. kvartal. Ibrugtagningstilladelsen forventes dog fortsat planmæssigt
fremsendt til Trafikstyrelsen, hvorfor status for test er gul og ikke rød, da det ikke har konsekvenser for
den sidste milepæl.
Design
Gennemført
Installation
(slut)
Afsluttet
Test
(Trial Run gennemført)
3. kvt. 2018
Ibrugtagningstilladelse ERTMS
1. kvt. 2019
Etablering af 5 blok løsningen (Plan B) er igangsat. Arbejdet med denne løsning koordineres med de
øvrige installationsarbejder. Der er ordret materialer, der har lang leveringstid, og projekteringen er
under forberedelse. Tidsplanen er stram, men forventes overholdt. Den største risiko er fortsat de
sikringstekniske ressourcer, primært til validering af 5 blok løsningen. Med Anlægsplanen planlægges
strækningen at overgå til ERTMS fra og med 2024.
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
17/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0018.png
6.2.4 Odense-Svendborg (RO10)
Design*
Gennemført
NOV17
Installation
OKT19
Test**
OKT20
Ibrugtag.-
tillad.
Afventer
planlægning, men
forventes i tide
Klar til
ibrugtagning
JAN21
RISK: lav
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet
(bl.a. grundet det store antal overkørsler på strækningen).
**Trial Run gennemført
Der er ingen ændringer siden sidst, og strækningen forventes som forudsat i Anlægsplanen klar til
ibrugtagning januar 2021. Der er således ingen buffer, hvorfor status i proceslinjen er gul.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og fortsat klassificeret som lav med en overvejende usandsynlig
risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
6.2.5 Næstved-Lolland (RO7)
Design
Gennemført
Installation
Test*
Ibrugtag-ningstillad.
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
Afventer planlægning
Afventer planlægning
Afventer planlægning
Afventer planlægning
*Trial Run gennemført
Strækningen afventer fortsat endelig planlægning, og milepælene er derfor fortsat markeret grå
ligesom risikoniveauet ikke vurderes før planen er klar. Banedanmark har tidligere rapporteret på
strækningen Ringsted-Nykøbing F. Med den nye Trafikplan opdeles strækningen imidlertid: Ringsted-
Næstved og Næstved-Nykøbing F. og Nykøbing-Rødby.
Kontrakten med Alstom om Signalprogrammets udrulning i Østdanmark omfatter infrastrukturen, som
den så ud på udbudstidspunktet. For at tage højde for kommende ændringer i infrastrukturen er
kontrakten udbudt med en række optioner. En af
disse optio er er ”optio B”, so o fatter
tilpasninger til signalprogrammet som følge af udbygningen af jernbanen mellem Ringsted og Rødby
Færge som en del af Femern Bælt forbindelsen. Efter kontraktindgåelse med Alstom er der sket nogle
tilpasninger af projektet Femern Bælt landanlæg (Ringsted-Femern Banen).
På den baggrund har Banedanmark været i dialog med Alstom om tilpasning af den oprindelige
kontrakt- og optionsaftale til revideret omfang og tidsplan, og primo juli 2018 blev aftalen indgået. Der
udestår dog en række afklaringer, og der arbejdes pt. på en endelig produktionsplan for strækningen.
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
18/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0019.png
7
S- a e
Overordnet status:
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte projektet i 2021 som forudsat pågår fortsat,
og den overordnede status er på den baggrund fortsat rød. Banedanmark vurderer, at der er
overhængende sandsynlighed for, at projektet vil blive forsinket ind i 2022. Når arbejdet med planen
er afsluttet vil eventuelle justeringer blive afspejlet i overblikket nedenfor og i de enkelte
strækningsgennemgange.
7.1
Kritisk vej og fremdrift
Projektets kritiske vej består af ibrugtagningstidspunkterne for de enkelte strækninger, som senest
oplyst i Anlægsstatus, hvor den sidste strækning ibrugtages senest i 2021. Da der ikke er nogen
tidsmæssig reserve, er alle ibrugtagningstidspunkterne kritiske. Det skyldes, at forsinkelser af én
strækning i udgangspunktet kan påvirke efterfølgende strækninger, herunder den sidste strækning,
Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO4) som skal ibrugtages senest i 2021, jf. planen fra oktober
2016.
