Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 204
Offentligt
2010738_0001.png
Notat
22.01.2019
Hjallese Station
Udvidelse med ekstra spor efter etablering af Odense Letbane
Banedanmark har den 18. januar 2019 modtaget en henvendelse fra Departementet vedrørende
muligheden for at udvide Hjallese Station på Svendborgbanen til to spor, efter at Odense Letbane er
etableret.
Odense Letbane får endestation ved Hjallese Station på Svendborgbanen, på et areal nordøst for den
eksisterende station. Stationen for letbanen udformes med to sideperroner, som for enden af sporene
munder ud i en ny forplads. Den eksisterende fjernbaneperron fjernes, og en ny etableres på den
nordøstlige side af sporet, så der skabes en nem skifteforbindelse til letbanen og den nye forplads.
Mellem den nye forplads og den nuværende forplads sydvest for stationen, etableres en ny gangbro
med trapper og elevatorer.
Odense Letbane har været adspurgt om muligheden for at flytte letbanen længere mod nordøst, således
at der efterfølgende kan etableres et spor mere til Svendborgbanen. Denne løsning er dog dyr, og
forventes at forsinke åbningen af Odense Letbane.
Banedanmark er blevet bedt om at vurdere om der er noget til hinder for, at Svendborgbanen senere
kan udvides med et ekstra spor sydvest for det eksisterende spor.
Banedanmark har foretaget en overordnet vurdering af strækningen mellem overkørslen ved
Odensevej og overkørslen ved Hjallesegade. Det er Banedanmarks vurdering, at der ikke er noget til
hinder for løsningen. På denne strækning er der mulighed for at udvide med et ekstra spor, men det
kræver ekspropriering af arealer, og særligt lige syd for stationen ligger banen tæt på to
erhvervsejendomme, som det kan blive nødvendigt at nedrive. Herudover skal der eksproprieres areal
fra fire beboelsesejendomme, og for mindst to ejendomme vil banen komme så tæt på bygningen, at en
totalekspropriation måske kan blive nødvendig.
På selve stationen vil det blive nødvendigt at foretage en ombygning af den nye gangbro som etableres
i forbindelse med Odense Letbane, idet gangbroen ikke er forberedt på et ekstra spor. Ligeledes skal et
trappeløb og en elevator flyttes, og samlet set vil udgiften til disse ombygninger nærme sig udgiften til
en helt ny gangbro. På den sydvestlige forplads skal der endvidere ske tilpasninger af cykelskure mv.,
for at gøre plads til en ekstra perron ved det nye spor.
Banedanmark har ikke foretaget en analyse af økonomien ved en sådan løsning, da økonomien også
vil afhænge af, om der er tale om at etablere et krydsningsspor på stationen, eller en egentlig
udbygning til dobbeltspor på en længere strækning.
Planlægning
Telefon
Anlægsudvikling
8234 0000
Carsten Niebuhrs Gade 43 Direkte
1577 København V
9139 9826
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(1)