Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 342
Offentligt
2051424_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport til forligskredsen
(Status opgjort medio marts 2019)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1
I troduktio til Sig alprogra
et
Den 22. november 2018 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om
en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den
reviderede strategi for fjernbanen fra den 15. november 2017. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi
er særligt udfordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet,
elektrifi eri ge af jer a e ettet Elektrifi eri gsprogra
et og he sy et til, at DSB’s ye el-tog,
skal
kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De
indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den reviderede udrulningsstrategi fra efteråret 2017 er
baseret på, at fremdriften i Signalprogrammet i 2018 samlet set har været tilfredsstillende, og det er
Banedanmarks vurdering, at planerne for Signalprogrammet fortsat vil kunne gennemføres indenfor
Anlægs- og Trafikplanens rammer.
Baggrunden for anbefalingen er desuden, at Banedanmark i efteråret 2018 gennemførte en simulering af
planen for udrustning af tog, som leverandøren af ombordudstyr leverede i august 2018. Simuleringen
blev baseret på forudsætninger og risici med det formål at vurdere sandsynligheden for, at udrustningen
kan ske i en takt, der understøtter Signalprogrammets udrulningsplan.
På baggrund af simuleringen samt ikke mindst de erfaringer, som nu er gjort med udrustningen af tog og
de mulige mitigerende handlinger, vurderer Banedanmark, at der ikke er anledning til at ændre planen for
Signalprogrammet. Banedanmark vurderer dog også, at der endnu ikke er fuld tryghed for planen, og at
yderligere tryghed tidligst kan opnås i løbet af 2019, når der er opsamlet flere erfaringer med udrustning
af IC3. Alle usikkerheder er dermed ikke elimineret, og det er derfor fortsat Banedanmarks vurdering, at
der er behov for at fastholde muligheden for at gennemføre en alternativ plan, som kan understøtte, at
infrastrukturen på hovedstrækningerne er elektrificeret, når Fremtidens tog er klar til at blive indsat i
2026. Imidlertid viste Banedanmarks analyse også, at immunisering som alternativ til ERTMS er
økonomisk og ressourcemæssigt udfordret.
Forligskredsen blev på mødet i marts 2019 orienteret om Banedanmarks alternativ, hvis udrustningen af
IC3 togene viser sig ikke at forløbe planmæssigt. Det er fortsat implementeringen af det nye signalsystem,
som er plan A, og Banedanmark orienterede på mødet om, at Banedanmark frem mod forligskredsmødet i
november 2019 gennemfører en projektafklaring mhp. yderligere klarhed om den alternative løsning. Her
skal forligskredsen desuden vurdere Signalprogrammets overordnede fremdrift og tage stilling til næste
skridt.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks
vurdering af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Signalprogrammet
Introduktion til Signalprogrammet
2/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0003.png
2
Resu é
2.1 Overordnet projektstatus
Projekt: Fjernbane ombordudrustning
Status:
Alle togtyper forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning. Den
overordnede status for projektet er derfor fortsat grøn. 33 tog er nu i drift med nyt ombordudstyr.
Projekt: Fjernbane Infrastruktur Vest
Status:
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-
Frederikshavn fortsat er tilfredsstillende. Struer-Thisted (RO8) og Langå-Struer-Holstebro N (RO5)
ibrugtages i 1. kvartal i hhv. 2020 og 2021. Sidstnævnte afviger fra Anlægsplanen, hvor der var forudsat
ibrugtagning ved køreplanskiftet 2021 grundet materielsituationen. Banedanmark undersøger, hvilke
konsekvenser de nye planer får for ibrugtagning af den efterfølgende strækning, Vejle-Holstebro (RO4).
Projekt: Fjernbane Infrastruktur Øst
Status:
Banedanmark planlægger fortsat med ibrugtagning af Roskilde-Køge i maj 2019 og ibrugtagning af Køge-
Næstved indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021. I forhold til Roskilde-Køge har Banedanmark
dog konstateret en række problemer, som udfordrer ibrugtagningen i maj 2019, hvorfor status er gul. Der
pågår lige nu drøftelser mellem Banedanmark og leverandøren om muligheden for at tage strækningen i
brug som planlagt i maj. Leverandøren mener fortsat, at ibrugtagningen kan ske efter planen, selvom den
er stram, men Banedanmark stiller sig meget kritisk overfor, hvorvidt leverandørens bestræbelser kan
bringe strækningen i mål indenfor den stramme tidsramme. Det er Banedanmarks vurdering, at der er en
betydelig risiko for, at banen først sættes i drift på den anden side af sommerferien.
