Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 14
Offentligt
Fremsat den {DATO} af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)
Forslag
til
Lov om ændring af udbudsloven
§1
I udbudsloven nr. 1564 af 15. december 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 24
indsættes efter nr. 38 som nyt nummer:
»39) Evalueringsmodellen: Det eller de værktøj(-er), der anvendes af ordregiver til at
sammenstille tilbudsgivernes besvarelse af forskellige kriterier for tildeling med henblik på at
identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud.«
2.
I
§ 159
indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:
»Stk.
8.
Ved udbud af offentlige bygge- og anlægskontrakter med en anslået værdi på mere end
350.000.000 kr. eksklusive moms, og hvor ordregiver anvender tildelingskriteriet bedste forhold
mellem pris og kvalitet, jf. § 162, stk. 1, nr. 3, skal ordregiver foretage evalueringen af de
kvalitative kriterier adskilt fra evalueringen af priskriteriet. Ved gennemførelse af udbud
omfattet af denne bestemmelse finder § 7 i lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og
offentligt støttede kontrakter (tilbudsloven) ikke anvendelse.«
3.
§ 160, stk. 1,
affattes således:
»En ordregiver skal i udbudsmaterialet fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af
evalueringsmodellen. Specifikke parametre i evalueringsmodellen kan afhænge af de indkomne
tilbud, men det skal entydigt fastlægges og beskrives på forhånd, hvordan parametrene
fastlægges. Parametrene i evalueringsmodellen kan ikke afhænge af de indkomne tilbud på en
måde, der beror på ordregivers valg eller vurdering efter åbningen af tilbuddene.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på udbud, hvor udbudsbekendtgørelsen er offentliggjort
inden den 1. juli 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udbudsloven (lovudkast), fra erhvervsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Definition af ”evalueringsmodellen”
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.2. Adskillelse af evaluering af kvalitative kriterier og priskriteriet for visse udbud
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Pligt til at fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af evalueringsmodellen
2.3.1 Gældende ret
2.3.2 Erhvervsministeriets overvejelser
2.3.3 Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Formålet med udbudsloven er blandt andet at skabe en større klarhed om hvilke pligter, der påhviler
ordregivere i forbindelse med offentlige udbud. Dette lovforslag angiver pligten til at fastlægge og
beskrive indholdet af alle dele af evalueringsmodellen i udbudsmaterialet. Herved styrkes den
forudgående gennemsigtighed for tilbudsgiverne, ligesom der skabes større sikkerhed omkring,
hvordan evaluering af indkomne tilbud skal foregå. Derved understøttes også hensynet til
ligebehandling af alle indkomne tilbud.
Lovforslaget indeholder også en pligt til at adskille evalueringen af kvalitet fra evalueringen af pris
i forbindelse med gennemførelsen af udbud af større bygge- og anlægskontrakter, hvor
tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og kvalitet anvendes. Pligten indføres med henblik på
at sikre, at oplysningerne om pris ikke får betydning for vurderingen af kvaliteten i de indkomne
tilbud.
1.1 Baggrund
I udbudsloven er der en pligt til at offentliggøre evalueringsmetoder. Det følger af praksis fra
Klagenævnet for Udbud, at denne pligt ikke udelukker, at dele af evalueringsmodellen i visse
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udbudsloven (lovudkast), fra erhvervsministeren
situationer kan undtages fra offentliggørelse. For at ændre retstilstanden angiver lovforslaget, at
ordregiver i udbudsmaterialet skal fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af
evalueringsmodellen. Specifikke parametre i evalueringsmodellen kan afhænge af de indkomne
tilbud, men det skal entydigt fastlægges og beskrives på forhånd i udbudsmaterialet, hvordan
parametrene afhænger af de indkomne tilbud. Parametrene må ikke afhænge af de indkomne tilbud
på en måde, hvor det beror på ordregivers valg eller vurdering. Som konsekvens af den foreslåede
ændring indføres der også en definition af, hvad der i udbudsloven menes med begrebet
”Evalueringsmodellen”.
