Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 310
Offentligt
2037891_0001.png
Forligskredsmøde om
Signalprogrammet
Marts 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Opfølgning fra forligskredsmødet i november 2018
På forligskredsmødet den 22. november 2018 noterede forligskredsen sig, at der var
fremdrift på en række området i Signalprogrammet og genbekræftede den aftalte
udrulningsstrategi.
Derudover noterede forligskredsen sig, at gennemførelse af immuniserings-
projekterne som en plan B ville være uforholdsmæssigt dyrt, urealistisk at
gennemføre pga. valideringsbehovet, og der ville være stor usikkerhed om
leveringssikkerhed.
På den baggrund ønskede forligskredsen, at Banedanmark skulle gå videre med:
Se på, hvad der kan gøres for at løse udfordringen med validatorer.
Indhente endeligt tilbud for totalentreprise for at immunisere Roskilde-Holbæk.
Lave en indledende screening af et scenarie, hvor Thales-komponenter bruges til
immunisering i Østjylland.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0003.png
Validatorer
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0004.png
Hvad er validering?
Validering handler om at sikre, at jernbanen
virker som den skal efter at vi har lavet
ændringer i infrastrukturen. Det handler om at
undgå uheld.
Ekspertisen er knyttet til de enkelte (mange
forskellige) sikringsanlægstyper.
Validering tager tid, fordi validatoren skal
gennemgå alle tekniske tegninger for alle
tænkelige fejl.
Ibrugtagning af et jernbaneanlæg kan ikke ske
før en validator har godkendt at en ændring
lever op til gældende regler og normer.
Det tager (3-4 år) at
uddanne/sidemandsoplære validatorer.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0005.png
Valideringssituationen
Der er taget en række initiativer hos både Banedanmark
og rådgiver-virksomhederne til at øge antallet af
validatorer.
Banedanmark har identificeret en række tiltag til at
reducere valideringsomfanget i de enkelte projekter her
& nu.
Banedanmark har identificeret muligheder for at foretage
den mest ressourcekrævende del af valideringen senere i
projektet, så valideringstrækket kan udskydes. Dermed
har Banedanmarks tiltag mulighed for at slå igennem.
Der gøres en stor indsats for at nedbringe antallet fejl i
projekteringen, således at der findes færre fejl i
valideringen.
Ovenstående ændrer ikke på, at:
a)
Banedanmark mangler, også på trods af
ovenstående tiltag, validatorer i perioden 2019-
2021. Der bliver behov for at udprioritere vigtige
projekter i 2019 og potentielt også i 2020-2021.
b) Traditionel immunisering af både Fredericia-Aarhus-
Aalborg og Roskilde-Holbæk er urealistisk.
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0006.png
Projektportefølje 2019-2030 eksklusiv immunisering
Valideringsbehov vs. Validatorressourcer
30.000
25.000
Valideringsbehov [timer]
20.000
15.000
Ikke-ressourcedækket projektbehov [timer]
Ressourcedækket projektbehov [timer]
10.000
Allokerbare ressourcer [timer]
5.000
-
2019
2020
2021
2022
2023
2024
År
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0007.png
Projektportefølje 2019-2030 eksklusiv immunisering
Valideringsbehov og behovssammensætning
30.000
25.000
Valideringsbehov [timer]
20.000
Signalprogram
Infrastrukturprogrammer (København-Ringsted &
Ringsted-Femern)
Øvrige anlægsprojekter
Fornyelse
15.000
10.000
5.000
-
2019
2020
2021
2022
2023
2024
År
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0008.png
Projektportefølje 2019-2030 ved fuld traditionel immunisering i både
øst- og vestdanmark
Valideringsbehov vs. Validatorressourcer
35.000
30.000
Valideringsbehov [timer]
25.000
20.000
Ikke-ressourcedækket projektbehov [timer]
15.000
10.000
5.000
-
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Ressourcedækket projektbehov [timer]
Allokerbare ressourcer [timer]
År
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0009.png
Projektportefølje 2019
2030 ved alternativ strategi for immunisering i Østjylland og
traditionel immunisering på Roskilde-Holbæk og omkring Næstved Station
Valideringsbehov vs. Validatorressourcer
30.000
25.000
Valideringsbehov [timer]
20.000
15.000
Ikke-ressourcedækket projektbehov [timer]
Ressourcedækket projektbehov [timer]
10.000
Allokerbare ressourcer [timer]
5.000
-
2019
2020
2021
2022
2023
2024
År
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0010.png
Immunisering
Roskilde-Holbæk
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0011.png
Immunisering Roskilde-Holbæk-Kalundborg
Banedanmark har gennemført udbud af
en totalentreprise for immunisering af
Roskilde-Holbæk med option til
Kalundborg.
Årsagen var, at markedet selv havde
oplyst, at de kunne immunisere hele
strækningen fra Roskilde-Holbæk-
Kalundborg for omkring 100 mio. kr.
Bombardier har afgivet det bedste
tilbud.
