Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
2030526_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport til forligskredsen
(Status opgjort medio januar 2019)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
1
I troduktio til Sig alprogra
et
Den 22. november 2018 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om
en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den
reviderede strategi for fjernbanen fra den 15. november 2017. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi
er særligt udfordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet,
elektrifi eri ge af jer a e ettet Elektrifi eri gsprogra
et og he sy et til, at DSB’s ye el-tog,
skal
kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De
indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den reviderede udrulningsstrategi fra efteråret 2017 er
baseret på, at fremdriften i Signalprogrammet i 2018 samlet set har været tilfredsstillende, og det er
Banedanmarks vurdering, at planerne for Signalprogrammet fortsat vil kunne gennemføres indenfor
Anlægs- og Trafikplanens rammer.
Baggrunden for anbefalingen er desuden, at Banedanmark i efteråret 2018 gennemførte en simulering af
planen for udrustning af tog, som leverandøren af ombordudstyr leverede i august 2018. Simuleringen
blev baseret på forudsætninger og risici med det formål at vurdere sandsynligheden for, at udrustningen
kan ske i en takt, der understøtter Signalprogrammets udrulningsplan.
På baggrund af simuleringen samt ikke mindst de erfaringer, som nu er gjort med udrustningen af tog og
de mulige mitigerende handlinger, vurderer Banedanmark, at der ikke er anledning til at ændre planen for
Signalprogrammet. Banedanmark vurderer dog også, at der endnu ikke er fuld tryghed for planen, og at
yderligere tryghed tidligst kan opnås i løbet af 2019, når der er opsamlet flere erfaringer med udrustning
af IC3. Alle usikkerheder er dermed ikke elimineret, og det er derfor fortsat Banedanmarks vurdering, at
der er behov for at fastholde muligheden for at gennemføre en alternativ plan, som kan understøtte, at
infrastrukturen på hovedstrækningerne er elektrificeret, når Fremtidens tog er klar til at blive indsat i
2026.
På mødet den 22. november blev det derfor aftalt, at forligskredsen i marts 2019 tager stilling til, hvilken
alternativ plan, der skal arbejdes videre med, hvis udrustningen af IC3 togene viser sig ikke at forløbe
planmæssigt. Banedanmark er i fuld gang med at afdække muligheden for et alternativ, som vil blive
præsenteret for forligskredsen, som aftalt. Det blev også besluttet, at forligskredsen igen i november 2019
skal vurdere Signalprogrammets overordnede fremdrift og tage stilling til yderligere næste skridt.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks
vurdering af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Signalprogrammet
Introduktion til Signalprogrammet
2/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0003.png
2
Resu é
2.1 Overordnet projektstatus
Projekt: Fjernbane ombordudrustning
Status:
Status for projektet er markeret grøn, da alle togtyper forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de
skal bruges på en given strækning.
Projekt: Fjernbane Infrastruktur Vest
Status:
Status for projektet er markeret grøn, fordi strækningen Lindholm-Frederikshavn som planlagt blev sat i
drift med det nye signalsystem, driften har siden da været tilfredsstillende, og det samlede projekt
forventes gennemført som forudsat i Anlægsplanen.
Projekt: Fjernbane Infrastruktur Øst
Status:
Banedanmark planlægger fortsat med ibrugtagning af Roskilde-Køge fra maj 2019. Det er fortsat
Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning af Køge-Næstved kan finde sted fra fjerde kvartal 2020 og
dermed indenfor Anlægsplanen, som tilsiger senest medio 2021. Der arbejdes fortsat på en konsolideret
plan. Overordnet status fastholdes som gul.
Projekt: S-bane
Status:
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte projektet i 2021 som forudsat pågår fortsat, og
der er tæt dialog med leverandøren Siemens om en revideret plan. Det er fortsat Banedanmarks
vurdering, at den sidste strækning med stor sandsynlighed først vil være overgået til det nye system i
2022. Med afslutning i 2022 er den overordnede status stadig rød, da Banedanmark fortsat måler op imod
den oprindelige plan med afslutning i 2021, og da Siemens i sommeren 2018 formelt meldte en
forsinkelse. Status opdateres, når en revideret plan er på plads.
Indtil planarbejdet er færdiggjort, foretages der udelukkende en risiko- og fremdriftsvurdering af den
kommende strækning, Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2), som planlægges
ibrugtaget i maj 2019.
Signalprogrammet
Resumé
3/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0004.png
2.2 Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt,
dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau
visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks
vurdering af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig
fra seneste rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne.
Milepælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde
markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført
uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor
enkelte milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at
Anlægsplanen kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført eller
forventes gennemført som
planlagt
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For i frastrukturprojekter e fre går ilepæle ”Klar til i rugtag i g”, so
arkerer det tidspunkt,
hvor
Banedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde
ligge tidligere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen,
vil således være markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte
togtype; hvis serien forventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår nu også under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil være uddybet i
teksten.
Signalprogrammet
Resumé
4/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0005.png
3
Risiko
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af
forudsætninger kan her bl.a. nævnes:
Med Anlægsplanen forudsætter Banedanmark tæt aktivitet og samtidige arbejder med f.eks.
Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
Anlægsplanen forudsætter lav aktivitet for Signalprogrammet i Østdanmark i perioden omkring
2022-
0 5 pga. a ge i di ger og afhæ gigheder. O ve dt er pla e ”tu g” 0 5-30.
