Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1809726_0001.png
30. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 9. oktober 2017.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/10-17 fra NOAH-Trafik, til skatteministeren
1809726_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. oktober 2017 fra NOAH-Trafik, jf. L 4
- bilag 7.
Svar
Med henvisning til faktaarket ”Prisændringer
for de 20 typiske biler”
på Skatteministeriets
hjemmeside
1
vil NOAH-Trafik gerne,
1. i et tilsvarende skema have oplyst, hvordan prisudviklingen vil være for hver af disse
biler, når man sammenligner med situationen før de ændringer, der er foretaget af re-
gistreringsafgiften i forbindelse med Finansloven for 2016, 2017 og 2018.
2. i et tilsvarende skema have oplyst, hvordan prisudviklingen vil være for hver af disse
biler, når man sammenligner med situationen før de ændringer, der er foretaget af re-
gistreringsafgiften i forbindelse med Lov nr. 541 af 6 juni 2007 vedtaget den 1. juni
2007 og senere.
Hertil bemærkes
Vedr. den første del af spørgsmålet kan der for de isolerede beregnede prisændringer som
følge af ændringerne i registreringsafgiften med Finansloven for 2016, 2017 og som følge
af aftalen
Omlægning af bilafgifterne
for de samme biler, som nævnt i faktaarket
”Prisændringer
for de 20 typiske biler”,
henvises til Regeringens hjemmeside.
2
Vedr. den sidste del af spørgsmålet afhænger prisen på en bil af mange faktorer, herunder
registreringsafgiften, som simultant har betydning for den enkelte bils pris. Siden 2007 er
der sket en udvikling i de bilmodeller, der sælges på det danske bilmarked, som gør, at
bilmodeller fra 2007 ikke nødvendigvis kan sammenlignes med bilmodeller fra 2017. Så-
ledes ville man ikke direkte kunne tilbageføre de isolerede effekter fra de forskellige æn-
dringer i registreringsafgiften foretaget i løbet af de seneste 10 år og få prisen for den
enkelte bil. Derfor kan dette spørgsmål fra NOAH-Trafik ikke meningsfuldt besvares.
1
Faktaarket ”Prisændringer
for de 20 typiske biler”
findes her:
http://www.skm.dk/media/1516150/Faktaark-Prisaendring-for-
de-20-typiske-konkrete-biler-herunder-mikrobiler.pdf
Oversigten findes her: https://www.regeringen.dk/nyheder/biler/
2
Side 2 af 2