Bombardier tilbudspris ekskl. tværgående
omkostninger og reserver
250
200
97 %
150
100
50
0
Oprindeligt overslag
Endeligt tilbud
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0012.png
Immunisering Roskilde-Holbæk
Totalomkostning
250.000.000
Ca. 28 %
200.000.000
Ca. 32 %
150.000.000
100.000.000
50.000.000
-
FNT Bombardier
Endeligt tilbud
BDK bevilling
FNT Bombardier er korrigeret for, at det i processen er blevet afklaret, at alle byggepladsomkostninger er inkl. totalentreprisen. Forskellen mellem det endelige tilbud i det
foregående slide og dette skyldes bl.a., at dette slide ikke indeholder strækningen Holbæk-Kalundborg.
Bombardier løser kun selv en mindre del af opgaven, og derfor må gøre brug af
en række underleverandører (Atkins til projektering, Bravida til anlægs- og
sikringsarbejde og Frauscher til akseltællersystem). Dermed bliver der i højere
grad tale om omkostninger svarende til en fagentreprise.
Totalentreprisen løser ikke valideringsudfordringen.
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Behov for alternativ til traditionel immunisering
Traditionel immunisering af Roskilde-Holbæk forudsætter ca. 6.000 timers
validering.
Banedanmark har en strategi for at nedbringe valideringsbehovet, men det er langt
fra sikkert, at det vil lykkes i tilstrækkelig grad, hvorfor der er behov for et
alternativ. Dette undersøges pt.
Banedanmark behøver først at igangsætte traditionel immunisering af Roskilde-
Holbæk efter sommeren 2019. På det tidspunkt ved vi, om IC3-toget går i
serieproduktion som planlagt.
Dette giver både tid og anledning til at overveje alternative planer for afvikling af
trafikken.
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0014.png
Fredericia-Aarhus-
Aalborg:
Immunisering via
delvis signaludrulning
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0015.png
Hvorfor alternativ model?
Der er ikke valideringsressourcer nok til at
gennemføre traditionel immunisering af
Fredericia-Aarhus-Aalborg
Det er meget dyrt (anslået 1 mia. kr.) at
immunisere Fredericia-Aarhus-Aalborg
Derfor har Banedanmark undersøgt en
alternativ model
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0016.png
Nuværende signalsystem
Stations og stræknings-sikringsanlæg med sporisolationer, ydre signaler og ATC
Udfordringer med elektrificering:
- Sporisolationer er sårbare overfor
inducerede spændinger
- Stations- og strækningssikringsanlæg
er sårbare overfor inducerede
spændinger
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0017.png
Delvis fornyelse
Områdesikringsanlæg med akseltællere, ydre signaler og ATC
Trafiktårn
Evaluering:
- Kræver udvikling af Thales
sikringsanlægssoftware og tilpasning i TMS for
styring af ydre signaler (SR75)
- Bygger på godkendte komponenter
- Valideringsarbejde reduceret
- Dele af akseltællerne skal flyttes senere, men
de skal ikke kasseres
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0018.png
Fuld fornyelse
Områdesikringsanlæg med akseltællere og ETCS
Trafiktårn
Ved overgang fra delvis fornyelse:
- Ydre signaler og ATC nedtages
- Sikringsanlægssoftware og konfiguration i
TMS opdateres
- Dele af eksisterende akseltællerne flyttes og
nye tilføjes sammen med faste mærker
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Immunisering af Fredericia-Aarhus-Aalborg ved todelt udrulning af Thales anlæg
Banedanmarks interne eksperter og Thales er enige om, at den tekniske løsning er
mulig. Dette er blevet eksternt gransket af den udenlandske ekspert Carsten Trog,
der finder konklusionen underbygget.
Tidsmæssigt kan løsningen være klar, så elektrificeringen kan ibrugtages som
planlagt.
Projektet kan bemandes med de nødvendige validatorressourcer
Thales vil først kunne komme med realistisk bud efter en egentlig projektafdækning.
Kan gennemføres for 1,5 mio. EUR og være klar til november 2019.
Banedanmark estimerer for nuværende, at den alternative plan B vil være på under
�½ mia. kr. (immunisering ca. 1 mia.). Thales’ indledende indikationer viser dog, at
der er meget stor usikkerhed om prisestimatet, hvorfor det kan blive markant dyrere.
Banedanmark anbefaler at gennemføre en projektafklaring med Thales for 1,5
mio. euro
19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037891_0020.png
Beslutningstræ for Fredericia-Aarhus-Aalborg
Thales
immunisering
nov. 2019:
pris- og
projektafklaring
Q2-2020:
igangsætte
løsningsdesign
Medio 2021:
udrulning
igangsættes
Juli 2019:
Nov 2019:
4-5 IC3 udrustet
og beslutning om
IR4
ERTMS+IC3
IC3 i
serieproduktion
Traditionel
immunisering
Jan 2020:
Opstart
udbudsmateriale
Q3-2020:
Igangsætte
projektering
20