Teststrækningen på Fjernbane Vest nu er sat i drift, men Banedanmark har brug for flere
driftserfaringer for at kunne konkludere på systemets performance. Teststrækningen på
Fjernbane Øst er endnu ikke sat i drift, men der er nu flere erfaringer fra København-Ringsted.
3.1 Forudsætninger
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionaliteter (avancerede trafikstyringsfunktionaliteter) og
software releases først ibrugtages trinvist efter ibrugtagning af teststrækningerne, og at dette kan ske
uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
3.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici som kan påvirke hele eller dele af programmet.
Programrisici evalueres og håndteres af programmets Risk Board. Følgende risici er vurderet væsentlige at
rapportere:
Mangel på validatorer. SP’s
projekter ko kurrerer i d yrdes sa t ed Ba eda arks
øvrige
projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer, hvorfor dette er en
programrisiko. BDK Anlæg og Signalsystemer/Sikring indsamler derfor data fra projekter og
programmer i Banedanmark for at identificere validatorbehovet i 2019. Der er identificeret flere
mitigerende handlinger, som Banedanmark arbejder på. Der er bl.a. i november, 2018 igangsat
en proces om ansættelse af 5-8 sikringstekniske validatorer. Der er endvidere nedsat et BDK
team der registrerer, koordinerer og prioriterer behovet og ressourcerne for validatorer på tværs
af alle BDK projekter.
Baseret på erfaringer med tidligere software udrulninger er det en risiko, at EVC 2.4.4 og STM
3.00.10 softwaren, som Signalprogrammet modtager fra Alstom og Siemens, og som de
forskellige togtyper bliver udrustet med, vil have fejl, som kan få indvirkning på Onboard
projektet. Risikoen bliver forsøgt reduceret bl.a. ved læring fra tests foretaget på flere lokationer.
Risikoen er reduceret ved, at Frederikshavn-Lindholm er sat i drift i oktober 2018
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksisterende IT-
sikkerhed. Truslen forsøges reduceret ved at skabe overblik over svagheder ved IT-arkitekturen,
pla lægge og udføre pe etratio tests på o råder, so ligger ude for det uvære de IT’s
sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS kommunikationens grænseflader.
Nedenstående risiko er under vurdering og kan være væsentlig, hvorfor den rapporteres på nuværende
tidspunkt:
På baggrund af de ændringer, der blev vedtaget af det Europæiske Jernbaneagentur (ERA) i november
2018 til den 4. jernbanepakke, er der igangsat en afklaring omkring den fremtidige køretøjsgodkendelse
og typegodkendelse og dermed effekten på programmets udrustning af toge og det fremtidige
samarbejde med særligt DSB og Trafikstyrelsen.
Signalprogrammet
Risiko
5/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0006.png
3.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit præsenterer Banedanmark de mest kritiske risici denne måned, med fokus på risici, der kan
påvirke de overordnede tidsplaner, hvis de skulle indtræffe. Risikostyring og vurderingen af
Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner, for at programledelsen kan vurdere, om
det er muligt for Signalprogrammet at møde Anlægsplanen 2018-2030.
Risikobilledet for den enkelte strækning/togtype fremgår også af gennemgangene i de efterfølgende
kapitler.
Risikobillede: Onboardprojektet
Detaljer om alle togtyper fremgår af kapitel 4.
Væse tligste æ dri ger er, at risiko iveauet for DSB’s MQ er øget, og risiko iveauet for IC er
reduceret.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 Lokaltog Lint41 til SEP20)
DSB MQ
(12 DSB MQ til MAJ19)
BDK YF
(10 BDK Yellow Fleet til vedligehold)
IC3:
(6 DSB IC3 til NOV19)
DSB Abs
(25 DSB ABs til AUG21)
Arriva Lint41
(43 Arriva Lint til DEC20)
Note: Risikoniveauet er vurderet inden der er
foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet
Risiko
6/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0007.png
Risikobillede: Fjernbane Vest, Øst og S-bane
Detaljer om baggrunden for eventuelle ændringer fremgår af rapportens kapitel 5, 6 og 7.
Vest: Risikoniveauet for strækningen Struer-Thisted (RO8), Langå-Struer-Holstebro (RO5) og Vejle-
Holstebro (RO4) er øget siden sidst.
Øst: Risikoniveauet for strækningerne Roskilde-Køge (EDL N) og Odense-Svendborg (RO10) er øget
siden sidst.
S-bane: Risikoniveauet er er øget siden sidst og vurderes nu som højt, hvilket er vurderet ift.
ibrugtagning i maj 2019.
Nuværende placering vest:
på øst: på S-bane:
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
Vest EDL Nord DK2.0
(SEP19)
R8 - Struer-Thisted
(Q4 19)
R5 - Langå-Struer-Holstebro
(DEC20 - Anlægsplan)
R4 - Vejle-Holstebro
(DEC20)
Øst EDL Nord
(MAJ19)
Øst EDL Syd
(Q4 20)
R10
Odense-Svendborg
(JAN21)
R7
Ringsted-Nykøbing F.
(DEC21)
S-bane R2
(MAJ19)
Signalprogrammet
Risiko
7/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0008.png
Overordnet status:
4
O
Fjer a e
ordudrust i g
Den overordnede status for projektet er fortsat grøn, hvilket skyldes, at alle togtyper forventes udrustet i
tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning.
