Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 300
Offentligt
2054483_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. april 2019
Strafferetskontoret
Julie Christine Gade Mi-
kkelsen
2018-730-0266
980033
Notits om udenlandske erfaringer
1. Høring om øvrige EU-landes voldtægtsbestemmelse
Justitsministeriet anmodede i efteråret 2018 Danmarks repræsentant i Euro-
just om at indhente oplysninger om, hvordan samtlige EU-landes lovgiv-
ning om voldtægt er udformet. Justitsministeriet har modtaget svar fra alle
EU-lande på nær Cypern, Malta og Luxembourg.
1
Oplysningerne viser, at voldtægtsbestemmelsen i de fleste af de EU-lande,
som Justitsministeriet har modtaget svar fra, i hovedtræk svarer til § 216 i
den danske straffelov.
2
Det vil sige, at bestemmelsen er udformet ud fra et
krav om, at der skal være anvendt ulovlige tvangsmidler (f.eks. vold, trusler
om vold eller ulovlig tvang) i forbindelse med den seksuelle handling, og/el-
ler et krav om, at der er sket udnyttelse af en person, som ikke er i stand til
at modsætte sig handlingen.
Oplysningerne viser dog også, at en række EU-lande i modsætning til oven-
stående har en voldtægtsbestemmelse, som er formuleret ud fra et krav om
manglende samtykke, manglende frivillighed eller mod personens tydelige
modsatrettede vilje til den seksuelle handling.
3
I et enkelt af de hørte lande
er voldtægt defineret som samleje ved vold eller trusler om vold, mens sam-
leje uden samtykke er kriminaliseret i en selvstændig bestemmelse.
4
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
1
2
En samlet oversigt over voldtægtslovgivningen i EU fremgår af bilaget til notitsen.
Bulgarien, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Italien, Letland, Litauen, Po-
len, Portugal, Rumænien, Slovenien, Spanien, Tjekkiet, Ungarn og Østrig.
3
Belgien, Det Forenede Kongerige, Irland, Sverige og Tyskland.
4
Kroatien.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2. Detaljeret høring af udvalgte lande i Europa
Justitsministeriet iværksatte parallelt med høringen af Eurojust en særskilt
og mere detaljeret høring af England, Island, Norge, Sverige og Tyskland,
hvis lovgivning adskiller sig fra den danske voldtægtsbestemmelse (§ 216).
Formålet med høringen var at hente inspiration til, hvordan den danske be-
stemmelse vil kunne ændres. Justitsministeriet har modtaget oplysninger fra
alle landene.
Oplysningerne er indhentet gennem de respektive landes ambassader via
Udenrigsministeriet. Gennemgangen af de enkelte landes lovgivning neden-
for er endvidere suppleret af oplysninger, som Justitsministeriet i øvrigt har
været i besiddelse af.
2.1. England
Det bemærkes indledningsvis, at den danske ambassade i London har været
i kontakt med det engelske justitsministerium med henblik på indhentelse af
oplysningerne. Justitsministeriet har endvidere været i kontakt med en pro-
cedureadvokat (”barrister”) fra England, som har speciale i menneskeret, og
som har omfattende erfaring med at føre sager om voldtægt både som for-
svarer og anklager.
2.1.1. Gældende ret
Seksualforbrydelser er kriminaliseret i The Sexual Offences Act 2003, som
trådte i kraft den 1. maj 2004. Loven byggede på en omfattende gennem-
gang af reglerne om seksualforbrydelser og medførte en moderniseret, tids-
svarende og styrket beskyttelse mod denne type overgreb.
Voldtægt er kriminaliseret i lovens § 1 og omfatter samleje samt oralsex.
Strafbarheden er for det første betinget af, at forholdet er begået uden den
forurettedes samtykke. Gerningspersonen må for det andet ikke med rime-
lighed tro, at den anden part (forurettede) har samtykket. Ved vurderingen
af sidstnævnte betingelse skal alle relevante omstændigheder inddrages,
herunder hvilke skridt gerningspersonen har taget for at fastslå, at den foru-
rettede samtykkede til handlingen.
Samtykkebegrebet er defineret i lovens § 74 og gælder generelt for alle
seksualforbrydelser i loven, som stiller krav om samtykke. Samtykke fore-
ligger ifølge bestemmelsen, når en person vælger at acceptere handlingen,
og personen har friheden og kapaciteten til at træffe et sådant valg. Det føl-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
ger af retspraksis, at beviser, som relaterer sig til ”valget” og ”friheden til at
træffe et sådant valg”, skal fortolkes ud fra en bred fælles forståelse.
I lovens § 75 opstilles endvidere en række bevisretlige formodningsregler
for, hvornår samtykke efter § 74 anses for at være givet. Reglerne indebæ-
rer, at den forurettede ikke kan anses for at have samtykket, når en eller flere
af en række nærmere opregnede omstændigheder foreligger, og gernings-
manden havde kendskab til omstændighederne. Det gælder bl.a., hvis der er
anvendt vold eller trusler om vold umiddelbart før eller under den seksuelle
handling, hvis den forurettede sov eller på anden måde var bevidstløs, eller
hvis den forurettede uden samtykke har indtaget et stof, som kan forårsage,
at den pågældende bliver bedøvet eller overmandet på tidspunktet for hand-
lingen.
Endelig opstilles i lovens § 76 to afgørende formodningsregler for, hvornår
det må have stået klart for gerningspersonen, at den forurettede ikke samtyk-
kede. Det gælder for det første, hvis gerningspersonen bevidst har narret den
forurettede om karakteren eller formålet med den seksuelle handling, eller
hvis gerningspersonen bevidst har narret den forurettede til at samtykke til
handlingen ved at imitere en person, som den forurettede kender personligt.
Det bemærkes, at den engelske voldtægtsbestemmelse allerede før 2003 var
baseret på et krav om manglende samtykke, men at selve begrebet
”samtykke” (§ 74) først blev defineret i loven i 2003. The Sexual Offences
Act 2003 udvidede desuden voldtægtsbestemmelsen til også at omfatte oral-
penetration. Bestemmelsen fik derved et bredere anvendelsesområde.
Det engelske justitsministerium har henvist til, at den forurettedes tidligere
seksuelle historik som udgangspunkt ikke kan anvendes som bevis i sager
om seksualforbrydelser, jf. § 41 i the Youth Justice and Criminal Evidence
Act 1999. Gerningspersonen er dermed afskåret fra at inddrage myter om
voldtægt eller stereotypiske historier under sagen, herunder at forurettede er
promiskuøs og dermed tilbøjelig til at engagere sig i en seksuel handling på
et hvilket som helst tidspunkt.
Det engelske justitsministerium har endvidere henvist til, at den britiske an-
klagemyndighed, the Crown Prosecution Service (”CPS”), alene rejser til-
tale i de tilfælde, hvor der antages at være tilstrækkelige beviser for, at den
sigtede vil blive dømt for den pågældende overtrædelse. Det er endvidere
en betingelse, at strafforfølgelse af den sigtede er i samfundets interesse.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0004.png
I forbindelse med vurderingen af, om der skal rejses tiltale for voldtægt, vil
CPS’ juridiske vejledning om voldtægt og seksualforbrydelser, som bl.a. be-
rører problematikken om samtykke, også blive inddraget.
2.1.2. Erfaringer med gældende ret
Det engelske justitsministerium har oplyst, at voldtægtslovgivningen ikke
er blevet ændret siden indførelsen af the Sexual Offences Act 2003, og at
den engelske regering ikke har planer herom.
Ifølge en artikel fra DR har the Sexual Offences Act 2003 betydet, at anmel-
delserne er steget fra omkring 12.000 til knap 42.000, mens antallet af dom-
fældelser de seneste ti år er steget med 48 pct.
5
Det bemærkes, at den engel-
ske voldtægtsbestemmelse allerede før 2003 byggede på et krav om
samtykke.
En engelsk procedureadvokat (”barrister”), som Justitsministeriet har talt
med, har henvist til, at en standard for registrering af nationale forbrydelser
først blev introduceret i 2002/2003, og at der fra 2005-2013 var en stigning
i antallet af anmeldte voldtægter på 173 pct. Der henvises dog også til, at
der ikke kan drages en direkte parallel mellem lovændringen i 2003 og stig-
ningen i antallet af anmeldelser, da stigningen skyldes en kombination af
flere initiativer på området.
Domfældelsesprocenten i sager om voldtægt i England er på nuværende
tidspunkt ca. 58 pct. Domfældelsesprocenten er altid blevet anset for at være
meget lav, men der henvises dog til, at der heller ikke er taget hensyn til den
præventive effekt og forskelle i måden, som oplysningerne er registreret på.
