Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 305
Offentligt
2036217_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
[dato]
2019-40
Bilag 1 -
DSB’s køreplanforslag for fjern-
og regionaltogtrafikken i
2020
I dette bilag gennemgås de anmodninger om fravigelser fra sine trafikforplig-
telser, som DSB har fremsat i sit køreplanforslag for 2020 med tilhørende ar-
gumentation i forhold til om de imødekommes.
Det bemærkes, at flere af de fremsatte anmodninger har været fremsat og imø-
dekommet i tidligere køreplansperioder.
1. Anmodninger
1.1. København
Lufthavnen: Fast reduktion i aftentimerne
fær-
re aflysninger pga. sporarbejde
Af DSB-kontrakten fremgår det, at DSB skal køre 115 tog alle dage mellem Kø-
benhavn H og Lufthavnen. DSB ønsker at reducere dette med 7 tog pr. retning.
Anmodningen medfører desuden, at standsningsplanen ikke overholdes på
København H, Ørestad, Tårnby og Lufthavnen.
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, 1) at Banedanmark på nu-
værende tidspunkt har planlagt sporarbejder på strækningen i ca. 40 % af alle
søndag-torsdage i 2020. Der skal derudover foretages vedligehold af sporskifter
hver anden uge. Ved at imødekomme anmodningen vil Banedanmark bedre
kunne passe deres sporarbejder ind uden at skulle aflyse trafik i samme omfang
som i 2018, 2) Ved at imødekomme fravigelsen vil kunderne opleve en køreplan
med færre aflysninger, 3) ministeriet imødekom en tilsvarende anmodning for
køreplanen for 2019 på baggrund af et tilsvarende antal planlagte sporarbejder,
og 4) DSB har været i dialog med strækningens pendlerrepræsentanter, som
ikke har haft bemærkninger til, at tiltaget fortsætter i 2020.
1.2. København
Holbæk: Reduceret drift lørdag og søndag mor-
gen
nattogsbetjening fredag og lørdag nat
Af DSB-kontrakten fremgår det, at DSB skal køre 85 tog mellem København H
og Roskilde og 34 tog mellem Roskilde og Holbæk i grundbetjening på lørdage
og søndage. DSB ønsker at reducere dette med 1 tog mellem København H og
Holbæk ved at aflyse hurtigtoget lørdag og søndag morgen. Fravigelsen medfø-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 305: DSB's køreplansforslag for 2020 i fjern- og regionaltogtrafikken, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2036217_0002.png
rer desuden, at standsningsplanen ikke overholdes i København H, Høje Taa-
strup, Roskilde og Holbæk. Fravigelsen har ingen betydning for rejsende til og
fra stationerne Vipperød, Tølløse og Lejre, da hurtigtoget ikke betjener disse
stationer.
Til gengæld for den ønskede reduktion vil DSB indsætte et nattog pr. retning
mellem København H og Holbæk natten til lørdag og søndag. Dette finansieres
ved at aflyse det førnævnte tog mellem København og Holbæk lørdag og søndag
morgen. Denne omfordeling har fundet sted hvert år siden 2016.
Anmodningen imødekommes uanset, at der vil opstå rejsetidsforlængelser på
op til 32 minutter for passagerer til/fra stationer mellem Holbæk og Køben-
havn, idet DSB har oplyst, 1) at nattoget kommer op til 80 passagerer til gavn,
som ikke ellers ville have et alternativ, 2) at der i den time (time 7-8 i retning
mod Holbæk og time 8-9 i retning mod København), hvor der aflyses et tog,
stadig kører et stoptog, der betjener alle stationer, og 3) pendlerrepræsentan-
terne på strækningen og DSB vurderer, at nattoget samlet set giver en bedre
betjening end to tog i timen om morgenen.
1.3. København
Holbæk: Reduceret drift søndag-torsdag aften
ekstra myldretidstog mandag-fredag
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre 95 tog i
grundbetjeningen mellem København H og Roskilde og 38 tog mellem Roskilde
og Holbæk mandag-fredag. Eftersom DSB benytter den i DSB-kontrakten be-
skrevne mulighed for at reducere med 10 % på grund af senere trafikstart om
morgenen på søndage, bliver kravet 85 tog mellem København H og Roskilde
og 34 tog mellem Roskilde og Holbæk
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at
DSB ønsker at fravige dette ved at
køre 2 færre tog i grundbetjeningen mellem København og Holbæk søndag-
torsdag ved at aflyse de sidste to hurtigtog mellem København og Holbæk. Fra-
vigelsen medfører, at standsningsplanen ikke overholdes i København H, Høje
Taastrup, Roskilde og Holbæk.
