Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1812255_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
L 4 endeligt svar på spørgsmål 31
Offentligt
31. oktober 2017
J.nr. 2017 - 5154
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænses og forhøjelse og øget differenti-
ering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 31 af 30. oktober 2017.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-17 fra Bilbranchen, til skatteministeren
1812255_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. oktober 2017 fra KPMG Acor Tax, jf.
L 4
bilag 20
Svar
KPMG Acor Tax har til Skatteudvalget fremsendt en række spørgsmål til lovforslaget (L
4). I hovedtræk fremføres følgende:
1. Indebærer genberegningsbestemmelsen, at leasingselskabet skal skaffe dokumentation
ved genberegning af hvert enkelt køretøj, herunder for køretøjets antal eksakte kørte kilo-
meter, samt hvordan bilens stand er den 4. måned? Hvis svaret er ja, indebærer dette så,
at leasingselskabet eksempelvis skal besigtige køretøjet eller modtage billeddokumenta-
tion?
2. Hvilken værdi skal den genberegnede registreringsafgift beregnes ud fra, og kan det be-
kræftes, at der er en fejl i beregningseksemplerne i lovforslaget? KPMG mener, at det en-
ten må være den tilbagediskonterede nyværdi eller markedsprisen efter 4 måneder.
3. Hvordan har Skatteministeren tænkt, at leasingselskabet skal håndtere genberegning af
registreringsafgiften (herunder indbetaling af evt. regulering) på biler med fuld registre-
ringsafgift, når registreringsafgiften i første omgang er indbetalt af autoforhandleren og
derved fremgår af forhandlerens toldkredit.
4. I forhold til vilkårsbegrebet i lovforslagets § 1, nr. 11, hvor præcist skal de økonomiske
vilkår være skrevet i kontrakten fra start?
5. Kan det bekræftes, at en fri bil til en medarbejders private anvendelse, og som beskat-
tes efter ligningslovens § 16, stk. 4, ikke er omfattet af genberegningsreglen jf. L 4 § 1, nr.
41, og i bekræftende fald gælder dette også for en bil, som en importør, bilforhandler eller
et leasingselskab stiller til rådighed for deres ansatte og den ansatte beskattes efter lig-
ningsloven?
Hertil bemærkes:
Ad 1. Udgangspunktet for genberegningen er, at leasingselskaberne m.v. skal anvende den
markedsmæssige pris for tilsvarende brugte biler på markedet. Det er den pris, leasingsel-
skaberne allerede i dag fastsætter ved videresalg af bilerne til almindelige forbrugere. Lea-
singselskaber m.v. er professionelle aktører og har i dag ikke vanskeligt ved at finde en
markedspris for nyere brugte biler. Værdifastsættelsen ved genberegningen er identisk
med den værdifastsættelse, som leasingselskaberne m.v. i dag foretager på de importerede
brugte køretøjer, ved værditabsberegninger og videresalg af køretøjer fra egen flåde.
Den genberegnede pris skal indberettes til SKAT i det digitale motorregister (DMR) og
danner grundlag for den videre afgiftsberegning efter reglerne om forholdsmæssig regi-
streringsafgift.
Side 2 af 4
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-17 fra Bilbranchen, til skatteministeren
1812255_0003.png
Den afgiftspligtige værdi ved genberegningen ansættes som normalt for brugte køretøjer,
dvs. på grundlag af en samlet vurdering af køretøjets stand under hensyntagen til udstyr,
kilometerstand, vedligeholdelse, eventuelle forbedringer eller forringelser som følge af
ombygning og øvrige beskaffenhed. Efter 4 måneder vil der oftest være tale om næsten
nye køretøjer, hvor det normalt ikke er nødvendigt at foretage individuelle fradrag for
stand, kørte kilometer, mv.
SKAT vil gennemføre stikprøvekontrol af prisfastsættelsen ved genberegningen. I forbin-
delse med stikprøverne skal leasingselskaberne m.v. på forlangende kunne dokumentere,
at prisen svarer til prisen for andre tilsvarende brugte biler på det danske marked. Der
stilles ingen særskilte krav til denne dokumentation. Der er i L 4 hverken krav til syn, bil-
leddokumentation eller lignende, som der har været rygter om. Typisk dokumentation vil
være at henvise til, hvad andre lignende biler er solgt til. Der stilles ikke yderligere krav
end til øvrige prisfastsættelser. SKAT stiller statistik fra DMR til rådighed på
www.skat.dk. Såfremt der foretages reguleringer for stand, kørte kilometer eller lignende,
skal dokumentation herfor ligesom i dag opbevares i virksomheden.
Er leasingselskabet i tvivl om, hvilken dokumentation SKAT kan acceptere, kan der søges
vejledning hos SKAT eller et bindende svar - ligesom på andre områder af skatte- og af-
giftslovgivningen.