Ibrugtagningstidspunktet for den kommende strækning Jægersborg/Klampenborg-
Svanemøllen/Ryparken (RO2) er nu af Banedanmarks direktion formelt flyttet fra november 2018 til
maj, hvilket er afspejlet i fremdriftsrapporteringen nedenfor.
Maj 2018
Maj 2019
2. kvt.
2019
2019
2020
2021
4. kvt.
2021
DORF
Ibrugtagning
Ibrugtagning
•Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning
ibrugtagning af Jægers-
af Farum-
af Ringbanen Svanemøllen- Sydhavn-Køge Carlsberg-
(gennemført) borg/Klampen Ryparken
(RO6)
Carlsberg/Bav (RO5)
Frederikssund
borg-Svane- (RO3.1)
nehøj (RO3.2)
/Høje Taastrup
møllen
/Ryparken
(RO2)
7.2
7.2.1
Overblik over status for aktuelle strækninger
Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2)
Design
•Gennemført
•APR18
Installation
JUL18
•JAN19
Test afsluttet*
•OKT18
•MAR19
APIS
FEB19
•MAJ19
Ibrugtagning
MAJ19
•RISK:middel
Ibrugtagning
MAJ19
Anlægsstatus
*Anden operationelle test
Signalprogrammet
S-bane
19/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975061_0020.png
Som rapporteret sidst er ibrugtagning flyttet til maj 2019, hvorfor ibrugtagningstilladelsen nu også
opnås senere. Desuden færdiggøres installation først i januar. Det skal dog understreges, at dette på
ingen måde er kritisk, da det kun er mindre udeståender der er tale om, og det har ikke indvirkning på
øvrige milepæle. Risikoen ift. ibrugtagning i maj næste år vurderes at være middel og dermed gul. Der
er dermed en sandsynlig risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder ud over maj 2019. Risiciene knyttet
til strækningen er, ligesom sidst, systemets kvalitet. Der gennemføres en række tests af systemet, som
vil give en indikation på systemets modenhed. Endvidere har DSB oplyst, at de mener, at der er for
mange restriktioner og såkaldt skriftlige ordrer ved det nuværende system. Dette forsøges håndteret
gennem tæt dialog med DSB.
Den første operationelle test planlægges gennemført i oktober og forberedelserne i den forbindelse er
næsten afsluttet. I slutningen af september blev endnu en system FAT gennemført, og der blev ikke
fundet noget i systemet, som forhindrer gennemførelsen af den operationelle test. Den ekstra test,
som tidligere er blevet omtalt som en mulighed, gennemføres nu helt sikkert, da det system, der
testes under den første test, ikke vil være det endelige. Som det fremgår af proceslinjen ovenfor,
planlægges den anden test gennemført i marts næste år.
7.2.2
Farum-Ryparken (RO3.1)
Design
•Gennemført
Installation
•JUN18
Test*
(afsluttet)
•JAN19
APIS
MAJ19
Ibrugtagning
•MAJ19
1 md. buffer
Ibrugtagning
2. kvt. 2019
Anlægsstat
*Første operationelle test
Der pågår som rapporteret pt. et arbejde med at analysere mulighederne for at afslutte det samlede
projekt i 2021 som forudsat. Indtil denne analyse er afsluttet gives der ingen ny vurdering af planen for
strækningen Farum-Ryparken og ligeledes gives ingen risikovurdering.
7.2.3
Ringbanen: Ny Ellebjerg-Ryparken (RO6)
Installation
•JAN19
Test
(afstluttet)*
•JUN19
APIS
DEC19
Ibrugtagning
•DEC19
Ibrugtagning
2019
Anlægsstatus
Design
Gennemført JUN18
*Første operationelle test
Der pågår som rapporteret pt. et arbejde med at analysere mulighederne for at afslutte det samlede
projekt i 2021 som forudsat. Indtil denne analyse er afsluttet gives der ingen ny vurdering af planen og
ligeledes gives ingen risikovurdering.
Signalprogrammet
S-bane
20/20