Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 237
Offentligt
1989681_0001.png
Komiténotat til EU-specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Klimapolitik
Dato
05. december 2018
Kommissionens forordningsforslag i henhold til Europa Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for
fastsættelse af krav til miljøvenligt design af lyskilder og styreanord-
ninger og ophævelse af (EF)244/2009, (EF) 245/2009 og (EU)1194/2012.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2005/32/EF for så vidt angår krav til lyskilder og
styreanordninger og ophævelse af Kommissionens forordninger (EF)244/2009,
(EF) 245/2009 og (EU)1194/2012 (komitesag). Forslaget regulerer energieffektivi-
tetskrav, ressourceeffektivitetskrav samt informationskrav vedr. energi- og miljøfor-
hold for lyskilder og separate styreanordninger.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Regulerende Komite for Ecodesign
den 17. december 2018. Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser og ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurde-
res at have statsfinansielle konsekvenser i form af tab af elafgiftsprovenu samt tab
af punktafgift for lyskilder. Forslaget er en del af en større pakke på 10 gennemfø-
relsesretsakter for miljøvenligt design og 6 delegerede retsakter for energimærk-
ning der i alt er beregnet til at have statsfinansielle konsekvenser i form af tabt af-
giftsprovenu på 300-400 mio. kr. om året fra 2030, hvor effektivitetskravene er fuldt
udrullet.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 16. november 2018 fremsendt forslag til en ecode-
sign-forordning for
Lyskilder og styreanordninger.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125 (EU) om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design
af energirelaterede produkter
det såkaldte Ecodesigndirektiv.
Side 1/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: Notat om komitésag om miljøvenligt design af lyskilder og styreanordninger
1989681_0002.png
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF. Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning på
den Regulerende Komité for Ecodesign møde den 17. december 2018.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifi-
ceret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig
imod inden for tidsfristen.
2. Formål og indhold
Ecodesigndirektivet med tilhørende produktforordninger er et vigtigt redskab til at
opnå energieffektivisering samt til at mindske den miljømæssige påvirkning af pro-
dukter og apparater på det europæiske marked.
Belysningsprodukter har været under ecodesign regulering siden 2009. Den nuvæ-
rende regulering er delt på tre forordninger opdelt efter bl.a. belysningsteknologi,
styring, og type af lyskilder (f.eks. retningsbestemte lyskilder/ikke retningsbestem-
te);
-
(EF)244/2009
om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2005/32/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt design af ikke-
retningsbestemte lyskilder i boliger, med ændringer,
-
(EF) 245/2009
om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2005/32/EF i forbindelse med miljøvenligt design af lysstofrør uden
indbygget forkobling og højtryksdamplamper samt forkoblinger og armatu-
rer hertil, og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/55/EF, med ændringer,
-
(EU)1194/2012
om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt design af retnings-
bestemte lyskilder, LED-lyskilder og dertil hørende udstyr, med ændringer.
Opdelingen på flere forordninger er blandt andet sket som en følge af den store
teknologiske udvikling inden for belysningsprodukter. Dette har ifølge Kommissio-
nen imidlertid gjort det svært for industrien at have et overblik over gældende krav.
Med det nuværende forslag fra Kommissionen samles de tre belysningsforordnin-
ger, med ændringsforordninger, i én samlet forordning for lyskilder.
Revisionen af den gældende regulering skal ifølge Kommissionen sikre fortsat ud-
vikling af produktområdet både med hensyn til energiforbrug, belysningskvalitet og
miljømæssige forhold, og dermed muligheden for fortsat at høste omkostningsef-
fektive energibesparelser til gavn for europæiske forbrugere og bidrage til opfyldel-
se af EU’s energi- og klimamål.
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: Notat om komitésag om miljøvenligt design af lyskilder og styreanordninger
1989681_0003.png
Foreslåede krav
Forslaget indeholder en række nye krav, der skal understøtte en øget energi- og
ressourceeffektivitet. De væsentligste elementer i forordningsforslaget er:
En simplificering af reguleringen, hvor energikrav til lyskilder og styreanord-
ninger samles i én forordning, med ensartede krav til alle typer af lyskilder.
Styrket mulighed for effektiv markedsovervågning og overholdelse af krav, ved
at forbedre definitioner for reglernes anvendelse og omfang, samt en redukti-
on af antal produkteksemplarer til test, og afkortning af varigheden af test.
