Spørgsmål nr. 4 (L 219) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen
”Zwischenbilanz
zum
Burkaverbot - ,,Wir vermelden: Keine Verstöße” fra det østrigske
nyhedsmagasin Profil den 26. marts 2018, hvoraf det fremgår, at
det østrigske tildækningsforbud, der trådte i kraft den 1. oktober
2017, især har betydet, at politiet har skullet tage stilling til sager,
hvor personer var iført vinterbeklædning, udklædning og lig-
nende, og at der kun i et meget lille antal sager var tale om religi-
øst motiverede bærere af niqab eller burka, og vil ministeren op-
lyse, om det i Danmark vil kunne undgås, at tildækningsforbudet
–
på samme måde som det østrigske tildækningsforbud
–
får util-
sigtede konsekvenser?”
https://www.profil.at/oesterreich/zwischenbilanz-burkaverbot-
wienstrafen-9606687
Svar:
Justitsministeriet skal understrege, at det er tilsigtet, at det foreslåede tildæk-
ningsforbud ikke alene omfatter beklædningsgenstande, der f.eks. er udtryk
for et religiøst tilhørsforhold. Det foreslåede forbud retter sig således mod
enhver form for beklædningsgenstand, der alene eller ved samtidig brug af
én eller flere andre beklædningsgenstande kan anses for at skjule ansigtet.
Som nærmere beskrevet under pkt. 3.2.3 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, omfatter forbuddet dog ikke tildækning af ansigtet, der tjener
et anerkendelsesværdigt formål. F.eks. nævnes det, at en person, der bærer
halstørklæde, hue og lignende til beskyttelse mod kulde, ikke vil være om-
fattet af forbuddet, hvis det efter omstændighederne
–
herunder årstiden og
vejrforholdene
–
må anses for sædvanlig og rimelig påklædning.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrø-
rende lovforslaget.
2