Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 64
Offentligt
1968188_0001.png
Beslutningsgrundlag
Ny station i Laurbjerg
November 2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0002.png
Beslutningsgrundlag
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0003.png
Beslutningsgrundlag
Indhold
Baggrund
Politisk aftale
Hvorfor genåbne Laurbjerg Station?
Anlægsbeskrivelse
Placering af stationen i Laurbjerg
Tre forskellige udstyrsniveauer
Perronbeskrivelse
Gevinstbeskrivelse
Finansieringsmodel
Tilvalgsmuligheder
Anlægsoverslag
Generelt
Grundløsningen
Tilvalg 1
Tilvalg 2
Sammenligning med tidligere anlægsoverslag
Konsekvenser af projektet
Arealbehov
Støj og vibrationer
Trafikal påvirkning af togtrafikken
Trafikal påvirkning af biltrafikken
Offentlig høring
Det videre forløb
Side
4
4
4
5
5
6
10
10
11
13
14
14
14
15
15
15
16
16
16
16
16
17
18
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0004.png
Baggrund
Politisk aftale
Med politisk aftale om udmøntning af Cykler, busfremkommelighed og
kollektiv trafik i yderområder af 22. maj 2015 blev der afsat midler til DTU-
Transport til udarbejdelse af en uafhængig analyse af de trafikale og
passagermæssige effekter ved at åbne nye stationer på
hovedbanestrækningen i Østjylland.
Med aktstykke 139 af 23. august 2017 blev der ved udmøntning af
Rammeaftale om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af den kollektive
trafik af 1. marts 2012 afsat 2,0 mio. kr. (og yderligere 2,0 mio. kr. på
Finansloven for 2018) til Banedanmark til undersøgelse af muligheder for
genåbning af de tidligere stationer i Laurbjerg og Stilling. Disse undersøgelser
har været baseret på ovennævnte analyse.
Dette beslutningsgrundlag omhandler en genåbning af Laurbjerg Station. For
Stilling Stations vedkommende udarbejdes der tilsvarende et selvstændigt
beslutningsgrundlag.
Hvorfor genåbne Laurbjerg Station?
En station i Laurbjerg vil få omkring 262 daglige påstigere ifølge de under-
søgelser som DTU har foretaget.
En station i Laurbjerg vil betyde, at det vil blive muligt for passagerer at
benytte regionaltog mod hhv. Aarhus H og Struer via Langå.
Endvidere vil der kunne opnås forbindelse til IC-systemet ved skifte i hhv.
Aarhus H og Langå.
Beslutningsgrundlag
Baggrund
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0005.png
Anlægsbeskrivelse
Placering af stationen i Laurbjerg
Oprindelig placering
Den oprindelige Laurbjerg Station lå på den sydøstlige side af Sønderalle.
Oprindelig Ø-perron på Laurbjerg Station med placering af den gamle stationsbygning til højre i
billedet.
Der er tidligere på foranledning af Favrskov Kommune udarbejdet en
vurdering af, hvor den mest optimale stationsplacering ville være i forhold til
selve Laurbjerg by, samtidigt med at anlægsoverslaget søges minimeret.
Vurderingen tilbage fra 2012, pegede på, at det mest optimale sted ville være
mellem Hammelvej og den daværende perrontunnel.
Drøftelser mellem Favrskov Kommune og Banedanmark, munder ud i samme
konklusion her 6 år efter.
Kommende placering
Den nye station i Laurbjerg vil derfor blive placeret umiddelbart nordvest for
Sønderalle og med adgang til de to nye sideperroner via stiforbindelser fra
den oprindelige perrontunnel, som er en del af Sønderalle i dag.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0006.png
Placering af stationen i Laurbjerg by.
Principskitse af perroner, ramper og trapper mellem tunnel og Hammelvejsbroen.
Tre forskellige udstyrsniveauer
For at give mulighed for politisk stillingtagen til omfanget af stationens
udformning er der arbejdet med tre forskellige udstyrsniveauer.