Togene er kun aflyst mellem København og Holbæk og ikke mellem Holbæk og
Kalundborg. I de berørte timer videreføres stoptoget mellem København og
Holbæk til Kalundborg. Dermed har passagererne på strækningen mellem Hol-
bæk og Kalundborg fortsat direkte tog til/fra København H, men dog øget rej-
setid på op til 32 minutter.
Til gengæld for den ønskede reduktion vil DSB indsætte to ekstra stoptog man-
dag-fredag mellem København og Holbæk, således at halvtimesdriften forlæn-
ges med to timer.
Side 2/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 305: DSB's køreplansforslag for 2020 i fjern- og regionaltogtrafikken, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2036217_0003.png
Anmodningen kan imødekommes uanset, at der i de berørte timer vil opstå
rejsetidsforlængelser på op til 32 minutter for passagerer til/fra stationer mel-
lem Kalundborg og København, idet DSB har oplyst, 1) at det er et stort ønske
fra pendlerne at få forlænget halvtimesdriften sen eftermiddag/tidlig aften på
de små stationer mellem Roskilde og Holbæk mandag til fredag, 2) stræknin-
gens pendlerklubber og DSB vurderer, at fravigelsen giver en bedre betjening
end at bevare køreplanen som den er, og 3) DSB forventer, at tiltaget vil give en
lille passagervækst i de berørte timer.
1.4. Samlet pakke: Omprioritering i kontraktkravene
DSB ønsker at fravige DSB-kontraktens trafikeringsplan og standsningsplan på
strækningerne København H
Kastrup, Roskilde
Ringsted, Ringsted
Ny-
købing F. Til gengæld øges togbetjeningen mellem Ringsted og Slagelse samt
mellem Fredericia og Århus. Fravigelsen er en samlet pakke, hvor kontraktkrav
omfordeles mellem strækninger.
1.4.1. Færre tog mellem København og Kastrup (IC- og lyntog)
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre 38 tog mel-
lem København og Kastrup mandag-fredag. Eftersom DSB benytter den i DSB-
kontrakten beskrevne mulighed for at reducere med 10 % på grund af senere
trafikstart om morgenen på søndage, bliver kravet 34 tog mellem København
og Kastrup lørdag-søndag.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fravige
fra dette
antal togafgange med 3 tog mandag til fredag og 2 tog lørdag og søndag, så der i
K20 kører 35 tog mandag-fredag og 32 tog lørdag samt søndag.
DSB oplyser, at baggrunden for fravigelsen er, at det er vanskeligt for DSB at
leve op til trafikeringsforpligtelsen mellem København og Kastrup grundet høj
belasting af strækningen. Det er DSB’s vurdering, at sidekapaciteten i de tilba-
geværende tog er tilstrækkelig, hvorfor gevinsten af de ekstra afgange vil være
marginal. DSB bemærker desuden, at der i forvejen er en høj frekvens mellem
København H og Kastrup.
1.4.2. Færre tog lørdag og søndag mellem Roskilde og Ringsted
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre 9 tog mel-
lem Roskilde og Ringsted i supplementsbetjening lørdag og 12 tog i supple-
mentsbetjening søndag.
DSB ønsker at fravige antallet af togafgange mellem Roskilde og Ringsted med
9 tog om lørdagen og 12 tog om søndagen.
Trafikeringsforpligtelsen mellem Roskilde og Ringsted er, jf. kontrakten, forud-
sat øget i K20 på lørdage og søndage. Ændringen betyder, at tre togsystemer
flyttes fra den gamle til den nye bane, men i weekenden reduceres trafikerings-
Side 3/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 305: DSB's køreplansforslag for 2020 i fjern- og regionaltogtrafikken, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2036217_0004.png
forpligtelsen mellem København og Ringsted kun med to tog pr. time. Dette er
derfor en udvidelse fra K18 til K19 og K20.
DSB fik godkendt fravigelsen i DSB’s køreplansforslag for K19.
1.4.3. Færre tog mellem Ringsted og Nykøbing F
DSB skal køre 38 tog mellem Ringsted og Nykøbing F mandag-fredag og 34 tog
lørdag-søndag. DSB ønsker at reducere i antallet af tog mellem Ringsted og
Nykøbing F med 3 tog per retning per dag fra mandag-fredag og 4 tog per ret-
ning per dag lørdag og søndag.
Til gengæld vil DSB indsætte nattog natten til lørdag og søndag mellem Køben-
havn og Ringsted i begge retninger. Togene vil køre hver time fra København og
fra Ringsted mod København i fire timer. To af nattogene til Ringsted forsætter
til Næstved. Fra Næstved mod København indsættes et nattog samt et nyt mor-
gentog lørdag og søndag.
1.4.4. Regionaltog forlænges mellem Ringsted og Slagelse
Siden 2016 har DSB forlænget ét af de to regionaltog pr. time mandag til fredag
mellem København og Ringsted til Slagelse i dagtimerne på hverdage.