For at understøtte ordregivers korrekte vurdering af indkomne tilbud, foreslås det samtidigt at
indføre regler, der sikrer, at viden om pris på indkomne tilbud, ikke kan påvirke vurderingen af
kvalitet. Hvis ordregiver i de tilfælde, hvor tildelingskriteriet er ”bedste forhold mellem pris og
kvalitet”, kender prisen i tilbuddet på det tidspunkt, hvor tilbuddets kvalitet skal vurderes, kan der
således være risiko for, at dette får en utilsigtet, afsmittende effekt på vurderingen af kvaliteten. For
at fjerne denne risiko, indeholder lovforslaget en pligt til at sikre adskillelse mellem evalueringen af
pris og evalueringen af kvalitet i forbindelse med gennemførelsen af udbud af større bygge- og
anlægskontrakter.
Pligten indføres kun for større bygge- og anlægskontrakter, da det er Erhvervsministeriets
vurdering, at risikoen som forslaget har til formål at fjerne, er størst på denne type kontrakter.
Herudover undtages udbud af disse kontrakter fra § 7 i lov om indhentning af tilbud på visse
offentlige og offentligt støttede kontrakter (tilbudsloven). Baggrunden for denne undtagelse er, at
det i visse situationer ikke i praksis vil kunne lade sig gøre at opfylde forpligtelserne i § 7
vedrørende adskilt evaluering af pris og kvalitet. Undtagelsen er ikke udtryk for en lempelse af det
generelle gennemsigtighedsprincip, der finder anvendelse i medfør af udbudslovens § 2.
2. Lovforslagets hovedpunkter
Lovforslaget indeholder en pligt til at fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af
evalueringsmodellen i udbudsmaterialet. Derudover indføres en definition af evalueringsmodellen i
udbudslovens definitionsbestemmelse.
Formålet med pligten til at fastlægge og beskrive evalueringsmodellen i udbudsmaterialet er at
styrke den forudgående gennemsigtighed og understøtte hensynet til ligebehandling af
tilbudsgiverne. Ordregivere har et vidt skøn både i forhold til at fastlægge evalueringsmodellen
inden åbningen af tilbuddene og i forhold til evalueringen af de kvalitative kriterier for tildeling.
Dette skøn berøres ikke i lovforslaget.
Lovforslaget indeholder også en pligt til at foretage evalueringen af det offentliggjorte priskriterium
adskilt fra evalueringen af de kvalitative kriterier. Formålet med denne pligt er at fjerne risikoen for,
at kendskabet til pris utilsigtet påvirker vurderingen af kvaliteten af de indkomne tilbud. Pligten
omfatter kun offentlige bygge- og anlægskontrakter med en anslået kontraktværdi på mere end
350.000.000 kr. eksklusive moms.
Pligten indføres kun for større bygge- og anlægskontrakter, da det er Erhvervsministeriets
vurdering, at risikoen som forslaget har til formål at fjerne er størst på denne type kontrakter.
2.1. Definition af ”evalueringsmodellen”
2.1.1. Gældende ret
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udbudsloven (lovudkast), fra erhvervsministeren
Udbudsdirektivet, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om
offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende nr. L 94 af 28.3.2014, s.
65), indeholder ikke en definition af ”evalueringsmodellen” og regulerer heller ikke, hvorvidt
ordregivere har en pligt til at offentliggøre evalueringsmodellen.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
I henhold til gældende ret udelukker pligten i udbudsloven til at offentliggøre evalueringsmetoden
ikke, at dele af evalueringsmodellen i visse situationer kan undtages fra offentliggørelse.
Erhvervsministeriet finder, at det i denne forbindelse vil være hensigtsmæssigt at indføre et tydeligt
krav om, at alle dele af evalueringsmodellen skal fastlægges og beskrives i udbudsmaterialet. Denne
pligt indføres med forslagets § 1, nr. 3.
Udbudsloven indeholder ikke en definition af evalueringsmodellen, og for at skabe større klarhed
over pligten i forslagets § 1, nr. 3, til at offentliggøre evalueringsmodellen, vil Erhvervsministeriet
indføre en definition af evalueringsmodellen.
Erhvervsministeriet finder det hensigtsmæssigt at tydeliggøre i definitionen af evalueringsmodellen,
at der kan være flere værktøj(-er), der anvendes af ordregiver til at sammenstille tilbudsgivernes
besvarelse af forskellige kriterier for tildeling med henblik på at identificere det økonomisk mest
fordelagtige tilbud. Tydeliggørelsen af de forskellige dele (værktøjer) som evalueringsmodellen kan
bestå af, skal ses i sammenhæng med ændringsforsalgets § 1, nr. 3, hvoraf det fremgår, at alle dele
af evalueringsmodellen skal fastlægges og beskrives i udbudsmaterialet.