Understregning af at produkter ikke må designes således at de ved test giver
et bedre resultat end ved almindelig brug. En stramning af krav der reflekterer
den teknologiske udvikling.
En klar definition af krav til lyskilder indeholdt i andre produkter, fx. reoler,
spejle, og hvordan disse skal kunne udtages af produktet for verifikation. Samt
retningslinjer for hvis lyskilde ikke kan afmonteres, og hele produktet derfor
må betragtes som en lyskilde.
En ensretning for brug af tolerancer, så lyskilder nu vil følge samme regler for
indregning af tolerancer som for de øvrige produktgrupper omfattet af ecode-
sign- og energimærkningsregler jf. forordning (EU) 2016/2282
1
.
Desuden indføres der en række funktions- og kvalitetskrav til lyskilder, herunder
krav til farvegengivelse, opretholde af lysudbytte over levetid, levetid, samt be-
grænsning af flimmer og stroboskopeffekt.
De væsentligste
miljømæssige påvirkninger
fra lyskilder og separate styreanord-
ninger er ifølge Kommissionen deres elforbrug under drift. Reguleringen søger
derfor at opstille regler, der både kan sikre, at produkter i videst muligt omfang skal
skilles ad for fremtidig reparation og genanvendelse af materialer, på en sådan
måde at design af f.eks. belysningsarmaturer ikke begrænses.
Ikrafttræden af krav og revision
I Kommissionens endelig forslag er forordningens krav sat til at træde i kraft den 1.
september 2021. Dette er et år senere end forordningsforslaget, som senest er
drøftet med medlemslandene.
Ikrafttræden af kravene vil betyde en stramning i forhold til de gældende krav for de
fleste omfattede produkter. Pga. den store teknologiske udvikling på området er der
KOMMISSIONENS FORORDNING (EU) 2016/2282 af 30. november 2016 om ændring af
forordning (EF) nr. 1275/2008, (EF) nr. 107/2009, (EF) nr. 278/2009, (EF) nr. 640/2009, (EF)
nr. 641/2009, (EF) nr. 642/2009, (EF) nr. 643/2009, (EU) nr. 1015/2010, (EU) nr. 1016/2010,
(EU) nr. 327/2011, (EU) nr. 206/2012, (EU) nr. 547/2012, (EU) nr. 932/2012, (EU) nr.
617/2013, (EU) nr. 666/2013, (EU) nr. 813/2013, (EU) nr. 814/2013, (EU) nr. 66/2014, (EU) nr.
548/2014, (EU) nr. 1253/2014, (EU) 2015/1095, (EU) 2015/1185, (EU) 2015/1188, (EU)
2015/1189 og (EU) 2016/2281 vedrørende brug af tolerancer i verifikationsprocedurer
1
Side 3/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: Notat om komitésag om miljøvenligt design af lyskilder og styreanordninger
1989681_0004.png
ikke indsat ydereligere krav-trin ind i reguleringen, dette vil indgå i en fremtidig revi-
sion af reguleringen.
Forordningen vil blive revideret senest fem år efter kravenes ikrafttræden. I den
fremtidige revision vil der udover energieffektivitetskrav blive fokuseret særligt på
cirkulær økonomi, herunder muligheder for adskillelseskrav til produkter.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure
udtale sig efter, at den Regulerende komité for ecodesign har behandlet forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Idet forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, er
det regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
5. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i lovbekendtgørelse 1068 af 15. sep-
tember 2010, bekendtgørelse af lov om miljøvenligt design af energirelaterede pro-
dukter, og bekendtgørelse 1274 af 19. november 2010, om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen har direkte juridisk virkning og skal ikke implementeres i dansk lov-
givning. En vedtagelse af forslaget har derfor ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser i form af reduceret pro-
venu af elafgifter. Provenueffekten vil være stigende fra 2021 som følge af de
skærpede energikrav og forventes at være på 60-80 mio. kr. årligt i 2030, hvor for-
slaget vil være fuldt implementeret.
Desuden er glødepærer og damplamper (omfatter også lysrør) omfattet af punktaf-
gifter, som går til staten. Hvor glødepærer for størstedelen allerede er udfaset som
følge af eksisterende ecodesign regulering, udfases en del lysstofrør som følge af
dette forordningsforslag. Dette vil resultere i et fald af punktafgifter. Punktafgifter fra
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: Notat om komitésag om miljøvenligt design af lyskilder og styreanordninger
1989681_0005.png
lysstofrør er samlet på ca. 18 mio. kr. årligt jf. SKAT. Der er kun tale om en udfas-
ning af enkelte typer af lysstofrør, hvorfor tabet ikke vil være i størrelsesordenen
med det nuværende.