Af DSB’s
køreplanforslag fremgår det, at DSB ønsker at bibeholde denne forlængelse af
regionaltoget. Udvidelsen består af 13 tog pr. retning mandag til fredag.
DSB oplyser, at udvidelsen tilgodeser de mange passagerer på denne strækning
og aflaster IC-togene.
1.4.5. Ekstra myldretidstog i Østjylland
Siden 2016 har DSB kørt ekstra regionaltog i myldretiden mellem Fredericia og
Aarhus. Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB ønsker at bibeholde de
ekstra myldretidstog mellem Fredericia og Aarhus, ved at der på strækningen
køres 4 ekstra myldretidstog pr. retning mandag-fredag i tillæg til det eksiste-
rende ene myldretidstog.
Udvidelsen tilgodeser de mange passagerer på strækningen med tilnærmet
kvartersdrift på de store stationer og halvtimesdrift på de mindre stationer i
myldretiden og aflaster togene i landsdelstrafikken.
1.4.6. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering af den samlede
pakke
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, 1) at antallet af afgange på
de strækninger, hvor DSB aflyser tog, vil være på samme niveau eller højere
end i dag, 2) at der er i forvejen er en høj frekvens mellem København H og
Kastrup, 3) at
det er DSB’s vurdering, at sidekapaciteten i de tilbageværende
tog på strækningen København-Kastrup er tilstrækkelig, hvorfor gevinsten af
de ekstra afgange på denne strækning vil være marginal, 4) at fravigelserne
giver DSB mulighed for at forlænge to regionaltog mellem Slagelse og Ringsted
Side 4/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 305: DSB's køreplansforslag for 2020 i fjern- og regionaltogtrafikken, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2036217_0005.png
samt indsætte myldretidstog mellem Fredericia og Aarhus, hvilket tilgodeser de
mange passagerer på disse strækninger, 5) at fravigelserne giver DSB mulighed
for at indsætte nattog til Ringsted/Næstved lørdag og søndag, hvilket efter det
oplyste har været et stort ønske for Movia, som gerne vil udvide natbetjeningen
med bus i det øvrige Sjælland, hvilket er afhængigt af, at det også er regional-
togsbetjening, 6) at godkendelsen af den samlede pakke samlet set vil betyde, at
DSB kører 172.000 flere togkilometer end fastlagt i kontrakten, og 7) at DSB
oplyser, at det er DSB’s vurdering, at godkendelsen af den samlede pakke vil
være til fordel for mange kunder.
1.5. Færre standsninger i Kolding og Middelfart
kortere rejsetid
mellem København og Sønderjylland
På strækningen Middelfart-Kolding, er DSB forpligtet til at betjene Kolding og
Middelfart med 1 standsning i timen. DSB ønsker at fravige dette krav i time 22
og time 23 alle dage og i begge retninger. Det bemærkes, at der derudover er
krav om betjening af Middelfart med 3 tog i timen på strækningen Odense-
Middelfart og betjening af Kolding med 1 tog i timen på strækningen Frederi-
cia-Kolding. Det er således alene kontraktens krav til antal standsninger i Mid-
delfart og Kolding på strækningen Middelfart-Kolding, som DSB anmoder om
at fravige.
Anmodningen imødekommes, idet DSB har oplyst, 1) at DSB herved kan fort-
sætte med at sikre kort rejsetid til og fra Sønderjylland, hvilket sker ved at tog
til Sønderjylland kører som lyntog til Fredericia, hvorefter toget deles og kører
som InterCity til Sønderborg. Hertil har DSB oplyst, at i forhold til K15 er rejse-
tiden forkortet med ca. 30 minutter mellem København og Sønderborg. Med
skifte i Fredericia er rejsetiden mellem Sønderborg og Aarhus desuden reduce-
ret med mellem ca. 30 og 45 minutter forhold til K15 afhængig af retning, 2)
passagererne vil ikke opleve en ændring, da DSB har betjent Sønderjylland på
denne måde siden 2016, 3) der sker ikke en ændring i det samlede antal tog,
blot en omfordeling i strækningerne mellem Middelfart, Fredericia og Kolding,
og 4) at der er registreret en passagervækst på strækningen Tinglev
Sønder-
borg fra 2016 til 2018, hvilket kan skyldes den kortere rejsetid mellem Køben-
havn og Sønderborg, da passagertallet generelt har været faldende i regional-
og fjerntrafikken i denne periode.