I forbindelse med definitionen af evalueringsmodellen henvises der til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
2.1.3. Den foreslåede ordning
I forbindelse med forslaget § 1, nr. 3, indføres en pligt for ordregiver til i udbudsmaterialet at
fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af evalueringsmodellen. I forbindelse hermed indføres
der en definition af ”evalueringsmodellen” i forslagets § 1, nr. 1.
2.2. Adskillelse af evaluering af kvalitative kriterier og priskriteriet for visse udbud
2.2.1. Gældende ret
I henhold til udbudsloven skal ordregiver identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud på
grundlag af tildelingskriterierne pris, omkostninger eller bedste forhold mellem pris og kvalitet. Ved
tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og kvalitet skal tilbud vurderes på grundlag af
underkriterier, der har forbindelse til kontraktens genstand. Sådanne underkriterier kan for eksempel
udgøre kvalitative, miljømæssige og sociale aspekter. Ordregiver skal anføre, hvordan de fastsatte
underkriterier skal vægtes. Ordregiver kan imidlertid i henhold til de gældende regler frit vælge, om
evalueringen af pris og evalueringen af kvalitet skal foretages adskilt eller ej.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
I henhold til gældende ret er der ikke krav om, at ordregiver holder vurderingen af priskriteriet
adskilt fra vurderingen af de kvalitative kriterier. Dette kan medføre risiko for, at pris og kvalitet
ikke vurderes uafhængigt af hinanden, og at evalueringen af de forskellige tilbud dermed ikke fuldt
ud afspejler de kriterier og hensyn, som er meldt ud og dermed var tilsigtet, da udbuddet blev
bekendtgjort.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udbudsloven (lovudkast), fra erhvervsministeren
Hvis ordregiver kender prisen i tilbuddet på det tidspunkt, hvor tilbuddets kvalitet skal vurderes,
kan der således være risiko for, at dette får en utilsigtet, afsmittende effekt på vurderingen af
kvaliteten. Tilbud med en meget lav pris risikerer herved at opnå en bedre kvalitetsvurdering end
hvad der virker rimeligt, fordi pris har fået større betydning i evalueringsfasen end da udbuddet blev
udformet.
En lav pris kan omvendt også utilsigtet medføre lavere kvalitetsvurdering end, hvad der
forekommer rimeligt. Det kan være tilfældet, hvis den lave pris tages som et signal om, at kvaliteten
måske ikke er helt så god, som tilbuddet ellers giver indtryk af.
For at fjerne risikoen for en utilsigtet skævhed i vurderingen af kvalitet i selve
evalueringsprocessen, finder Erhvervsministeriet det hensigtsmæssigt at indføre en regel om, at
ordregiver ved større bygge- og anlægsprojekter skal foretage vurderingen af kvalitet uafhængigt af
den tilbudte pris, således at prisen ikke kendes når kvaliteten vurderes.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Med den foreslåede ordning indføres pligt til at holde vurderingen af pris og kvalitet adskilt.
Hermed menes, at vurderingen af indkomne tilbuds kvalitet skal gennemføres uden kendskab til
priserne. Det vil derimod være tilladt at vurdere priserne med kendskab til tilbuddenes kvalitet.
Pligten vil dog kun finde anvendelse for offentlige bygge- og anlægskontrakter med en anslået
værdi på mere end 350.000.000 kr. eksklusive moms, og hvor ordregiver anvender
tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og kvalitet.
De kontrakter, der bliver omfattet af denne ordning, vil samtidig blive undtaget fra pligten i § 7 i lov
om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter (tilbudsloven).
Ordregivere omfattet af ordningen vil således ikke være forpligtet til at åbne tilbuddene på et forud
fastsat tidspunkt og de bydende vil heller ikke være berettiget til at være til stede ved åbningen af
tilbuddene eller til at blive bekendt med budsummer og eventuelle forbehold.
2.3. Pligt til at fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af evalueringsmodellen
2.3.1 Gældende ret
Udbudsdirektivet, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om
offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende nr. L 94 af 28.3.2014, s.
65), indeholder ikke en bestemmelse, der regulerer, hvorvidt ordregivere har en pligt til at
offentliggøre evalueringsmodellen.