Projekt: S-bane
Status:
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte projektet i 2021 som forudsat pågår fortsat, og
den overordnede status er på den baggrund fortsat rød. Banedanmark vurderer, at der er overhængende
sandsynlighed for, at projektet vil blive forsinket ind i 2022. Når arbejdet med planen er afsluttet vil
eventuelle justeringer blive afspejlet i overblikket nedenfor og i de enkelte strækningsgennemgange. De
store udfordringer lige nu ift. at kunne opnå enighed om en revideret plan er den tekniske løsning til
håndtering af problematikken omkring glatte skinner samt, at Banedanmark kræver, at Siemens beviser
en vis systemkvalitet.
Signalprogrammet
Resumé
3/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0004.png
2.2 Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt,
dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau
visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks
vurdering af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig
fra seneste rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne.
Milepælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde
markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført
uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor
enkelte milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at
Anlægsplanen kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For i frastrukturprojekter e fre går ilepæle ”Klar til i rugtag i g”, so
arkerer det tidspunkt,
hvor
Banedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde
ligge tidligere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen,
vil således være markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte
togtype; hvis serien forventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i
teksten.
Signalprogrammet
Resumé
4/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0005.png
3
Risiko
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af
forudsætninger kan her bl.a. nævnes:
Med Anlægsplanen forudsætter Banedanmark tæt aktivitet og samtidige arbejder med f.eks.
Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
Anlægsplanen forudsætter lav aktivitet for Signalprogrammet i Østdanmark i perioden omkring
2022-2025
pga. a ge i di ger og afhæ gigheder. O ve dt er pla e ”tu g” 2025-30.
Teststrækningen på Fjernbane Vest nu er sat i drift, men Banedanmark har brug for flere
driftserfaringer for at kunne konkludere på systemets performance. Teststrækningen på
Fjernbane Øst er endnu ikke sat i drift, men der er nu flere erfaringer fra København-Ringsted.
3.1 Forudsætninger
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og
software releases først ibrugtages trinvist efter ibrugtagning af teststrækningerne, og at dette kan ske
uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
3.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici som kan påvirke hele eller dele af programmet.
Programrisici evalueres og håndteres af SPs Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel
(gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for
en risikos indvirkning på Anlægsplanen. På Risk Board 11. marts 2019 blev følgende programrisici tilføjet
rapporteringen:
-
-
-
Mangel på ERTMS udstyrende arbejdskøretøjer.
Ændret proces for ansøgning om typegodkendelse og omsætningstilladelse af tog i.h.t. 4.
Jernbanepakke ((EU) 2018/545 af 4. april 2018) for indbygning af ombordudrustning.
Overdragelse af IT sikkerhedssystemer til BDK Signal Drift.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
Risiko:
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med
andre Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er
en risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer
validatorressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som Banedanmark
arbejder på. Det drejer sig bl.a. om mulig ansættelse af egne validatorer og ændrede trafikale
løsninger, der ikke kræver validatorressourcer. Banedanmark har nedsat et team, der
registrerer, koordinerer og prioriterer behovet og ressourcerne for validatorer på tværs af alle
Banedanmarks projekter for 2019 og frem.
Risiko:
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer. Der kan i maj 2019 ikke foretages
planlagt målevognskørsel på ERTMS strækningen Frederikshavn
Lindholm. Der er en generel
risiko for, at normbaseret vedligehold ikke kan gennemføres, som midlertidigt lukker
strækningen og/eller farten på strækningen må nedsættes.
Mitigerende handlinger:
Truslen forsøges reduceret ved at: 1. Søge dispensation for hele eller
dele af normbaseret vedligeholdelsesarbejde: 2. Almindeligt vedligeholdelsesarbejde udskydes.
Ny
Signalprogrammet
Risiko
5/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0006.png
Risiko:
Baseret på erfaringer med tidligere softwareudrulninger er det en risiko, at EVC 2.4.4 og
STM 3.00.11 softwaren, som Signalprogrammet modtager fra Alstom og Siemens, og som de
forskellige togtyper bliver udrustet med, vil have fejl, som kan få indvirkning på Onboard
projektet.
Mitigerende handlinger:
Risikoen bliver forsøgt reduceret bl.a. ved læring fra tests foretaget på
flere lokationer og udrulninger. Risikoen for EVC 2.4.4 er reduceret ved, at Frederikshavn-
Lindholm er sat i drift i oktober 2018
Risiko:
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå
eksisterende IT-sikkerhed og dermed påvirke udrulning på andre strækninger.
Mitigerende handlinger:
Truslen forsøges reduceret ved at skabe overblik over svagheder ved
IT-arkitekturen, planlægge og udføre penetrationtests på områder, som ligger udenfor det
uvære de IT’s sikkerhedso råde sa t eta lere overvåg i g af ERTMS ko
u ikatio e s
grænseflader.
Risiko:
Ændret proces for ansøgning om typegodkendelse og omsætningstilladelse af tog i.h.t. 4.
