Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1809625_0001.png
30. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 5. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rune Lund.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning af de direkte lempelser på registreringsafgiften er for motorcykler, hvor satsen sættes ned fra 105 pct. til 85 pct., og hvor skalaknækket hæves til 58.400 kr., til skatteministeren
1809625_0002.png
Spørgsmål
Hvad er den isolerede provenuvirkning af de direkte lempelser på registreringsafgiften for
motorcykler, hvor satsen sættes ned fra 105 pct. til 85 pct., og hvor skalaknækket hæves
til 58.400 kr.? Der bedes om et provenuskøn i umiddelbar virkning, efter tilbageløb, og
efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.
Svar
Forhøjelsen af det høje skalaknæk for motorcykler fra 33.600 kr. til 58.400 kr. (2017-ni-
veau) og nedsættelsen af registreringsafgiftens lave sats fra 105 pct. til 85 pct. skønnes iso-
leret set at indebære et umiddelbart mindreprovenu på ca. 0,03 mia. kr. i 2018, 2025 og i
varig virkning. Mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre ca. 0,01
mia. kr. i 2018, 2025 og i varig virkning,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved forhøjelse af det høje skalaknæk for motorcykler til 58.400 kr. og ned-
sættelse af registreringsafgiftens lave sats til 85 pct.
Provenu mia. kr. 2018-niveau
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2018
-0,03
-0,02
-0,01
2025
-0,03
-0,02
-0,01
Varig virkning
-0,03
-0,02
-0,01
Anm: De provenumæssige konsekvenser for L 4 er beregnet med udgangspunkt i det strukturelle salg af personbiler og
motorcykler, svarende til at bestanden af personbiler og motorcykler udskiftes på hhv. 15 og 30 år. Det er forudsat, at af-
giftslempelserne har samme reale gennemslag i alle årene Det er beregningsteknisk forudsat, at det umiddelbare provenu
vokser med væksten i BNP. Hele merprovenuet fra leasingkøretøjer, hvor registreringsafgiften betales forholdsmæssigt, er
indregnet i det år, hvor køretøjet købes. Provenuet er opgjort isoleret set i forhold til gældende regler.
Kilde: Skatteministeriet.
Hertil bemærkes, at provenuvirkningen for de enkelte delelementer, som der spørges til i
SAU L 4
spm. 6-14,
her er beregnet enkeltvis i forhold til gældende regler. Beregnin-
gerne af de isolerede effekter kan ikke summeres for at opnå den samlede virkning af om-
lægningen af bilafgifterne, da de forskellige elementer i aftalen indvirker på hinanden.
Side 2 af 2