Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 121
Offentligt
1984216_0001.png
GUIDE
T IL SAGSBEHANDL ERE
S æ rl ig e v il kå r
g
o g m e re le m p e li
ti lke n d e ls e s-
p ro c e d u re
SENIOR-
FØRTIDSPENSION
Enklere og hurtigere adgang til
førtidspension for personer, der højst
har fem år til folkepensionsalderen
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 121: Orientering om kampagne om seniorførtidspension, fra beskæftigelsesministeren
1984216_0002.png
MULIGHEDER OG BETINGELSER VED
SENIORFØRTIDSPENSION
SÆRLIGE VILKÅR
VED
SENIORFØRTIDSPENSION
Seniorførtids-
pension er ikke
en ny
type førtidspe
nsion.
Blot en mere
lempelig
procedure fo
r
tilkendelsen a
f
førtidspensio
n.
Ansøgeren må højst have
fem år til folkepensionsalderen.
Ansøgeren skal have arbejdet
fuld tid i mindst 20 – 25 år.
Ansøgeren skal have en aktuel
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Ansøgerens arbejdsevne skal ikke søges udviklet, men
skal kun vurderes ud fra eksisterende kompetencer.
GENERELLE BETINGELSER
For at få tilkendt førtidspension efter reglerne om seniorførtidspension,
skal ansøgeren opfylde de generelle betingelser om indfødsret, bopæl
og ret til social pension mv. Derudover skal ansøgerens arbejdsevne
være nedsat i et sådant omfang, at ansøgeren ikke er i stand til at
forsørge sig selv ved almindeligt arbejde eller ved et fleksjob.
Side 2 af 5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 121: Orientering om kampagne om seniorførtidspension, fra beskæftigelsesministeren
1984216_0003.png
MULIGHEDER OG BETINGELSER VED
SENIORFØRTIDSPENSION
FULDTIDSARBEJDE I MINDST 20 - 25 ÅR
Det er et krav, at ansøgeren har haft langvarig tilknytning til arbejds-
markedet. Hvis ansøgeren har haft fuldtidsbeskæftigelse (med en
ugentlig arbejdstid på mindst 27 timer) i mindst 25 år, anses vedkom-
mende for at opfylde kravet. Perioder med beskæftigelse i fleksjob
kan tælle med som fuldtidsbeskæftigelse.
Hvis ansøgeren har haft mellem 20 og 25 års fuldtidsbeskæftigelse,
kan kravet om langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet anses for
opfyldt, hvis kommunen ud fra et konkret skøn vurderer, at
ansøgeren er i målgruppen for seniorførtidspension.
Ved skønnet kan der fx lægges vægt på:
Fleksjob tæller med
Bemærk, at perioder med
beskæftigelse i fleksjob kan
tælle med som fuldtidsbe-
skæftigelse.
Periodens faktiske eller skønnede antal ugentlige arbejdstimer. Fx om
ansøgeren har arbejdet mange timer over mindstekravet til indbetaling
af fuldt ATP-bidrag i hele eller store dele af beskæftigelsesperioden.
Om arbejdet har været fysisk eller psykisk belastende og nedslidende.
Om ansøgerens helbred er påvirket efter mange år på arbejdsmarkedet.
Deltidsbeskæftigelse kan efter en konkret vurdering omregnes
forholdsmæssigt til perioder med fuldtidsbeskæftigelse (ugentlig
arbejdstid på mindst 27 timer).
Dokumentation og opgørelse af beskæftigelsesomfang
Omfanget af tidligere beskæftigelse skal dokumenteres eller sand-
synliggøres. Ofte vil det kunne vurderes på baggrund af ansøgerens
oplysninger om indbetalt ATP bidrag, som ansøgeren har adgang til
via borger.dk. Hvis der ikke er indbetalt ATP-bidrag, kan dokumen-
tationen også være oplysninger fra nuværende og tidligere arbejds-
givere - herunder oplysninger fra udenlandske arbejdsgivere og
myndigheder - samt ansøgerens egne oplysninger.
Brug ATP-bidraget via
ansøgerens adgang på
borger.dk som
dokumentation.