Jernbanepakke ((EU) 2018/545 af 4. april 2018) for indbygning af ombordudrustning.
Ansøgningsprocessen er overgået fra BDK til togejer, så risikoen er, at togejer ikke prioriterer
ansøgningsprocessen således, at godkendelse/tilladelse ikke opnås som ønsket af BDK. Der er
en risiko for, at togejer kan bruge
BDK’s ehov for pla lagte godke delse/tilladelse for ikke at
forsinke en strækning som et redskab i en forhandling.
Mitigerende handlinger:
Truslen forsøges reduceret ved, at ændringerne fra nuværende praksis
til kommende praksis gennemgås og analyseres af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, DSB og
Banedanmark sammen for at sikre, at så lidt som muligt i den nuværende arbejdsdeling og
proces vedrørende dokumentation ændres, idet den organisatoriske opsætning mellem
Banedanmark og DSB er afstemt i forhold til dette.
Ny
3.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring
og vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at
overholde Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Signalprogrammet
Risiko
6/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0007.png
Ombordudrustning
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for Lokaltog Lint 41 er reduceret, men fortsat klassificeret som middel. Årsagen er, at
Alstom har præsenteret en ny, optimeret plan.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
12 Lokaltog Lint41 til OKT20
DSB MQ
12 DSB MQ til MAJ19
DSB IC3
6 DSB IC3 til OKT19
DSB Abs
12 DSB ABs til OKT20
Arriva Lint41
43 Arriva Lint til JUL20
LT IC2
13 Lokaltog IC2 til SEP21
Signalprogrammet
Risiko
7/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0008.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for Frederikshavn-Lindholm (EDL Nord) er reduceret og klassificeret som ubetydeligt,
hvilket skyldes, at tests af DK2.0 softwaren forløber planmæssigt.
Risikoniveauet for Struer-Thisted (RO8) er reduceret men fortsat klassificeret som middel, hvilket
skyldes, at risikoen relateret til DK2.0 softwaren er reduceret.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
Vest EDL DK2.0
(september 2019)
RO8 - Struer-Thisted
(1. kvartal 2020)
RO5 - Langå-Struer-Holstebro
(1. kvartal 2021)
RO4 - Vejle-Holstebro
(medio 2021)
Signalprogrammet
Risiko
8/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0009.png
Fjernbane Øst
Banedanmark revurderer pt. risikoniveauet for Køge-Næstved (EDL S) pga. afhængigheden til den
nordlige del af EDL-strækningen, Roskilde-Køge.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO10
Odense-Svendborg
(JAN21)
RO7 b
Ringsted-Nykøbing F.
(DEC21)
Signalprogrammet
Risiko
9/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0010.png
Overordnet status:
4
O
Fjer a e
ordudrust i g
Den overordnede status for projektet er fortsat grøn, hvilket skyldes, at alle togtyper forventes udrustet til
det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning. 33 tog er nu i drift med nyt ombordudstyr.
4.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de
enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Banedanmark og Alstom Onboard har i februar 2019 opnået enighed om en aftale, ift. en række
kontraktuelle disputer. Aftalen indeholder desuden en ny tidsplan for ombordudrustningen af den danske
togflåde, et nyt bods- og bonusregime til at understøtte denne tidsplan samt en afklaring af forholdet
omkring systembaselinen. Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for
at kunne sætte den givne strækning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende
afsnit.
MAJ 2019
Behov
:
12 DSB MQ
(Desiro) til
Roskilde-Køge
OKT19
FoC ABs
DEC 2019
Milepæl
i
Trafikplan: 6
udrustede IC3
1. kvt. 2020
Behov:
29 Arriva Lint41
Struer-Thisted
DEC 2020
1. kvt. 2021
Medio 2021
Behov:
12 ABs til Køge-
Næstved
2023
Behov:
96 IC3 Kh-Rg
Behov:
Behov:
12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro
Behov:
Milepæl
i
Trafikplan: 20 IC3 8 MQ til Odense-
Svendborg
Milepæl
i
Trafikplan: 10
udrustede DSB
ABs
4.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
4.2.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (af de 3 er 1 af
typen Indusi)
Antal serietog: 0 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen
Indusi)
Ibrugtag.-
tillad.
•JUN19
•RISK:
middel
Start
serie
•JUN19
6 tog 2019*
•OKT19
•RISK:
middel
20 tog 2020*
•APR20
46 tog 2021*
•OKT20
72 tog 2022*
•NOV22**
96 tog 2023*
•SEP23
*
Milepæle fra Trafikplanen med henblik på udrustning af alle tog i senest 2023
.