4.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de
enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Banedanmark og Alstom Onboard har opnået enighed om en aftale, der resolverer en række kontraktu-
elle disputer. Aftalen indeholder desuden en ny tidsplan for ombordudrustningen af den danske togflåde,
samt en afklaring af forholdet omkring systembaselinen. På baggrund af denne aftale, er der udstedt en
profylakse-bekendtgørelse den 23. januar 2019, og der er stand-still-periode i 10 hverdage. Fra denne
rapport rapporterer Banedanmark derfor i overensstemmelse med denne reviderede tidsplan. Der er
fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne
strækning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende
afsnit.
MAJ 2019
DEC 2019
4. kvt.
2019
Dec 2019
DEC 2020
DEC 2020
DEC 2020
DEC 2020
1. kvt.
2021
Medio
2021
2023
Behov : 12
Milepæl i
Behov: 29
FoC ABs
Behov: 12
DSB MQ Trafikplan: 6 Arriva Lint41
Lokaltog
Struer-
(Desiro) til udrustede
Lint41 til
Thisted
Roskilde-
IC3
Roskilde-
Køge
Køge
Milepæl i
Milepæl i
Behov: 43
Behov: 8 MQ
Behov: 12
Behov: 96
Trafikplan: Trafikplan: Arriva Lint41til Odense- ABs til Køge- IC3 Kh-Rg
Næstved
20 udrustede10 udrustede til Struer- Svendborg
IC3
DSB ABs
Holstebro
4.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
4.2.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (af
de 3 FoC er 1 af typen Indusi)
Antal serietog:
0 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen Indusi)
Behov 96
KH-Rngstd
ULT23
Ibrugtag.-
tillad.
MAJ19
RISK: middel
Start
serie
JUN19
JUL19
6 tog
DEC19*
NOV19
RISK: middel
20 tog
DEC20*
MAJ20
46 tog
2021*
JUL21
JAN21
72 tog
2022*
79 tog
DEC22
Klar: 96
tog
SEP23
3 mdr.
Buffer
*
Milepæle fra Trafikplanen med henblik på udrustning af alle tog i senest 2023
.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
8/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0009.png
For at sikre tilstrækkelig fremdrift og fokus har Banedanmark, DSB og Alstom nedsat en task force, som
udelukkende håndterer IC3. Gruppen mødes ugentligt og der er netop opnået enighed om at fremrykke
påbegyndelsen af serieudrustning fra juli til slutningen af maj/starten af juni, så det ikke kommer i konflikt
med sommerferien. Fremrykkelse af serieudrustningen vil således fremgå af proceslinjen ovenfor fra
næste måneds rapportering.
Planen understøtter fortsat, at de seks første IC3 er udrustet ved udgangen af året, som er en
forudsætning i Trafikplanen med henblik på udrustning af alle IC3 tog senest i 2023. Færdigudrustning af
de 46 tog fremrykkes fra juli 2021 til januar 2021, hvilket skyldes den reviderede tidsplan. Det er således
fortsat forventningen at de 46 tog er klar i 2021, som forudsat i Trafikplanen.
Risikoniveauet er reduceret siden sidst, men er fortsat klassificeret som middel. Sandsynligheden for en
forsinkelse er således reduceret, og der er nu en sandsynlig risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder ift. at
have de seks tog klar ved udgangen af 2019.
4.2.2 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog:
3 ud af 18 er udrustet
Ibrugtag.-
tillad.
Gennemført
APR18
Start
serie
Gennemført
JUL18
KLAR: 12
Rosk-Køge
MAJ19
RISK: Middel
Ingen
buffer
BEHOV: 12
Rosk-Køge
MAJ19
KLAR: 20 tog
(alle)
DEC20
AUG20
4 mdr.
buffer
BEHOV: 8
Oden-Sveborg
PRIMO21
Banedanmark vurderer, at udrustningen af de første 12 MQ tog til Roskilde-Køge overordnet er lettere
udfordret, hvorfor status herfor er gul. Det skyldes, at udrustningen har været sat på pause i en uge, da en
ny STM fejl, som potentielt kunne få indvirkning på driften, blev fundet ifm. en testkørsel. Banedanmark
og DSB har i samarbejde fundet en måde, hvorpå lokomotivføreren kan håndtere fejlen i drift indtil en
varig rettelse ka i ple e teres i STM’e . DSB tog idlertidigt de fire togsæt, so var udrustet, ud af
drift, men togene har fra uge 3 været tilbage i drift.
Derudover afventer Banedanmark Alstoms forslag til en justeret plan, hvor der kan tilføjes buffer, så
togene er klar lidt tidligere. Togene forventes dog fortsat klar i tide til maj 2019. Udrustningen er
genoptaget den 15. januar og det seneste tog blev udrustet på 13 dage, hvilket var i overensstemmelse
med det aftalte. Det er Alstoms plan, at antallet af fitmentdage fra og med tog nummer 8 er nedbragt til
9, hvilket er i overensstemmelse med det aftalte.
Risikoniveauet er grundet den nævnte STM fejl steget, men er stadig klassificeret som middel. Der er en
overvejende sandsynlig risiko for 1-2 måneders forsinkelse, som måles ud over maj 2019.