Endelig har den engelske procedureadvokat anført, at de største udfordrin-
ger forbundet med sager om voldtægt ikke skyldes lovgivningen, men bevi-
serne. Der henvises til, at nye undersøgelser viser, at der er højere tilbøje-
lighed til at frifinde unge mænd end ældre mænd, og at en tredjedel af de
personer, som bliver retsforfulgt i sager om voldtægt, frifindes.
2.2. Norge
Det bemærkes indledningsvis, at den danske ambassade i Oslo har været i
kontakt med det norske Justitsdepartement med henblik på indhentelse af
oplysningerne.
5
https://www.dr.dk/nyheder/udland/samtykke-foer-sex-hvordan-goer-man-lige-det. Det
fremgår ikke af artiklen, hvor de pågældende oplysninger stammer fra.
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0005.png
2.2.1. Gældende ret
Voldtægt er kriminaliseret i den norske straffelovs § 291 og straffer den,
som 1) skaffer sig seksuel omgang ved vold eller truende adfærd, 2) har
seksuel omgang med nogen, som er bevidstløs, eller af andre grunde er ude
af stand til at modsætte sig handlingen, eller 3) ved vold eller truende ad-
færd får nogen til at have seksuel omgang med en anden, eller til at udføre
handlinger, som svarer til seksuel omgang med sig selv.
Overtrædelse af den norske straffelovs § 291 straffes som udgangspunkt
med fængsel indtil 10 år. Efter § 292 er strafferammen dog fængsel fra 3 år
indtil 15 år, hvis der er tale om samleje (vaginalt, analt og oralt) eller indfø-
ring af genstande (vaginalt og analt), eller hvis gerningspersonen har frem-
kaldt en tilstand hos forurettede, som medfører, at vedkommende ikke kan
modsætte sig handlingen, for at opnå seksuel omgang. Er gerningsmanden
tidligere dømt for voldtægt, eller foreligger der grov voldtægt, er strafferam-
men fængsel indtil 21 år, jf. § 293.
Efter den norske straffelovs § 294 straffes endvidere groft uagtsom
voldtægt. Strafferammen er fængsel indtil 6 år, som under skærpende om-
stændigheder kan stige til fængsel indtil 10 år.
Den norske straffelovs § 297 straffer endvidere den, som foretager en
seksuel handling med nogen, som ikke har samtykket heri. Strafferammen
for overtrædelse af denne bestemmelse er bøde eller fængsel indtil 1 år.
Endelig straffes efter § 299 med fængsel indtil 10 år den, som 1) har seksuel
omgang med et barn under 14 år, 2) får et barn under 14 år til at udføre hand-
linger, som svarer til seksuel omgang med sig selv, eller 3) foretager en kva-
lificeret seksuel handling med et barn under 14 år.
2.2.2. Baggrunden for gældende ret
Bestemmelsen om uagtsom voldtægt blev indsat ved en ændring af den nor-
ske straffelov i 2000.
Lovændringen byggede på en betænkning fra den Norske Straffelovkom-
mission, som blev nedsat i 1995.
6
Flertallet i udvalget var imod den pågæl-
dende kriminalisering, mens et mindretal ønskede at kriminalisere hen-
holdsvis groft og simpelt uagtsom voldtægt. Flertallet henviste bl.a. til, at
det ikke var tilstrækkeligt at begrunde en kriminalisering af uagtsom
6
NOU 1997:23 Seksuallovbrudd
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0006.png
voldtægt med, at man derved kunne gøre det lettere at føre bevis for
voldtægter, som i realiteten var forsætlige. Flertallet fandt heller ikke, at et
modificeret skyldkrav i særlig grad ville afhjælpe bevisproblemerne. Ende-
lig ville et uagtsomhedsansvar ifølge flertallet medføre en risiko for
nedsubsumering, idet voldtægter, som i realiteten var forsætlige, kunne
blive bedømt som uagtsomhedshandlinger, da det ville være lettere at be-
vise og begrunde. Ofrenes retsbeskyttelse kunne dermed blive svækket.
7
Justitsdepartementet valgte imidlertid at kriminalisere groft uagtsom
voldtægt. Departementet lagde bl.a. afgørende vægt på, at en kriminalise-
ring af groft uagtsom voldtægt ville styrke retsværnet for voldtægtsofre,
uden at det indebar nogen tilsvarende retssikkerhedsrisiko for gerningsper-
sonen. Kriminaliseringen ville endvidere sende et klart signal om, at sam-
fundet ikke accepterede denne type handlinger.
Justitsdepartementet erkendte, at det var vanskeligt at forudse, i hvilken ud-
strækning den foreslåede bestemmelse ville blive anvendt. Enhver groft
uagtsom voldtægt var imidlertid efter departementets opfattelse én for me-
get, og strafbestemmelsen ville udfylde et behov, selv om antallet af nye
domsfældelser formentlig ville være lavt.
Justitsdepartementet antog desuden ikke, at risikoen for nedsubsumering var
særlig stor, og det blev derfor ikke tillagt særlig vægt i departementets vur-
dering. Departementet mente heller ikke, at kriminaliseringen af uagtsom
voldtægt ville føre til et større fokus på forurettedes optræden end efter de
daværende regler. Uagtsom voldtægt skulle dog betragtes som mindre straf-
værdig end forsætlig voldtægt, hvilket skulle afspejles i en lavere straffe-
ramme.
Endelige lagde Justitsdepartementet stor vægt på, at en række repræsentan-
ter for ofrene – som havde en særlig indsigt i ofrenes situationer – ønskede
en kriminalisering af uagtsom voldtægt.
8
Den Norske Straffelovskommission foreslog i en betænkning fra 2002 om
en ny norsk straffelov at ophæve bestemmelsen om groft uagtsom voldtægt.
9
Bestemmelsen er imidlertid videreført med den nye norske straffelov (lov
nr. 28 af 20. maj 2005).
2.2.3. Erfaringer med gældende ret
7
8
Straffelovrådets betænkning nr. 1534/2012 om seksualforbrydelser, side 213-214
Ot.prp. nr. 28 (1999-2000), side 37-38
9
NOU 2002:4
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0007.png
Det fremgår af forarbejderne til kapitlet om seksualforbrydelser i den nye
norske straffelov, at § 294 om groft uagtsom voldtægt kun havde været an-
vendt i et forholdsvis beskedent omfang. Bestemmelsen havde dog ifølge
Justitsdepartementet haft en betydning, bl.a. i forbindelse med kvalificerede
forhold, som lå tæt op ad forsætlig voldtægt. Det var endvidere departemen-
tets opfattelse, at hvis man ikke videreførte bestemmelsen, ville man ude-
lukke alvorlige integritetskrænkelser fra strafansvar, hvilket ville harmonere
dårligt med de værdier, som straffelovgivningen skulle beskytte. En ophæ-
velse af § 294 ville dermed kunne få en uønsket og uheldig signaleffekt.
10
Justitsdepartementet udtalte endvidere, at den begrænsede brug af bestem-
melsen ikke gav nogen entydig information om dens værdi eller betydning.
Departementet satte dog spørgsmålstegn ved, om bestemmelsen blev an-
vendt for lidt. Det fremgik heller ikke af retspraksis, i hvilken grad anklage-
myndigheden eller domstolene systematisk vurdererede subsidiær til-
tale/domfældelse for groft uagtsom voldtægt ved frifindelse for forsætlig
voldtægt.
11
Det danske Straffelovråd henviser i betænkning nr. 1534/2012 om seksual-
forbrydelser til artiklen ”Voldtektslovgivning på ville veier? – Straffelovens
§ 192”. I artiklen behandles spørgsmålet om, hvorvidt ændringen af den nor-
ske straffelov i 2000, herunder særligt kriminaliseringen af groft uagtsom
voldtægt, har betydet, at der er sket flere domfældelser for voldtægt. Artik-
len bygger på statistisk materiale fra 1997 til 2007 om antallet af anmeldel-
ser og domfældelser for voldtægt i Norge.
Det konkluderes i artiklen, at der ikke er sket nogen stigning i antallet af
domfældelser i forhold til antallet af anmeldelser.
Det konkluderes endvidere, at de statistiske oplysninger indikerer, at en
nedsubsumering i form af, at egentlige forsætlige voldtægter i stedet er ble-
vet klassificeret som groft uagtsomme, finder sted. Det er i den forbindelse
forudsat, at der hvert år er en nogenlunde fast procentdel af de anmeldte for-
hold, der udgør reelle forsætlige voldtægter.
Der er endvidere en meget lille sandsynlighed for, at de gerningspersoner,
som dømmes for groft uagtsom voldtægt, ville være blevet frifundet for for-
sætlig voldtægt efter retstilstanden i Norge før år 2000.
10
11
Ot.prp nr. 22 (2008-2009), side 231ff.
Ot.prp nr. 22 (2008-2009), side 235ff.