** Estimatet er for 79 tog
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
10/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0011.png
Der er ingen ændringer siden sidst, og Banedanmark vurderer fortsat, at de seks tog er klar ved udgangen
af 2019 som planlagt ligesom hele flåden på de 96 vil være klar ved udgangen af 2023.
Leverandøren har udført retrofitaktiviteter samt en række tests, som er forløbet planmæssigt.
Banedanmark forventer derfor fortsat, at serieudrustningen kan begynde i juni. Banedanmark, Alstom og
DSB er i tæt dialog med fokus er på at få lukket en række forhold, så ibrugtagningstilladelsen kan opnås
planmæssigt.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for forsinkelse
på 1-2 måneder, målt op mod opnåelse af ibrugtagningstilladelse juni 2019 og udrustning af 6 tog til
oktober 2019.
4.2.2 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 7 ud af 18 er udrustet
Ibrugtag.
-tillad.
•Gennemført
APR18
Start
serie
•Gennemført
JUL18
Behov: 12
Rosk-Køge
Maj 19
•MAJ19
•RISK:
Middel
KLAR: 20 tog
(alle)
•JUL20
4 mdr.
buffer
BEHOV: 8
Odense-
Svendborg
PRIMO21
Banedanmark vurderer, at de 12 tog er klar til maj 2019 som planlagt. Status for de første 12 tog
fastholdes gul, da der ingen buffer er.
Serieudrustningen af det 8. tog er i gang og Banedanmark forventer at modtage den komplette
ibrugtagningstilladelse (til Level 2) i uge 20. Risikoniveauet for de 12 tog er uændret siden sidst og er
klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for 1-2 måneders forsinkelse, som måles op mod maj 2019.
Designarbejdet på de sidste otte tog følger planen og installationsarbejdet på den anden FoC igangsættes
juli 2019. Banedanmark forventer, at de otte tog er klar til juli 2020.
4.2.3 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 19 ud af 41 er udrustet
Ibrugtag-
ningstillad.
•Gennemført
MAR18
Start
serie
•Gennemført
JUN18
KLAR: 29 tog
Str.-Thisted
•JUN19
6 mdr.
buffer
BEHOV: 29
Str.-Thisted
JAN20
KLAR: 43
(alle)
•JUL20
•RISK:
Ubetydeligt
4 mdr.
buffer
BEHOV: 43
Str.-Holstebr
JAN21
Der er nu udrustet 19 tog i den første serie, og Banedanmark vurderer, at de første 29 tog til brug på
Struer-Thisted er klar juni 2019 som planlagt. Den samlede flåde på 43 tog vurderer Banedanmark fortsat
vil være klar juli 2020.
Designarbejdet for den anden FoC forløber planmæssigt og Alstom forventer at begynde udrustning i juli
2019.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
11/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0012.png
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en
forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket måles op mod juli 2020.
4.2.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 0 ud af 39 er udrustet
Ibrugtagnings-
tilladelse
•APR20
•Afventer
planlægning
RISK: Middel
Start
serie
APR20
•MAJ20
KLAR: 12 tog
Roskilde-Køge
•OKT20
•RISK:
Middel
1 md.
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
Banedanmark vurderer, at de 12 tog er klar ultimo oktober 2020. Dette er en forsinkelse siden sidst, og
der kun en begrænset buffer tilbage. Milepælen er derfor gul. Forsinkelsen skyldes Alstoms mangel på
interne ressourcer til at kunne færdiggøre installationsdesignet i tide. I planen er allerede håndteret en
måneds forsinkelse, og Alstom arbejder på at nedbringe forsinkelsen yderligere, så bufferen frem mod
trafikoverdragelsen i december øges.
Risikoniveauet er faldet siden sidst, men fortsat klassificeret som middel. Sandsynligheden er faldet fra
60-100% til 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, målt op mod at have 12 tog klar til oktober
2020. Årsagen til ændringen i risikoniveauet er den optimerede plan.
4.2.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 24 er udrustet
BEHOV: 10
Trafikplan
DEC20
KLAR:
12 Køge-
Næstved
•OKT20
•RISK:
middel
BEHOV:12
Kge-Nstvd
MID21
Ibrugtag.-
tillad.
•OKT19
•RISK:
middel
Start serie
•JAN20
KLAR: 10
•AUG20
3 mdr.
buffer
8 mdr.
buffer
KLAR: 25
•AUG21
Banedanmark vurderer fortsat, at de 12 tog er klar til oktober 2020 som planlagt til brug på strækningen
Køge-Næstved medio 2021. Der er dermed fortsat en buffer til deadline i Anlægsplanen, og status er
derfor fortsat grøn.
