Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1809692_0001.png
30. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 5. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af, at man fremover hæver afgiften for dårlig brændstoføkonomi fra 1.000 kr. til 6.000 kr., til skatteministeren
1809692_0002.png
Spørgsmål
Hvad er den isolerede provenuvirkning af, at man fremover hæver afgiften for dårlig
brændstoføkonomi fra 1.000 kr. til 6.000 kr.? Der bedes om et provenuskøn i umiddelbar
virkning, efter tilbageløb, og efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.
Svar
Forhøjelsen af tillægget for hver kilometer pr. liter brændstof bilen tilbagelægger mindre
end knækpunktet for tillæg og fradrag for brændstoføkonomi fra 1.000 kr. til 6.000 kr.
skønnes isoleret at indebære et umiddelbart merprovenu på ca. 0,05 mia. kr. i 2018, 2025
og i varig virkning. Merprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre ca. 0,01
mia. kr. i 2018, 2025 og i varig virkning,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved forhøjelse af tillæg for dårlig brændstoføkonomi til 6.000 kr.
Provenu mia. kr. 2018-niveau
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2018
0,05
0,03
0,01
2025
0,05
0,03
0,01
Varig virkning
0,05
0,03
0,01
Anm: De provenumæssige konsekvenser for L 4 er beregnet med udgangspunkt i det strukturelle salg af personbiler og
motorcykler, svarende til, at bestanden af personbiler og motorcykler udskiftes på hhv. 15 og 30 år. Det er forudsat, at af-
giftslempelserne har samme reale gennemslag i alle årene Det er beregningsteknisk forudsat, at det umiddelbare provenu
vokser med væksten i BNP. Hele merprovenuet fra leasingkøretøjer, hvor registreringsafgiften betales forholdsmæssigt, er
indregnet i det år, hvor køretøjet købes. Provenuet er opgjort isoleret set i forhold til gældende regler.
Kilde: Skatteministeriet.
Hertil bemærkes, at provenuvirkningen for de enkelte delelementer, som der spørges til i
SAU L 4
spm. 6-14,
her er beregnet enkeltvis i forhold til gældende regler. Beregnin-
gerne af de isolerede effekter kan ikke summeres for at opnå den samlede virkning af om-
lægningen af bilafgifterne, da de forskellige elementer i aftalen indvirker på hinanden.
Side 2 af 2