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0008.png
Det konkluderes afslutningsvis i artiklen, at groft uagtsom voldtægt ikke bør
afkriminaliseres, blot fordi kriminaliseringen har ikke ført til flere domfæl-
delser for voldtægt. Groft uagtsom voldtægt findes således i sig selv at være
en krænkelse af den seksuelle integritet, som bør være belagt med straf.
12
2.2.4. Overvejelser om samtykkebaseret lovgivning
De norske myndigheder har ad flere omgange overvejet, hvorledes den nor-
ske voldtægtsbestemmelse skulle udformes, herunder om manglende
samtykke skulle indgå direkte i bestemmelsen.
Justitsdepartementet har tidligere henvist til, at det var tvivlsomt, om en be-
stemmelse om seksuel omgang uden samtykke ville være særlig praktisk,
at
det kunne være vanskeligt at føre bevis for manglende samtykke,
at
et
samtykkekrav ville kunne føre til et større fokus på offerets adfærd og ud-
tryk for modstand, og
at
ingen af de nordiske lande på daværende tidspunkt
havde en sådan regel.
13
Det norske justitsdepartement har senest i 2013 vurderet, om manglende
samtykke burde have en mere central plads i bestemmelsen om voldtægt.
Justitsdepartementet oplyste i den forbindelse, at det afgørende måtte være,
at alle tilfælde af ufrivillig seksuel omgang dækkes af straffelovgivningen,
som skal give et reelt og effektivt værn mod ufrivillig seksuel kontakt. Det
betyder imidlertid ikke, at alle tilfælde af ufrivillig seksuel kontakt skal klas-
sificeres som voldtægt, eller at voldtægtsbestemmelsen bør udformes lov-
teknisk på en sådan måde, at manglende frivillighed er en eksplicit betin-
gelse for strafansvar.
14
Det centrale for Justitsdepartementets vurdering af spørgsmålet var således,
om der var tilfælde af ufrivillig seksuel omgang, som ikke var dækket af de
gældende bestemmelser i den norske straffelov. Der blev i den forbindelse
henvist til, at al seksuel kontakt skal være frivillig, hvilket også er lagt til
grund i de gældende bestemmelser, som beskriver omstændigheder, som fø-
rer til, at seksuel omgang er ufrivillig eller udelukker samtykke. Diskussio-
nen om voldtægtsbestemmelsen måtte således ikke give indtryk af, at vær-
net mod voldtægt eller andre seksuelle overgreb er svagere, end det er.
12
13
Straffelovrådets betænkning nr. 1534/2012 om seksualforbrydelser, side 217-219
Høringsnotat om endringer i straffeloven 1902 og straffeloven 2005 (personforfølgelse,
voldtekt og andre seksuelle overgrep, formidling av prostitusjon, forberedelse til tvangsek-
teskap, foreldelsesregler mv.), februar 2013, side 27-29
14
Høringsnotat om endringer i straffeloven 1902 og straffeloven 2005 (personforfølgelse,
voldtekt og andre seksuelle overgrep, formidling av prostitusjon, forberedelse til
tvangsekteskap, foreldelsesregler mv.), februar 2013, side 31-35
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0009.png
Departementet var endvidere skeptisk overfor at gøre manglende frivillig-
hed eller samtykke til den centrale betingelse for strafansvar. Justitsdepar-
tementet henviste i den forbindelse til de tidligere overvejelser, som frem-
hævede, at en samtykkebaseret lovgivning kunne føre til øget fokus på og
bevisførelse om forurettedes optræden, som kunne svække værnet mod
voldtægt eller gøre processen mere belastende for den forurettede.
Derfor var det også Justitsdepartementets opfattelse, at hvis der var et be-
hov for at ændre voldtægtsbestemmelsen for at favne flere tilfælde af ufri-
villig seksuel omgang, burde det gøres ved at tilføje en ekstra bestemmelse
til den nuværende. En sådan bestemmelse skulle ramme den, der på anden
måde har seksuel omgang med nogen, som har ikke samtykket til det, dvs.
en ”restkategori”.
Justitsdepartementets overvejelser blev efterfølgende sendt i offentlig hø-
ring hos relevant aktører. Justitsdepartementet valgte at afvise forslaget i
2014-2015, da det rejste principielle spørgsmål, som Justitsdepartementet
ønskede at vende tilbage om ved en senere lejlighed.
15
2.3. Sverige
Det bemærkes indledningsvis, at ambassaden i Stockholm har været i kon-
takt med det svenske justitsministerium og Brottsförebyggenderådet med
henblik på indhentelse af oplysninger.
2.3.1. Gældende ret
Seksualforbrydelser er kriminaliseret i kapitel 6 i den svenske straffelov. Ef-
ter § 1 straffes for voldtægt den, som gennemfører et samleje eller en tilsva-
rende seksuel handling med en person, som ikke deltager frivilligt. Det
fremgår, at frivilligheden kan være kommet til udtryk gennem ord, handling
eller på anden vis.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at det vil bero på en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfælde, om deltagelsen var frivillig. Forskellige
former for manifestation af samtykket vil få en central betydning for vurde-
ringen af frivilligheden, ligesom for vurderingen af gerningspersonens for-
sæt. Udgangspunktet er dog, at den person, som udfører en seksuel handling
med en anden, har et ansvar for at forvisse sig om, at den anden person øn-
sker at deltage. Dette er en konsekvens af, at seksuelle handlinger mod an-
dres vilje er et indgreb i integritetssfæren og en krænkelse af den forurette-
15
Prop 42 L (2015-2016), side 8.
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0010.png
des selvbestemmelse inden for et område, som er centralt for den enkeltes
opfattelse af værdighed.
Hvis en person ønsker at have samleje med en person, der er passiv eller
sender tvetydige signaler, må vedkommende afklare, om den anden person
ønsker det. Det gælder ikke kun i den indledende del af den seksuelle hand-
ling, men i hele den periode, som den seksuelle handling er i gang.
I forbindelse med bedømmelsen af spørgsmålet om, hvorvidt frivillighed fo-
religger eller ej i en konkret sag, vil domstolene skulle foretage en vurde-
ring af parternes handlinger, og hvad som i øvrigt fremkommer om den på-
gældende situation. En sådan vurdering blev dog ifølge den svenske rege-
ring allerede foretaget efter den daværende bestemmelse, når en gernings-
person gjorde indsigelser mod, at et samleje var gennemført uden samtykke.
Det anføres endvidere, at hvad der med rimelighed kan kræves af gernings-
personen for, at den pågældende kunne forlade sig på, at den anden person
deltog frivilligt, bør afhænge af situationen i sin helhed, dog med særlig
vægt på om frivilligheden er kommet til udtryk gennem ord, handlinger el-
ler på anden måde.
16
Den svenske voldtægtsbestemmelse opregner en række tilfælde, hvor en
person aldrig kan anses for at have deltaget frivilligt i et samleje eller en til-
svarende seksuel handling. Det gælder,
hvis
deltagelsen var en konsekvens
af misbrug, vold eller trusler,
hvis
gerningspersonen på utilbørlig vis udnyt-
tede, at forurettede befinder sig en særlig udsat situation, eller
hvis
gernings-
personen på alvorlig vis har misbrugt, at forurettede var i et afhængigheds-
forhold til vedkommende.
Efter § 1 a straffes endvidere den, som begår en handling efter § 1, og som
handler groft uagtsomt i relation til, om den anden person deltager frivilligt.
Som det fremgår af bestemmelsen, sigter den på gerningspersonens tilreg-
nelse i forhold til frivilligheden hos den anden person. Ifølge forarbejderne
til bestemmelsen kan den f.eks. finde anvendelse i situationer, hvor ger-
ningspersonen kunne have gjort noget for at sikre sig, at den anden person
deltog frivilligt, og hvor vedkommende burde have gjort dette.
17
2.3.2. Baggrunden for gældende ret
16
17
Prop. 2017/18:177, side 28-36
Prop. 2017/18:177, side 45-49
10
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0011.png
Den nuværende ordlyd af den svenske voldtægtsbestemmelse trådte i kraft
den 1. juli 2018. Bestemmelsen var hidtil formuleret ud fra et krav om, at
samlejet skulle være begået ved vold, trusler eller udnyttelse.
De svenske myndigheder har oplyst, at baggrunden for den nye voldtægts-
lovgivning var, at man ønskede at rubricere flere gerninger som voldtægt og
samtidig sikre alle menneskers seksuelle integritet. Dette skulle bl.a. ses i
kontekst af en stigning i antallet af seksualforbrydelser i Sverige de seneste
10 år, hvor særligt yngre kvinder har været udsat. Samtidig var #MeToo-be-
vægelsen med til at sætte fokus på seksuelle overgreb, hvilket skabte en
større offentlig debat om emnet.