Side 3 af 5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 121: Orientering om kampagne om seniorførtidspension, fra beskæftigelsesministeren
1984216_0004.png
MULIGHEDER OG BETINGELSER VED
SENIORFØRTIDSPENSION
AKTUEL TILKNYTNING TIL ARBEJDSMARKEDET
Ansøgere skal forud for ansøgningen have haft aktuel tilknytning til
arbejdsmarkedet. Ansøgere, som kommer direkte fra beskæftigelse,
opfylder derved kravet om aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet.
Kravet kan dog være opfyldt i andre tilfælde.
Hvis man har modtaget indkomst, der midlertidigt træder i stedet for
arbejdsindkomst, kan kravet anses for opfyldt.
Der kan fx være tale om indkomst som:
Sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, ledighedsydelse eller ressourceforløbsydelse.
Støtte efter lov om social service til pasning af nærtstående alvorligt syge eller døende
og til pasning af børn med handicap eller langvarig lidelse.
Ansøgere, der i en længere periode forud for ansøgningen har
modtaget kontanthjælp eller været uden indkomst alene pga.
ledighed, kan ikke anses for at opfylde kravet om aktuel tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Ansøgere, der i en kort periode har modtaget kontanthjælp eller
været uden indkomst, kan dog efter en konkret vurdering anses for at
opfylde kravet.
Her kan kommunen fx lægge vægt på:
karakteren og omfanget af tidligere beskæftigelse,
at ansøgeren er ophørt med at arbejde af helbredsmæssige årsager,
at ansøgeren har været i behandling eller afventet helbredsmæssig udredning.
Ansøgere, der inden for de seneste 5 år er stoppet helt eller delvist
med at arbejde af helbredsmæssige grunde, kan efter en konkret
vurdering anses for at opfylde kravet om aktuel tilknytning til arbejds-
markedet.
Side 4 af 5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 121: Orientering om kampagne om seniorførtidspension, fra beskæftigelsesministeren
1984216_0005.png
MULIGHEDER OG BETINGELSER VED
SENIORFØRTIDSPENSION
VURDERING AF ARBEJDSEVNEN
Vurderingen
af arbejdsev
nen er
anderledes
i sager om
seniorførtid
spension
Ved ansøgning om seniorførtidspension, skal det alene vurderes, om
arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat i forhold til de erhverv,
som ansøgeren vil kunne varetage her og nu, herunder i et fleksjob.
Det skal således ikke vurderes, om ansøgeren kan udvikle sin
arbejdsevne eller blive i stand til at anvende sin restarbejdsevne efter
deltagelse i fx virksomhedspraktik, revalidering eller ressourceforløb.
Ansøgere, der er i stand til at arbejde i et fleksjob, kan ikke
tilkendes seniorførtidspension, med mindre deres arbejdsevne er så
begrænset, at det er en forudsætning for bevilling af fleksjobbet, at
der er mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles inden for en rimelig
periode. Der kan således ikke gives afslag på ansøgning om senior-
førtidspension med henvisning til sådanne udviklingsmuligheder.
Ved vurderingen af arbejdsevnen kan det tillægges særlig betydning,
hvis der er sammenhæng mellem sygdomshistorikken og det forhold,
at ansøgeren ikke længere kan arbejde.
Hvis der fortsat er behandlingsmuligheder, vil det i nogle tilfælde
betyde, at arbejdsevnen ikke umiddelbart kan anses for varigt nedsat
i tilstrækkeligt omfang, før behandlingsmulighederne er udtømte.
Kommunen kan altid indhente nye oplysninger, fx helbredsmæssige
oplysninger, til brug for sagens afgørelse. Kommunen har ansvaret
for, at sagen er oplyst tilstrækkeligt til, at kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse om ansøgerens ret til førtidspension.
KONKRET SAGSBEHANDLING
Reglerne og procedurerne ved behandling af sager om
seniorførtidspension, er nærmere beskrevet i:
Skrivelse om reglerne for seniorførtidspension,
jf. bekendtgørelse om seniorførtidspension,
skr. nr. 9806 af 18. december 2013.
Få mere information om
seniorførtidspension her:
Principafgørelse fra
Ankestyrelsen.
Bekendtgørelse om
seniorførtidspension.
Side 5 af 5