EU-Domstolen har i sag C-6/15, TNS Dimarso NV mod Vlaams Gewest, af 14. juli 2016,
konstateret, at hverken udbudsdirektivet fra 2004, eller retspraksis fastsætter en forpligtelse til
”gennem offentliggørelse i udbudsbekendtgørelsen eller udbudsbetingelserne at oplyse eventuelle
tilbudsgivere om den bedømmelsesmetode, som den ordregivende myndighed har anvendt med
henblik på at vurdere og konkret klassificere tilbuddene i forhold til tildelingskriterierne og den
relative vægtning heraf, der forud blev fastsat i dokumenterne vedrørende den pågældende
kontrakt.”
Mens der ikke som udgangspunkt er en pligt til at offentliggøre evalueringsmodellen, er
det vurderingen, at det fremgår af dommen, at evalueringsmodellen i udgangspunktet skal
fastlægges før ordregivere åbner tilbuddene, således at enhver risiko for favorisering undgås.
Det fremgår af udbudsloven, at ordregivere på forhånd i udbudsmaterialet skal beskrive den valgte
evalueringsmetode samt beskrive, hvad der tillægges betydning ved tilbudsevalueringen.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udbudsloven (lovudkast), fra erhvervsministeren
Klagenævnet for Udbud har i en kendelse fra 8. august 2017 konstateret, at pligten i udbudsloven til
at offentliggøre evalueringsmetoden ikke udelukker, at dele af evalueringsmodellen i visse
situationer kan undtages fra offentliggørelse.
2.3.2 Erhvervsministeriets overvejelser
I henhold til gældende ret udelukker pligten i udbudsloven til at offentliggøre evalueringsmetoden
ikke, at dele af evalueringsmodellen i visse situationer kan undtages fra offentliggørelse.
Erhvervsministeriet finder det i denne forbindelse hensigtsmæssigt at indføre et tydeligt krav om, at
alle dele af evalueringsmodellen skal fremgå af udbudsmaterialet. Formålet med den foreslåede
bestemmelse er at styrke den forudgående gennemsigtighed, herunder tilbudsgiveres mulighed for
at optimere tilbud.
Samtidig understøttes hensynet til ligebehandling af tilbudsgiverne. Ordregivere har et vidt skøn i
forhold til at fastlægge evalueringsmodellen, men indholdet af alle dele af evalueringsmodellen skal
beskrives i udbudsmaterialet.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Med den foreslåede ordning ændres retstilstanden således, at ordregiver forpligtes til i
udbudsmaterialet at fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af evalueringsmodellen.
I overensstemmelse med denne forpligtelse vil det dog være muligt at lade specifikke parametre i
evalueringsmodellen afhænge af de indkomne tilbud, men det skal entydigt fastlægges og beskrives
på forhånd, hvordan parametrene fastlægges.
Parametrene i evalueringsmodellen kan ikke afhænge af de indkomne tilbud på en måde, der beror
på ordregivers valg eller vurdering efter åbningen af tilbuddene.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske og administrative konsekvenser som lovforslagets hovedpunkt vedrørende
adskillelse af evaluering af kvalitative kriterier og priskriteriet for visse udbud vil medføre, vurderes
at være bagatelagtige. Der er først og fremmest tale om et lille antal udbud, der vil blive omfattet af
lovforslaget, grundet den høje tærskelværdi. Herudover vurderes det at være forbundet med relativt
små administrative omkostninger for ordregiver at sikre adskillelse imellem vurderingen af
henholdsvis pris og kvalitet.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget forventes ikke at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
I henhold til principperne om agil erhvervsrettet regulering er der foretaget en vurdering af, hvordan
lovforslaget understøtter virksomhedernes muligheder for at anvende nye digitale teknologier og
forretningsmodeller, og om lovforslagets eventuelle digitale løsninger er brugervenlige. I denne
forbindelse er følgende undersøgt:
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udbudsloven (lovudkast), fra erhvervsministeren
1952817_0007.png
1. Muliggør lovforslaget anvendelse af nye forretningsmodeller: Lovforslaget vurderes ikke at
medføre nogen barriere for virksomhedernes anvendelse af nye forretningsmodeller.
Lovforslaget medfører øget gennemsigtighed vedrørende ordregivernes evaluering af
virksomhedernes afgivne tilbud og vurderes ikke at medføre nogen byrder for erhvervslivet.
