Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1810243_0001.png
31. oktober 2017
J.nr. 2017-6686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 4. oktober 2017.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Hennigsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/10-17 fra Bachmann/Partners Advokatfirma, til skatteministeren
1810243_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. oktober 2017 fra Bachmann/Partners
Advokatfirma, jf. L 4
bilag 6.
Svar
I henvendelsen gør Bachmann/Partners Advokatfirma gældende, at lovforslagets § 1, nr.
5, reelt medfører et forbud mod finansiel leasing af køretøjer. Lovforslagets § 1, nr. 5,
medfører, at der ikke kan meddeles tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsaf-
gift, hvis der i leasingaftalen eller i en aftale i forbindelse hermed indgår vilkår om over-
skudsdeling mellem leasinggiver og leasingtager eller om, at leasingtager hæfter for hele
eller dele af leasinggivers økonomiske risiko ved leasingforholdet.
Bachmann/Partners Advokatfirma bemærker hertil i henvendelsen, at det er almindelige
vilkår i finansielle leasingkontrakter og følger af domspraksis på området, at leasingtager
ved leasingforholdets ophør påtager sig risikoen for, at køretøjet kan sælges for en be-
stemt sum. Det er derfor opfattelsen, at en afgiftsretlig definition af, hvornår en leasingaf-
tale skal betragtes som et kreditkøb, er en uhensigtsmæssig reguleringsform.
I henvendelsen anfører Bachmann/Partners Advokatfirma yderligere, at det ikke fremgår
af § 3, stk. 4, eller af bemærkningerne hertil, hvordan leasingaftaler, der er indgået før 3.
oktober 2017, skal behandles, hvis der den 3. oktober 2017 eller senere foretages en for-
længelse af en sådan aftale.
Hertil bemærkes, at der, som det fremgår af den orientering, jeg har sendt til udvalget, vil
blive stillet ændringsforslag om, at § 1, nr. 5, udgår af lovforslaget,
jf. SAU, L 4 - bilag 11.
Det har vist sig, at stramningen ville medføre, at der i afgiftsmæssigt sammenhæng ind-
føres en skærpet vurdering af, hvem der ejer køretøjet, i forhold til det almindelige ci-
vilretlige ejerbegreb. Det har ikke været hensigten.
Jeg henviser desuden til mine kommentarer til høringssvarene om samme emne,
jf. SAU,
L 4 - bilag 13.
I forhold til overgangsordningen og forlængelse af leasingaftaler den 3. oktober eller
senere skal jeg bemærke, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 3, stk. 5,
at en forlængelse af en leasingaftale omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b, anses
for en ny afgiftsperiode.
For en leasingaftale med en ny afgiftsperiode påbegyndt den 3. oktober eller senere vil
lovforslagets ændringer af reglerne om forholdsmæssig registreringsafgift, genbereg-
ning, kontraktindhold m.v. have virkning.
Side 2 af 2