Disse faktorer bidrog til at skabe politisk medvind for at reformere den tid-
ligere voldtægtslovgivning. Det var den svenske regerings forhåbning, at
man kunne vende den negative udvikling i Sverige og øge bevidstheden om
håndtering af seksuelle overgreb. Det var endvidere forventningen, at den
nye voldtægtslovgivning ville øge beskyttelsen af ofre for seksuelle over-
greb og forbrydelser, særligt børn, ligesom man forventede, at det ville blive
lettere at fælde dom i voldtægtssager, hvor der ikke er anvendt trusler eller
vold.
De svenske myndigheder har endvidere oplyst, at baggrunden for krimina-
liseringen af uagtsom voldtægt særligt var hensynet til beskyttelse af børn.
Udvidelsen var dog ifølge justitsministeren også vigtig for, at politiet og an-
klagemyndigheden fik de rigtige redskaber til at retsforfølge personer, som
har samleje eller anden seksuel omgang med en person mod dennes vilje.
Det var endvidere den svenske regerings opfattelse, at uagtsomme handlin-
ger kunne være meget alvorlige og forårsage væsentlig skade. En krimina-
lisering af groft uagtsom voldtægt kunne således også få betydning i prak-
sis i forhold til at modvirke uønsket adfærd i samfundet.
Regeringen fandt ikke, at risikoen for nedsubsumering var særlig stor, og
det burde således ikke være afgørende for, at en sådan regulering ikke skulle
indføres. Endelig fandt regeringen det naturligt også at tage stilling til, hvad
der kræves i form af gerningspersonens personlige ansvar i forbindelse med
indførelsen af den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse.
18
De svenske myndigheder har oplyst, at flere jurister har været bekymret for,
at den nye voldtægtslovgivning alene ville være et slag i luften, hvis der ikke
18
Prop. 2017/18:177, side 23
11
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0012.png
blev fulgt op med flere ressourcer til det svenske politi, som i forvejen er
hårdt belagt i forhold til opklaring af seksualforbrydelser.
Lagrådet, som består af højesteretsdommere, og som gransker nye lovfor-
slag, kritiserede desuden i januar 2018 lovforslaget for ikke at leve op til
kravet om forudsigelig. Det skyldtes, at der ifølge Lagrådet blev indført en
helt ny kriminel handling med et ubestemt indhold, og at det ikke var til at
forudse i lovteksten, hvilke handlinger som fremover ville være strafbare,
hvis de ikke var omfattet af de opregnede tilfælde (vold, tvang mv.). Græn-
sen mellem frivillighed og ufrivillighed ville derfor i vid udstrækning blive
bestemt af omstændighederne i den enkelte sag, og vurderingen ville af-
hænge af den enkelte dommers normative mening om, hvorvidt en seksuel
handling var frivillig eller ej. Lagrådet fandt desuden ikke, at der var et ret-
ligt behov for ændringen, da de fleste ufrivillige handlinger allerede var
strafbare efter den daværende bestemmelse.
19
Derudover er den nye voldtægtslovgivning blevet kritiseret for at fokusere
mere på en normændring og signaleffekten af et samtykkekrav, end konkret
at sørge for at flere voldtægtssager bliver efterforsket, opklaret og afgjort
ved en domstol.
2.3.3. Overvejelser om betegnelsen ”samtykke” og ”voldtægt”
Den svenske regering fandt det ikke hensigtsmæssigt at anvende begrebet
”samtykke” i bestemmelsen om voldtægt og seksuelt misbrug. Det skyldtes
primært, at ”samtykke” efter den svenske straffelovs kapitel 24, § 7, ud-
gjorde en ansvarsfrihedsregel, som ikke var fuldstændig i overensstemmelse
med, hvordan begrebet ”samtykke” skulle forstås i kontekst af seksuelle
overgreb.
Regeringen fandt derimod, at begrebet ”frivillighed” havde en neutral be-
tydning, som både kunne omfatte aktivitet og passivitet. Der var dog grund
til at overveje, om lovteksten også nærmere skulle opregne, hvad der skulle
betragtes som frivillig deltagelse i en seksuel handling på grund af den kri-
tik, som særligt Lagrådet havde rettet af lovens manglende forudsigelighed.
På den baggrund blev det i lovteksten tilføjet, at frivilligheden skal være
kommet til udtryk gennem ord, handling eller på anden vis, men det var ikke
muligt at angive en nærmere juridisk definition for ”frivillig deltagelse”. Re-
19
http://www.lagradet.se/yttranden/En%20ny%20sexualbrottslagstift-
ning%20byggd%20pa%20frivillighet.pdf
12
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0013.png
geringen mente dog, at voldtægtsbestemmelsen med den foreslåede tilfø-
jelse levede op til kravet om forudsigelighed.
20
Det bemærkes, at den svenske regering som konsekvens af indførelsen af
den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse endvidere overvejede, om
den svenske straffelov fortsat skulle operere med begrebet ”voldtægt”. Der
blev i den forbindelse henvist til, at både sproglige og normative hensyn
talte for bl.a. at ændre betegnelsen voldtægt.
Efter den svenske regerings opfattelse omfattede voldtægtsbestemmelsen i
forvejen langt mere end handlinger, som var begået ved vold. Flere myndig-
heder havde desuden anført, at ordet ”voldtægt” historisk set var forbeholdt
den alvorligste seksuelle overtrædelse, og at denne havde en klar betydning
og mening i offentligheden, som ikke nødvendigvis var baseret på de krav,
som fremgik af loven.
Den svenske regering fandt, at det, som talte afgørende for at bevare beteg-
nelsen ”voldtægt”, var den klare signalværdi, som begrebet havde, og som
indikerede overtrædelsens alvor. En udskiftning til betegnelsen ”seksuelt
overgreb” kunne have den konsekvens, at gerningen ville blive opfattet som
mindre alvorlig. Regeringen fandt derfor, at betegnelsen ” voldtægt” burde
bevares.
21
2.3.4. Erfaringer med gældende ret
De svenske myndigheder har oplyst, at det er for tidligt at konkludere på
den nye voldtægtslovgivning, som trådte i kraft den 1. juli 2018.
Myndighederne har dog henvist til, at det er muligt, at der vil fremkomme
en større offentlig debat om uagtsomhedsansvaret i voldtægtslovgivningen,
når der foreligger statistik over de faktiske konsekvenser.
Det bemærkes, at Sveriges Radio har gennemgået 20 voldtægtssager, som
er begået efter den 1. juli 2018 og derfor er behandlet efter den nye
voldtægtslovgivning.
Gennemgangen viser ifølge Sveriges Radio, at der i de fleste domfældelser
også ville være blevet dømt for voldtægt efter den gamle lovgivning, men
at den nye lovgivning har haft en afgørende indflydelse på dommen i fire
sager. En af sagerne vedrørte en mand, som blev idømt et års fængsel for
20
21
Prop. 2017/18: 177, side 30-31
Prop. 2017/18:177, side 25-26
13
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0014.png
groft uagtsom voldtægt. I de øvrige sager blev mænd idømt to års fængsel
for voldtægt, da de ikke havde forsikret sig om kvindens samtykke. Det be-
mærkes, at mindst en af de fire domme ifølge Sveriges Radio er anket.
22
2.4. Tyskland
Det bemærkes indledningsvis, at den danske ambassade i Berlin har været i
kontakt med det tyske justitsministerium med henblik på indhentelse af op-
lysninger.
2.4.1. Gældende ret
Voldtægt er strafbart efter den tyske straffelovs § 177, afsnit 1, og straffer
den, som imod en andens tydelige (ty.: erkennbare) vilje foretager en seksuel
handling med denne person, eller får denne person til at indgå i en seksuel
handling, eller fremkalder, at denne person indgår i en seksuel handling med
en tredjeperson. Strafferammen er fængsel fra 6 måneder indtil 5 år.
De tyske myndigheder har oplyst, at det er strafbart, hvis en seksuel hand-
ling foretages imod en anden person tydelige vilje (”nej-betyder-nej-løs-
ning”). Den anden person skal således udtrykkeligt have gjort klart, at ved-
kommende afviser den seksuelle handling. Afvisningen kan enten udtrykke
ved erklæring (”nej”) eller opstå ud fra omstændighederne (f.eks. ved gråd
eller skrig).
Efter straffelovens § 177, afsnit 2, kan der endvidere straffes i tilfælde, hvor
offeret ikke er i stand til at danne sig en modstridende vilje eller at udtrykke
denne (f.eks. ved sygdom eller alkoholpåvirkning), eller hvis en sådan mod-
stridende vilje ikke på rimelig vis kan forlanges af offeret (f.eks. ved trusler
om et mærkbart onde).
Straffen er fængsel i mindst et år, hvis gerningspersonen anvender vold el-
ler trusler om vold eller udnytter, at forurettede er i et afhængighedsforhold
til gerningspersonen.
I særligt alvorlige tilfælde er straffen fængsel i ikke mindre end to år. Sær-
ligt alvorlige tilfælde foreligger, hvis der er tale om handlinger, som er sær-
ligt krænkende, herunder hvis der anvendes penetration, eller hvis handlin-
gen er begået af mere end én person.