2. Er lovforslaget enkelt og formålsbestemt: Lovforslaget medfører udelukkende krav og
pligter for offentlige ordregivere, og medfører ingen vanskeligheder for virksomhedernes
anvendelse af nye teknologier og forretningsmodeller.
3. Er lovforslaget teknologineutralt: Lovforslaget stiller ingen krav til anvendelse af specifikke
teknologier, hverken direkte eller indirekte.
4. Er lovforslaget helhedstænkende: Lovforslaget vurderes ikke at have samspil med andre
reguleringsområder, som har betydning for virksomhedernes anvendelse af nye teknologier
og forretningsmodeller.
5. Sikrer lovforslaget brugervenlig digitalisering: Lovforslaget stiller ingen krav til
anvendelsen af digitale løsninger.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes således at være efterlevet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Udbudsloven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014
om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende nr. L 94 af 28.3.2014,
s. 65), men § 1 implementerer ikke en artikel i udbudsdirektivet. Lovforslaget er ikke i strid med
EU-retten.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden den X.X 2018 til den X. X 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
[INDSÆT HØRINGSPARTER i alfabetisk rækkefølge]
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgifter
Ingen yderligere konsekvenser.
Negative konsekvenser/merudgifter
Ingen yderligere konsekvenser.
Økonomiske
konsekvenser for
det offentlige
Administrative
Ingen
konsekvenser for
Ingen
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udbudsloven (lovudkast), fra erhvervsministeren
1952817_0008.png
det offentlige
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
m.v.
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-
retten.
Er i strid med de
fem
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering
/Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
”Evalueringsmodellen” er efter de gældende regler ikke en del af definitionsbestemmelsen i
udbudslovens § 24. Med den foreslåede bestemmelse i
§ 24, nr. 39,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
defineres begrebet ”evalueringsmodellen” som det eller de værktøjer, der anvendes af ordregiver
til at sammenstille tilbudsgivernes tilbud vedrørende forskellige kriterier for tildeling. Det vil
eksempelvis være formler, pointmodeller, prismodeller og pointskala til bedømmelse af
økonomiske og kvalitative kriterier for tildeling. Forskellige betegnelser benyttes for
evalueringsmodellen, eksempelvis bedømmelsesmetoden og evalueringsmetoden, men
evalueringsmodellen benyttes oftest i praksis for de nævnte værktøjer. Når et udbud består af
både økonomiske og kvalitative kriterier for tildeling, benytter ordregiveren
evalueringsmodellen, og værktøjerne heri til at skabe et sammenligneligt resultat, hvorefter
ordregiveren kan identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud. I et udbud kan en
evalueringsmodel eksempelvis bestå af 1) en pointmodel med en lineær interpolation mellem det
maksimale point på en oplyst pointskala, der gives til den laveste pris, og det minimale point på
pointskalaen, der gives til priser, der er 50 pct. højere end den laveste pris, 2) en pointskala for
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udbudsloven (lovudkast), fra erhvervsministeren
bedømmelse af den tilbudte kvalitet og 3) en beregning, hvor pointene for henholdsvis kvalitet
og pris ganges med den oplyste vægtning.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse implementerer ikke en artikel i udbudsdirektivet, men går videre
end det, der følger af udbudsdirektivet.
Med den foreslåede bestemmelse indføres et krav om, at ordregivere i forbindelse med
gennemførelse af udbud af offentlige bygge- og anlægskontrakter, jf. § 24, nr. 23, med en anslået
værdi på mere end 350.000.000 kr. eksklusive moms, og hvor ordregiver anvender
tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og kvalitet, foretager evalueringen af de kvalitative
kriterier adskilt fra og uden viden om evalueringen af pris. Efter de gældende regler, kan
ordregivere frit vælge, om de vil foretage kvalitetsvurderingen adskilt fra prisvurderingen eller
ej.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at fjerne risikoen for, at kendskabet til priserne på
indkomne tilbud påvirker ordregivers vurdering af de kvalitative kriterier. Når ordregiver
allerede kender prisen i tilbuddet ved vurderingen af kvalitet, kan der således være risiko for, at
kendskabet til priserne får en afsmittende effekt på vurderingen af kvalitet. Der er dermed risiko
for, at tilbuddets kvalitet enten over- eller undervurderes.