Som det fremgår af proceslinjen er der med den reviderede tidsplan nu genintroduceret lidt buffer for de
resterende otte tog. Togene vil efter planen være klar i august 2020 og dermed i god tid inden togene skal
bruges på strækningen Odense-Svendborg primo 2021. Som det fremgår af Fjernbane Øst-kapitlet, er det
dog lige nu Banedanmarks vurdering, at denne strækning først kan ibrugtages senere.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
9/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0010.png
4.2.3 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog:
14 ud af 41 er udrustet
BEHOV: 29
Str.-Thisted
4. kvt. 2019
BEHOV: 43
Str.-Holstebr
DEC20
Ibrugtag-
ningstillad.
Gennemført
MAR18
Start
serie
Gennemført
JUN18
KLAR: 29 tog
Str.-Thisted
JUN19
3 mdr.
buffer
KLAR: 43
(alle)
4 mdr.
buffer
JUL20
RISK: Ubetydeligt
Banedanmark vurderer, at der er god fremdrift i udrustningen og forventer at have 29 tog klar juni 2019,
hvilket dermed er i god tid inden ibrugtagning af strækningen Struer-Thisted. Serieudrustningen
fortsætter og udrustningen bliver stadig gennemført på under 6 dage som er den aftalte varighed. På
baggrund af den gode fremdrift, og at Banedanmark forventer, at togene er klar i tide, er status i
proceslinjen grøn.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som ubetydeligt.
4.2.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype):
0 ud af 2 er udrustet
Antal serietog:
0 ud af 39 er udrustet
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC 20
Ibrugtagnings-
tilladelse
•APR20
RISK: Middel
Start
serie
APR20
KLAR: 12 tog
Roskilde-Køge
•OKT20
•SEP20
•RISK:
Middel
2 mdr. buffer
Alle aktiviteter følger planen, og udrustning af det første FoC forventes igangsat i maj 2019. Der pågår dog
drøftelser mellem Alstom og Lokaltog i forhold til at definere omfang og ansvarsfordeling for
klargøringsaktiviteter inden udrustningen kan igangsættes. Banedanmark vurderer dog, at der overordnet
er god fremdrift. Da de 12 tog forventes klar i september 2020, og dermed i tide til trafikoverdragelsen af
Roskilde-Køge i december 2020, er status derfor grøn.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er en overvejende sandsynlig
risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, som måles op mod at have de 12 tog udrustet i september 2020.
4.2.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype):
0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog (serieinstallation):
0 ud af 24 er udrustet
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
10/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0011.png
Ibrugtag.-
tillad.
SEP19
OKT19
RISK: middel
2 mdr. buffer
Start
serie
OKT19
JAN20
KLAR: 10
JUN20
AUG20
3 mdr. buffer
BEHOV: 10
Trafikplan
DEC20
KLAR: 12
Køge-
Næstved
AUG20
OKT20
8 mdr. buffer
BEHOV:12
Køge-Nstved
MID21
KLAR: 25
FEB21
AUG21
RISK: middel
Banedanmark vurderer, at der overordnet er god fremdrift og forventer at have 12 tog (ud af en serie på
25) klar oktober 2020 og dermed med en buffer, inden de skal bruges på Køge-Næstved medio 2021.
Status herfor er derfor grøn. Den forventede gennemførelse af milepælene ovenfor er justeret grundet
den reviderede udrustningsplan, samt at det har været nødvendigt at øge antallet af fitmentdage pr. tog,
da DSB skal have tid til at gennemføre nogle klargøringsaktiviteter, inden selve udrustningen kan
igangsættes. Gul status afspejler således den justerede plan. Alstoms designaktiviteter forløber
planmæssigt, og vurderingen er, at udrustningen af FoC kan igangsættes i begyndelsen af marts 2019.
Ibrugtagningstilladelsen forventes opnået i oktober 2019, hvilket er i overensstemmelse med det aftalte
med forligskredsen i november 2018.
Risikoniveauet for at have de 25 tog klar er reduceret siden sidst og er klassificeret som middel, hvilket
skyldes, at der nu er indgået aftale om en ny udrustningsplan. Der er nu en sandsynlig risiko for en
forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket måles op mod juli 2021.
Banedanmark vurderer ligeledes Trafikplansmilepælen om at have ti tog klar i december 2020 kan
overholdes endda med en buffer. Det er endnu ikke afklaret, hvornår samtlige 25 skal være klar til at
sætte i drift.
4.2.6 DSB IR4
DSB har ønsket, at muligheden for at udruste IR4 holdes åben for at kunne skabe den nødvendige
robusthed i tilgængeligt materiel. Det er også Banedanmarks anbefaling, at muligheden for at udruste IR4
serien holdes åben, mens Alstom viser, at de kan levere på IC3-toget. Derfor arbejder Alstom videre på
designet og indkøb til FoC med henblik på at kunne udruste IR4 FoC.
4.2.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Det første arbejdskøretøj er udrustet, og Alstom skal nu gennemføre nogle retrofitaktiviteter inden det
kan gennemføre dynamiske test. Alstom forventer at gennemføre disse aktiviteter i slutningen af
januar/start februar. Banedanmark arbejder på at opnå de nødvendige godkendelser for at kunne
gennemføre tests.
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger.