Disse benævnes ”Grundløsningen”, ”Tilvalg
1”
og ”Tilvalg
2”. For hver af disse
løsningstyper er der udarbejdet et anlægsoverslag.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0007.png
Grundløsningen
Grundløsningen uden elevatorer og smallere perron.
I denne løsning er der kigget på en løsning, hvor stationen og dens perroner
udelukkende dimensioneres efter og udstyres med elementer, der er
påkrævet i medfør af fælleseuropæiske regler,
de såkaldte TSI’er
1
.
”Grundløsningen”
baserer sig endvidere på, at fysiske elementer fra den
oprindelige station genanvendes.
Formålet med
”Grundløsningen”
er at fremlægge et alternativ, hvor
anlægsomkostningerne er reduceret mest muligt.
Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der over for Banedanmark har
godkendt at betragte anlæggelsen af et trinbræt i Laurbjerg som en
genåbning. Denne godkendelse baserer sig på genanvendelsen af den tunnel,
der går under sporene i dag, og som i sin tid var en del af den oprindelige
Laurbjerg Station, som lukkede i 1982.
Ved at anvende den eksisterende perrontunnel som forbindelse mellem de to
perroner er det muligt at nedbringe anlægsomkostningerne ved at undlade at
udstyre stationen med perronbro, trapper og elevatorer. I stedet vil to mindre
stiforbindelser/ramper mellem det offentlige vejnet og perronerne sikre
niveaufri adgang for passagererne.
Ud over de lovregulerede krav til stationen er det i forbindelse med
”Grundløsningen”
vurderet nødvendigt at supplere med
Rejsekortstandere
trådhegn mellem sporene, hvor perronerne ligger.
Rejsekortstanderne opsættes for at honorere krav i forbindelse med udbud af
togtrafik på strækningen.
1
EU’s Tekniske specifikationer for Interoperabilitet (TSI INF og TSI PRM).
7
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0008.png
Trådhegnet opsættes for at forhindre passagerer i at krydse sporene ved
perronerne. Risikoen er vurderet særlig kritisk på grund af den høje
strækningshastighed for gennemkørende tog.
Samlet set består ”Grundløsningen” af følgende hovedelementer:
Perron med reduceret bredde af opholdszone (1,6 m i stedet for som
normalt 2,0 meter)
Rampe mellem terræn og den vestligste perron
Trappe mellem terræn og den vestligste perron
Rejsekortstandere
Trådhegn mellem spor
Belysning
Bænk med armlæn
Højttaleranlæg.
Tilvalg 1
Tilvalg 1 med elevatorer og normal perronbredde.
I denne løsning etableres perronbro og elevatorer, ligesom udstyrsniveauet
hæves ved i højere grad at følge
DSB’s apteringsprincipper
end i
”Grundløsningen”,
jf. liste nedenfor. Niveauet svarer nogenlunde til
kommende nye stationer som eksempelvis Jerne i Esbjerg, hvor også
elevatorer indgår.
Ud over hovedelementerne i ”Grundløsningen” består ”Tilvalg
1”
af følgende
hovedelementer:
Normal bredde af perronens opholdszone (2,0 meter i stedet for 1,6
meter som i ”Grundløsningen”).
Stationsskilt med ”Laurbjerg” (10 stk.)
Billetautomat
Elektronisk Melde- og Passagerinformations-System (Aktuel
information om de næste tog)
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0009.png
Stations-ur (2 stk.)
Affaldsspand (2 stk.)
Perronlift (2 stk.)
Elektronisk informationsskærm med afgangsvisning for næste tog ved
perronen (2 stk.)
Cykelslidske på trappeløb
To elevatorer og en perronbro.
Tilvalg 2
Til venstre i billedet ses en informationstavle (Køreplan og Trafikinformation i papirformat), i
midten en rejsekortautomat og en DSB Billetautomat. Eksemplet her er fra Kauslunde på Vestfyn
og viser således
elementer fra såvel ”Tilvalg
1”
som ”Tilvalg
2”.