Banedanmark rapporterede sidst om en risiko knyttet til start på udrustning af First of Class, da Alstom
havde problemer med deres indkøb af komponenter. Denne risiko er nu indtruffet, og udrustningen
igangsættes derfor nu i april 2019 i stedet for marts. Alstom melder, at forsinkelsen kan mitigeres, så det
ikke får konsekvenser for ibrugtagningstilladelse og serieudrustning. Banedanmark vurderer også, at der
er robusthed i planen til at håndtere forsinkelsen.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for 1-2
måneders forsinkelse, som måles op mod oktober 2020.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
12/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0013.png
4.2.6 DSB IR4
Design & klar til indkøb til
FoC
•OKT19
Ibrugtagnings-tilladelse
Start serie
Tog Klar
DSB har ønsket, at muligheden for at udruste IR4 holdes åben for at kunne skabe den nødvendige
robusthed i tilgængeligt materiel. Det er fortsat Banedanmarks anbefaling, at der først træffes beslutning
om serieudrustning af IR4-toget, når Alstom har vist, at de kan levere på IC3-toget. Banedanmark
fortsætter, som besluttet, designarbejdet med IR4 med henblik på at lave et IR4 First of Class.
Ved fasegodkendelsen 2019 af Signalprogrammet vil der være et bedre grundlag for at vurdere, om
fremdriften med IC3 er så stabil, at arbejdet med IR4 bør fortsætte. Der skal senest træffes beslutning om
at udruste IR4 primo 2020, hvis udrustningen af serien skal igangsættes i tide.
4.2.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger,
men er ikke påkrævede til en specifik strækning.
Alstom har gennemført retrofitaktiviteter det første arbejdskøretøj - HOBW og Banedanmark arbejder på
at opnå den nødvendige godkendelse for at kunne udføre dynamiske tests.
4.2.8 DSB ET (Øresundstog)
Udrustningen af Øresundstogene er lige nu under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de
svenske operatører), hvor forskellige muligheder undersøges. Grundet denne udestående afklaring,
eksisterer der pt ingen planer for udrustningen og dermed risikovurderes togtypen ikke for nuværende.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
13/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0014.png
5
Overordnet status:
Fjer
a e Vest
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-
Frederikshavn fortsat er tilfredsstillende. Struer-Thisted (RO8) og Langå-Struer-Holstebro N (RO5)
ibrugtages i 1. kvartal i hhv. 2020 og 2021. Sidstnævnte afviger fra Anlægsplanen, hvor der var forudsat
ibrugtagning ved køreplanskiftet 2021 grundet materielsituationen. Banedanmark undersøger, hvilke
konsekvenser de nye planer får for ibrugtagning af den efterfølgende strækning, Vejle-Holstebro (RO4).
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er defineret i Anlægsplanen 2018. Den første
strækning, Frederikshavn-Lindholm er nu sat i drift, og fokus er derfor på at sikre et driftsstabilt produkt
forud for ibrugtagning af hovedstrækningen Fredericia-Aalborg, inden denne strækning skal elektrificeres
forud for indsættelse af Fremtidens tog.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
2021
Ultimo 2021
Ultimo 2024
Ultimo 2025
Ibrugtagning af
Driftstabilt produkt inkl.
Start installation
Lindholm- Frederikshavn RDT på Thisted-Langå-
Aarhus-Aalborg
Holstebro
Ibrugtagning af Aarhus-
Ibrugtagning Fredericia-
Aalborg
Aarhus (forudsætning
for elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
5.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
5.2.1 Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL)
RDT start
DK2.0 test start
DK2.0 ibrugtagning
Final Acceptance
Gennemført DEC18
Gennemført FEB19
SEP19
RISK: Ubetydeligt
2. halvår 2019
Banedanmark forventer fortsat at kunne implementere softwareopgraderingen DK2.0 i september 2019.
Status er derfor fastholdt grøn.
Siden sidst er de sidste tests af softwaren blevet gennemført i testlaboratoriet og på baggrund af
resultaterne er det fortsat Banedanmarks vurdering, at fremdriften er god og at planen kan holdes.
Ligesom for øvrige ibrugtagninger vil Banedanmark også nedsætte et ibrugtagningsforum forud for
ibrugtagning af DK2.0 og forberedelserne til det første møde er i gang.
Driften på strækningen med den nuværende softwareversion forløber fortsat tilfredsstillende og der er
generelt tilfredshed med systemets performance. Det er dog Banedanmarks vurdering, at der fortsat er
nogle udfordringer, som skal håndteres, og at der endnu er et stykke vej, før systemet kan bestå
pålidelighedstesten.
Risikobilledet er reduceret siden sidst og klassificeringen er ændret fra middel til ubetydelig. Der er 10-
20% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, som vurderes i forhold til at være klar til at idriftsætte DK
2.0 i september 2019.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
14/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0015.png
5.2.2 Thisted-Struer (RO8) (ekskl. Struer St.)
Design
Gennemført
Installation
FEB19
APR19
Test*
Gennemført MAR19
Ibrugtag-
ningstilladel.
