Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
S 567
Offentligt
1863824_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 05-03-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPRSC
Sagsnr.: 1801800
Dok. nr.: 550873
Medlem af Folketinget Flemming Møller Mortensen (S) har den 23. februar 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. S 567 til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål S 567:
”Er
ministeren enig med verdenssundhedsorganisationen WHO, der konkluderer, at
der ikke findes en tilstrækkeligt finansieret overordnet koordinerende enhed for to-
bakskontrol i Danmark, og agter ministeren i givet fald at handle på denne konklu-
sion?”
Svar:
Vi har i Danmark indrettet os sådan, at udførelse, udvikling og kontrol foregår på flere
niveauer og af forskellige myndigheder og aktører.
Kommunerne har hovedansvaret for forebyggelse, herunder forebyggelse af tobaks-
rygning.
Sundhedsstyrelsen arbejder på et nationalt niveau i tæt samarbejde med kommuner,
regioner og NGO’er.
Sundhedsstyrelsen udgiver blandt andet forebyggelsespakken
om tobak, som beskriver den bedste viden på området og med anbefalinger til kom-
munerne, så kommunerne løbende kan arbejde med tobaksforebyggelse ud fra det
bedste evidensgrundlag.
Sundhedsstyrelsen har desuden kompetence til at fastsætte regler for nye kategorier
af tobaksvarer, afhængigt af om der er tale om røgfrie tobaksvarer eller røgtobak. I
den forbindelse er det Sundhedsstyrelsen, der foretager en sundhedsfaglig undersø-
gelse af, om den nye kategori har karakter af en røgfri tobaksvare eller røgtobak.
Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer, om tobaksvarerne er indberettet korrekt og lever
op til de gældende regler på området. Kontrollen sikrer blandt andet, at der kun mar-
kedsføres indberettede produkter, og at produkter, der ikke er indberettet, fjernes
fra markedet. Der bliver både udført dokumentkontrol og fysiske kontrolbesøg hos
fabrikanter, importører, distributører og detailsalgsforhandlere, der markedsfører to-
baksvarer eller urtebaserede rygeprodukter. En del tobaksvarer bliver også udtaget til
test i eksterne laboratorier. Hvis kontrollen viser, at et produkt ikke er anmeldt kor-
rekt eller ikke lever op til de gældende regler om mærkning, kvalitet og sikkerhed,
kan Sikkerhedsstyrelsen forbyde markedsføring af produktet. Regeringen skærper
desuden håndhævelsen af lov om forbud mod salg af tobak til mindreårige ved at til-
føre Sikkerhedsstyrelsen en kontrolopgave, når de i forvejen er på tilsyn ude i butik-
kerne.
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med lov om forbud mod tobaksreklame m.v.,
hvor udgangspunktyet er, at alle former for reklame for tobaksvarer er forbudt, og
Skatteministeriet har ansvar for at bekæmpe illegal handel med tobak.
S 567 - 2017-18 - Endeligt svar på S 567: Er ministeren enig med verdenssundhedsorganisationen WHO, der konkluderer, at der ikke findes en tilstrækkeligt finansieret overordnet koordinerende enhed for tobakskontrol i Danmark, og agter ministeren i givet fald at handle på denne konklusion?
Politiet håndhæver generelt lovene også på tobaksområdet, herunder ved anmeldel-
ser fra Sikkerhedsstyrelsen og forbrugerombudsmanden i forbindelse med deres kon-
trolvirksomhed.
Organiseringen af opgaver relateret til tobak følger således den måde, vi i øvrigt har
indrettet os på i den offentlige sektor, hvor forskellige myndigheder har opgaver, der
naturligt hænger sammen med deres øvrige ansvarsområder. Det har jeg ikke planer
om at ændre på.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Rikke Skaarup Schjødt
Side 2