Skatteudvalget 2017-18
L 18
Offentligt
1823480_0001.png
27. november 2017
J.nr. 2017 - 1776
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 18 - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, regi-
streringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i campingbiler, af-
giftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af
lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede kø-
retøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde
egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 20. november 2017. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvad den provenumæssige virkning for de offentlige finanser vil være af en sænkelse af afgiftssatsen på biogas til transportformål til 63 kr. pr. GJ, til skatteministeren
1823480_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad den provenumæssige virkning for de offentlige finanser
både før og efter tilbageløb og adfærd
vil være af en sænkelse af afgiftssatsen på biogas
til transportformål til 63 kr. pr. GJ. Ministeren bedes oplyse både den varige provenuvirk-
ning og provenuvirkningen år for år frem til 2025.
Svar
Formålet med L 18 er ikke at give særlige lempelser for biogas. Hvis der er politiske øn-
sker om at ændre de økonomiske rammer for biogas, vil jeg opfordre til, at dette tilkende-
gives i betænkningen.
Med L 18 foreslås afgiften for gas til motorbrændstof reduceret fra 76,2 kr. pr. GJ til 75,6
kr. pr. GJ (2017-satser). Dermed ligestilles energiafgiften for gas til transport med energi-
afgiften på diesel. Denne ligestilling er formålet med forslaget.
Det er desværre ikke inden for tidsfristen muligt at gennemføre de omfattende beregnin-
ger.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på SAU, L18 -spm. 1 om udfordringer ved lavere afgifter
på biogas til transportformål.
Side 2 af 2