22
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7084923
14
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
Hvis der anvendes eller besiddes våben eller andre farlige redskaber, eller
hvis den forurettede er i risiko for at lide alvorlig skade, er straffen fængsel
i mindst 3 år, jf. § 177, afsnit 7. Straffen er fængsel i mindst fem år, hvis der
er anvendt våben eller andre farlige redskaber i begyndelsen af den seksu-
elle handling, eller hvis gerningspersonen fysisk misbruger den forurettede
under handlingen, eller i forbindelse med handlingen bringer den foruret-
tede i risiko for at miste livet, jf. § 177, afsnit 8.
2.4.2. Baggrunden for gældende ret
Den tyske straffelovs § 277, afsnit 1, blev ændret i 2016 i forbindelse med
den 50. ændring af straffelovgivningen. Ændringen trådte i kraft den 10.
november 2016.
De tyske myndigheder har oplyst, at den ændrede bestemmelse skulle for-
bedre beskyttelsen af den seksuelle selvbestemmelse. Ofrets vilje skulle der-
for stå i centrum for den strafferetlige beskyttelse frem for, at strafbarheden
skulle være nødvendiggjort af, at gerningspersonen overvandt offerets mod-
satrettede vilje gennem tvang (vold eller trusler om vold). Det skulle alle-
rede være tilstrækkeligt, at den skyldige sætter sig ud over offerets tydelige
modsatrettede vilje (”nej-betyder-nej-løsning”). Når gerningspersonen ved
den seksuelle handling sætter sig ud over offerets betydelige modsatrettede
vilje, overtræder den skyldige allerede her offerets ret til seksuel selvbe-
stemmelse, hvilket er helt uafhængigt af, om offeret forsvarer sig eller ej.
Ændringen havde tillige til formål at implementere artikel 26 i Istanbulkon-
ventionen.
2.4.3. Erfaringer med lovgivningen
Da lovændringen trådte i kraft den 10. november 2016, foreligger der ikke
oplysninger om, hvorvidt bestemmelsen har medført en ændring i praksis,
eller om der er udfordringer forbundet med anvendelsen af bestemmelsen.
De tyske myndigheder har dog oplyst, at de første erfaringer viser, at prak-
sis i forbindelse med de nye bestemmelser fungerer godt, og at der ikke er
kendskab til større udfordringer.
2.5. Island
Det bemærkes indledningsvis, at den danske ambassade i Reykjavik har væ-
ret i kontakt med det islandske justitsministerium med henblik på indhen-
telse af oplysninger.
15
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2.5.1. Gældende ret
Efter den islandske straffelovs § 194 straffes for voldtægt den, som har sam-
leje eller en anden seksuel handling med en person uden dennes samtykke.
Overtrædelse straffes med fængsel i mindst 1 år og højst 16 år.
Samtykke er alene gyldigt, hvis det er givet som følge af den pågældendes
egen frie vilje. Et samtykke kan ikke anses for at være givet, hvis der er an-
vendt vold (herunder frihedsberøvelse, anvendelse af stoffer eller lignende),
trusler eller anden ulovlig tvang. For voldtægt straffes også den, der tilsni-
ger sig samleje, den, som udnytter en andens sindssygdom eller mentale
handicap, og den, der udnytter, at den pågældende ikke er i stand til at mod-
sætte sig handlingen.
De islandske myndigheder har oplyst, at begrebet samtykke ikke er nærmere
defineret i hverken loven eller i forarbejderne, herunder om et samtykke kan
være givet både direkte, indirekte, verbalt eller non-verbalt. Baggrunden
herfor var, at man ikke ønskede at udelukke visse former for samtykke eller
at gøre bestemmelsen for snæver.
2.5.2. Baggrunden for gældende ret
Det islandske parlament vedtog den 23. marts 2018 en ændring af den
islandske straffelovs § 194, som indebar, at kravet om samtykke blev tilfø-
jet direkte i lovteksten. Loven trådte i kraft umiddelbart efter. Det bemær-
kes, at lovforslaget blev fremsat af fem forskellige politiske partier, som
ikke var en del af regeringen.
Kritikken af lovforslaget koncentrerede sig primært om den manglende de-
finition af samtykkebegrebet. Der har ikke været rejst væsentlig kritik af den
ændrede bestemmelse, siden loven blev vedtaget den 23. marts 2018.
2.5.3. Erfaringer med lovgivningen
De islandske myndigheder har henvist til, at det er den generelle opfattelse,
at indførelsen af en samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse i Island ikke
substantielt har ændret den juridiske definition af voldtægt, men at betingel-
serne for voldtægt nu er beskrevet klarere i selve lovteksten. Der henvises i
den forbindelse til, at samtykke altid har været en grundlæggende betingelse
i sager om seksuelle krænkelser, herunder voldtægt, hvilket fortsat gør sig
gældende.
De islandske myndigheder har endvidere oplyst, at der – i hvert fald ikke
indtil videre – har været nogle mærkbare ændringer i retspraksis. Det under-
16
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0017.png
streges dog, at ændringen af § 194 fortsat er ny, og at den derfor ikke er ble-
vet evalueret. Det anføres, at en potentiel udfordring ved den nye voldtægts-
bestemmelse kan være den manglende definition af begrebet samtykke, men
at der ikke indtil videre har vist sig at være problemer forbundet med dette.
2.5.4. Overvejelser om uagtsom voldtægt
Uagtsom voldtægt er ikke kriminaliseret efter islandsk ret. Det blev dog i
2007 overvejet at indføre en sådan bestemmelse i forbindelse med en æn-
dring af den islandske straffelov. Forslaget blev afvist af både juridiske og
praktiske grunde, og der er ikke planer om at genoverveje spørgsmålet.
Bilag
Oversigt over øvrige EU-landes lovgivning om voldtægt
Land
Belgien
Ordlyd
Belgian Criminal Code
17
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0018.png
Bulgarien
Article 375
Rape consists of any act of sexual penetration, of whatever
sort and means, committed on a person who did not consent.
There is no consent when the action was forced by means of
violence, coercion, treats, surprise or trick, and neither when
the act was made possible because of the victim’s physical
or mental disability. Any person who commits the offence of
rape is punished with imprisonment of five to ten years. If
the offence is committed on a minor above the age of 16,
then the offender is punished with imprisonment of ten to fif-
teen years. If the offence is committed on the person of a
child above the age of 14 and below the age of 16, then the
offender is punished with imprisonment of fifteen to twenty
years. Concerned a rape with violence is every act of sexual
penetration, whatever the sort and means, which is commit-
ted on a person of a child which has not reached the full age
of 14 years. In that case the punishment consists of an im-
prisonment of fifteen to twenty years. The punishment con-
sists of an imprisonment of twenty to thirty years if the child
has not reached the full age of ten years.
Section VIII
Debauchery
Article 152
(1) A person who has sexual intercourse with a person of the
female sex:
1. who is deprived of the possibility of self-defence, and
without her consent;
2. by compelling her thereto by force or threat;
3. by reducing her to a state of helplessness shall be pun-
ished for rape by imprisonment for two to eight years
shall be punished for rape by imprisonment for two to eight
years.
(2) For rape the punishment shall be imprisonment for three
to ten years:
1. if the raped woman has not completed eighteen years
of age;
2. if she is a relative of descending line;
3. if it was committed for a second time.
(3) For rape the punishment shall be imprisonment for three
to fifteen years:
1. if it has been performed by two or more persons;
2. if medium bodily injury has been caused;
3. if an attempt at suicide has followed;
4. if it has been committed in view of forceful involve-
ment in further acts of debauchery or prostitution;
5. if it constitutes a case of dangerous recidivism.
(4) The punishment for rape shall be of ten to twenty years,
where:
1. the victim has not turned fourteen years of age;
18
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0019.png
2. severe bodily injury has been caused;
3. suicide has ensued;
4. it qualifies as a particularly serious case.
Cypern
England og Wales
-
Sexual Offences Act 2003
Section 1
Rape
(1) A person (A) commits an offence if—
(a) he intentionally penetrates the vagina, anus or mouth
of another person (B) with his penis,
(b) B does not consent to the penetration, and
(c) A does not reasonably believe that B consents.
(2) Whether a belief is reasonable is to be determined hav-
ing regard to all the circumstances, including any steps A has
taken to ascertain whether B consents.
(3) Sections 75 and 76 apply to an offence under this section.
(4) A person guilty of an offence under this section is liable,
on conviction on indictment, to imprisonment for life.
Section 2
Assault by penetration
(1) A person (A) commits an offence if—
(a) he intentionally penetrates the vagina or anus of an-
other person (B) with a part of his body or anything else,
(b)the penetration is sexual,
(c) B does not consent to the penetration, and
(d) A does not reasonably believe that B consents.
