Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 20
Offentligt
1949202_0001.png
EU og Internationalt
Den 3. oktober 2018
Samråd BÆ om rådsmøde (miljø) 9. oktober 2018
Samrådsspørgsmål BÆ:
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dags-
orden for rådsmøde (miljø) den 9. oktober 2018 samt eventuelle sa-
ger, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Miljødelen af rådsmødet (miljø) den 9. oktober 2018 omfatter 3
punkter, som alle forelægges til orientering. De 3 første punkter
vedrører klima. Derfor starter jeg med punkt 4.
4.
-
Punkt 4 vedrører forberedelse af
Biodiversitetskonventio-
nens 14. partskonference, Cartagena-protokollens 9.
partsmøde og Nagoya-protokollens 3. partsmøde,
hvor
formandsskabet lægger op til vedtagelse af rådskonklusioner.
-
Med henvisning til den tekniske gennemgang, som vi lige har haft
i udvalget, vil jeg nu fremlægge rådskonklusionerne samt rege-
ringens holdning hertil.
-
Den 14. partskonference er den sidste under Biodiversitetskon-
ventionen inden udløbet af den Strategiske Plan, hvis målsætning
er at standse tabet af biodiversitet senest i 2020.
-
Evalueringen af den Strategiske Plan har vist, at man er langt fra
at nå 2020-målet. Behovet for at højne ambitions- og indsatsni-
veauet vil fylde meget på konferencen, hvilket rådskonklusioner-
ne også understreger.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 3/10-18 om indstilling til rådsmødet (miljø) den 9/10-18
-
Et centralt redskab til succesfuld implementering af den Strategi-
ske Plan, som fremhæves i rådskonklusionerne, er integration af
hensynet til biodiversitet i og på tværs af forskellige sektorer med
særlig fokus på energi- og udvindingsindustrien, infrastruktur,
fabriksproduktion, byggesektoren og sundhedssektoren samt sek-
torer som landbrug, skovbrug, fiskeri og turisme.
-
Der lægges i rådskonklusionerne op til, at konferencen skal for-
holde sig til forberedelserne af opfølgningen på den Strategiske
Plan, når den udløber i 2020. Sigtet er at udvikle en global ram-
me for biodiversitet efter 2020, som kan vedtages på den 15.
partskonference i Beijing i 2020.
-
I forlængelse heraf understreges det i rådskonklusionerne, at be-
hovet for at ressourcemobilisering skal være en integreret del af
en kommende global ramme for biodiversitet efter 2020.
-
Det fremhæves, at finansiering skal komme fra flere kilder, inklu-
siv fra den private sektor, samt gennem synergi med andre pro-
cesser, herunder opfyldelse af Verdensmålene for bæredygtig ud-
vikling og Paris-aftalen.
-
Regeringen støtter rådskonklusionerne. Regeringen arbejder for,
at man på partskonferencen styrker ambitionsniveauet for par-
ternes indsatser for at nå 2020-målet. Et af midlerne hertil er
øget sektorintegration.
-
I forlængelse heraf arbejder regeringen derfor også for, at den
private sektor opfordres til at integrere hensynet til biodiversitet i
forretningsplaner og værdikæder. Det er desuden vigtigt for rege-
ringen, at finansieringen af biodiversitetsarbejdet kommer fra al-
le kilder, herunder også privatsektoren.
-
Alt i alt er det et sæt rådskonklusioner, der kommer bredt rundt
om natur og biodiversitet, og som udgør et godt fundament for
drøftelserne på partskonferencen.
5.
Punkt 5 er
forslaget om persistente organiske miljøgifte.
Forordningen implementerer Stockholm-konventionen i EU-
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 3/10-18 om indstilling til rådsmødet (miljø) den 9/10-18
lovgivningen. Som følge af Lissabontraktaten er det nødvendigt
at tilpasse forordningen.
-
Der er god fremdrift i forhandlingerne, hvor mange af de danske
synspunkter er indarbejdet i formandskabets kompromistekst. Et
væsentligt udestående emne er imidlertid brugen af delegerede
retsakter til at ændre forordningens bilag, herunder særligt kon-
centrationsgrænser, som det er foreslået af Kommissionen.
-
Fastsættelse af koncentrationsgrænser for indhold af disse stoffer
i blandinger, artikler og affald har væsentlig betydning for regule-
ring af de farligste miljøgifte.
-
Derfor ønsker vi, at der anvendes komiteprocedure særligt ved
fastsættelse af koncentrationsgrænser. Dermed gives medlems-
landenes eksperter en mere direkte indflydelse end ved delegere-
de retsakter. Det ser der ud til at kunne blive opbakning til i Rå-
det. Derefter skal det så forhandles på plads med Europa-
Parlamentet.
6.
Punkt 6 er
forslaget om tilpasning af rapporteringsfor-
pligtelserne på miljøområdet.
Forslaget tilpasser i alt 10
retsakter.
-
Forslagene bygger blandt andet på ønsket om at tilpasse miljø-
rapporteringen til den informationsteknologiske udvikling, hvor
meget mere data i dag er digital. Visse tidsplaner og kadencer for
miljørapportering justeres. Offentlighedens indsigt i miljørappor-
tering forbedres samt indsamlingen af data, der giver mulighed
for evaluering af lovgivningens effektivitet.
-
Der er generelt opbakning blandt medlemslandene til Kommissi-
onens forslag. Regeringen kan generelt støtte forslaget. Vi arbej-
der for, at miljørapporteringen bliver bedre og mere effektiv, og
dermed mindre økonomisk byrdefuld, samtidigt med at beskyt-
telsesniveauet sikres.
---000---
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 3/10-18 om indstilling til rådsmødet (miljø) den 9/10-18
1949202_0004.png
-
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne noget.
4