Selvom der findes andre måder at løse en eventuel mangel på udrustede arbejdskøretøjer, er det vigtigt
at få udrustet flåden af arbejdskøretøjer
og gerne i et passende tempo. Banedanmark og Alstom
arbejder fortsat på at finde måder at udruste arbejdskøretøjerne på gennem en simplere prototypeproces
for at sikre et hurtigere udrustningstempo.
Risikoniveauet er reduceret siden sidst og er klassificeret som middel. Årsagen er den nye
udrustningsplan, der er en del af Settlement Agreement med Alstom. Der er en sandsynlig risiko for en
forsinkelse på 3-4 måneder, som måles op mod den nuværende udrustningsplan.
4.2.8 DSB ET (Øresundstog)
Udrustningen af Øresundstogene er lige nu under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de
svenske operatører), hvor forskellige muligheder undersøges. Grundet denne udestående afklaring,
eksisterer der pt ingen planer for udrustningen og dermed risikovurderes togtypen ikke for nuværende.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
11/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
12/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0013.png
5
Overordnet status:
Fjer
a e Vest
Den overordnede status er fortsat markeret grøn, da strækningen Lindholm-Frederikshavn som planlagt
blev sat i drift med det nye signalsystem, hvor driften siden har været tilfredsstillende, samt, at det
samlede projekt forventes at kunne gennemføres som forudsat i Anlægsplanen.
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er defineret i Anlægsplanen 2018. Den første
strækning, Frederikshavn-Lindholm er nu sat i drift, og fokus er derfor på at sikre et driftsstabilt produkt
forud for ibrugtagning af hovedstrækningen Fredericia-Aalborg, inden denne strækning skal elektrificeres
forud for indsættelse af Fremtidens tog.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
2021
Ultimo 2021
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Driftstabilt produkt
Start installation
inkl. RDT på Thisted- Aarhus-Aalborg
Langå- Holstebro
5.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
5.2.1 Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL N)
RDT start
DK2.0 test start
DK2.0 ibrugtagning
Final Acceptance
Gennemført DEC18
FEB19
SEP19
RISK: middel
2. halvår 2019
Banedanmark igangsatte pålidelighedstesten (RDT) den 1. december 2018, som danner grundlaget for
Banedanmarks accept af systemet i anden halvdel af 2019. Testen forløber planmæssigt, og der er indtil
videre ikke set nogle komplikationer, som skulle gøre, at Banedanmark ikke forventer, at testen kan
godkendes. Det er fortsat forventningen, at den planlagte softwareopgradering, kaldet DK2.0,
implementeres i efteråret 2019. Dennes ydeevne vil også danne grundlaget for den endelige accept, og
kravet er, at softwaren skal være i drift i to måneder på tilfredsstillende vis. Den endelige plan frem imod
Final Acceptance forventes konsolideret slut januar. Indtil da foretager Banedanmark ingen
farvevurdering af milepælene ovenfor.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er en sandsynlig risiko for en
forsinkelse på 1-2 måneder, som vurderes i forhold til at være klar til at idriftsætte af DK 2.0 opgradering i
september 2019.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
13/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0014.png
5.2.2 Thisted-Struer (RO8) (ekskl. Struer St.)
Design
Gennemført
Installation
JAN 19
Test*
FEB19
Ibrugtag-
ningstilladel.
Klar til
ibrugtagning
6 mdr.
buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2020
Afventer
Ultimo 4. kvt. 19
planlægning, men
RISK: middel
forventes klar i tide
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Banedanmark forventer, at strækningen er klar til ibrugtagning ultimo fjerde kvartal 2019. Der er dermed
en buffer på 6 måneder ift. Anlægsplanen, og status, er derfor grøn selvom der er udfordringer, jf.
nedenfor.
Som rapporteret sidst har der været udfordringer ifm. installationsarbejdet, hvilket betyder at
leverandørens integrationstest igangsættes senere en planlagt, hvilket skubber til Site Acceptance Test
(SAT). Som rapporteret igangsættes Banedanmarks testforløb primo februar. De første tests var egentlig
planlagt til at strække sig over to uger, men Banedanmark har grundet forsinkelserne og manglende
indkøb af visse komponenter, været nødt til at begrænse såvel varighed som omfang af testen. Der pågår
drøftelser med leverandøren for at opnå enighed om en konsolideret plan henset til omtalte forsinkelser.
Denne plan forventes fortsat klar ved udgangen af januar 2019.
Risikoniveauet er øget siden sidst, men er stadig klassificeret som middel. Forøgelsen skyldes
afhængigheden til implementeringen af softwareopgraderingen DK2.0 på Frederikshavn-Lindholm. Denne
skal være i tilfredsstillende drift før Thisted-Struer kan ibrugtages, og da planen for implementeringen
som nævnt endnu skal konsolideres helt med leverandøren, vurderes risikoniveauet denne gang lidt
højere. Medvirkende årsag er desuden de nævnte udfordringer med Banedanmarks testforløb, som gør,
at yderligere tests skal planlægges til et senere tidspunkt, hvilket øger risikoen for at finde fejl og mangler
sent i forløbet. Vurderingen er derfor nu, at der er en overvejende sandsynlig risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til at være klar til ibrugtagning af strækningen i 4. kvartal 2019.