(2) Whether a belief is reasonable is to be determined hav-
ing regard to all the circumstances, including any steps A has
taken to ascertain whether B consents.
(3) Sections 75 and 76 apply to an offence under this section.
(4) A person guilty of an offence under this section is liable,
on conviction on indictment, to imprisonment for life.
Division 7
Offences against Sexual Self-determination
§ 141
Rape
(1) Sexual intercourse or commission of another act of
sexual nature with a person against his or her will by using
force or taking advantage of a situation in which the person
is not capable of initiating resistance or comprehending the
situationis punishable by one to five years’ imprisonment.
(2) The same act:
Estland
19
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0020.png
1) if committed against a person of less than eighteen
years of age;
2) if committed by a group;
3) serious damage is thereby caused to the health of the
victim;
4) it causes the death of the victim;
5) it leads the victim to suicide or a suicide attempt; or
6) it was committed by a person who has previously
committed a criminal offence provided in this Division,
is punishable by six to fifteen years’ imprisonment.
(3) The same act, if committed by a legal person, is
punishable by a pecuniary punishment.
(4) For criminal offence provided for in clause (2) 1) of this
section, the court may impose extended confiscation of
assets or property acquired by the criminal offence pursuant
to the provisions of § 832 of this Code.
Chapter 20
Sex offences (563/1998)
Section 1
Rape (509/2014)
(1) A person who forces another into sexual intercourse by
the use or threat of violence directed against the person shall
be sentenced for rape to imprisonment for at least one year
and at most six years.
(2) Also a person who, by taking advantage of the fact that
another person, due to unconsciousness, illness, disability,
state of fear or other state of helplessness, is unable to de-
fend himself or herself or to formulate or express his or her
will, has sexual intercourse with him or her, shall be sen-
tenced for rape.
(3) If the rape, taking into consideration the pettiness of the
threat or the other circumstances connected with the offence,
is less serious when considered as a whole than the acts re-
ferred to in subsections 1 or 2, the offender shall be sen-
tenced to imprisonment for at least four months and at most
four years. A person who forces another into sexual inter-
course through other than the threat referred to in subpara-
graph 1 shall be sentenced in a similar manner. What is pro-
vided above in this subparagraph does not apply if violence
has been used in the rape.
(4) An attempt is punishable.
Section 2
Aggravated rape (509/2014)
(1) If, in the rape,
(1) grievous bodily injury, serious illness or a state of mor-
tal danger is caused to another,
20
Finland
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0021.png
Frankrig
(2) the offence is committed by several people, or especially
marked mental or physical suffering is caused,
(3) the victim is a child below the age of eighteen years,
(4) the offence is committed in a particularly brutal, cruel or
humiliating manner, or
(4) a firearm, edged weapon or other lethal instrument is
used or a threat of other serious violence is made, and the
rape is aggravated also when assessed as a whole, the of-
fender shall be sentenced for aggravated rape to imprison-
ment for at least two years and at most ten years.
(2) An attempt is punishable.
[section 3 has been repealed; 509/2014].
The French penal Code
Section III
Sexual aggressions – common provisions
Article 222-23
Any act of sexual penetration, whatever its nature, commit-
ted against another person by violence, constraint, threat or
surprise, is rape. Rape is punished by fifteen years' criminal
imprisonment.
The Greek Penal Code
Article 336
Rape
1. Whoever, through physical violence or threat of grave and
imminent danger, coerces another person into sexual inter-
course, any other lascivious act, or the tolerance of such an
act, shall be punished with incarceration.
2. If the act of the previous paragraph has been committed
by two or more perpetrators acting jointly, incarceration of
at least ten years shall be imposed.
Criminal law (Rape) Act 1981
Section 1
(1) In this Act—
“a rape offence” means any of the following, namely, rape,
attempted rape, aiding, abetting, counselling and procuring
rape or attempted rape, and incitement to rape;
“complainant” means a woman in relation to whom a rape
offence is alleged to have been committed.
(2) In this Act references to sexual intercourse shall be con-
strued as references to carnal knowledge as defined in sec-
tion 63 of the Offences against the Person Act, 1861, so far
as it relates to natural intercourse (under which such inter-
course is deemed complete on proof of penetration only).
(3) In this Act “man” and “woman” include respectively a
male and a female person of any age; but this does not affect
21
Grækenland
Irland
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0022.png
any rule of law by virtue of which a male person is treated
by reason of his age as being incapable of committing an of-
fence of any particular kind.
Section 2
(1) A man commits rape if —
(a) he has unlawful sexual intercourse with a woman who
at the time of the intercourse does not consent to it, and
(b) at that time he knows that she does not consent to the
intercourse or he is reckless as to whether she does or
does not consent to it, and references to rape in this Act
and any other enactment shall be construed accordingly.
(2) It is hereby declared that if at a trial for a rape offence the
jury has to consider whether a man believed that a woman
was consenting to sexual intercourse, the presence or ab-
sence of reasonable grounds for such a belief is a matter to
which the jury is to have regard, in conjunction with any
other relevant matters, in considering whether he so be-
lieved.
Criminal Law (Rape) (Amendment) Act 1990
Section 4
(1) In this Act “rape under section 4 ” means a sexual assault
that includes—
(a) penetration (however slight) of the anus or mouth by the
penis, or
(b) penetration (however slight) of the vagina by any object
held or manipulated by another person.
(2) A person guilty of rape under section 4 shall be liable on
conviction on indictment to imprisonment for life.
(3) Rape under section 4 shall be a felony.
Article 609 bis c.c.
Sexual violence
Any person who, by violence or threats or by abuse of
authority, forces an individual to perform or undergo sexual
acts is punishable by imprisonment from five to ten years.
The same penalty is applicable to whom induces someone to
perform or undergo sexual acts abusing of a person's
physical or mental condition of inferiority. In minor cases
the penalty is reduced till an extent not exceeding two thirds.
Title XVI
Criminal offences against sexual freedom
Article 152
Non-Consensual Sexual Intercourse
(1) Whoever engages in sexual intercourse or performs a
sexual act equated with sexual intercourse with another per-
son without this person's consent, or whoever induces an-
22
Italien
Kroatien
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0023.png
other person to engage without his/her consent in sexual in-
tercourse or to perform, without his/her consent, a sexual act
equated with sexual intercourse with a third party or to per-
form without his/her consent a sexual act equated with
sexual intercourse upon himself/herself shall be sentenced to
imprisonment for a term of between six months and five
years.
(2) A perpetrator who is avoidably mistaken as to the exist-
ence of consent referred to in paragraph 1 of this Article shall
be sentenced to imprisonment for a term of up to three years.
(3) Consent referred to in paragraph 1 of this Article shall
exist if the person decided of his/her own free will to engage
in sexual intercourse or perform a sexual act equated with
sexual intercourse and was capable of making and express-
ing such a decision. It shall be deemed that no such consent
exists in particular if the sexual intercourse or the sexual act
equated with sexual intercourse was performed by the use of
force or threats or fraud, by abusing one's position towards a
person who is in a situation of dependence with respect to
the perpetrator, by exploiting a person's condition due to
which the person was unable to express his/her refusal or if
it is performed against a person unlawfully deprived of
liberty.
Article 153
Rape
(1) Whoever commits the offence referred to in Article 152,
paragraph 1, of this Act by the use of force or threats of an
imminent attack on the life or limb of the raped or other per-
son shall be sentenced to imprisonment for a term of between
one and ten years.
(2) A perpetrator who is avoidably mistaken as to the exist-
ence of consent referred to in paragraph 1 of this Article
shall be sentenced to imprisonment for a term of between six
months and five years.
The Criminal Law of Latvia
Chapter XVI
Criminal Offences against Morality and Gender
Inviolability
Section 159
Rape
(1) For a person who commits an act of sexual intercourse
taking advantage of the state of helplessness of a victim or
an act of sexual intercourse against the will of the victim by
means of violence, threats or using trust, authority or exert-
ing other influence over the victim (rape), the applicable
punishment is deprivation of liberty for a period of four and
up to ten years and with probationary supervision for a pe-
riod up to five years.
23
Letland
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0024.png
(2) For a person who commits rape where commission is by
a group of persons, or who commits rape of a minor, the ap-
plicable punishment is a life imprisonment or deprivation of
liberty for a period of five years and up to twenty years and
with probationary supervision for a period up to five years.
(3) For a person who commits rape, if serious consequences
have been caused thereby, or commits rape of such person
who has not attained the age of sixteen years, the applicable
punishment is a life imprisonment or deprivation of liberty
for a period of ten years and up to twenty years and with pro-
bationary supervision for a period up to five years.
Criminal Code of Lithuania
Article 149
Rape
1. A person who has sexual intercourse with a person against
his will by using physical violence or threatening the imme-
diate use thereof or by otherwise depriving of a possibility
of resistance or by taking advantage of the helpless state of
the victim shall be punished by a custodial sentence for a
term of up to seven years.