I denne løsning hæves udstyrsniveauet i forhold til
”Tilvalg
1” ved også at
tilbyde følgende:
Trappe til perronbro (2 stk.)
Venterum, type 1 (2 stk.)
Hjertestarter (1 stk.)
Informationstavler (Køreplan og Trafikinformation i papirformat).
Tilvalgsmuligheder
Der kan foretages
tilvalg til
”Grundløsningen”
til-
og fravalg til ”Tilvalg
1”
og ”Tilvalg
2”
som angivet i oversigten på side 13.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0010.png
Perronbeskrivelse
Plantegning af Laurbjerg Station.
”Grundløsningen”
omfatter etablering af to nye 90 meter lange og 2,5 meter
brede sideperroner. Perronerne placeres langs eksisterende spor, der forud for
perronprojektet er sporfornyet og opgraderet til en strækningshastighed på
160 km/t.
Sideperronerne udføres som elementperroner med en minimumsaptering som
angivet i Europæisk lovgivning vedrørende ”Persons with Reduced Mobility”
(TSI PRM) suppleret med rejsekortudstyr og hegn mellem spor.
Der etableres adgangsrampe til østlige perron fra Nørregade ved eksisterende
tunnelanlæg.
Ved den vestlige perron etableres adgangsrampe samt trappe fra forplads-
areal i tilknytning til Sønderalle.
Gevinstbeskrivelse
En genåbning af en station i Laurbjerg vil betyde, at det vil blive muligt for
passagerer at benytte regionaltog mod hhv. Aarhus H og mod Struer via
Langå.
Det skal dog bemærkes, at køretiden forlænges ved en yderligere standsning i
Laurbjerg. Under forudsætning af, at stationerne betjenes med togmateriel af
typen LINT 41 med maksimal hastighed 120 km/timen, vil den totale
køretidsforlængelse blive 1 minut og 43 sek. ved standsning i Laurbjerg. En
ekstra standsning for visse tog kan desuden have betydning for
punktligheden, men konsekvensen anses dog for at være minimal.
Endvidere vil det være nødvendigt med mindre ændringer i køreplanerne for
dels at undgå konflikter og dels for at få korrespondancer til at passe
forskellige steder på nettet. Dette vurderes til udelukkende at vedrøre de tog,
der skal standse i Laurbjerg.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0011.png
DTU har via Landstrafikmodellen (rapport fra december 2017) vurderet, at
238 passagerer vil fravælge kollektiv trafik som følge af et ekstra stop i
Laurbjerg. Samtidig er vurderingen, at stationen vil få 262 påstigere. Det er
således vurderet, at der samlet vil være en positiv nettoeffekt af passagerer
på 24.
Banedanmark har ikke foretaget en samfundsøkonomisk beregning. DTU har
dog udført en samfundsøkonomisk vurdering, der peger i retning af, at
projektet ikke er lønsomt, idet nettonutidsværdien er opgjort til -100 mio. kr.
Denne samfundsøkonomiske vurdering medtager ikke omkostningerne til
etablering af selve stationen. Ovenstående resultat for Laurbjerg på -100 mio.
kr. vil derfor forværres, når anlægsoverslaget medtages.
Finansieringsmodel
Statens anlægsomkostninger
Statens omkostninger til stationen (Grundløsningen) omfatter etablering af
to sideperroner med taktil belægning, begge med en længde på 90 m,
inkl. rejsekortudstyr, belysning og en bænk
stiforbindelser mellem sideperronerne og den oprindelige perrontunnel
ved Sønderalle (inkl. asfalt, hegn mod banen og belysning)
rampe og trappe til perron, samt indbliksskærm tæt på ejendom.
Kommunens anlægsomkostninger
Øvrige faciliteter i forbindelse med stationen vil i givet fald skulle finansieres
af Favrskov Kommune. Her tænkes f.eks. på
forplads
cykelfaciliteter
parkeringspladser, herunder parkeringspladser for pendlere
perronbro inklusive trapper fra bro til begge sideperroner
elevatorer til perronbro
eventuelle ekspropriationer i forbindelse med ovennævnte.