Ved vurderingen af den offentlige bygge- og anlægskontrakts anslåede værdi anvendes reglerne i
udbudslovens kapitel 5 vedrørende beregningen af kontraktens værdi. Hvis ordregiver har valgt
at opdele udbuddet i delkontrakter i henhold til § 49, stk. 1, er det værdien af den individuelle
delkontrakt, der er afgørende for, om pligten i denne bestemmelse finder anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at ordregiver skal adskille vurderingen af de indkomne
tilbuds kvalitet fra vurderingen af de indkomne tilbuds priser. Med adskillelse menes, at
ordregiver foretager sin kvalitetsvurdering af tilbuddene uden at kende priserne i de indkomne
tilbud. Pligten til adskillelse udelukker derimod ikke, at ordregiver foretager vurderingen af
tilbuddenes priser med kendskab til indholdet af de indkomne tilbuds kvalitet. Bestemmelsen
påvirker ikke muligheden for at vælge mellem tildelingskriterier i § 162, stk. 1. Det står således
ordregiver frit for at vælge imellem tildelingskriterierne pris, omkostninger eller bedste forhold
mellem pris og kvalitet også for offentlige bygge- og anlægskontrakter med en anslået værdi
over tærsklen i denne bestemmelse.
Pligten til at sikre adskillelse indebærer for det første, at ordregivere er forpligtet til at gøre det
muligt for tilbudsgiverne at afgive tilbud på en måde, hvorpå ordregiver kan gøre sig bekendt
med tilbuddenes indhold for så vidt angår kvalitetsbeskrivelsen uden at få kendskab til
tilbuddenes priser. Det kan for eksempel gøres ved, at ordregiver stiller krav om, at tilbud
afgives ved at uploade to selvstændige filer i ordregivers elektroniske udbudssystem. Det er dog
ikke afgørende, hvordan ordregiver rent teknisk sikrer sig imod at få kendskab til priserne før
gennemførelsen af kvalitetsvurderingen.
Den foreslåede bestemmelse indebærer for det andet, at ordregiver skal sikre, at tilbudspriserne
vurderes adskilt fra vurderingen af tilbuddenes kvalitet. Det kan for eksempel sikres ved, at
ordregivers elektroniske udbudssystem teknisk sikrer, at indholdet af tilbuddene for så vidt angår
priser ikke kan åbnes af ordregiverens medarbejdere før kvalitetsvurderingen er gennemført. Det
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udbudsloven (lovudkast), fra erhvervsministeren
kan imidlertid også sikres ved, at ordregiver sørger for, at vurderingen af henholdsvis priser og
kvalitet ikke gennemføres af de samme personer.
At udbud omfattet af denne bestemmelse er undtaget fra § 7 i lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter (tilbudsloven) indebærer, at tilbudsgiverne ikke
har krav på at være til stede ved åbningen af tilbuddene eller til at blive bekendt med budsummer
og eventuelle forbehold. Herudover er ordregiver ikke forpligtet til at åbne tilbuddene på et forud
fastsat sted og tidspunkt. Baggrunden for denne undtagelse er, at det i visse situationer ikke i
praksis vil kunne lade sig gøre at opfylde forpligtelserne i § 7 vedrørende adskilt evaluering af
pris og kvalitet. Undtagelsen er ikke udtryk for en lempelse af det generelle
gennemsigtighedsprincip, der finder anvendelse i medfør af udbudslovens § 2.
Som følge af kravet i udbudslovens § 174, stk. 4, om, at ordregiver skal dokumentere afviklingen
af alle udbud og opbevare tilstrækkelig dokumentation til at begrunde beslutninger, der træffes
på alle stadier af udbudsproceduren, vil det være nødvendigt, at ordregiver er i stand til at
dokumentere, at kvalitetsvurderingen er foretaget adskilt fra vurderingen af priserne.
Til nr. 3
Efter de gældende regler er der som udgangspunkt ikke en pligt til at offentliggøre
evalueringsmodellen. Dog skal evalueringsmodellen i udgangspunktet fastlægges før ordregivere
åbner tilbuddene, således enhver risiko for favorisering undgås.
Med den forslåede bestemmelse indføres en pligt til at fastlægge og beskrive indholdet af alle
dele af evalueringsmodellen i udbudsmaterialet.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at styrke den forudgående gennemsigtighed,
herunder tilbudsgiveres mulighed for at optimere tilbud. Samtidig understøttes hensynet til
ligebehandling af tilbudsgiverne. Med den foreslåede bestemmelse har ordregivere fortsat et vidt
skøn i forhold til at fastlægge evalueringsmodellen, men indholdet af alle dele af
evalueringsmodellen skal beskrives i udbudsmaterialet.