Forslaget er en del af en større pakke på 10 gennemførelsesretsakter for miljøven-
ligt design og 6 delegerede retsakter for energimærkning, hvor der er beregnet et
reduceret afgiftsprovenu på 300-400 mio. kr. om året fra 2030, hvor effektivitetskra-
vene er fuldt udrullet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive samfundsmæssige konsekvenser. Kommissio-
nen vurderer, at forslaget i EU vil medføre en årlig besparelse på 41,9 TWh i ende-
lige energiforbrug, samlet set for både ecodesign og energimærkningsregulering.
Nedskalleret til danske forhold, og under hensynstagen til en forventet høj energief-
fektivitetsstandard af produkter i Danmark, svarer dette til 544 GWh årligt i 2030
sammenlagt i erhverv og husholdninger.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Den foreslåede regulering af lyskilder og separate styreanordninger (både ecode-
sign og energimærkning) estimeres af Kommissionen til alene at bridrage med 2,88
% af 2030 målet for endeligt energiforbrug og 1,34 % af målet om reduktion af driv-
husgasser.
7. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsyning-, og Klimapoli-
tik. Der er modtaget to eksterne høringssvar, som er summeret i det efterfølgende.
Det Danske Filminstitut (DFI)
DFI bifalder tiltaget, der er med til at nedbringe energiforbruget og bidrager til bæ-
redygtighed og grøn omstilling.
Som statsinstitution på filmområdet, indgår Filminstituttet i et netværk (European
Film Directors Agency
EFADs) bestående af tilsvarende statsinstitutioner fra de
øvrige europæiske lande.
I EFADs-kredsen er man bekymret over den igangværende revision af forordnin-
gerne om belysningsprodukter og fremhæver fire områder, hvor der forsat kan væ-
re behov for definering og undtagelse af produkter til filmområdet.
Side 5/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 237: Notat om komitésag om miljøvenligt design af lyskilder og styreanordninger
1989681_0006.png
DFI fremhæver en stramning af standbykrav til 0,5 W kan sætte hindringer for brug
i biografer, teatre m.fl.
Samt at der er udfordringer med bredspektrede ’hvide lyskil-
der’ til bestemte formål og lyskilder med farvejustering og definitionen af grønt lys,
og at disse evt. bør undtages reguleringen. Desuden fremhæves en række lampe-
fatninger som kun anvendes i film-, TV- og live-underholdningsbranchen, hvorfor
disse evt. kunne undtages af reguleringen.
Miljøorganisationen VedvarendeEnergi (MVE)
MVE håber, at regeringen vil arbejde for bedre, mere forbrugervenlige og mere
ambitiøse krav til både produkternes energieffektivitet og deres livscyklusmiljøbe-
lastning, herunder at sikre holdbarhed, reparationsvenlighed m.m. MVE fremhæver
særligt udfasningen af T8 lysstofrør og revision af tolerancer som positive og kom-
mer dertil med en række konkrete tekniske ændringsforslag til den foreslåede regu-
lering, bl.a. vedr. levetidstest af lyskilder, anvendelsesområdet af forordningen, som
ønsket større, samt en stramning af krav til at produkter med integrerede lyskilder
kan skilles af ikke blot under hensyntagen til markedstilsyn, men også af hensyn til
reparationsmuligheder og genanvendelse.
8. Forhandlingssituationen
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men på bag-
grund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes det, at et flertal af
medlemslandene vil stemme for forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, som er med til at sikre opfyldelsen af
EU’s energiefek-
tiviseringsmål på 32,5 pct. i 2030, ift. det forventede elforbrug uden tiltag, som hele
Folketinget har tilsluttet sig i Energiaftalen. Kommissionen har tidligere estimeret, at
mærkning og energieffektivitetskrav til produkter vil levere mellem 40 og 50 pct. af
EU’s 2020 mål for energieffektivitet. Heraf leverer energieffektivitetskrav til produk-
ter 85 pct., mens energimærkning bidrager med 15 pct.
Regeringen har også fokus på, at der udover ambitiøse energikrav til produkterne,
også stilles ambitiøse kvalitetskrav til LED lyskilder.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
10. Indstillinger
Det indstilles, at Danmark stemmer for Kommissionens forslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6