Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
2030524_0001.png
Status om Signalprogrammet
Januar 2019
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030524_0002.png
Punktlighed på ERTMS-strækningen i Nordjylland
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030524_0003.png
Status for IC3
IC3-toget fra Langå har fået ibrugtagningstilladelse og den
første pålidelighedstest er gennemført.
For at sikre tilstrækkelig fremdrift og fokus har Banedanmark,
DSB og Alstom nedsat en task force.
Gruppen mødes ugentligt og der er netop opnået enighed om
at fremrykke påbegyndelsen af serieudrustning fra juli til
slutningen af maj/starten af juni, så det ikke kommer i konflikt
med sommerferien.
Med den reviderede plan fra Alstom er både sandsynligheden
for en forsinkelse og konsekvensen, hvis den skulle indtræffe
faldet. Der er dog en forsinkelse på 1-2 måneder. Planen
understøtter fortsat, at de seks første IC3 kan blive udrustet
inden udgangen af året.
Det er fortsat forventningen, at de 96 IC3-tog vil være
udrustet ultimo 2023.
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030524_0004.png
Status på ombordudrustningsprojektet
DSB MQ:
Udrustningen af de første 12 MQ tog til Roskilde-Køge er overordnet lettere udfordret, da udrustningen har været sat på
pause i en uge. Det skyldes fundet af en ny fejl i oversættelsesmodulet (STM) ifm. en testkørsel, som potentielt kunne få
indvirkning på driften. Togene skal være klar til maj, hvilket de med den nuværende plan lige præcis vil være.
Pga. STM fejlen valgte DSB at tage de fire allerede udrustede togsæt ud af drift. Disse blev genindsat i driften i uge 3, og
udrustningen af togene blev genoptaget den 15. januar. Banedanmark og DSB har i samarbejde fundet en måde, hvorpå
STM fejlen kan håndteres indtil en varig rettelse kan implementeres i
STM’en.
Fejlen medfører dog en lille forøgelse i
risikoen for en forsinkelse. Banedanmark afventer Alstoms forslag til en justeret plan, hvor der kan tilføres buffer.
Det er forventningen, at de resterende otte tog, der skal bruges på Odense-Svendborg, vil være klar i august 2020 og
dermed i god tid inden togene skal bruges på strækningen Odense-Svendborg primo 2021.
Lokaltog Lint 41:
Der er indgået en politisk aftale om udskyde overdragelsen af trafikken til Region Sjælland med et år.
Banedanmark vurderer, at der er god fremdrift, og de 12 tog forventes klar i september 2020 og dermed i tide til
trafikoverdragelsen af Roskilde-Køge i december 2020
DSB’s Abs’er:
Banedanmark forventer, at DSB’s ABs’er
vil være klar til ibrugtagning af Køge-Næstved medio 2021. Der er en buffer på 8
måneder til de påkrævede 12 tog forventes at være udrustet til de skal sættes i drift mellem Køge-Næstved.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030524_0005.png
Status på ombordudrustningsprojektet
Arriva Lint41:
Serieudrustningen af Arrivas Lint41 fortsætter og forløber planmæssigt. Der er nu udrustet 15 ud af 41 tog, og de 29
tog, som Arriva har ønsket udrustet til at befare strækningen Struer-Thisted forventer Banedanmark vil være klar i juni
2019. Udrustningen bliver gennemført på under 6 dage, hvilket er den aftalte varighed.
Øresundstogene:
Udrustningen af Øresundstogene er under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de svenske
jernbanevirksomheder). Der er taget kontakt til Skånetrafikken for at drøfte, hvordan de dansk- og svenskejede
Øresundstogsæt sikres rettidigt ombygget.
IR4:
Både Banedanmark og DSB ønsker at holde muligheden for at kunne udruste IR4 åben indtil Alstom viser, at de kan
levere på IC3-toget. Derfor arbejder Alstom videre på designet og indkøb til First of Class med henblik på at kunne
udruste IR4.
Banedanmarks arbejdskøretøjer:
Det første arbejdskøretøj er udrustet. Alstom skal nu gennemføre nogle retrofitaktiviteter, inden det kan gennemføre
dynamiske test. Alstom forventer at gennemføre disse aktiviteter i slutningen af januar/start februar.
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030524_0006.png
Status på infrastrukturprojekterne i Vest og Øst
Vest:
Den første ERTMS-strækning Lindholm-Frederikshavn blev planmæssigt sat
i drift den 21. oktober 2018 og Vestprojektet arbejder nu på at kunne
implementere den planlagte softwareopgradering på strækningen i efteråret
2019.