Bestemmelsen implementerer ikke en artikel i udbudsdirektivet, men går videre end den pligt til
forudgående gennemsigtighed, der følger af udbudsdirektivet.
Pligten til at fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af evalueringsmodellen i
udbudsmaterialet går videre end praksis fra Klagenævnet for Udbud, hvor det er fastslået, at der
ikke i alle tilfælde er en pligt til at beskrive indholdet af alle dele af evalueringsmodellen. En
pligt til at beskrive alle dele af evalueringsmodellen i udbudsmaterialet foreslås indført med
denne bestemmelse.
Det foreslås, at der indføres en ny bestemmelse i § 24, som beskriver, hvad der skal forstås ved
evalueringsmodellen. Det fremgår af den foreslåede bestemmelse, at der ved
evalueringsmodellen skal forstås det eller de værktøj(er), der anvendes af ordregiver til at
sammenstille tilbudsgivernes tilbud med henblik på at identificere det økonomisk mest
fordelagtige tilbud. Evalueringsmodellen vil eksempelvis være formler, pointmodeller,
prismodeller og pointskala til bedømmelse af økonomiske og kvalitative kriterier for tildeling.
Idet der kan være flere dele af en evalueringsmodel, f.eks. en pointmodel samt pointskalaer til at
bedømme de økonomiske og kvalitative kriterier for tildeling, fremgår det af ordlyden af den
foreslåede bestemmelse, at ”alle dele” af evalueringsmodellen skal fastlægges og beskrives. Det
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udbudsloven (lovudkast), fra erhvervsministeren
betyder, at formler, pointmodeller, prismodeller, pointskalaer mv. er en del af
evalueringsmodellen, og disse skal som følge heraf fastlægges og beskrives i udbudsmaterialet.
Endvidere fremgår det af indholdet af disse dele skal fastlægges og beskrives. Det betyder, at det
ikke er tilstrækkeligt at angive værktøjerne, men indholdet af disse skal også beskrives.
Beskrivelsen af evalueringsmodellen medfører i forhold til evalueringen af de økonomiske
kriterier, at det efter gennemførelsen af udbuddet og på baggrund af de indkomne priser er
muligt at konstatere om evalueringsmodellen er anvendt præcis som beskrevet i
udbudsmaterialet. Ordregiver kan ikke anvende dele af en evalueringsmodel, der ikke har været
beskrevet i udbudsmaterialet. Omvendt kan parametre i en evalueringsmodel afhænge af de
indkomne tilbud, men det skal entydigt fastlægges og beskrives på forhånd i udbudsmaterialet,
hvordan det vil ske. Parametrene kan ikke afhænge af de indkomne tilbud på en måde, der beror
på ordregivers valg eller vurdering efter åbningen af tilbuddene. Dette udelukker eksempelvis en
beskrivelse i udbudsmaterialet, der indebærer, at ordregiver vurderer, eksempelvis under
hensyntagen til visse kriterier, hvordan et parameter i en evalueringsmodel endeligt udformes
efter åbning af tilbud. Det skal bero på en objektiv konstatering.
Med parametre forstås eksempelvis hældningsgraden. Hvis ordregiver vælger at lade
eksempelvis hældningsgraden i en pointmodel med lineær interpolation være afhængig af de
indkomne tilbud, skal det entydigt fastlægges og beskrives på forhånd i udbudsmaterialet,
hvordan den endelige hældningsgrad afhænger af de indkomne tilbud. Det kan eksempelvis ske
ved at beskrive, at den laveste pris vil modtage det maksimale point, priser der er 50 pct. højere
får 0 point, og at der laves en lineær interpolation mellem disse to punkter. Denne
evalueringsmodel vil herefter danne grundlag for de point, som de enkelte tilbudsgivere
modtager. Parametrene kan eksempelvis også afhænge af de indkomne tilbud i en prismodel,
hvor pristillægget for dårlig opfyldelse af de kvalitative kriterier for tildeling baseres på den
gennemsnitlige tilbudspris i de indkomne tilbud, så længe sammenhængen præcist beskrives i
udbudsmaterialet.
Det er alene selve evalueringsmodellens afhængighed af de indkomne tilbud, der ikke må bero
på ordregivers valg eller vurdering. Derimod kan tilbudsgivernes opfyldelse af eksempelvis de
kvalitetsmæssige kriterier, der indgår i evalueringsmodellen, bero på ordregivers vurdering og
skøn.