5.2.3 Langå-Struer-(Holstebro N) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Design
Gennemført
NOV18
Installation
JUN19
AUG19
Test*
AUG19
JAN20
Ibrugtag-
ningstilladelse
Afventer
planlægning**
Klar til
ibrugtagning
***
MAJ20
OKT20
2 mdr. buffer
Ibrugtag.
Anlægsplan
DEC20 (K21)
RISK: ubetydelig
*Start SAT (Site Acceptance Test)
**At
der ikke er et estimat for denne milepæl er ikke kritisk henset til, at ibrugtagning først kan ske fra december 2020.
*** Leverandøren planlægger at være klar til ibrugtagning her
Leverandøren har leveret en revideret plan for strækningen, som pt. er ved at blive vurderet. Baggrunden
for dette er dels forlængelsen af strækningen (til Holstebro), som har krævet ændringer i designet, men
også bl.a. forsinkelser af installationsarbejdet, hvilket skubber til milepælene ovenfor, hvorfor disse er
vurderet gule. Leverandøren forventer nu at være klar med sin leverance i oktober 2020, men
Signalprogrammet har først planlagt ibrugtagning fra december 2020 (K21) grundet trafikplanens
materielkrav. Banedanmark forventer, at en konsolideret plan ligger klar ved udgangen af januar 2019.
Det er dermed fortsat Banedanmarks forventning, at strækningen kan sættes i drift som forudsat i
Anlægsplanen, men bufferen er nu begrænset.
Risikoniveauet er øget siden sidst, da sandsynligheden for en forsinkelse vurderes at være øget, grundet
ovenstående, men konsekvensen vurderes at være på under en måned. Risikoniveauet er fortsat
klassificeret som ubetydeligt.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
14/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0015.png
5.2.4 (Vejle)-Holstebro (RO4)
Design
APR19
MAJ19
Installation
DEC19
Test*
MAR20
Klar til
ibrugtagning**
OKT20
5 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. kvt. 21
RISK: ubetydelig
*Start SAT (Site Acceptance Test)
** Leverandøren planlægger at være klar til ibrugtagning her. Strækningen kan dog reelt først sættes i drift, når
Langå-Struer-(Holstebro N) er ibrugtaget (december 2020).
Leverandøren forventer nu først at kunne levere det endelige design til Banedanmarks godkendelse i maj
2019, hvilket skyldes, at Banedanmark er lidt forsinkede med at levere visse input, som dog nu leveres.
Derfor fastholdes status for denne milepæl gul. Det er Banedanmarks forventning, at øvrige milepæle kan
fastholdes på trods af denne mindre forsinkelse. Banedanmark forventer fortsat, at strækningen som
udgangspunkt er klar til ibrugtagning i oktober 2020, dvs. med en buffer på knap et halvt år ift. det
forudsatte i Anlægsplanen. Ibrugtagning af denne strækning er dog bundet af, at den foregående
strækning, Langå-Struer-(Holstebro N) er ibrugtaget forinden. Jf. afsnit 5.2.3 kan dette først ske i
december 2020 og ibrugtagning af de to strækninger vil ikke ske samtidig.
Risikobilledet er øget en smule siden sidst grundet ovenstående forsinkelse, men er fortsat klassificeret
som ubetydeligt.
Banedanmark kan i øvrigt orientere om, at det er besluttet at sammenkæde denne strækning med
Herning-(Skanderborg) (RO7), da denne alligevel skal sættes i drift senest tre måneder efter (Vejle)-
Holstebro. Banedanmark er derfor nu i gang med at udarbejde ændringsanmodningen til leverandøren og
en række planlægningsworkshops igangsættes i februar 2019.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
15/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0016.png
6
Overordnet status:
Fjer
a e Øst
Banedanmark planlægger fortsat med ibrugtagning af Roskilde-Køge fra maj 2019. Det er fortsat
Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning af Køge-Næstved kan finde sted fra fjerde kvartal 2020 og
dermed indenfor Anlægsplanen, som tilsiger senest medio 2021. Der arbejdes fortsat på en konsolideret
plan. Overordnet status fastholdes derfor som gul.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af
proceslinjen herunder.
Fokus er at ibrugtage teststrækningerne og Ringsted-Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrificeres, og
elektriske tog indsættes. Derudover skal Signalprogrammet sikre et driftsstabilt produkt forud for
ibrugtagning af København-Peberholm.
2. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
2. kvt 2021
2. kvt. 2022
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af Køge-
Ibrugtagning af
Driftsstabilt produkt
Ibrugtagning af af
Næstved
Næstved-Nykøbing F.
København-
(Øst EDL Syd)
(forudsætning for
Peberholm
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
6.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.2.1 Teststrækning Roskilde-Køge (EDL N)
Design
Gennemført
*Trial Run gennemført
Installation
Gennemført DEC18
Test*
FEB19
MAR19
Ibrugtag-
ningstilladelse
APR19
Klar til ibrugtag.
MAJ19
Risiko: middel
Ibrugtag.
Anlægsplan
Medio 2019
Alle parter arbejder fokuseret frem imod at kunne sætte strækningen i drift i slutningen af maj 2019.
Dette er nu også afspejlet i Banedanmarks Anlægsplan 2018-30, som blev opdateret i december 2018.
Opdateringen fremgår derfor også nu af den sidste milepæl ovenfor. Status er nu gul, da Banedanmarks
testforløb afsluttes senere end planlagt jf. nedenfor.