Hvis der på genberegningstidspunktet ikke findes et sammenligningsgrundlag (fx sjældne
biler), vil det være muligt at tage udgangspunkt i den vejledende listepris for en tilsva-
rende ny bil og forudsætte en afskrivning, der svarer til reglerne for beregning af for-
holdsmæssig afgift, dvs. 2 pct. per måned i de første 3 måneder og 1 pct. i den 4. måned,
for at fastsætte værdien.
Forslaget indebærer således en tilskyndelse til, at den reelle handelsværdi lægges til grund
for afgiftsberigtigelsen allerede fra første indregistrering.
Som udgangspunkt bør der i kontrakten allerede forud for leasingaftalens indgåelse være
taget højde for en eventuel forhøjelse af registreringsafgiften ved genberegning efter 4
måneder, herunder ændring af restværdien, og vilkår herfor bør være beskrevet.
Hvis leasinggiver lægger meget lave nypriser til grund for afgiftsfastsættelsen ved indregi-
strering og lader dette afspejle i leasingydelsen, kan det medføre en risiko for en stigning i
leasingydelsen efter 4 måneder. Hvordan leasinggiver og leasingtager fordeler risikoen for
krav om betaling af yderligere afgift som følge af meget lave priser ved første indregistre-
ring, er et aftalespørgsmål mellem disse parter.
Det er politisk aftalt, at leasingstramningerne skal evalueres i 4. kvt. 2018. Her vil der bl.a.
blive set på administrative byrder for erhvervene, og om stramningerne har haft den til-
sigtede effekt.
Side 3 af 4
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-17 fra Bilbranchen, til skatteministeren
1812255_0004.png
Ad 2. Det kan bekræftes, at beregningseksemplerne er korrekte, og at det således er mar-
kedsprisen efter f.eks. 4 måneder, som den genberegnede registreringsafgift skal beregnes
ud fra. Det vil sige efter de samme regler, som for en tilsvarende 4 måneder gammel
brugt importeret bil, jf. § 10, stk. 1. Den tilbagediskonterede nyværdi anvendes således
alene til kalibrering af skalaknæk, fradrag for udstyr, m.v., der indgår i beregningen af den
residuale afgift i bilen efter 4 måneder, som det fremgår af eksemplerne.
Når det således i den foreslåede § 9 a, stk. 2, 3. punktum, anføres, at køretøjet afgiftsbe-
rigtiges på ny efter de almindelige regler for det pågældende køretøj på det tidspunkt,
hvor den afgiftspligtige værdi fastsættes på ny, sker det altså efter reglerne for brugte biler,
jf. § 10, stk. 1, og herfra fradrages den oprindeligt betalte afgift.
Ad 3. Afgiftsberigtigelsen i forbindelse med genberegning efter den foreslåede § 9 a vil
skulle ske efter de almindelige regler herfor, herunder også i forhold til indbetaling af af-
gift m.v.
Ad 4. De nærmere rammer for detaljeringen af de økonomiske vilkår i leasingaftalen vil
blive fastlagt af SKAT.
Ad 5. Det relevante for, om bilen er omfattet af den foreslåede hovedregel i § 9 a om gen-
beregning m.v., er, om der er tale om en leasing-, udlejningsbil, demobil m.v. eller en bil,
der i øvrigt udlejes eller udlånes erhvervsmæssigt.
Der er foreslået en undtagelse fra kravet om genberegning for virksomheders erhvervs-
mæssige udlån af egne biler til egne medarbejdere i forbindelse med arbejdets udførelse,
medmindre disse køretøjer anskaffes eller anvendes med henblik på videresalg. Der ligger
i ”arbejdets
udførelse”
et krav om, at den pågældende bil konkret skal anvendes i forbin-
delse med kørsel for virksomheden, idet dog også biler, der stilles til rådighed for ansatte
som led i ansættelsesaftalen, og som derfor udgør aflønning i form af fri bil, som beskat-
tes efter ligningslovens § 16, stk. 4, vil være omfattet. Der skal derfor ikke ske genbereg-
ning for sådanne biler, forudsat de omfattes af den foreslåede undtagelse i øvrigt. Dette
vil blive præciseret i lovforslaget ved et ændringsforslag.
For så vidt angår virksomheder, som erhvervsmæssigt beskæftiger sig med salg, leasing,
udlejning m.v., herunder bilforhandlere, importører og leasingvirksomheder, er der en
formodning for, at bilerne anskaffes med henblik på videresalg, og disse biler vil derfor
ikke være omfattet af undtagelsen, hvorfor der vil skulle ske genberegning. Dette gælder
uanset, om bilerne stilles til rådighed for medarbejderne som fri bil og beskattes efter lig-
ningslovens § 16, stk. 4.
Det skal desuden bemærkes, at genberegning af registreringsafgift som foreslået ikke æn-
drer på beskatningsgrundlaget for værdien af fri bil, der efter ligningslovens § 16, stk. 4,
opgøres med udgangspunkt i bilens oprindelige nyvognspris.
Side 4 af 4