Næste strækning der skal sættes i drift er Struer-Thisted i medio 2020 jf.
Anlægsplanen.
Øst:
Banedanmark planlægger fortsat med ibrugtagning af Roskilde-Køge fra maj
2019. Afsluttende testaktiviteter gennemføres i marts.
Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning af Køge-Næstved
kan finde sted fra fjerde kvartal 2020 og dermed indenfor deadline medio
2021.
Odense-Svendborg:
Installationsarbejdet på Odense-Svendborg er forsinket, hvilket har
indvirkning på de efterfølgende aktiviteter. Alstom har endnu ikke leveret
deres endelige tidsplan, og har dermed ikke vist, hvordan og om de allerede
opståede forsinkelser kan håndteres inden for den aftalte plan.
Banedanmark er derfor i tæt dialog med Alstom herom, men det er
Banedanmarks vurdering, at det ikke vil være muligt at håndtere hele
forsinkelsen, og at ibrugtagning sandsynligvis må udskydes.
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030524_0007.png
S-banen
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte
projektet i 2021, som forudsat, pågår fortsat.
Banedanmark er i tæt dialog med Siemens og vurderer,
at der er stor sandsynlighed for, at udrulningen bliver
forsinket til 2022.
Den næste strækning der sættes i drift er
Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen
planlagt til maj 2019.
Siemens har vanskeligt ved at levere påkrævet
dokumentation til tiden, hvilket presser Banedanmarks
proces. På den baggrund vurderer Banedanmark, at
risikoniveauet er øget. Såfremt en forsinkelse skulle
blive en realitet, vurderer Banedanmark, at der vil være
tale om 3-4 måneder.
Banedanmark drøfter med Siemens, om en eventuel
forsinkelse af leverandørens leverancer kan håndteres i
den samlede plan.
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030524_0008.png
Branchepanelet for Jernbanegodstransport
I regi af Branchepanelet for Jernbanegodstransport fremhævede
jernbanegodsvirksomhederne nogle udfordringer i forbindelse
med Signalprogrammets udrulning.
Jernbanegodsvirksomhederne ser udfordringer med, at:
finansiere det nødvendige ombordudstyr
transportere godset rundt i visse dele af landet pga. den
reviderede strategi for Signalprogrammet.
Derfor har Banedanmark tilbudt, at kortlægge godsbranchens
udfordringer og behov samt udarbejde trafikale løsningsforslag.
Der er endnu ingen jernbanegodsvirksomheder, som har søgt
om støtte fra den pulje på 55 mio. kr., som blev afsat til en
refusionsmodel med aftale om ”En ny Storstrømsbro,
Holstebromotorvejen mv.” af 21. marts 2013.
Arbejdet forventes afsluttet i foråret.
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Kopi til orientering af materiale fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik 21/2-19: - Banedanmarks præsentation vedrørende status for Signalprogrammet, januar 2019. - Banedanmarks præsentation vedrørende en forligsaftale indgået med Alstom. - Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet til forligskredsen (opgjort medio januar 2019)
2030524_0009.png
Veterantogsrapport
Indførelsen af nye signalsystemer medfører udfordringer for håndteringen af den
fremtidige kørsel med veterantog.
Dette er i udgangspunktet kun muligt, hvis veterantogene ligesom andre tog
udstyres med togkontrolsystemer, der lever op til de krav, som følger af
udrulningen af Signalprogrammet.
Ved beslutningen om iværksættelse af Signalprogrammet blev der ikke sat penge
af til at sikre muligheden for veterantogsdrift efter Signalprogrammets udrulning.
På baggrund af veterantogsorganisationernes bekymring, blev der i ”Aftale om en
ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.” afsat 1 mio. kr. (ekskl. moms) til
udarbejdelsen af en analyse af mulighederne for opretholdelsen af
veterantogsdriften.
Der har været et godt og konstruktivt samarbejde mellem Signalprogrammet og
Danske Veterantogsoperatørers Fællesrepræsentation (DVF), som har
repræsenteret veterantogsklubberne.
Der er en række udeståender, der skal afklares før rapporten afleveres, hvilket
forventes at ske inden sommerferien.
Andre lande har også udfordringer med at udruste deres veterantog, og i Frankrig
arbejdes der på en løsning, der potentielt kan løse udfordringen. Det kan derfor
overvejes at følge det franske arbejde.
9