1.6. Reduceret betjening af Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør og Ny-
borg
kortere rejsetid mellem København og Odense
DSB ønsker at fravige standsningsplanen i Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør og
Nyborg i aftentimerne alle dage i retning mod Ringsted og om morgenen lørdag
og søndag i retning mod Odense. Dette medfører, at betjeningen af stationerne
med timedrift i stedet for halvtimesdrift i retning mod Ringsted starter en time
tidligere om aften end foreskrevet i kontrakten. Det betyder desuden, at statio-
nerne mod Odense har timedrift en time længere en foreskrevet i kontrakten.
Side 5/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 305: DSB's køreplansforslag for 2020 i fjern- og regionaltogtrafikken, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2036217_0006.png
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, 1) at DSB derved kan prio-
ritere lyntoget
og dermed en hurtig forbindelse mellem København og Oden-
se i de pågældende timer
idet antallet af passagerer i lyntoget i gennemsnit er
140 pr. afgang i retning mod Ringsted og 120 i retning mod Odense mod i gen-
nemsnit 80 pr. afgang i retning mod Ringsted og 70 pr. afgang i retning mod
Odense i IC-toget, 2) at det er
DSB’s vurdering, at mange kunder vil få en rejse-
tidsulempe, hvis toget skal betjene IC-stationerne på Vestsjælland, 3) at passa-
gererne på de berørte stationer har alternative rejsemuligheder en halv time
tidligere eller senere, og 4) at pendlerrepræsentanterne på strækningen ikke
har haft kommentarer til fravigelsen.
1.7. Reduceret betjening af Vejle Sygehus
forbedret punktlighed i
Østjylland
DSB er i henhold til kontrakten forpligtet til at standse én gang hver anden
time ved Vejle Sygehus. DSB ønsker at fravige dette krav således, at lyntoget i
retning mod Herning ikke standser ved Vejle Sygehus i time 18 mandag til fre-
dag.
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, 1) at anmodningen frem-
sættes, fordi DSB gerne vil fastholde den forbedring i punktligheden på 10 pro-
centpoint, som hidtil er opnået som følge af, at Vejle Sygehus betjenes af regio-
naltog
ikke af lyntog, 2) at fravigelsen er til gavn for mange passagerer og til
ulempe for få passagerer, idet der i gennemsnit er 70 passagerer i lyntoget på
strækningen mellem Vejle og Herning, mens der i gennemsnit var 4 af- og på-
stigere i time 17 og 19 på sygehuset i 2016, hvor Vejle Sygehus senest blev be-
tjent af det pågældende lyntog, og 3) at der er gode alternative busforbindelser
fra Vejle station til Vejle Sygehus med en høj frekvens og fire minutters rejsetid.
2 Andre ændringer i køreplanen for K20
I sit køreplanforslag for 2020 orienterer DSB desuden om en række ændringer
af køreplanen, som ligger inden for rammerne af kontrakten og derfor ikke skal
godkendes af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Ministeriet skal sær-
ligt fremhæve nedenstående ændringer.
2.1. Ny bane København H
Ringsted
DSB oplyser, at IC-toget mellem København og Aarhus flyttes over på ny bane i
2020, hvor det sammen med regionaltoget til Nykøbing Falster vil betjene sta-
tionerne København H, Ny Ellebjerg, Køge Nord og Ringsted. Frekvensen på
den nye bane mellem København og Ringsted øges derved med 1 tog i timen i
K20, således at det samlede antal tog på ny bane er 3 tog i timen. Lyntoget vil
ligesom i 2019 også køre af ny bane i K20, men vil kun betjene København H.
Side 6/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 305: DSB's køreplansforslag for 2020 i fjern- og regionaltogtrafikken, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2036217_0007.png
Overflytningen til ny bane medfører, at frekvensen på den eksisterende bane
mellem København H og Ringsted reduceres med 1 tog i timen i forhold til K19.
Det betyder desuden, at stationerne Valby, Høje Taastrup og Roskilde får et
stop mindre i timen, og passagererne fra disse stationer mister direkte forbin-
delser til strækningen Fredericia
Aalborg.
1.1 Tog mellem København og Hamburg kører via Padborg
I 2020 vil der være langvarige sporspærringer på Sydbanen mellem Ringsted
og Nykøbing F. For at kunne opretholde betjeningen med internationale tog til
og fra Tyskland har DSB lavet en aftale med DB om, at tog mellem København
og Hamborg kører via Storebælt/Padborg. DSB indsætter 3 tog pr. retning alle
dage mellem København og Padborg. Togene kører som lyntog med standsning
i København, Odense og Padborg på den danske side af grænsen. Ændringen
medfører, at rejsetiden reduceres med 5 minutter i retning mod Hamburg og
med 18 minutter i retning mod København. Fra Hamborg bliver der 2-timers
drift mod Danmark med skiftevis tog til hhv. København og Aarhus.
1.2 Ny station i Gødstrup
DSB vil betjene den nye station i Gødstrup, når denne forventeligt åbner i 2.
halvår 2020.
Side 7/7