Favrskov Kommune har tilkendegivet, at der er stor velvilje fra kommunens
side til medfinansiering af projektet. Det er oplyst at der tidligere er afsat 5,5
mio. kr. til et stationsprojekt, primært med det sigte at midlerne vil svare til
etablering af stationsforplads. Endelige forhandlinger med Favrskov Kommune
kan ikke gennemføres, før kommunen kender stationens anlægsoverslag.
Omkostninger til fornyelse, vedligeholdelse og drift
I nedenstående tabel (side 12) ses omkostninger til fornyelse, vedligehold og
drift.
Omkostningerne er gennemsnitlige årlige omkostninger. Tallene er ikke
nødvendigvis et udtryk for den årlige omkostning, men er et gennemsnit set
over en 60-årig periode. For broer ligger fornyelsesudgiften dog først efter
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0012.png
120 år, og 1/120 af fornyelsesudgiften ligger derfor på den årlige udgift til
fornyelse.
Det ses, at de årlige omkostninger til vedligehold for Laurbjerg Station ligger
på 363 t.kr. for Grundløsningen og 403 t.kr. for Tilvalg 1 og Tilvalg 2, hvor
omkostningerne til fornyelse ligger på hhv. 437 t.kr. og 546 t.kr. De samlede
gennemsnitlige årlige omkostninger for drift, vedligehold og fornyelse af
stationen er dermed 801 t.kr. for Grundløsningen og 948 t.kr. for Tilvalg 1 og
Tilvalg 2.
I tabellen er Tilvalg 1 og Tilvalg 2 præsenteret i samme kolonne, da
omkostningerne til vedligehold/drift og fornyelse af ekstraudstyret i Tilvalg 2 i
forhold til Tilvalg 2 vurderes at være marginale.
T. kr. PL 2018
Vedligehold/Drift
Trafikinformation
Forst
Elevator (type A)
Broer og konstruktioner
Stærkstrøm
Infrastrukturenergi
Perron
Fornyelse
Trafikinformation
Forst
Elevator (type A)
Broer og konstruktioner
Stærkstrøm
Perron
I alt
PL 2018).
Grundløsning
363,2
-
109,3
-
5,6
2
200,0
19,7
28,6
-
437,3
-
50,0
-
1,9
2
200,0
185,4
800,5
Tilvalg 1/Tilvalg 2
402,7
6,0
109,3
30,0
9,0
3
200,0
19,7
28,6
4
545,5
23,5
50,0
43,7
43,0
3
200,0
185,4
4
948,2
Forventede årlige vedligeholdelses- og fornyelsesomkostninger for Laurbjerg Station (tusinde kr.
2
3
4
Prisen indeholder omkostninger vedr. støttekonstruktion ved perronrampe.
Prisen indeholder omkostninger vedr. hhv. støttekonstruktion ved perronrampe og perronbro.
Forskellen i omkostninger til vedligehold, drift og fornyelse af de to perrontyper vurderes at
være marginale.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0013.png
Tilvalgsmuligheder
Som tidligere beskrevet består ”Grundløsningen” af følgende hovedelementer:
Perron med reduceret bredde af opholdszone (1,6 m i stedet for som
normalt 2,0 meter)
Rampe mellem terræn og den vestligste perron
Trappe mellem terræn og den vestligste perron
Rejsekortstandere
Trådhegn mellem spor
Belysning
Bænk med armlæn
Højttaleranlæg.
I nedenstående tabel angives muligheder for tilvalg af ekstraudstyr til
varianten ”Grundløsning” samt muligheder for til-
og fravalg af ekstraudstyr i
varianterne ”Tilvalg
1”
og ”Tilvalg
2”.
Ved ”Grundløsningen” kan der ikke foretages fravalg, mens flere elementer
kan tilvælges.
