Beskæftigelsesudvalget 2017-18
S 224
Offentligt
1824398_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
[email protected]
Mattias Tesfaye
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
28. november 2017
Folketingsmedlem Mattias Tesfaye (S) har den 20. november 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. S 224, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 224:
J.nr. 2017-2633
”Er
ministeren enig med arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen i dennes udta-
lelse om regeringens forslag om at spare 870 mio. kr. årligt på uddannelsesaktive-
ring: »På grund af økonomi er det eksempelvis læse-, skrive-, regne- eller ordblin-
dekurser, der kan ryge til fordel for virksomhedspraktik«, jf. artiklen »Ny er-
hvervsaftale rammer uddannelse til arbejdsløse« fra avisen.dk den 17. november
2017?”
Svar:
Nej, jeg er ikke enig i Henning Jørgensens analyse af konsekvenserne af forslaget
om forenkling af den økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen.
Forslaget vil betyde, at kommunerne i højere grad bærer de direkte udgifter ved ak-
tivering. Det forventes at medføre, at kommunerne vil gøre mindre brug af udgifts-
tunge aktiveringsforløb så som vejledning og opkvalificering. I stedet forventes
det, at de vil gøre mere brug af virksomhedsrettede tilbud, der er billigere og gene-
relt har bedre effekter.
Den type aktivering, som jeg forventer, at kommunerne vil anvende mindre af, om-
fatter også visse typer af uddannelse, men ordblindekurser og uddannelsespuljerne
fra beskæftigelsesreformen er ikke omfattet af forslaget. Her vil de gældende refu-
sionssatser fastholdes. Samtidig skal det bemærkes, at indsatsen overfor de svage-
ste på jobafklarings- og ressourceforløb ikke er omfattet af forslaget.
Læse-, skrive- og regnekurser er omfattet af forenkling af den økonomiske styring.
Men samtidig vil regeringen give alle ledige, undtagen uddannelseshjælpsmodtage-
re, ret til en test, medmindre jobcentret vurderer, at der åbenlyst ikke er behov her-
for. Hvis testen viser et behov, har alle ledige ret til et læse-, skrive og regnekursus.
Uddannelseshjælpsmodtagere og unge under 25 år med et uddannelsespålæg skal
stadig testes inden for 1 måned.
Min forventning er, at kommunerne vil give de ledige den indsats, som bedst kan
bringe dem tættere på arbejdsmarkedet. Hvis kommunerne vurderer, at særlige til-
bud som fx en mere udgiftstung uddannelse kan bringe den ledige tilbage i arbejde,
vil kommunerne fortsat kunne tilbyde den ledige dette kursus. Det skal bl.a. ses i
lyset af, at vi med reformen af refusionen på ydelser har styrket kommunernes inci-
tament til at få de ledige hurtigt tilbage i arbejde.
S 224 - 2017-18 - Endeligt svar på S 224: Er ministeren enig med arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen i dennes udtalelse om regeringens forslag om at spare 870 mio. kr. årligt på uddannelsesaktivering: »På grund af økonomi er det eksempelvis læse-, skrive-, regne- eller ordblindekurser, der kan ryge til fordel for virksomhedspraktik«, jf. artiklen »Ny erhvervsaftale rammer uddannelse til arbejdsløse« fra avisen.dk den 17. november 2017?
Med udspillet om en forenklet beskæftigelsesindsats vil vi give kommunerne mere
frihed til at løse denne opgave. Blandt andet har vi foreslået at fjerne varighedsbe-
grænsningen på seks uger ved tilbud om vejledning og opkvalificering for dagpen-
gemodtagere og selvforsørgende, som er de eneste, der i dag har en varighedsbe-
grænsning.
Det er afgørende, at alle får den bedst mulige hjælp. Ingen må blive overladt til sig
selv på langvarig passiv forsørgelse. Med udspillet til en forenklet beskæftigelses-
indsats lægger vi derfor op til løbende at måle, hvordan kommunerne håndterer den
større frihed, og vil sikre, at det får konsekvenser, hvis de ikke lever op til det an-
svar, der også følger med den øgede frihed.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2