De sidste installationsarbejder er nu gennemført, og Banedanmarks testforløb blev igangsat i uge 50. Her
blev ikke fundet nye fejl. Banedanmarks testforløb forventes afsluttet lidt senere end planlagt, hvorfor
status herfor er gul. Det er dog Banedanmarks vurdering, at dette ikke får indvirkning på øvrige milepæle,
da forsinkelsen er mindre. Derudover gennemfører Banedanmark lige nu en række møder, hvor
midlertidige løsninger til håndtering af kendte fejl og restriktioner drøftes. Der er desuden gennemført en
række testscenarier, hvor kendte fejl er forsøgt fremprovokeret, så de identificerede midlertidige
løsninger kunne afprøves. Dette arbejde fortsætter den kommende tid og Banedanmark vil også sikre, at
uddannelsesmaterialet på den baggrund bliver opdateret.
Derudover har Banedanmark nu nedsat et ibrugtagningsforum, som består af gruppen af interessenter
som ultimativt vurderer, om en strækning kan ibrugtages. Denne gruppe vil mødes regelmæssigt
16/20
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0017.png
fremover. Gruppen vil også håndtere risici og issues frem mod ibrugtagning, hvorfor der fremover ikke vil
blive foretaget en egentlig risikovurdering af strækningen til denne rapport.
Risikoniveauet er øget siden sidst, idet sandsynligheden for en forsinkelse er øget. Det er dog fortsat
klassificeret som middel. Sandsynligheden er øget, da der stadig er en række fejl, som skal håndteres. Der
er således en sandsynlig risiko for en forsinkelse på 3 til 4 måneder, hvilket vurderes i forhold til
ibrugtagning i maj 2019.
6.2.2 Teststrækning Køge-Næstved (EDL S)
Design
Gennemført
Installation
JUN19
Test*
MAR20
Ibrugtag-
ningstillad.
JUL20
Klar til
ibrugtagning
4. kvt. 2020
RISK: middel
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
*Trial Run gennemført
Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at strækningen kan være klar til ibrugtagning i fjerde kvartal 2020,
og status er derfor grøn, da Anlægsplanen dermed kan overholdes med en buffer på et halvt år. Dette
tager dog ikke højde for tilslutningen til Køge N station, hvor Banedanmark pt. afdækker forskellige
muligheder. Såfremt tilslutningen skal ske inden ibrugtagning af Køge-Næstved, vil det medføre en
opdatering af leverandørens design, hvilket sandsynligvis vil påvirke tidsplanen.
Der er ingen ændringer siden sidst, og Banedanmark arbejder ud fra de samme planforudsætninger som
sidst, selvom konsolideringen fortsat udestår.
Risikobilledet er uændret siden sidst og er fortsat klassificeret som middel. Der er en overvejende
usandsynlig risiko for en forsinkelse på 5-6 måneder, som vurderes i forhold til ibrugtagning 4. kvartal
2020.
6.2.3 København-Ringsted (RO1)
Den indledende ansøgning om APIS (ibrugtagningstilladelse) blev planmæssigt fremsendt til
Trafikstyrelsen den 21. december 2018 indeholdende en samlet beskrivelse af SP, EP og Kh-Rg. I løbet af
foråret fremsendes yderligere dokumentation til Trafikstyrelsen.
Installation
(slut)
Gennemført
Design
Gennemført
Test
Gennemført DEC18
Ibrugtagningstilladelse
1. kvt. 2019
Der følges løbende op i forhold til leverancer til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for at sikre, at
Banedanmark modtager APIS (ibrugtagningstilladelse) på Den nye bane København-Ringsted i maj 2019.
Den 21. december 2018 modtog projektet en delvis godkendelse af projekteringsnormen, og
projektering/validering er nu igangsat. Tidsplanen er meget stram, men forventes fortsat overholdt til
åbningen den 31. maj 2019.
Den nye bane København-Ringsted færdiggør arbejdet på den nye station Køge N i løbet af 1. kvartal
2019. Den første del af 0-løsningen, som forligskredsen tilsluttede sig i 2018, færdiggøres inden den
officielle indvielse af banen den 31. maj 2019: Udover tilslutning af den nye bane til den eksisterende
infrastruktur og betjening af Ringsted St. ad den nye bane vil denne tilslutningsløsning resultere i to nye
spor gennem stationen. Løsningen er samtidigt en forudsætning for en eventuelt senere opgradering af
hastigheden gennem stationen til 180 km/t (0+-løsningen) og etableringen af en niveaufri udfletning
mellem den nye bane og strækningen Ringsted-Næstved. Dermed vil der være kapacitet til to tog i timen
hver vej. Efter åbningen af banen vil der blive arbejdet videre med 0-løsningen for at sikre kapacitet på
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
17/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0018.png
Ringsted St. til køreplansoplæggene for 2020-2024. 0-løsningen ventes færdiggjort ultimo 2019, hvorefter
det fra 2020 vil være muligt at køre op til fire tog i timen hver vej. I de første år vil der blive anvendt
eksisterende, konventionel signalteknologi (kaldet fem-bloks løsningen), indtil der er tilstrækkeligt mange
tog udstyret med ERTMS til at kunne betjene banen uden negative konsekvenser for den samlede
trafikbetjening under ét. Det forventes at den nye strækning kan ibrugtage ERTMS fra og med 2024.