DEC19
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2020
RISK: middel
6 mdr.
buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2020
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Ibrugtagning er som rapporteret sidst nu planlagt til 1. kvartal 2020 med opnåelse af
ibrugtagningstilladelsen i december 2019, så alt er klar til ibrugtagning igangsættes januar 2020. Status er
fortsat grøn.
Der udestår fortsat nogle mindre installationsarbejder og arbejdet vil være afsluttet i april og ikke februar,
som rapporteret sidst. Det forhindrer dog ikke, at Site Acceptance testen blev gennemført uge 11, da
installationsarbejdet i selve testområdet var gennemført. Testen gik godt; der blev testet med flere
forskellige Arriva Lint41 tog, og der blev ikke gjort nogen bekymrende observationer. Flere tests vil til
sommer blive gennemført specifikt af overkørsler.
Risikoniveauet for Struer-Thisted (RO8) er reduceret men fortsat klassificeret som middel, hvilket skyldes,
at risikoen relateret til DK2.0 softwaren er reduceret. Der er nu 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder i forhold til ibrugtagning i 1. kvartal 2020.
5.2.3 Langå-Struer-Holstebro N - (RO5) (inkl. Struer St.)
Design
Gennemført NOV18
Installation
AUG19
Test*
JAN20
Ibrugtag-
ningstilladelse
OKT20
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2021
RISK: ubetydeligt
Ibrugtagning
Anlægsplan
DEC20 (K21)
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Der er ingen ændringer siden sidst, og der arbejdes planmæssigt ud fra den nye plan, hvor ibrugtagning,
som rapporteret sidst, er planlagt til 1. kvartal 2021, hvilket bryder med Anlægsplanen. Banedanmark har
undersøgt, at ændringen ikke har konsekvenser for andre projekter, og ændringen vil blive afspejlet ved
næste opdatering af Anlægsplanen medio 2019. Installationsarbejdet pågår fortsat og testen af
installationerne er planlagt til efteråret 2019.
Risikobilledet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse
på mindre end en måned, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning af strækningen i 1. kvartal 2021.
5.2.4 (Vejle)-Holstebro (RO4)
Design
Afventer planlægning
Installation
Afventer
planlægning
Test*
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning**
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. kvt. 21
RISK: Middel
*Start SAT (Site Acceptance Test)
** Strækningen kan først sættes i drift, når Langå-Struer-(Holstebro N) er ibrugtaget (1. kvt. 2021).
Den endelige plan for strækningen udestår fortsat, og der er derfor stadig ingen datoer i proceslinjen og
status er fortsat gul. Ibrugtagning af strækningen er bundet af, at Langå-Struer-(Holstebro N) er ibrugtaget
forinden, og det er planen at det sker i 1. kvartal 2021. I henhold til Anlægsplanen skal (Vejle)-Holstebro
være ibrugtaget senest 2. kvartal 2021. Banedanmark undersøger sammen med leverandøren om det kan
lade sig gøre nu Langå-Struer-Holstebro N først ibrugtages senere, hvilket ikke giver megen tid mellem de
to ibrugtagninger. Det er Banedanmarks vurdering, at det på den baggrund vil blive svært at overholde
Anlægsplanen.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
15/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Risikobilledet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse
på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning af strækningen i 2. kvartal 2021.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
16/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0017.png
6
Overordnet status:
Fjer
a e Øst
Banedanmark planlægger fortsat med ibrugtagning af Roskilde-Køge i maj 2019 og ibrugtagning af Køge-
Næstved indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021. I forhold til Roskilde-Køge har Banedanmark
dog konstateret en række problemer, som udfordrer ibrugtagningen i maj 2019, hvorfor status er gul. Der
pågår lige nu drøftelser mellem Banedanmark og leverandøren om muligheden for at tage strækningen i
brug som planlagt i maj. Leverandøren mener fortsat, at ibrugtagningen kan ske efter planen, selvom den
er stram, men Banedanmark stiller sig meget kritisk overfor, hvorvidt leverandørens bestræbelser kan
bringe strækningen i mål indenfor den stramme tidsramme.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af
proceslinjen herunder. Fokus er at ibrugtage teststrækningerne og Ringsted-Nykøbing F., så sidstnævnte
kan elektrificeres, og elektriske tog indsættes. Derudover skal Signalprogrammet sikre et driftsstabilt
produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm.
2. kvt. 2019
2. kvt 2021
2. kvt. 2022
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Ibrugtagning af Køge-
Næstved
(Øst EDL Syd)
Ibrugtagning af
Næstved-Nykøbing F.
(forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
Driftsstabilt produkt
Ibrugtagning af af
København-Peberholm
6.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.2.1 Teststrækning Roskilde-Køge (EDL N)
Design
•Gennemført
*Trial Run gennemført
Installation
•Gennemført
DEC18
Test*
Gennemført MAR19
Ibrugtag-
ningstilladelse
APR19
Godkendt
ibrugtag.
•MAJ19
Ibrugtag.
Anlægsplan
Medio 2019
Det er fortsat planen, at strækningen sættes i drift i maj, men status fastholdes gul, da tidsplanen er
stram. Banedanmark har dog konstateret en række problemer, som udfordrer ibrugtagningen i maj 2019
og der pågår derfor lige nu drøftelser mellem Banedanmark og leverandøren om muligheden for at tage
strækningen i brug som planlagt. Leverandøren mener fortsat, at ibrugtagningen kan ske efter planen,
selvom den er stram, men Banedanmark stiller sig meget kritisk overfor, hvorvidt leverandørens
bestræbelser kan bringe strækningen i mål indenfor den stramme tidsramme. Det er Banedanmarks
vurdering, at der er en betydelig risiko for, at banen først sættes i drift på den anden side af
sommerferien.
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
17/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0018.png
6.2.2 Teststrækning Køge-Næstved (EDL S)
Design
•Gennemført
Installation
•JUN19
•AUG19
Test*
•MAR20
Ibrugtag-
ningstillad.
•JUL20
Klar til
ibrugtagning
•4.
kvt. 2020
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
*Trial Run gennemført
Banedanmark forventer fortsat, at strækningen kan tages i brug indenfor Anlægsplanen, dvs. senest
medio 2021. Med henvisning til Roskilde-Køge og de vanskeligheder, som der lige nu er i forhold til
ibrugtagningen af denne, vurderer Banedanmark, at der er en risiko for, at buffer til Anlægsplanen på 6
måneder vil blive mindsket. Banedanmark revurderer pt. risikoniveauet for Køge-Næstved (EDL S) pga.
afhængigheden til den nordlige del af EDL-strækningen, Roskilde-Køge.
Som det fremgår af proceslinjen bliver installationsarbejdet nu først afsluttet i august. Det drejer sig om
arbejde på enkelte overkørsler, som forsinkes. Denne og øvrige milepæle er denne gang markeret gule
pga. afhængigheden til Roskilde-Køge, hvor en forsinkelse vil få konsekvenser for Køge-Næstved.
Som rapporteret tidligere tager planen ikke højde for hastighedsopgraderingen eller tilslutning til Køge N,
hvor Banedanmark undersøger flere muligheder.
6.2.3 København-Ringsted (RO1)
Der følges løbende op i forhold til leverancer til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for at sikre, at
Banedanmark modtager APIS (ibrugtagningstilladelse) på Den nye bane København-Ringsted i maj 2019.
Projekteringsnormen for 5-blokasløsningen blev endelig godkendt den 5. marts. Tidsplanen er meget
stram, men forventes overholdt til åbningen den 31. maj 2019.
Design
Gennemført
Installation
(slut)
•Gennemført
Test
•Gennemført
DEC18
Ibrugtagningstilladelse
•1.
kvt. 2019
Projektet for Den nye bane København-Ringsted færdiggør arbejdet på den nye station Køge N med
forventet afleveringsforrretning i uge 15. Den første del af 0-løsningen, som forligskredsen tilsluttede sig i
2018, færdiggøres inden den officielle indvielse af banen den 31. maj 2019: Udover tilslutning af den nye
bane til den eksisterende infrastruktur og betjening af Ringsted St. ad den nye bane vil denne
tilslutningsløsning resultere i to nye spor gennem stationen. Efter åbningen af banen vil der blive arbejdet
videre med 0-løsningen frem til ultimo 2019. I de første år vil der blive anvendt eksisterende,
konventionel signalteknologi (kaldet fem-bloks løsningen), indtil der er tilstrækkeligt mange tog udstyret
med ERTMS til at kunne betjene banen uden negative konsekvenser for den samlede trafikbetjening
under ét. Det forventes at den nye strækning kan ibrugtage ERTMS fra og med 2024.
6.2.4 Odense-Svendborg (RO10)
Design*
•Gennemført
NOV17
Installation
•JUL20
Test**
•AUG21
Ibrugtag.-
tillad.
Afventer
planlægning
Klar til
ibrugtagning
•NOV21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
•RISK:
høj
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a.
grundet det store antal overkørsler på strækningen).
**Trial Run gennemført
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
18/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0019.png
Status er fortsat rød, da Alstom fortsat ikke har leveret en plan, som håndterer forsinkelsen. Det er derfor
stadig Alstoms foreløbige konsekvensanalyse som er afspejlet i proceslinjen. Der er fortsat tæt dialog
mellem Banedanmark og Alstom, og Alstom forventes at levere en ny plan i april.
