Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1807270_0001.png
25. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 4. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Lisbeth Bech Poulsen.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af et notat der beskriver, hvordan Finansministeriet kommer frem til, at aftalen om bilafgifter mv. af er CO2-neutral, til skatteministeren
1807270_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende et notat, der beskriver, hvordan Finansministeriet kommer
frem til, at aftalen om bilafgifter mv. af 21. september 2017 er CO2-neutral, herunder
hvilke antagelser der gøres eller beregningsresultater, der opnås, om bilparkens størrelse
og den enkelte bils gennemsnitlige CO2-udslip.
Svar
Det fremgår af lovforslaget, at det med betydelig usikkerhed skønnes, at CO2-udlednin-
gen fra vejtransporten forøges med i størrelsesordenen 0,001 mio. t CO2 årligt som følge
af omlægningen for personbiler. Efterhånden som ændringen slår i gennem på hele bil-
parken, skønnes CO2-effekten at udgøre i størrelsesordenen 0,013 mio. t årligt.
Hertil kommer, at omlægningen for de mindre varebiler indebærer, at stramningen af fra-
drag og tillæg for brændstoføkonomi i registreringsafgiften i gennemsnit kompenseres via
en forhøjelse af skalaknækket for betaling af afgift. Det tilskynder til øget energi-effektivi-
sering, og må derigennem forventes at bidrage til en reduktion af CO2-udledningen.
I lyset af at den samlede CO2-udledning fra vejtransporten udgjorde skønnet ca. 11,4
mio. t CO2 i 2015, skønnes omlægningen af registrerings- og ejerafgiften ikke at have
nævneværdige effekter på CO2-udledningen.
Det skal bemærkes, at der ikke er skønnet over CO2-effekterne af de initiativer på bilaf-
giftsområdet i aftalen, der ligger efter 2017 og 2018, fx pris- og teknologiregulering af
ejerafgiften.
Opgørelsen af CO2-effekterne som følge af afgiftsomlægningen for personbilerne er ba-
seret på Skatteministeriets personbilmodel, som også er anvendt til at skønne over prove-
nueffekterne ved omlægningen for personbiler.
Personbilmodellen modellerer nyregistreringerne i 2016 på baggrund af data fra DMR.
Modellen indeholder oplysninger om mere end 2.000 nyregistrerede bilvarianter, herun-
der oplysninger om deres pris, registreringsafgift, brændstofeffektivitet og CO2-udled-
ning. Endvidere indeholder modellen forudsætninger om årligt kørselsomfang for hhv.
benzin- og dieselbiler.
Ændringer af CO2-udledningen kan ud fra modellen henføres til ændringer af:
1) Antallet af kørte kilometer.
2) Den gennemsnitlige CO2-udledning pr. kørt kilometer.
Ad 1) Antallet af kørte kilometer påvirkes af ændringer i antallet af nyregistreringer, samt
af ændringer i bilernes brændstofeffektivitet. Antallet af nyregistreringer skønnes at være
omtrent uændret med omlægningen, idet der efter modellen sker et begrænset fald i nyre-
gistreringerne på ca. 0,2 pct. Lempelserne af registrerings- og ejerafgiften set under ét
skønnes således at give sig udslag i, at bilkøberne købere dyrere biler end ellers, frem for
Side 2 af 3
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversendelse af et notat der beskriver, hvordan Finansministeriet kommer frem til, at aftalen om bilafgifter mv. af er CO2-neutral, til skatteministeren
1807270_0003.png
at de køber flere biler. Samlet skønnes kørselsomfanget for en nyregistreringsårgang som
følge af omlægningen at falde med ca. 0,3 pct.
Ad 2) Den gennemsnitlige CO2-udledning (på ca. 107,8 g/km for benzinbiler og ca.
103,6 g/km for dieselbiler) skønnes med omlægningen at være stort set uændret for nye
benzinbiler (marginal stigning på ca. 0,2 g/km). For nye dieselbiler skønnes der at være en
begrænset gennemsnitlig stigning på ca. 1,3 g/km.
Ved opgørelsen af CO2-effekten er det forudsat, at biobrændstofindholdet i benzin udgør
4,8 pct., og at biobrændstofindholdet i diesel udgør 6,8 pct.
Det bemærkes, at modellen regner på et strukturelt personbilsalg svarende til, at bestan-
den af personbiler udskiftes på 15 år.
Det skal understreges, at skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed, da der knytter sig
stor usikkerhed til flere elementer, herunder ikke mindst de skønnede adfærdsændringer.
Side 3 af 3