Gældende ret i forhold til ordregivers pligt til i udbudsmaterialet at angive kriterierne for
tildeling og beskrive, hvad der tillægges betydning ved tilbudsevalueringen, ændres ikke som
følge af dette lovforslag. Selv om disse dele ikke længere fremgår af § 160, vil disse pligter
stadigvæk være gældende som følge af § 164 og de øvrige bestemmelser i udbudsloven,
herunder principperne i udbudslovens § 2.
Til § 2
Udbud, hvor udbudsbekendtgørelsen er offentliggjort inden den 1. juli 2019, gennemføres efter
de hidtil gældende regler.
Ved brug af rammeaftaler vil det være tidspunktet for udbudsbekendtgørelsens offentliggørelse,
der er afgørende, således at direkte tildeling og genåbning af konkurrencen gennemføres efter de
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udbudsloven (lovudkast), fra erhvervsministeren
hidtil gældende regler, når rammeaftalen er indgået på baggrund af en udbudsbekendtgørelsen,
der er offentliggjort inden den 1. juli 2019.
Annullerer en ordregiver et udbud, som er iværksat inden lovens ikrafttrædelse, og genudbyder
kontrakten efter lovens ikrafttræden, finder denne lov anvendelse på genudbuddet.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighedsområde og indebærer, at
loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Det fremgår af artikel 355 i traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde, at EU-
traktaterne ikke finder anvendelse på Færøerne.
Grønland er optaget som et af de såkaldte oversøiske lande og territorier i bilag II, der har
associeringsordninger (særlige forbindelser) med EU. Det betyder i henhold til traktaten om den
Europæiske Unions funktionsmådes artikel 204, at artikel 198-203 finder anvendelse på
Grønland, medmindre andet følger af de særlige bestemmelser for Grønland, der er fastsat i den
protokol om den særlige ordning for Grønland, der er knyttet som bilag til traktaterne.
Idet hverken Færøerne eller Grønland er omfattet af de relevante bestemmelser i traktaten om
den Europæiske Unions funktionsmåde, er Færøerne og Grønland ikke forpligtet til at
gennemføre udbudsdirektivet. Som følge heraf gælder udbudsloven, hverken bestemmelser der
implementerer udbudsdirektivet eller øvrige bestemmelser, ikke for Færøerne og Grønland.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udbudsloven (lovudkast), fra erhvervsministeren
1952817_0013.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
§ 24.
---
Nr. 1-38) ---
1.
I
§ 24
indsættes efter nr. 38 som nyt
nummer:
»39) Evalueringsmodellen: Det eller de
værktøj(-er), der anvendes af ordregiver til at
sammenstille tilbudsgivernes besvarelse af
forskellige kriterier for tildeling med henblik
på at identificere det økonomisk mest
fordelagtige tilbud.«
§ 159. ---
Stk. 1-7. ---
2.
I
§ 159
indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:
»Stk.
8.
Ved udbud af offentlige bygge- og
anlægskontrakter med en anslået værdi på mere
end 350.000.000 kr. eksklusive moms, og hvor
ordregiver anvender tildelingskriteriet bedste
forhold mellem pris og kvalitet, jf. § 162, stk.
1, nr. 3, skal ordregiver foretage evalueringen
af de kvalitative kriterier adskilt fra
evalueringen
af
priskriteriet.
Ved
gennemførelse af udbud omfattet af denne
bestemmelse finder § 7 i lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede
kontrakter (tilbudsloven) ikke anvendelse.«
§ 160.
Stk. 1.
En ordregiver skal i udbudsmaterialet
angive kriterierne for tildeling, beskrive
evalueringsmetoden og beskrive, hvad der
tillægges betydning ved tilbudsevalueringen.
3.
§ 160, stk. 1,
affattes således:
»En ordregiver skal i udbudsmaterialet
fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af
evalueringsmodellen. Specifikke parametre i
evalueringsmodellen kan afhænge af de
indkomne tilbud, men det skal entydigt
fastlægges og beskrives på forhånd, hvordan
parametrene fastlægges. Parametrene i
evalueringsmodellen kan ikke afhænge af de
indkomne tilbud på en måde, der beror på
ordregivers valg eller vurdering efter åbningen
af tilbuddene.«