2. A person who rapes another person with a group of ac-
complices shall be punished by a custodial sentence for a
term of up to ten years.
3. A person who rapes a minor shall be punished by a cus-
todial sentence for a term of three up to ten years.
4. A person who raped a young child shall be punished by a
custodial sentence for a term of five up to fifteen years.
5. A person shall be held liable for the act provided for in
paragraph 1 of this Article only under a complaint filed by
the victim or a statement by the legal representative thereof
or at the prosecutor’s request or when the pre-trial investig-
ation is initiated upon establishing signs of domestic viol-
ence.
6. A legal entity shall also be held liable for an act provided
for in paragraphs 3 and 4 of this Article.
-
-
The Dutch Criminal Code
Article 242
Any person who by an act of violence or any other act or by
threat of violence or threat of any other act compels a person
to submit to acts comprising or including sexual penetration
of the body shall be guilty of rape and shall be liable to a
term of imprisonment not exceeding twelve years or a fine
of the fifth category.
24
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0025.png
Nordirland
Note: A fine of the fifth category, at the moment is a fine of
€ 83.000.
The Sexual Offences (Northern Ireland) Order 2008
Section 5
Rape
(1) A person (A) commits an offence if—
(a)he intentionally penetrates the vagina, anus or mouth
of another person (B) with his penis,
(b)B does not consent to the penetration, and
(c)A does not reasonably believe that B consents.
(2) Whether a belief is reasonable is to be determined hav-
ing regard to all the circumstances, including any steps A has
taken to ascertain whether B consents.
(3) Articles 9 and 10 apply to an offence under this Article.
(4) A person guilty of an offence under this Article is liable,
on conviction on indictment, to imprisonment for life.
(5) Any reference to rape in a statutory provision shall be
construed in accordance with paragraph (1).
(6) The common law offence of rape is abolished.
Chapter XXV
Crimes against sexual freedom and decency
Article 197
§ 1. Whoever by force, unlawful threat or deceit induces an-
other person to engage in a sexual intercourse, is subject to
the penalty of deprivation of liberty for between 2 years and
12 years.
§ 2. If the perpetrator induces another person in the manner
referred to in § 1 to submit oneself to another sexual activity
or to perform such activity, he is subject to the penalty of
deprivation of liberty for between 6 months and 8 years.
§ 3. If the perpetrator commits a rape:
1) jointly with another person,
2) against a minor under 15 years of age,
3) against an ascendant, descendant, adoptee, adopter,
brother or sister,
he is subject to the penalty of deprivation of liberty for no
less than 3 years.
§ 4. If the perpetrator of the act referred to in § 1-3 acts with
particular cruelty, he is subject to the penalty of deprivation
of liberty for no less than 5 years.
The Portuguese Criminal Code
Article 164
25
Polen
Portugal
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0026.png
Rape
1 - Whoever, by means of violence, serious threat or after
having rendered, for such purposes, another person uncon-
scious or unable to resist, constrains such person:
a) To submit to, or to engage into, copulation, anal or oral
penetration with the offender or a third party; or
b) To submit to vaginal or anal penetration by parts of
the body or objects;
is punished with imprisonment from three to ten years.
2 - Whoever, by any means other than those provided for in
the preceding paragraph, constrains a person:
a) To submit to, or to engage into, copulation, anal or oral
penetration with the offender or a third party; or
b) To submit to vaginal or anal penetration by parts of
the body or objects;
is punished with imprisonment from one to six years.
The Romanian Criminal Code
Chapter VIII
Article 218
Rape
(1) Sexual intercourse, oral or anal intercourse with a per-
son, committed by constraint, by rendering the person in
question unable to defend themselves or to express their will
or by taking advantage of such state, shall be punishable by
no less that 3 and no more than 10 years of imprisonment
and a ban on the exercise of certain rights.
(2) The same penalty shall apply to any act of vaginal or anal
penetration committed under par. (1).
(3) It shall be punishable by no less than 5 and no more than
12 years of imprisonment and a ban on the exercise of cer-
tain rights, when:
a) the victim is entrusted to the perpetrator for care, pro-
tection, education, guard or treatment;
b) the victim is a direct-line relative, a brother or sister;
c) the victim has not turned 16 years;
d) the act was committed for the production of porno-
graphic materials;
e) the act resulted in bodily harm;
f) the act was committed by two or more individuals, act-
ing together.
(4) If such act resulted in the victim's death, it shall be pun-
ishable by no less than 7 and no more than 18 years of im-
prisonment and a ban on the exercise of certain rights.
(5) Criminal action for the act set by par. (1) and par. (2)
shall be initiated based on a prior complaint filed by the vic-
tim.
Rumænien
26
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0027.png
Skotland
(6) The attempt to commit the offenses set out in par. (1) -
(3) shall be punishable.
Sexual Offences (Scotland) At 2009
Section 1
Rape
(1) If a person (“A”), with A's penis—
(a) without another person (“B”) consenting, and
(b) without any reasonable belief that B consents,
penetrates to any extent, either intending to do so or reck-
less as to whether there is penetration, the vagina, anus
or mouth of B then A commits an offence, to be known
as the offence of rape.
(2) For the purposes of this section, penetration is a continu-
ing act from entry until withdrawal of the penis; but this sub-
section is subject to subsection (3).
(3) In a case where penetration is initially consented to but
at some point of time the consent is withdrawn, subsection
(2) is to be construed as if the reference in it to a continuing
act from entry were a reference to a continuing act from that
point of time.
(4) In this Act—
“penis” includes a surgically constructed penis if it forms
part of A, having been created in the course of surgical treat-
ment, and
“vagina” includes—
(a) the vulva, and
(b) a surgically constructed vagina (together with any
surgically constructed vulva), if it forms part of B, hav-
ing been created in the course of such treatment.
Section 2
Sexual assault by penetration
(1) If a person (“A”), with any part of A's body or anything
else—
(a)without another person (“B”) consenting, and
(b)without any reasonable belief that B consents, penet-
rates sexually to any extent, either intending to do so or
reckless as to whether there is penetration, the vagina or
anus of B then A commits an offence, to be known as the
offence of sexual assault by penetration.
(2) For the purposes of this section, penetration is a continu-
ing act from entry to withdrawal of whatever is intruded; but
this subsection is subject to subsection (3).
(3) In a case where penetration is initially consented to but
at some point of time the consent is withdrawn, subsection
(2) is to be construed as if the reference in it to a continuing
27
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0028.png
act from entry were a reference to a continuing act from that
point of time.
(4) Without prejudice to the generality of subsection (1), the
reference in that subsection to penetration with any part of
A's body is to be construed as including a reference to pen-
etration with A's penis.
Slovakiet
The Slovak Criminal Code
Section 199
Rape
(1) Whoever, through violence or the threat of imminent vi-
olence, forces a woman to have intercourse or whoever ab-
uses her vulnerability for such an act shall be punished by a
prison sentence of five to ten years.
(2) A prison sentence of seven to fifteen years shall be im-
posed upon an offender if they committed an act referred to
in Subsection 1
a) in a more serious manner of conduct,
b) against a protected person,
c) out of a special motive, or
d) against a woman in custody or serving a prison sen-
tence.
(3) An offender shall be punished by a prison sentence of fif-
teen to twenty years if they caused grievous bodily harm by
committing an act referred to in Subsection 1.
(4) A prison sentence of twenty to twenty-five years shall be
imposed upon an offender if they committed an act referred
to in Subsection 1
a) and thus cause death, or
b) in a crisis situation.
Penal code of the Republic of Slovenia
Chapter Nineteen
Criminal Offences Against Sexual Integrity
Article 170
Rape
1) Whoever compels a person of the same or opposite sex to
submit to sexual intercourse with him by force or threat of
imminent attack on life or limb shall be sentenced to impris-
onment for not less than one and not more than ten years.
2) If the offence under the preceding paragraph has been
committed in a cruel or extremely humiliating manner or
successively by several perpetrators or against offenders
serving sentence or other persons whose personal freedom
was taken away, the perpetrator(s) shall be sentenced to im-
prisonment for not less than three and not more than fifteen
years.
Slovenien
28
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0029.png
3) Whoever compels a person of the same or opposite sex to
submit to sexual intercourse by threatening him/her with
large loss of property to him/her or to his/her relatives or
with the disclosure of any matter concerning him/her or
his/her relatives which is capable of damaging his/her or
his/her relatives' honour and reputation shall be sentenced to
imprisonment for not less than six months and not more than
five years.
4) If offences under paragraphs 1 or 3 of this Article have
been committed against a spouse or an extra-marital partner
or partner of a registered same-sex civil partnership, the pro-
secution shall be initiated upon a complaint.