Risikobilledet er uændret siden sidst og er klassificeret som høj. Der er 60-100% risiko for over 6
måneders forsinkelse, hvilket vurderes i forhold til den hidtidigt forudsatte ibrugtagning i januar 2021.
6.2.5 Næstved-Nykøbing F. (RO7b)
Design
•MAR20
Installation
•JUL21
Test*
•OKT21
Ibrugtagningsti
llad.
•NOV21
Godkendt
ibrugtagning
•DEC21
•Risk:
Ubetydelig
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
*Trial Run gennemført
Leverandørens aktiviteter forløber planmæssigt og Banedanmark forventer fortsat, at strækningen er klar
til ibrugtagning december 2021.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en
forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
19/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051424_0020.png
7
Overordnet status:
S- a e
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte projektet i 2021 som forudsat pågår fortsat,
og den overordnede status er på den baggrund fortsat rød. Banedanmark vurderer, at der er
overhængende sandsynlighed for, at projektet vil blive forsinket ind i 2022. Når arbejdet med planen
er afsluttet vil eventuelle justeringer blive afspejlet i overblikket nedenfor og i de enkelte
strækningsgennemgange. De store udfordringer lige nu ift. at kunne opnå enighed om en revideret
plan er den tekniske løsning til håndtering af problematikken omkring glatte skinner samt, at
Banedanmark kræver, at Siemens beviser en vis systemkvalitet.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Projektets kritiske vej består af ibrugtagningstidspunkterne for de enkelte strækninger, som senest
oplyst i Anlægsstatus, hvor den sidste strækning ibrugtages senest i 2021. Da der ikke er nogen
tidsmæssig reserve, er alle ibrugtagningstidspunkterne kritiske. Det skyldes, at forsinkelser af én
strækning i udgangspunktet kan påvirke efterfølgende strækninger, herunder den sidste strækning,
Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO4) som skal ibrugtages senest i 2021, jf. planen fra oktober
2016.
Maj 2018
DORF
ibrugtagning
(gennemført)
Maj 2019
2. kvt. 2019
2019
2020
2021
2021
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af
•Ibrugtagning
af
Jægers-
Farum-Ryparken Ringbanen
borg/Klampenb (RO3.1)
(RO6)
org-Svane-
møllen
/Ryparken (RO2)
•Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning
Svanemøllen-
Sydhavn-Køge Carlsberg-
Carlsberg/Bavne (RO5)
Frederikssund/H
høj (RO3.2)
øje Taastrup
7.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
7.2.1 Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2)
Design
APR18
•Gennemført
*Anden operationelle test
Installation
•APR19
Test afsluttet*
•Gennemført
MAR19
Ibrugtagnings-
tilladelse
•MAJ19
Godkendt
Ibrugtagning
MAJ19
Ibrugtagning
MAJ19
Anlægsstatus
Den anden operationelle test blev gennemført uge 9 og milepælen Test ovenfor er derfor nu
gennemført. Testen gav indtryk af, at systemet er klar til drift, men der blev gjort en række
observationer, som lige nu analyseres. Derfor er systemets modenhed fortsat noget, som kan få
indvirkning på, om strækningen kan ibrugtages planmæssigt, idet tidsplanen frem imod maj er stram.
På den baggrund er øvrige milepæle fortsat markeret gule.
Siden sidst er der desuden blevet gennemført endnu en fabrikstest af systemet (System FAT). Her blev
ikke fundet noget, som hindrer, at systemet sættes i drift.
Signalprogrammet
S-bane
20/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det første møde i ibrugtagningsforummet er planlagt til midten af marts og her vil den samlede liste
over udestående leverancer blive gennemgået.
7.2.2 Status på glatte skinner (sliding/WET 4)
Siemens har som rapporteret sidst oplyst, at den tekniske løsning ift. glatte skinner/WET 4 først vil
kunne leveres i maj 2021, hvilket er senere end de hidtidige indikationer. Siemens har i marts oplyst
prisen for løsningen og det er Banedanmarks vurdering, at den formelt sendes i uge 12 med tilhørende
konditioner.
Signalprogrammet har fortsat parallelt med dette afklarende diskussioner med Siemens omkring
forskellige scenarier for udrulningsplanen under hensyntagen til, at den tekniske løsning først vil kunne
leveres i maj 2021. Afklaringen sigter på at identificere det mest hensigtsmæssige scenarie, som bedst
håndterer effekterne på den samlede tidsplan. Den tekniske løsning på glatte skinner forventes dog at
få indflydelse på M21 aftalen.
Siemens har sat en deadline 30. april for en aftale omkring den tekniske løsning for at kunne være klar
med en leverance i maj 2021.
Signalprogrammet
S-bane
21/21