Der er frit valg af ekstraudstyr, og der er ingen indbyrdes afhængighed
mellem de enkelte elementer. Priserne er angivet i tusinde kr. og inkluderer
tværgående omkostninger og 30 % korrektionstillæg.
Det fremgår yderligere af tabellen i hvilke af løsningsvarianterne ”Tilvalg
1”
og
”Tilvalg
2”,
de enkelte valgmuligheder
er en del af basisudstyret.
Ekstraudstyr
(T. kr. PL 2018)
Opholdszone på 2,0 m i stedet for
1,6 m
Stationskilt med
”Laurbjerg”
(10
stk.)
Billetautomat (Nautila) (1 stk.)
EMPS (Elektronisk Melde- og
Passagerinformations-System)
med oplysninger om de næste
tog på stationen (2. stk.)
Stations-ur (2 stk.)
Affaldsspand (2 stk.)
Perronlift (2 stk.)
Elektronisk informationsskærm
med afgangsvisning for næste tog
ved perronen (2 stk.)
Cykelslidske på trappeløb (3 m)
To elevatorer og en perronbro
Trappe til perronbro (2 stk.)
Venterum, type 1 (2 stk.)
Hjertestarter (1 stk.)
Informationstavle, PPS (2 stk.)
Grundløsning
155,6
47,8
382,2
497,5
Tilvalg 1
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Tilvalg 2
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
128,5
17,9
273,0
100,8
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
109
23.417,8
997,9
1.322,4
37,6
231,5
Medtaget
Medtaget
997,9
1.322,4
37,6
231,5
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Oversigt over muligheder for til- og fravalg af ekstraudstyr.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0014.png
Anlægsoverslag
Generelt
Det er tidligere på et screeningsniveau vurderet, at genåbning af stationerne i
Stilling og Laurbjerg ville koste ca. 55 mio. kr. for hver station.
I forbindelse med udarbejdelsen af nærværende beslutningsgrundlag er der
gennemført en grundigere vurdering af de lokale forhold ved stationerne. I
den sammenhæng har der været en gennemgang af gældende tekniske krav,
herunder fælleseuropæiske regler for opførelse af stationer. Endvidere har der
været inddraget erfaringer fra andre infrastrukturforvaltere (Nordjyske
Jernbaner, Midtjyske Jernbaner og Aarhus Letbane).
Det opdaterede anlægsoverslag er baseret på dette arbejde. Som det
fremgår, har det vist sig, at stationerne kan genåbnes billigere end antaget på
screeningsniveau.
Grundløsningen
Genåbning af en station i Laurbjerg er prissat på fase 2-niveau i henhold til
principperne for Ny Anlægsbudgettering. Omkostningerne dækker etablering
af to sideperroner, nødvendig aptering af disse samt stiforbindelser mellem
perronerne og den oprindelige perrontunnel ved Sønderalle/Nørregade.
Anlægsoverslaget
for ”Grundløsningen” er opgjort til
15,0 mio. kr. (PL 2018)
inkl. 30 pct. korrektionstillæg.
Ved fastsættelse af omkostningerne til etablering af perroner er der
indledningsvis vurderet erfaringspriser fra såvel Banedanmark som
nyetablerede perronanlæg ved Midtjyske Jernbaner, Nordjyske Jernbaner
samt Aarhus Letbane. Disse vurderinger er afrapporteret i særskilt notat.
I dette anlægsoverslag er der i overensstemmelse med konklusionen i
ovennævnte notat taget afsæt i Banedanmarks erfaringspriser for
perronanlæg.
Anlægsoverslaget indeholder også omkostninger til andre forberedende
arbejder. Disse arbejder omfatter omkostninger relateret til stærkstrøms-
anlæg, forsyningsledninger, ekspropriationer samt rydning af skov, arealer og
beplantning.
Ved prissætning af projektet er anvendt en risikobaseret tilgang, hvor der er
identificeret og prissat i alt 29 risici. Disse risici repræsenterer en risikosum
på 2,5 mio. kr. svarende til 21,1 % af anlægsoverslaget.