6.2.4 Odense-Svendborg (RO10)
Design*
Gennemført
NOV17
Installation*
OKT19
MAR20
Test**
OKT20
NOV20
Ibrugtag.-
tillad.
Afventer
planlægning
Klar til
ibrugtagning
JAN21
RISK: høj
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a.
grundet det store antal overkørsler på strækningen).
**Trial Run gennemført
Som rapporteret sidst er installationsarbejdet forsinket, hvilket har konsekvenser for de øvrige milepæle.
På den baggrund har der været tæt dialog med leverandøren for at vurdere, hvorvidt dette ville få
konsekvenser for ibrugtagningsdatoen, som er udfordret. Der udestår fortsat nogle drøftelser herom og
leverandøren har endnu ikke leveret deres endelige tidsplan, men Banedanmark vurderer på nuværende
tidspunkt, at alt tyder på, at ibrugtagning forsinkes, og at Anlægsplanen ikke kan overholdes. Status er
derfor gul.
Risikoniveauet er øget siden sidst og er klassificeret som højt. Sandsynligheden for en forsinkelse ud over
januar 2021 er således øget, idet Banedanmark ikke har set beviser på, at leverandøren kan håndtere de
allerede opståede forsinkelser. Banedanmark forventer ikke, at hele forsinkelsen kan mitigeres.
6.2.5 Næstved-Nykøbing F. (RO7b)
Design
MAR20
Installation
JUL21
Test*
OKT21
Ibrugtagningstill
ad.
NOV21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
RISK: ubetydelig
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
*Trial Run gennemført
Leverandørens aktiviteter forløber planmæssigt, og det er fortsat Banedanmarks vurdering, at fremdriften
er tilfredsstillende. Status for strækningen er grøn, da Anlægsplanen forventes overholdt med en buffer
på et halvt år.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er fortsat klassificeret som ubetydeligt.
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
18/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030526_0019.png
7
Overordnet status:
S- a e
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte projektet i 2021 som forudsat pågår fortsat,
og den overordnede status er på den baggrund fortsat rød. Banedanmark vurderer, at der er
overhængende sandsynlighed for, at projektet vil blive forsinket ind i 2022. Når arbejdet med planen
er afsluttet vil eventuelle justeringer blive afspejlet i overblikket nedenfor og i de enkelte
strækningsgennemgange.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Projektets kritiske vej består af ibrugtagningstidspunkterne for de enkelte strækninger, som senest
oplyst i Anlægsstatus, hvor den sidste strækning ibrugtages senest i 2021. Da der ikke er nogen
tidsmæssig reserve, er alle ibrugtagningstidspunkterne kritiske. Det skyldes, at forsinkelser af én
strækning i udgangspunktet kan påvirke efterfølgende strækninger, herunder den sidste strækning,
Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO4) som skal ibrugtages senest i 2021, jf. planen fra oktober
2016.
Maj 2018
DORF
ibrugtagning
(gennemført)
Maj 2019
2. kvt. 2019
2019
2020
2021
2021
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af
•Ibrugtagning
af
Jægers-
Farum-Ryparken Ringbanen
borg/Klampenb (RO3.1)
(RO6)
org-Svane-
møllen
/Ryparken (RO2)
•Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning
Svanemøllen-
Sydhavn-Køge Carlsberg-
Carlsberg/Bavne (RO5)
Frederikssund/H
høj (RO3.2)
øje Taastrup
7.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
7.2.1 Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2)
Design
APR18
•Gennemført
Installation
JAN19
•APR19
Test afsluttet*
•MAR19
APIS
•MAJ19
Ibrugtagning
MAJ19
•RISK:
høj
Ibrugtagning
MAJ19
Anlægsstatus
*Anden operationelle test
Eneste ændring i milepælene ovenfor er, at installationsarbejdet nu forventes afsluttet i april, men det
er Banedanmarks vurdering, at dette ikke har konsekvenser for ibrugtagning i maj 2019.
Der er foretaget en risikovurdering af strækningen til denne rapport, men ligesom det er tilfældet for
Roskilde-Køge foretages der ikke en standard risikovurdering af denne strækning fremover, da
ibrugtagning nu er så tæt på, at Banedanmark i stedet overgår til at følge risici gennem et
ibrugtagningsforum, hvor issues og risici håndteres frem mod ibrugtagning. Status herfra
afrapporteres.
Signalprogrammet
S-bane
19/20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
Denne måned er risikoniveauet øget, og der er således nu en høj risiko for en forsinkelse ud over maj
2019 på 3-4 måneder. Dette skyldes, at den seneste tidsplan fra leverandøren viser, at en del
dokumentationsleverancer formentlig ikke kan leveres til tiden, hvilket betyder, at den tid, som
Banedanmark har afsat til udarbejdelse og gennemgang af sikkerhedsdokumentation presses.
Drøftelser pågår for at undersøge om en eventuel forsinkelse af leverandørens leverancer kan
håndteres i den samlede plan.
Udover ovenstående er det fortsat systemets modenhed, som har Banedanmarks fokus. Endnu en
system FAT er planlagt til starten af februar, og den anden operationelle test er planlagt til starten af
marts. Begge tests vil give en indikation af systemets kvalitet.
Signalprogrammet
S-bane
20/20