Spanish Criminal Code
Article 178
Whoever offends against the sexual freedom of another per-
son, using violence or intimidation, shall be punished for
sexual assault with a sentence of imprisonment from one to
five years.
Article 179
If the sexual assault consists of vaginal, anal or oral penetra-
tion, or inserting body parts or objects into either of the
former two orifices, the offender shall be convicted of rape
with a sentence of imprisonment from six to twelve years.
Article 180
1. The preceding conduct shall be punished with prison sen-
tences of five to ten years for assaults pursuant to Article
178, and from twelve to fifteen years for those of Article
179, if any of the following circumstances concurs:
1. If the violence or intimidation made are of a particu-
larly degrading or humiliating nature;
2. If the deeds are committed by joint action of two or
more persons;
3. If the victim is especially vulnerable due to age, ill-
ness, handicap or circumstances, except for what is set
forth in Article 183;
4. If, in order to execute the criminal offence, the of-
fender has availed himself of a superiority or relation-
ship, due to being an ascendant, descendent or brother or
sister, biological or adopted or in-law of the victim;
5. If the doer uses weapons or other equally dangerous
means which may cause death or the bodily harm fore-
seen in Articles 149 and 150 of this Code, without
prejudice to the relevant punishment for the death or bod-
ily harm caused.
2. Should two or more of the above circumstances concur,
the penalties foreseen in this Article shall be imposed in the
upper half.
Brottsbalk 1962/700
6 kapitel
Om sexualbrott
Spanien
Sverige
29
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0030.png
Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför
ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn
till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för
våldtäkt till fängelse i lägst två år och högst sex år. Vid
bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska
det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck
genom ord eller handling eller på annat sätt. En person kan
aldrig anses delta frivilligt om
1. deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller
hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange
någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt
meddelande om någon annan,
2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på
grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla,
berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom,
kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn
till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt
situation, eller
3. gärningsmannen förmår personen att delta genom att
allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning
till gärningsmannen.
Är brottet med hänsyn till omständigheterna vid brottet att
anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst
fyra år.
Är brott som avses i första stycket att anse som grovt, döms
för grov våldtäkt till fängelse i lägst fem och högst tio år. Vid
bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas
om gärningsmannen har använt våld eller hot som varit av
särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret
eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om
gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller
offrets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet
eller råhet.
1a§
Den som begår en gärning som avses i 1 § och är grovt
oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen
inte deltar frivilligt, döms för oaktsam våldtäkt till fängelse
i högst fyra år.
Om gärningen med hänsyn till omständigheterna är mindre
allvarlig, ska det inte dömas till ansvar.
Section 185
Rape
(1) Whoever forces another person to have sexual inter-
course by violence or by a threat of violence, or a threat of
other serious detriment, or whoever exploits the person’s
vulnerability for such an act, will be sentenced to imprison-
ment for six months to five years.
Tjekkiet
30
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0031.png
(2) An offender will be sentenced to imprisonment for two
to ten years, if he commits the act referred to in sub-section
(1)
a) by sexual intercourse or other sexual contact per-
formed in a manner comparable with intercourse,
c) on a child, or
d) with a weapon.
(3) An offender will be sentenced to imprisonment for five
to twelve years, if he
a) commits the act referred to in sub-section (1) on a child
under the age of fifteen,
b) commits such an act on a person in detention, serving
a prison sentence, in protective treatment, in security de-
tention, in protective or institutional therapy or in another
place where personal freedom is restricted, or
c) causes grievous bodily harm by such an act.
(4) An offender will be sentenced to imprisonment for ten to
eighteen years, if he cause death by the act referred to in sub-
section (1).
(5) Preparation is criminal.
Section 177
Sexual assault; sexual assault by use of force or threat of
force; rape
(1) Whosoever, against the discernible will of another per-
son, engages in sexual activity with that person or causes that
person to engage in sexual activity, or induces that person to
perform sexual acts on a third person or to suffer sexual acts
by a third person, shall be liable to imprisonment from six
months to five years.
(2) Whosoever engages in sexual activity with another per-
son or causes that person to engage in sexual activity, or in-
duces that person to perform sexual acts on a third person or
to suffer sexual acts by a third person, shall incur the same
penalty if
1. the offender exploits the fact that the person is not able
to form or express an opposing will;
2. the offender exploits the fact that the person is signif-
icantly impaired in his ability to form or express a will
due to a physical or mental condition, unless the offender
has assured himself of the consent of this person;
3. the offender exploits an element of surprise;
4. the offender exploits a situation in which the victim is
threatened with serious harm in case of resistance; or
5. the offender has coerced the person to perform or suf-
fer the sexual acts by threatening serious harm.
(3) The attempt shall be punishable.
Tyskland
31
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0032.png
(4) The penalty shall be imprisonment of not less than one
year if the inability to form or express a will is due to an ill-
ness or disability of the victim.
(5) The penalty shall be imprisonment of not less than one
year if the offender
1. uses force against the victim;
2. threatens the victim with imminent danger to life or
limb; or
3. exploits a situation in which the victim is unprotected
and at the mercy of the offender's influence.
(6) In especially serious cases the penalty shall be imprison-
ment of not less than two years.
An especially serious case typically occurs if
1. the offender performs sexual intercourse with the vic-
tim or causes the victim to perform sexual intercourse, or
performs similar sexual acts with the victim or causes
them to be performed by the victim, which particularly
degrade the victim, especially if they involve penetration
of the body (rape); or
2. the offence is committed jointly by more than one per-
son.
(7) The penalty shall be imprisonment of not less than three
years if the offender
1. carries a weapon or other dangerous instrument;
2. otherwise carries an instrument or other means for the
purpose of preventing or overcoming the resistance of
another person through force or threat of force; or
3. places the victim in danger of serious injury.
(8) The penalty shall be imprisonment of not less than five
years if
1. the offender uses a weapon or other dangerous instru-
ment during the commission of the offence; or
2. the offender
(a) seriously physically abuses the victim during the of-
fence; or
(b) by the offence, places the victim in danger of death.
(9) In less serious cases under subsections (1) and (2) above
the penalty shall be imprisonment from three months to three
years, in less serious cases under subsections (4) and (5)
above the penalty shall be imprisonment from six months to
ten years, and in less serious cases under subsections (7) and
(8) above the penalty shall be imprisonment from one year
to ten years.
Section 178 StGB
(Sexual assault, sexual assault by use of force or threat of
force and rape causing death)
If the offender through sexual assault, sexual assault by use
of force or threat of force, or rape (section 177) causes the
32
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0033.png
Ungarn
death of the victim by gross negligence at least, the penalty
shall be imprisonment for life or not less than ten years.
Hungarian Criminal Code
Chapter XIX
Sexual freedom and sexual offences
Section 197
Sexual Violence
(1) Sexual violence is a felony punishable by imprisonment
between two to eight years if committed:
a) by force or threat against the life or bodily integrity of
the victim;
b) by exploiting a person who is incapable of self-defense
or unable to express his will, for the purpose of sexual
acts.
(2) Sexual violence shall also include, and the penalty shall
be imprisonment between five to ten years if the perpetrator
commits a sexual act upon a person under the age of twelve
years, or forces such person to perform a sexual act.
(3) The penalty shall be imprisonment between five to ten
years if the criminal act described in Subsection (1) is com-
mitted:
a) against a person under the age of eighteen years;
b) by a family member or against a person who is in the
care, custody or supervision of or receives medical treat-
ment from, such family member, or if abuse is made of a
recognized position of trust, authority or influence over
the victim; or
c) by more than one person on the same occasion, in full
knowledge of each other’s acts.
(4) The penalty shall be imprisonment between five to fif-
teen years if:
a) the criminal offense defined in Paragraph a) of Sub-
section (1) and in Paragraph b) or c) of Subsection (3) is
committed against a person under the age of twelve
years; or
b) the provisions of Paragraph b) or c) of Subsection (3)
also apply to the criminal offense defined in Paragraph
a) of Subsection (3).
(5) Any person who provides the means necessary for or fa-
cilitating the commission of sexual violence is guilty of a
felony punishable by imprisonment not exceeding three
years.
The Austrian Penal Code
§ 201
Rape
(1) Any person who by use of force, deprivation of liberty,
or threat with a present danger for limb or life (§ 89) coerces
another to engage in or acquiesce to sexual intercourse or
33
Østrig
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Notits om voldtægtslovgivningen i andre lande i Europa, fra justitsministeren
2054483_0034.png
conduct equivalent to sexual intercourse is liable to impris-
onment for one to 10 years.
(2) The person is liable to imprisonment for five to 15 years
if the offence results in a serious assault (§ 84 para. 1) or
pregnancy of the victim or if the victim is placed into a state
of agony or is treated in a particularly humiliating way for a
longer period of time; the person is liable to imprisonment
for 10 to 20 years or imprisonment for life if the offence res-
ults in the death of the victim.
34