Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1809509_0001.png
30. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 4. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Lisbeth Bech Poulsen.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af en beregning på resultaterne, herunder CO2-effekten, af en bilafgiftsmodel, der følger aftalen af 21/9-17, til skatteministeren
1809509_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en beregning på resultaterne, herunder CO2-effekten, af en
bilafgiftsmodel, der følger aftalen af 21. september 2017 bortset fra, at belønningen for at
køre en ekstra km pr. liter øges til a) 6.000 kr. og b) 8.000 kr., finansieret ved en mindre
forhøjelse end aftalt af knækpunktet for registreringsafgiften.
Svar
Aftalen om
Omlægning af bilafgifterne
af 21. september indebærer bl.a., at knækpunktet for
kilometergrænserne for fradrag og tillæg for god brændstoføkonomi forhøjes fra 16 km/l
for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler til hhv. 20 km/l og 22 km/l. Tillægget for dårlig
brændstoføkonomi forhøjes fra 1.000 kr. til 6.000 kr. for hver km/l, bilen tilbagelægger
mindre end knækpunktet, mens fradraget for god brændstoføkonomi er uændret. Initiati-
vet skal tilskynde til at vælge mere energivenlige biler.
Det fremgår af L 4, at det med betydelig usikkerhed skønnes, at CO2- udledningen fra
vejtransporten forøges med i størrelsesordenen 0,001 mio. t CO2 årligt som følge af om-
lægningen for personbiler. Efterhånden som ændringen slår i gennem på hele bilparken,
skønnes CO2-effekten at udgøre i størrelsesordenen 0,013 mio. t årligt.
Hertil kommer, at omlægningen for de mindre varebiler indebærer, at stramningen af fra-
drag og tillæg for brændstoføkonomi i registreringsafgiften i gennemsnit kompenseres via
en forhøjelse af skalaknækket for betaling af afgift. Det tilskynder til øget energieffektivi-
sering og må derigennem forventes at bidrage til en reduktion af CO2-udledningen.
I lyset af at den samlede skønnede CO2-udledning fra vejtransporten udgjorde ca. 11,4
mio. t CO2 i 2015, vurderes omlægningen af registrerings- og ejerafgiften ikke at have
nævneværdige effekter på CO2-udledningen.
Det skal bemærkes, at der ikke er skønnet over CO2-effekterne af de initiativer på bilaf-
giftsområdet i aftalen, der ligger efter 2017 og 2018, fx pris- og teknologiregulering af
ejerafgiften.
Den aftalte bilomlægning skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og ad-
færd på 0,6 mia. kr. i 2018 faldende til 0,3 mia. kr. i 2025.
Der spørges til andre modeller end den aftalte.
Det kan oplyses, at en forhøjelse af fradraget for god brændstoføkonomi fra 4.000 kr. pr.
km/l til 6.000 kr. km/l, skønnes at ligge inden for aftalens provenuramme i 2025, hvis
skalaknækket samtidig nedsættes med 1.800 kr. fra 106.600 kr. (2017-niveau) til 104.800
kr.
CO2-udledningen fra vejtransporten skønnes med betydelig usikkerhed mindsket med i
størrelsesordenen 0,003 mio. t CO2 årligt som følge af den foreslåede model for person-
biler. Efterhånden som ændringen slår i gennem på hele bilparken, skønnes CO2-effekten
Side 2 af 3
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om oversendelse af en beregning på resultaterne, herunder CO2-effekten, af en bilafgiftsmodel, der følger aftalen af 21/9-17, til skatteministeren
1809509_0003.png
at udgøre en reduktion i CO2-udledningen i størrelsesordenen 0,046 mio. t årligt,
jf. tabel
1.
Det kan endvidere oplyses, at en forhøjelse af fradraget for god brændstoføkonomi fra
4.000 kr. pr. km/l til 8.000 kr. km/l, skønnes at ligge inden for aftalens provenuramme i
2025, hvis skalaknækket samtidig nedsættes med 22.500 kr. fra 106.600 kr. (2017-niveau)
til 84.100 kr.
CO2-udledningen fra vejtransporten skønnes med betydelig usikkerhed mindsket med i
størrelsesordenen 0,005 mio. t CO2 årligt som følge af den foreslåede model for person-
biler. Efterhånden som ændringen slår i gennem på hele bilparken, skønnes CO2-effekten
at udgøre en reduktion i CO2-udledningen i størrelsesordenen 0,067 mio. t årligt,
jf. tabel
1.
Tabel 1. Skønnende CO2-effekter for personbiler ved aftale om Omlægning af bilafgifterne af 21.
september samt variationer af modellen for omlægningen
Model for omlægning
Skalaknæk
(2017-niveau)
Kr.
Aftale af 21. september
Fradrag forhøjes til 6.000 kr. pr. km/l
Fradrag forhøjes til 8.000 kr. pr. km/l
Kilde: Egne beregninger.
Ændring i CO2-udledning mio. ton
Årligt
0,001
-0,003
-0,005
Årligt efter fuld tilpasning
0,013
-0,046
-0,067
185.000
104.800
84.100
Det skal hertil bemærkes, at begge af spørgerens foreslåede modeller skønnes i forhold til
modellen, der følger aftalen af 21. september 2017, at indebære, at mindre biler opnår de
største relative lempelser i registreringsafgiften, mens større familievenlige biler stiger i af-
gift i forhold til aftalemodellen. Dette skyldes hovedsageligt nedsættelsen af skalaknækket,
som indebærer, at flere biler skal betale registreringsafgift efter registreringsafgiftens høje-
ste sats på 150 pct.
Dette er ikke i overensstemmelse med lovforslagets formål om at give danske familier
bedre mulighed for at købe en mere trafiksikker bil, som i højere grad afspejler deres be-
hov.
Med lovforslaget nedsættes den lave registreringsafgiftssats fra 105 pct. til 85 pct., mens
skalaknækket for betaling af den høje afgiftssats hæves betydeligt. For rigtig mange, som
køber en familiebil, betyder det, at afgiften på sikkerhedsudstyr og energi- og miljøvenlig
teknologi falder fra 150 pct. til 85 pct.
Side 3 af 3