Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 16
Offentligt
1961430_0001.png
Notat
31. oktober 2018
J.nr. 2018 - 4027
Kontor:
Forretning og Styring 2 [FS2]
Initialer:
Status for udviklingen af det nye ejendomsvurderings-
system
I foråret 2018 blev forligskredsen præsenteret for, at de nye ejendomsvurderinger udsen-
des i etaper. Udsendelse i etaper giver mulighed for en bedre betjening af boligejerne, da
der ikke udsendes vurderinger til samtlige 1,7 mio. ejerboliger på samme tid. Samtidig gi-
ver det bedre mulighed for at kvalitetssikre systemet og datagrundlaget.
Forligskredsen blev samtidig orienteret om, at der i efteråret 2018 ville blive gjort status
på arbejdet, herunder hvorvidt det nye vurderingssystem kunne bestå de afgørende tests
for fuld idriftsættelse og en række øvrige risici på området:
1.
It-leverancer består ikke de nødvendige test forud for idriftsættelse, og it-udviklingen
forsinkes.
2.
Digitaliseret plandata leveres for sent eller i for dårlig kvalitet.
3.
Tilbagebetalingsordning er kompleks og kræver integrationer op mod Skatteministeri-
ets legacy-systemer.
4.
Produktionskapaciteten kan blive presset af flere manuelle og komplekse opgaver.
Status efteråret 2018 er, at de væsentligste dele af et solidt vurderingssystem er bygget, og
at det er muligt at lave mere retvisende og gennemskuelige ejerboligvurderinger. Der ude-
står dog fortsat et arbejde, idet visse risici er indtruffet og nye er opstået, jf. nedenfor.
Ad 1. Test har vist, at der er udfordringer med de dele af it-systemet, der relaterer sig til sags-og doku-
menthåndteringen og brevudsendelse.
Den første del af ejendomsvurderingssystemet er testet og
idriftsat. Det betyder, at Vurderingsstyrelsen har påbegyndt kategoriseringen af ejen-
domme efter ejendomstyper (fx om en ejendom er et parcelhus eller rækkehus). Der
mangler fortsat en række centrale støttefunktioner i it-systemet:
Udviklingen af det tilhørende sags- og dokumenthåndteringssystem er mangelfuld.
Sags- og dokumenthåndteringssystemets formål er at dokumentere og journalisere de
opgaver, som sagsbehandlerne udfører. Udfordringerne betyder fx, at det ikke kan do-
kumenteres,
hvem
der har udarbejdet vurderingsforslaget, som borgeren modtager,
samt
hvilke
forhold, der har påvirket vurderingen (eksempelvis, hvis der gives et tillæg
eller nedslag).
MCJ
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Orientering om status for udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem, fra skatteministeren
1961430_0002.png
Der udestår færdigudvikling af et brevmodul, der kan udsende meddelelserne til bor-
gerne. Det betyder bl.a., at den information, der efter lovgivning skal indgå i meddelel-
serne, ikke med det nuværende brevmodul kan flettes korrekt ind i meddelelserne.
Endelig er der konstateret udfordringer ifm. samkøring af data, når der udarbejdes
vurderingsforslag, samt på tværs af registre, vurderingsmodeller mv. Bl.a. er der inkon-
sistens i navngivning af data, hvilket gør det svært at følge de samme data på tværs af
registre mv.
Ad 2. Digitaliseringen af plandata forløber planmæssigt. men sidste leverancer skal følges tæt
Valideringen af plandata (på planniveau) er modtaget fra kommunerne efter den forud-
satte tidsplan. Kvaliteten vurderes umiddelbart
trods mindre udfordringer
at være til-
fredsstillende. Digitaliseringen af plandata løber frem til primo december 2018, hvor de
sidste leverancer af data (på matrikelniveau) valideres endeligt i kommunerne. Kvaliteten
på matrikelniveau er fortsat ukendt, hvorfor der er behov for at følge projektet tæt.
Ad 3. Digital infrastruktur for tilbagebetalingsordningen er på plads, men ordningen er fortsat kom-
pleks.
Den digitale infrastruktur for tilbagebetalingsordningen er fastlagt. Det forventes, at
udbetalingerne foretages i tre eksisterende systemer ved mindre tilpasninger i stedet for
en egentlig nyudvikling. Tilpasning af de eksisterende systemer er i fremdrift, men udgør
fortsat en risiko i form af vanskelige integrationer op mod legacy-it-systemer. Hertil kom-
mer, at ordningen er forvaltningsmæssig kompleks (fx ved ejerskifte, skilsmisse mv.).
Ad 4. Vurderingsstyrelsen er opbygget, men udfordres af sagspukler fra tidligere vurderingsopgaver
Vurderingsstyrelsen har rekrutteret det målsatte antal medarbejdere og ledere, og der er
gennemført geografiske flytninger af medarbejdere. Det er samtidig konstateret, at Vurde-
ringsstyrelsen udfordres af store sagsmængder fra vurderingsopgaver i det nuværende
ejendomsvurderingssystem. Hertil kommer, at Vurderingsstyrelsen samtidig skal foretage
flere manuelle opgaver med større kompleksitet i det nye ejendomsvurderingssystem, end
hvad der tidligere har været forudsat, hvilket ligeledes udfordrer produktionen.
Yderligere kompleksiteter, gensidige afhængigheder og risici
Endelig eksisterer der en række gensidige afhængigheder mellem udviklingen af de nye
ejendomsvurderinger og øvrige myndigheders it-understøttelse, der udgør en risici for ar-
bejdet med de nye ejendomsvurderinger:
Skatteforvaltningen skal overtage Ejendomsskat- og Ejendomsbidragssystemet (E&E)
fra kom-
munerne til beregning og opkrævning af grundskyld. Dette udvikles parallelt med det
nye ejendomsvurderingssystem. E&E benytter vurderingsdata fra det nye it-system,
hvilket kræver tæt koordination i it-udviklingen.
Det fælles offentlige grunddataprogram
skal følges tæt. De nye ejendomsvurderinger baserer
sig på en lang række grunddata fra grunddataprogrammet. En yderligere forsinkelse af
grunddataprogrammet kan skabe behov for yderligere udviklingsaktiviteter.
Nedlukning af de nuværende vurderingssystemer
skal koordineres tæt med idriftsættelsen af
det nye ejendomsvurderingssystem.
Side 2 af 2