Til lovforslag nr.
L 97
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 12. december 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af integrationsloven og lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl.
(Forenkling og justering af reglerne om fordeling og boligplacering af flygtninge og præcisering af personkreds for
danskuddannelse m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2017 og var
til 1. behandling den 28. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 18. september 2017 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 253 (folketingsåret 2016-17). Den 16.
november 2017 sendte udlændinge- og integrationsministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Det er Enhedslisten og Alternativets opfattelse, at det i
helt særlige tilfælde fortsat bør være en kommunal forplig-
telse at boligplacere familiesammenførte, der efter ankom-
sten til Danmark opnår flygtningestatus efter integrationslo-
vens regler. Dette gælder i særlig grad, når den herboende er
en uledsaget mindreårig med flygtningestatus, der bliver fa-
miliesammenført med sine forældre og eventuelle søskende.
EL og ALT bestyrkes i denne opfattelse af svaret på spørgs-
mål nr. 4, hvoraf det fremgår, at denne gruppe er ganske lille
og således i årene 2015-17 omfattede i alt fem personer. EL
og ALT er ikke i tvivl om, at Danmark besidder ressourcer-
ne til at skaffe boliger til fem personer over en 3-årig perio-
de. EL og ALT ønsker udtrykkeligt at tage afstand fra for-
muleringer – bl.a. i ministerens svar på spørgsmål til lovfor-
slaget – om, at personer »udnytter asylsystemet til at få en
fordel i forhold til at opnå en bolig i Danmark« (svar på
spm. 3), og om »misbrug af asylsystemet« (svar på spm. 5).
Der er efter EL og ALT´s opfattelse hverken tale om udnyt-
telse eller misbrug, men om anerkendte flygtninge, der har
brug for samfundets hjælp til at skaffe en bolig, der kan dan-
ne en ramme for deres børns opvækst.
I forhold til den del af lovforslaget, der vedrører betaling
for danskuddannelser, bemærker EL og ALT, at det af sva-
ret på spm. 7 fremgår, at de foreslåede regler også vil med-
føre udgifter for de mellem 100 og 200 grønlændere, der
hvert år bruger danskuddannelserne til at forbedre deres
danskkundskaber, og at forslaget således også rammer en
række danske statsborgere.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX020861