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0015.png
Tilvalg 1
Anlægsoverslaget for denne variant er opgjort til 39,9 mio. kr. inkl. 30 %
korrektionstillæg.
Tilvalg 2
Anlægsoverslaget for denne variant er opgjort til 43,4 mio. kr. inkl. 30 %
korrektionstillæg.
Sammenligning med tidligere anlægsoverslag
COWI har i 2012 vurderet, at Laurbjerg Station kan etableres for ca. 11 mio.
kr. (PL 2012). Dette svarer til ca. 12 mio. kr. i dag (PL 2018).
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0016.png
Konsekvenser af projektet
Projektet er erklæret
’ikke-VVM-pligtigt’,
og projektet har derfor ikke været
gennem en VVM-undersøgelse.
Projektets påvirkninger på omgivelserne er dog blevet vurderet af Banedan-
mark i forbindelse med undersøgelserne forud for udarbejdelsen af beslut-
ningsgrundlaget.
Arealbehov
I forbindelse med anlægsarbejdet er der behov for både permanent og
midlertidig ekspropriation af arealer.
Der skal permanent eksproprieres 94 m
2
af ejendommen Nørregade 1
(matrikel 52) for at få plads til de permanente anlæg. Der vil blive udbetalt
erstatning for den permanente ekspropriation. Ekspropriationen forventes
gennemført som enten frivillig aftale eller alternativt via EP´s overordnede
ekspropriationsprojekt.
Endelig skal der midlertidigt eksproprieres 2.231 m² til arbejdsarealer,
midlertidigt oplag af jord og materialer samt til arbejdsveje. Efter endt
anvendelse vil de midlertidigt eksproprierede arealer blive reetableret og
returneret til ejerne.
Støj og vibrationer
I anlægsfasen vil der være støj og vibrationer fra opsætning af
perronelementer samt etablering af trapper og stiforløb. Da grænseværdierne
er lavere om natten vil flere naboer blive påvirket, hvis nogle af arbejderne
udføres om natten i stedet for om dagen.
Trafikal påvirkning af togtrafikken
Der vil i forbindelse med monteringen af perronelementer være behov for
sporspærringer og nedsat hastighed for togene. Disse sporspærringer
koordineres i størst mulige omfang med det sporfornyelsesprojekt, der
gennemføres i samme periode som etableringen af den nye station. I disse
perioder vil der være begrænsninger på togtrafikken på strækningen.
Trafikal påvirkning af biltrafikken
Anlægsarbejderne som vedrører selve stationen, vil ikke påvirke vejtrafikken i
anlægsperioden.
Beslutningsgrundlag
Konsekvenser af projektet
16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Offentlig høring
Projektet er af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som VVM-myndighed
erklæret ikke-VVM-pligtigt.
Projektet har derfor ikke været i offentlig høring, men Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen har i forbindelse med myndighedsbehandlingen sendt VVM-
screeningen i høring hos relevante høringsparter og myndigheder.
Projektet har undervejs i forløbet været i dialog med kommunen.
Beslutningsgrundlag
Offentlig høring
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968188_0018.png
Det videre forløb
Såfremt projektet bliver besluttet, vil det kunne udføres i 2021 med
ibrugtagning til køreplanen for 2022 (K22).
Udførelse af
perron mv.
2021
Ibrugtagning
ultimo 2021
(K22)
Anlægsarbejderne gennemføres i henhold til Banedanmarks anlægsplan.
Koordinering med Banedanmarks anlægsaktiviteter i 2021 på strækningen
Aarhus H-Hobro gør det nødvendigt, at der træffes politisk beslutning om
gennemførelse af projektet senest ultimo 2018.
Selve opførelsen af de to sideperroner med tilhørende stiforbindelser
forudsættes at ske i 2021 med ibrugtagning ved udgangen af samme år ved
ikrafttrædelsen af køreplanen for 2022 (K22).
Beslutningsgrundlag
Det videre forløb
18